Hallo dames, 3 weken geleden ben ik bevallen van me dochter Marilyn. Ik wou hardstikke graag borstvoeding geven en de eerste 2 dagen ging het wel goed. Naarmate me dochter meer honger kreeg en al 10% was afgevallen doordat ik niet genoeg voeding had moest ze bijvoeding krijgen. Ik begon met kolven (handkolf) elke 2 uur om de borstvoeding op gang te krijgen maar kreeg niet meer eruit dan 20 totaal uit beide borsten. Na de 5e dag had ik nog steeds geen stuwing en nog steeds maar 20cc totaal uit beide borsten. Dus zijn we een elektrische kolf gaan halen zodat de borstvoeding nog meer gestimuleerd zou worden Dag 8 had ik nog geen stuwing en werd ik een beetje hopeloos soms had ik nog niet eens 20 cc uit beide borsten en ging ik op advies van een lactatiekundige dubbelzijdig kolven 1 elektrisch en 1 handmatig maar ik werd hier zo gestoord van dat ik het heb opgegeven wat ik ontzettend jammer vond Nu is me vraag zijn er meer mensen hier die helemaal geen stuwing hebben gehad? en kan het gekomen zijn door de bevalling dat de borstvoeding niet op gang kwam want ik ben na de tijd meer dan een liter bloed verloren... hopelijk kan iemand opheldering geven want zit er best nog mee liefs Margot
Margot wat onzettend jammer dat het zo bij jou gelopen is ! Ik zelf heb bij de eerste ook geen stuwing gehad. Dat hoeft ook niet ! Hij dronk wrs zo vaak dat er geen stuwing kwam want later had ik te veel melk. Maar dat is wrs niet wat jij bedoelt. Jij geeft iets informatie en ik zie al een aantal dingen mis gaan. Als de bv niet op gang komt is het beste als je kolft om een kolf te huren. Bv op gang brengen met een koopkolf is niet aan te raden. Huurkolven hebben krachtigere motoren en zijn hier gewoon het geschikst voor. VInd het dan ook raar dat jou lk heeft gezegd dubbelzijdig te kolven met een electrische en een handkolf. Mocht je er echt nog niet mee klaar zijn en je wilt nog investeren zou je de mogelijkheid van relacteren kunnen overwegen. Dit zal wel hard werken zijn in het begin. Waardoor het niet op/slecht op gang is gekomen durf ik zo niet te zeggen. Mischien zijn er ook andere dingen gebeurd tijdens de bevalling doordat je zo veel bloed verloor ? Het kan wel zijn dat als iemand heeeeel veel bloed heeft verloren (dus meer dan 1 liter) dat diegene dan nooit geen bv kan geven. Maar bij 1 liter is daar geen sprake van.
ik vind het ook zo ontzettend jammer dat het zo gelopen is zit er soms nog over na te denken... bij mij was niet zo het geval dat ze zovaak dronk dat ik daardoor geen stuwing had helaas maar kreeg nooit meer dan 20cc totaal uit beide borsten. wat betreft de kolf we wouden die ook huren maar we zaten net rond dodenherdenking enz en was er niemand aanwezig dus door allemaal telefoontjes konden we er 1 ophalen maar die bleek later niet compleet dus kregen we die niet mee... en verder zijn er niet echt andere dingen gebeurt tijdens de bevalling... ik ben wel ingeleid vanwege hoge bloeddruk en heb een weeenstorm gehad en een bevalling van totaal 4 uurtjes maar dan zal het niet aan liggen denk ik ik ben ongeveer anderhalve liter bloed verloren iets minder Ik ga het niet weer proberen hoe jammer ik het ook vind, ik wil niet weer teleurgesteld worden
Zou wel eens wat met het bloedverlies te maken kunnen hebben gehad. Had je ook een lage HB tijdens de zwangerschap? Dan heeft dat bloedverlies er geen goed aan gedaan... Ik heb tijdens de zwangerschap een liter bloed verloren en had dus ook al een lage HB de hele zwangerschap. Bij mij kwam er gewoon helemaal geen voeding uit, de eerste dag. Op advies van onze kraamhulp, (gelukkig BV-gecertificeerd), hebben we toen direct de volgende dag (was een maandag dus pas de eerste mogelijkheid) een dubbele electrische kolf gehuurd, (met zo'n ontzettend krachtige motor dus) en ik ben gelijk aan de ijzer gezet door de VK. Ik denk dat ik dag 3 dat ik kolfde binnen 10 minuten 120 cc kolfde! Echt enorm! (De eerste dag duurde het uberhaupt ruim 10 minuten voor de eerste druppel kwam en ik een TSR voelde). Als ik jouw verhaal zo lees, ben ik bang dat je idd een te weinig krachtige kolf hebt gehad. Het advies van Nemo om nogmaals een LK te raadplegen over relactatie kan ik alleen maar herhalen: al was het maar om info in te winnen! Een goede LK kan je gewoon goed advies geven en je ook een helder beeld geven over hoe groot je kans van slagen is. Dan kun je aan de hand daarvan bepalen of je het wel of niet gaat proberen...
Of je nou wel of geen relactatie overweegt: Misschien is het fijn om je verhaal te bespreken met een lk en er zo samen achter te komen waar het is misgegaan. Ook om er voor jezelf beter een punt achter te kunnen zetten. Verder herken ik je verhaal compleet! Alleen ik had geen lage hb en ik had ook zeer weinig bloed verloren tijdens de bevalling. Wij hebben er alles aan gedaan om de bv goed op gang te krijgen (de eerste dagen had ik slechte begeleiding maar daarna zeer goede) en ik was ook behoorlijk van slag toen het niet lukte en mijn zoontje maar bleef afvallen (mede door reflux, dus dat kwam er ook nog eens bij). Hier ook nooit stuwing gehad, en ook nooit hoeven afbouwen: er was niks af te bouwen. Ik herken je verdriet en frustratie enorm. En nu voel ik de angst opkomen dat het met de tweede (welke ik over een week of vijf verwacht) weer niet gaat lukken. Ik weet dat grootte van de borsten niets hoeft te zeggen, maar als ik de foto's van trotse bv-gevende mama's op bv sites bekijk is er niet één mama die zulke kleine borsten heeft als ik. En mijn zwangere vriendin (elf weken onderweg) is al twee cupmkaten gegroeid en ik pas gewoon mijn a-cup nog. Verder zie je bij haar al een heel adernetwerk lopen, bij mij nog steeds niet. Ik weet dat ik mezelf er niet op vast moet pinnen, maar hoe dichter ik bij de bevalling kom hoe meer stress ik ervaar. Wat als het nou weer niet op gang komt? Ik ben behoorlijk afgedwaald (dit onderwerp houdt me erg bezig momenteel) maar wilde dus eigenlijk zeggen dat ik je gevoel herken.
@ Rozemarijke, Me hb was heel de zwangerschap prima dus dat zal ook de reden niet geweest zijn. Wel fijn dat bij jou de borstvoeding toch nog gelukt is! Ik ga inderdaad binnenkort de lk raadplegen. @ nikita23, afbouwen hoefde ik ook niet, al heb ik wel dat ik soms nog wat melk lek wat ik heel apart vind.. En aan te kleine borsten zou het ook niet kunnen liggen want ik heb cup D maar tijdens de zwangerschap zijn die van mij ook gewoon hetzelfde gebleven dat vond ik ook al zo vreemd... Hopelijk lukt de borstvoeding dit keer wel, op flesvoeding worden kinderen ook groot al is borstvoeding natuurlijk beter
@Margot: bij jouw cupmaat hoeven je borsten echt niet te groeien om BV te kunnen geven hoor, BIj Nikita kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar het is geen vereiste voor BV: je hoort toch ook regelmatig vrouwen die met een kleine cup goed BV geven. Maar goed dat je een LK gaat consulteren: ook als je nu niet gaat relacteren is het misschien goed om te weten waar het mis is gegaan, zodat je de volgende keer wel succesvol kunt voeden... @Nikita: ik zou in jouw geval alvast eens een LK consulteren ook... misschien heeft zij oplossingen of dingen waarmee je op voorhand kunt zien dat je deze keer wel alles op gang krijgt... (En zo niet, dan weet je dat ook. Hoef je niet meer zo in de stress van alle goedbedoelde adviezen op fora enzo, ).
Margot: Wel apart dat je inderdaad nog melk lekt. En als ik het zo lees lijkt het wel alsof bij jou de toeschietreflex ontbrak, want dan kolf je ook meestal hooguit 20/40 cc, en daar bestaan neussprays voor. Feit dat je nu nog melk lekt lijkt me wel een teken dat er iets werkt daarbinnen. Ik heb nog nooit melk gelekt (ook al niet zo'n superteken als je het mij vraagt). Rozemarijke: Inmiddels heb ik er een telefonisch consult bij de lk opzitten, en daar hoort ook nog een real-life consult bij. Ik heb even lekker uit kunnen razen (blijkbaar zit het gevoel wat Margot beschrijft mij na een jaar nog dwars) en moest af en toe moeite doen om niet in huilen uit te barsten (thanks to the hormonsters). Ze gaf me veel erkenning voor het feit dat we ontzettend ons best hebben gedaan en dat deed me enorm goed. Blijkbaar zat ik toch nog met een soort faal/schuldgevoel. Ik heb ook erkenning gekregen voor het feit dat er inderdaad vrouwen zijn bij wie het totaal niet zal lukken, maar ze vond het veel te vroeg om daar bij mij al over te spreken. Ik heb wel een goed gevoel bij deze vrouw en we gaan er met haar hulp gewoon voor na de bevalling. En als het dan echt niet gaat lukken bij me weet ik in ieder geval dat ik mijn best gedaan heb. Margot: Laat je nog weten hoe je gesprek met de lk gegaan is tegen die tijd?
@ nikita23, wat fijn dat je je hart even heb kunnen luchten bij een lk en dat ze je straks goed gaat helpen met de borstvoeding, ben wel benieuwt of het gaat lukken dit keer ik ga volgende week even bellen en laat zeker weten wat ze ervan zeiden @ Rozemarijke, Als ( ik denk het niet ) er nog een kindje komt dan ga ik het zeker nog een keer proberen en dan ga ik ook een lk raadplegen, maarja ik heb echt een horrorbevalling achter de rug waar ik ook nog nachten lang over zit na te denken dat ik denk ik niet nog een kindje neem, en ben alleenstaand dus zou toch eerst nog even een vent moeten strikken hahaha