Hoi, Tijdens mijn vorig zwangerschap wist ik zeker dat ik BV wilde gaan geven, aangezien er allerlei allergieen en eczeem in de familie voorkomt. Ik heb op internet informatie gelezen en ik ben zelfs naar een informatiebijeenkomst geweest, voldoende voorbereid zou je zeggen. Ik heb in 2004 wel een borstoperatie (links borstvergroting en recht borstlift) gehad, maar in principe zou er geen klierweefsel aangeraakt zijn. Mijn zoontje werd geboren en in eerste instantie leek de borstvoeding goed te lukken, hij hapte goed aan de borst en bleef er wel 20 a 30 minuten aan. Na een paar dagen werd dit steeds korter, uiteindelijk liet hij al na maximaal 5 minuten los. Hij werd erg onrustig en huilerig. Na het wegen bleek hij 8% lichaamsgewicht afgevallen te zijn. De dag erna was dit al 9% en hebben we een elektrische kolf gehuurd, maar er kwam misschien 5 mm borstvoeding uit na 30 minuten kolven. De dag erna was het zelfs 10% en zijn we gaan vingervoeden met hypo-allergene voeding, aangezien ik ook niks uit de kolf kreeg. Uiteindelijk zijn we na 2 weken op volledige flesvoeding overgestapt, omdat ik niet het idee had dat mijn melkproductie op gang kwam, ik had eigenlijk ook vrijwel geen last gehad van stuwing. We hebben telefonisch overleg gehad met een lactatiedeskundige en zij dacht de mijn borstoperatie de oorzaak was of dat het genetische aanleg was, omdat mijn moeder ook geen borstvoeding kon geven vroeger. Nu ben ik zwanger van de tweede en zou ik eigenlijk toch weer willen proberen of ik borstvoeding kan geven. Zijn er misschien (homeopatische) pillen die mijn melkproductie kunnen stimuleren. Of heb je misschien tips om na de bevalling mijn borstvoeding zoveel mogelijk op gang te krijgen? Groetjes Saskia
Hallo Saskia! Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! En nu al aan het dneken over de voeding! Ik denk dat je je zwangerschap eerst eens moet afwachten, let goed op of je verandering aan je borsten merkt (gevoeliger, voller, zwaarder, verkleuring van de tepelhof, aders beter zichtbaar naar de borst toe) Vervolgens een afspraak misschien met de lactatiekundige bij je in de buurt. En dan kijken wat er gebeurt als je bevallen bent. Wanneer je van te voren al contact hebt met een lactatiekundige is dat met name handig dat wanneer je bent bevallen ze er snel kan zijn en jullie snel kunnen kijken of het zin heeft te gaan kolven. Je hebt dan als het ware optimale begeleiding. Dan moet blijken of er melkproductie is, en wanneer dat er is of je melk uit de borst kan komen (of je uitgangen hebt aan de tepel) het is geen goed teken dat je de vorige keer geen stuwing hebt gehad, maar het is niet onmogelijk. Mijn advies dus: let op je lichaam en neem contact op en verder afwachten wat er gaat gebeuren. Geniet van je zwangerschap en je mannetje! Hartelijke groet, Heidi Margit
Nog bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Sinds een week weet ik dat ik in verwachting ben van een tweeling, dus ik ben weer veel aan het nadenken over het onderwerp 'borstvoeding of flesvoeding'. Ik had bij mijn zoontje al weinig tot geen borstvoeding en hij heeft hierdoor een gewichtsdaling van 10% van het geboortegewicht gehad, sindsdien zit hij op de -1 lijn van de CB-groeicurve. Dat wil ik de tweeling niet aandoen aangezien ze waarschijnlijk al een lager geboortegewicht gaan hebben. Groetjes Saskia
Hoi Saskia, Een tweeling! Wauw! gefeliciteerd! Ik lees een beetje tussen de regels door dat het je een hoop gedoe lijkt voor een beetje voeding, waarbij we er vanuit gaan dat je het al heel druk krijgt met niet 1 maar 2 ukkies, en de zorg met name of ze het wel goed doen en niet zullen afvallen...Je kunt natuurlijk altijd beginnen met het colostrum, kennelijk is er wel een uitgang, (je kolfde, zij het minimaal, maar er kwam wat uit) dus ik zou zeggen ga daarvoor! Geef colostrum, eventueel direct een kolf in huis (een week huur kost je ook de kop niet) en dan zien of en wat er gebeurt en wat het met jou doet. Dan kun je kijken of je verder gaat of over op kunstvoeding. Succes! Heidi Margit
Hoi, Die eerste week heeft ons zoveel stress gegeven, omdat we ons grote zorgen maakten over Pete. Nu zie ik het niet zitten omdat weer mee te maken, maar dan nu met 2 kindjes. Nu heb ik ook verhalen gehoord van mama's die de eerste keer geen borstvoeding hadden en de tweede keer wel, dus ik denk dat ik gewoon ga afwachten hoe het bij mij gaat na de bevalling. De eerste dagen voelde ik de borstvoeding ook als mijn zoontje dronk, ik had ook wel een toeschietreflex, maar na een paar dagen leek dit wel weg ofzo. Er kwamen wel druppels uit mijn borst, maar de hoeveelheid leek gewoon te weinig, alsof ik maar 5 minuten voeding had ofzo. Ik heb in die eerste week na de geboorte van mijn zoontje een handkolf gekocht, omdat we die onderdelen in een gehuurde elektrische kolf konden gebruiken, dus die handkolf kan ik na de geboorte van de tweeling weer gebruiken. Ik ben benieuwd. Groetjes Saskia
succes meid, laat je niet gek maken en kijk gewoon van dag tot dag, of van voeding tot voeding, zo je wilt. Mail maar als het zover is! geniet van deze bijzondere zwangerschap! Groet Heidi Margit