2e kindje maar wanneer,

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Edelweisje, 22 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    hey,

Zoals vele ouders denk ik zal het hier ook niet blijven bij 1 spruit.
    Maar we vragen ons wel af wanneer een 2e kindje er dan best zou komen.
    2 dingen weten we wel al: Het is niet de bedoeling dat we 2 X een crèche moeten betalen. En het is ook niet mijn bedoeling om kort voor of kort na de 1e schooldag van onze Nikolaj te bevallen van een 2e kindje. Want dat is emotioneel veel te zwaar volgens mij.

Iemand tips? ervaring
    Gooi het eruit.
    Merci

2. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Moeilijk! Wij willen ook wel graag een tweede. Je kan natuurlijk wel gaan plannen wanneer je ervoor gaat.. maar wanneer het uiteindelijk komt.. dat weet je maar nooit ;)

Ik ben nu bezig met een opleiding en deze wil ik graag afronden. Misschien dat we er in het laatste jaar voor gaan. Aan de ene kant zou ik nu ook wel willen... maar praktisch zal het dan niet zijn.

Aan twee keer de creche betalen had ik nog niet eens gedacht! Kijk ook naar wat je nog allemaal wilt... op vakantie gaan etc is makkelijker met 1 kindje dan met 2. Moet je de boel verbouwen en hoe zit het financieel.. allemaal dingen waar je naa r moet kijken..

3. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    bij twee kindjes naar de créche krijg je ook veel meer terug van de belasting, een tweede is namelijk lang niet zo "duur" op de créche als een eerste....

V.w.b. je vraag, ik zou zeggen probeer het weer wanneer het weer begint te kriebelen, dus volg je gevoel. Bij ons was dat toen Britt een jaar was.
    Maar dat is natuurlijk bij iedereen verschillend.

Volg gewoon je gevoel.

4. Dushi

Dushi Niet meer actief

Het krijgen van een kindje valt niet te plannen.
    Ik neem aan dat zodra je zwanger bent het gewoon enorm welkom is, al valt je bevalling dadelijk op de meest 'rare' dag....

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.070
    3.862
    113
    Nou, in die zin van plannen kun je wel enigszinplannen wanneer je nog niet zwanger wilt worden, wanneer wel zwanger worden is altijd maar de vraag. Mijn hoofd staat er het eerste jaar na de bevalling nog niet na, daarna zien we wel.

6. zomaar

zomaar Fanatiek lid

29 sep 2006
    2.769
    0
    0
    Brabant
    Ik hoop er weer voor te gaan als Noah ongeveer één jaar is. Omdat ze ook op één kaertje komen te slapen vind ik het wel belangrijk dat het leeftijdsverschil niet TE groot is. (mijn partner heeft al een kind van 6 die hier full-time woont hij en Noah hebben niets gemeen) daarom wil ik deze kindjes stukken dichter op elkaar. Hoewel wij een hele grote zolder hebben lijkt het me leuker om de kamer niet op te splitsen maar er een leuke speel slaap kamer voor te maken voor zijn 2en, er is ook een dubbele verdieping op de zolder dus kunt er erg veel mee.

7. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    wij wilden juist graag wel een klein leeftijdsverschil. vinden we veel leuker voor de kinderen zelf (meer in dezelfde fases), en voor ons erg fijn: sneller uit de flessen en luiers. qua kinderopvang vinden wij het op de lange termijn juist voordeliger om wel een klein leeftijdsverschil te hebben. die kinderopvang kosten heb je net zo goed als je er 2 krijgt met meer leeftijdsverschil. misschien ben je dan op de lange termijn nog wel duurder uit, want het is idd zo dat een 2e kindje in de opvang goedkoper is dan 1, bovendien passen veel mama's hun aantal uren aan (minder werken dus), en als je dat 1x een periode van bijv. 6 jaar doet dan 'kost' je dat minder dan wanneer het het bijv. 8 jaar zo doet omdat je meer leeftijdverschil hebt, en dus als de 1e bijna naar school gaat/al naar school gaat, weer van voren af aan begint.
    ben het wel eens met de andere reacties, een kind kun je niet plannen. wie weet denk je ik wil 3r leeftijdsverschil en is het opeens moeilijk zwanger te worden waardoor je er 8 jaar tussen krijgt. het leven laat zich niet plannen, en je eigen gezondheid ook niet.
    wij proberen ons hart te volgen: wij wilden heel graag een 2e kindje, en die was er plotseling ook al eerder dan dat wij er actief mee bezig gingen, maar o zo welkom. ons leven voegt zich ook hier wel weer naar.
    tuurlijk zijn er belangrijke invloeden, als je relatie niet stabiel is, als er gezondheidproblemen zijn, als het financieel echt heel erg krap is, etc. kan ik me goed indenken dat iemand een volgend kindje nog even uit wil stellen!

8. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Wij gaan voor een tweede zodra we daar zin in hebben, dus als het weer begint te kriebelen.
    Je kunt duizend praktische overwegingen maken, maar ik denk maar simpel: waar er 1 woont, kan er vast nog wel eentje bij.
    Voorlopig kriebelt er echter nog niks, dus genieten we lekker van ons mannetje.

9. mik2sept

mik2sept Fanatiek lid

19 jun 2006
    1.271
    0
    0
    Wij willen graag een tweede kindje. Vooral mijn man wilde graag twee kinderen vlak bij elkaar en ook ik zie de voordelen er wel van.
    Denk dat het de kriebels zijn... Als ik nu een vrouw zie met een dikke buik denk ik dat wil ik ook weer...

We zijn nu al even gestopt met de pil en we zien wel wanneer moeder natuur het tijd vind dat sven en broertje of zusje krijgt.

10. mam85

mam85 Fanatiek lid

3 jul 2007
    1.729
    0
    0
    mama!
    ik neem aan dat iedereen wel snapt dat een kind niet te plannen is.. maar dat je dat gewoon heel makkelijkt zegt..

bij ons kriebelt het al weer een poosje.. maar in mijn achterhoofd blijf ik w\vaak twijfellen.. dan denk ik.. ik vind het wel lekker dat je nu al weer meer vrijheid hebt. en dat ze de nachten doorslapen... maar goed als je zwanger bent leef je daar ook wel weer naar toen.
    we zijn nu nog bezig met verhuizen. als alles op zijn plek is.. dan laat ik de pil weer staan.. ik gok op nog een maandje of 2

11. mam85

mam85 Fanatiek lid

3 jul 2007
    1.729
    0
    0
    mama!
    oja... ik vind trouwens dat overal voor en nadelen aan zitten..
    of je nu 2 kinderen dicht opelkaar hebt zitten of juist wat langer er tussen..

12. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    ik snap heel goed wat je bedoelt! heb er laatst ook al een topic over gestart... toch is het zo, een koindje neem je niet, die krijg je. Wie zegt, dat als je het over een half jaar weer gaat proberen, het niet een hele tijd duurt voor je weer zwanger bent, en je alsnog met de eerste schooldag van de eerste zwanger bent.. en wie zegt dat je niet per ongeluk nu alweer zwanger zou kunnen worden.. ik bedoel maar.

aan de kosten voor de opvang zou het niet moeten liggen, want die krijg je toch gewoon terug. Bij de tweede hoef je maar een paar centen zelf te betalen..

maar t blijft een lastige keuze hoor. ik zou dr ook nog wel eentje willen.. maar wanneer....

13. leonietje24

leonietje24 Fanatiek lid

25 jul 2006
    2.529
    0
    0
    Zo denk ik er ook over :), alleen kriebelt het hier wel af en toe...maar nog niet sterk genoeg ;)

14. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    ik wil begin volgend jaar weer proberen om een kindje te maken,
    of het weer meteen gaat lukken wet je natuurlijk niet.ik heb pco,dus dat is niet te voorspellen.
    gelukkig was ik van mn zoontje in 1 keer zwanger na een kuur clomid.dus daar was ik superblij mee.
    we zien wel wat moeder natuur voor ons in petto heeft :D

15. lique80

lique80 VIP lid

18 sep 2006
    7.763
    0
    0
    Programmeur
    Noord-Holland
    Ik zou ook zeggen volg je hart. 2 kinderen op de KDV is helemaal niet zo duur.
    Mijn dochter gaat nu 2 hele dagen per week en de volgende gaat straks ook mee. Dit kost mij 40 euro extra per maand... Daar kan het toch niet aan liggen lijkt me. (verzamelinkomen van ons samen is 55000).
    En nu is het nog zo goedkoop. Daar is ook weer wat voor te zeggen. Misschien gooien ze deze regeling er met een paar jaar weer uit... en dan heb je er niets aan gehad.
    Tja zo blijft het dus. Ik denk dat er altijd wel iets is.
    Hier is het wel heel snel op elkaar, maar ja, ben straks wel snel uit de luiers als het bij 2 blijft..

16. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    Hey,
    Dank voor alle leuke reactie's! Aan elke leeftijd is een voor en nadeel.

17. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    ik ga zeker pas over een jaar of 1.5 aan de klus voor nr 2...Als Marit bijna naar de kleuterschool gaat..moet er niet aan denken om nu mijn "liefde"te gaan delen..En kan het gewoon niet over me hart vekrijgen om mijn aandacht te moeten verdelen...Als marit wat ouder is, kan ze lekker op school ravotten en heb ik thuis aandacht voor spruit 2...geen schuldgevoel dus ;)

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.339
    36.198
    113
    @edelweisje: als het om de kosten voor het kdv gaat snap ik je redenering ook niet helemaal. Je kunt het toch ook gewoon per maand terugkrijgen?
    Wij hebben het gewoon eenmalig zelf betaald en nu krijgen we dus altijd vooraf eigenlijk. (krijgen toeslag rond de 20e en betalen rond de 4e)

19. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    Suus 1983: Ben jij van Nederland?
    Bij ons in Vlaanderen zit dit wel eventjes anders hoor.
    De facturen bij de dagmoeder worden per maand betaald.
    Een 2e kindje bij de dagmoeder kost je idd wel wat minder.
    Je kunt het ook idd ingeven in de belastingen maar bij ons in Vlaanderen
    is je voordeel hier dan in: Ofwel moet je niet achterdragen (belasting betalen) omdat je in een lagere belastingsschaal gevallen bent door een 2e kindje. Ofwel krijg je belastingen terug ook om dezelfde reden. Je voelt het echt pas maar achteraf hoor. Geloof me.
    Wij krijgen volgend jaar idd al terug omdat Nikolaj al voor heel 2007 meegeteld zal worden. Maar ik moet nu eerst wel alles betalen bij de dagmoeder hé. Vlak voor je je belastingsbrief met indienen krijg je van de dagmoeder dan attesten waarop staat dat je kindje daar geweest is.

Maar da's niet mijn enige reden hoor. Ik ga nu nog lekker wat genieten van kleine Nikolaj.

20. Nicole1

Nicole1 Actief lid

19 mrt 2008
    133
    0
    0
    Wij kiezen bewust voor een groter leeftijdsverschil. ik ben ook nog maar 23 dus voor de leeftijd hebben we geen haast. Zijn er nog niet uit een verschil van 3 of 4 jaar(als het natuurlijk meteen wilt lukken want dat weet je nooit). 4 jaar is ook weer praktisch omdat Amy dan naar school gaat en ik de 2e ook veel individuele aandacht kan geven. Moet zeggen dat het nu al wel een beetje kriebelt, mensen die tegelijk met mij zwanger waren zijn nu voor de 2e keer zwanger.Maar als ik het van de praktische kant bekijk wordt het gewoon zo zoals we het in gedachten hadden.

Deel Deze Pagina