Beste Lactatiedeskundige, Kleine twee weken geleden ben ik bevallen en we zijn gelijk begonnen met borstvoeding (BV). Helaas wilde mijn zoontje niet goed happen en hebben we de 1e week alles uitgeprobeerd om dit te verbeteren; - verschillende houdingen - vingervoeden met een spuitje - tepelhoedje Helaas werkte het niet en kostte het ons teveel energie die we niet hadden door de zware bevalling. Vorige week zondag besloten te stoppen met BV. Ik kolf nu iedere dag als ik stuwing voel. Eén borst helemaal en de andere een beetje, de keer erop precies andersom. Per keer ca. 140 cc totaal uit twee borsten. Mijn kleintje krijgt op dit moment dus alleen nog maar BVmelk omdat ik nog voldoende heb. Ik wil héél graag overstappen op flesvoeding en niet meer kolfen. Hoe pak ik dit het best/snelst aan? Van het consultatiebureau krijg ik geen goed advies. Op dit moment kolf ik 5x per dag en heb het idee dat het niet minder wordt, maar juist constant blijft. Ik hoop dat jij mij advies kan geven, want ik weet het echt even niet meer. Groetjes, Lizzy
Hallo Lizzy, Jammer dat het niet is gegaan zoals je gehoopt had. Zo te lezen hebben jullie echt alles uitgeprobeerd.... Goed dat je een besluit hebt kunnen nemen en nog kolft om zo af te bouwen. Wanneer je nog 5 keer kolft, probeer dan 1 voeding per keer af te bouwen. Heb je een moment waar je merkt dat je minder makkelijk kolft dan andere keren? bijvoorbeeld in de namiddag of avond? bij voorkeur sla je die kolfbeurt over en kolft dan ENKEL DE SPANNING eraf. Alle andere voedingen (4) kolf je zoals je beschrijft. Na een paar dagen zal je lichaam snappen dat je op het tijdstip dat je enkel de spanning kolft geen hele voeding meer nodig hebt. Als je merkt dat je borsten dit 'snappen' en je hoeft ook geen spanning meer te kolven, dan kun je de volgende voeding afbouwen. Neem dan de voeding die er niet direct voor zit, maar laat er een tussen, laat de voeding daar dan weer voor vallen. (stel je vervangt als eerste de voeding van zeg 17.00 , dan vervang je daarna niet die van 13.00 uur maar van 10.00 uur - dit zijn voorbeeld tijden) zodat je om en om wel en niet kolft. (snap je het nog?) let weer goed op je lijf, enkel spanning, tot je lichaam het snapt. Dan is stap 3 de voeding daartussen in. vanaf dat moment kan het snel gaan. let er steeds goed op dat je geen harde, rode plekken ontwikkeld, masseer die tijdens het kolven lichtjes weg, of breng een compres aan (koude wannneer je niet kolft) voel je teveel spanning, dien je toch beter iets te kolven en er een dag langer over te doen, omdat je nu net een productie hebt opgebouwd en je lichaam niet van de ene op de andere dag kan omschakelen. En je wilt geen borstontsteking er bovenop krijgen. Middelen die je kunnen helpen zijn: Salie thee (begin bijvoorbeeld eens met 3 kopjes per dag) je kunt ook salie tinctuur nemen (druppeltjes, van VSM meen ik: salvia tinctuur D6 (5 druppels iedere 3 uur, evt. combineren met de thee) of Phytolacca D6, dit zijn tabletjes van VSM. Op zoek dus naar De TUinen of een reformzaak! Heel veel succes. Meer of minder drinken heeft niet echt invloed op het minderen van je borstvoeding, een steunende beha en evt. koude compressen zullen dan prettiger zijn. laat horen als je meer wilt weten en geniet ook van je kindje! Groet Heidi Margit