Helemaal in de knoei...

Discussie in 'De lounge' gestart door fien2808, 7 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fien2808

fien2808 Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.180
    28
    48
    Hey iedereen.

Ik waag het er maar even op om dit gewoon onder mijn eigen nick te posten. Ik weet dat sommigen onder jullie mij zullen herkennen uit vorige posts. In ieder geval ga ik proberen het niet te langdradig te maken, maar het is nu eenmaal geen één-alinea-verhaal.

Even een situatieschets.

Ik ben bijna 24, bijna 5 jaar samen met mijn vriend (30) en hebben ook een koophuis samen. We hebben nog geen kindjes en zijn niet getrouwd oid.

Toen we ongeveer 2 jaar samen waren, had ik mijn eerste relatiedipje. Dit heb ik hem ook verteld, en we wouden er nog steeds samen voor gaan. Ik wou het niet meteen allemaal opgeven. Een tijdje ging voorbij en hij zou speciaal voor ons een groter appartement huren (zodat ik er het jaar nadien bij kon komen wonen). Wat leek me dat fantastisch! Zo verstreek de tijd, en ik zei al eens al lachend "wat zou jij mooi gefopt zijn als ik nu bij je weg zou gaan!". We konden er allebei wel om lachen hoor. Maar... Als ik nu terugdenk: dat had voor mij een eerste signaal moeten zijn.

Anderhalf jaar geleden zat ik opnieuw in zo'n dip. Kort daarna pleegde zijn vader zelfmoord. Ik heb àl mijn gevoelens en gedachten aan de kant gezet om er voor hen te zijn, en ik kreeg langzaamaan het gevoel dat we er misschien wel sterker uit zouden komen.

En nu...

...hebben we (en nu ga ik even heel kort door de bocht) samen een huis gekocht in augustus (verhuis deze maand) en ben ik in diezelfde maand gestopt met de pil, want ach, wat wil ik graag kinderen. En je raadt het al: hier ben ik weer, in diezelfde put waar ik niet volledig uit lijk te komen.

Deze laatste dip duurt nu al makkelijk 6 maanden, op en af. Het ene moment denk ik: "ach, het is echt een goede man, een heel goede relatie, ik kan hem vertrouwen, je droomt!". En dan gaat het weer even goed. Op andere momenten krijg ik spijt van het huis. Ik denk dat ik door dat huis, door die kinderwens, telkens geprobeerd heb onze relatie te redden.

Therapie

Het is al de tweede keer dat ik tijdens deze relatie professionele hulp zoek, maar om praktische overwegingen is het nu iemand anders. En echt, het is ongelofelijk, ik heb met deze therapeut ZO veel geluk, het is bijna ongelofelijk op welke golflengte we zitten.

De intake duurde 2 uur. Heel mijn situatie uitgelegd (ik denk zo'n 5 verhalen, waarvan er 2 te maken hebben met mijn relatie) en afspraken gemaakt. Het laatste halfuurtje alvast begonnen met bespreken van de relatie. Na een tijdje kwamen we op het onderwerp "kinderen". Ik neem, zoals reeds vermeld, al een hele tijd geen pil meer, maar zwanger worden wou niet lukken. Soms vreesde ik (ik dacht dat ik het hier al eens getypt had) dat ik gewoon graag een kind wou, niet per se van hem. Na een tijdje zei ze:

"Je weet het eigenlijk al hé"
    "... wat?"
    "Je wil helemaal geen kinderen van hem."

Ik ben toen als een kaartenhuisje in elkaar gevallen. Huilen, huilen, huilen.

We gaan dus binnen een kleine 10 dagen verder met de volgende sessie. Maar de voorbije dagen ben ik echt emotioneel op. Ik durf er met mijn vriend niet over praten. We zijn op dit moment alles aan het regelen voor de verhuis (eind deze maand). Hij is zo enthousiast. Hij wou zaterdag verf en behangpapier gaan bestellen, maar ik heb gezegd dat we het misschien beter later doen. Niet omdat ik dat écht vind, nee. Omdat ik schrik heb dat we misschien uit elkaar gaan... En ik ons niet deze extra kosten wil laten maken.

Misschien... want ik raak er absoluut niet meer wijs uit :(.

Ik weet niet wat ik verwacht... Een klankbord, raad, ... Maar ik heb me altijd erg goed gevoeld op dit forum...

2. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    oh jeetje, wat een moeilijke situatie!

Voor de beeldvorming: heb je die dipjes enkel over je relatie, of bijvoorbeeld ook regelmatig over werk/vriendinnen/familie/verplichtingen?

3. fien2808

fien2808 Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.180
    28
    48
    Bedankt Clivia, voor je reactie...

Ik heb deze dips niet op vlak van familie, vrienden, verplichtingen... Wel op vlak van werk. Ik ben nog maar anderhalf jaar aan het werk en nog steeds wat mijn "ding" aan het zoeken. Ik kan het dus niet echt met elkaar vergelijken...

4. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Klinkt ingewikkeld!
    Kan het niet een soort koudwatervrees zijn? Huis samen, op weg naar een kind samen. Ik was in de wolken dat we gingen proberen zwanger te worden, maar ineens was ik ook mega bang en aan het twijfelen.
    Heb de afgelopen jaren ook wel periodes gehad dat ik in een dip zat. Maar uiteindelijk ben ik me gaan indenken hoe het zonder hem zou zijn, dat vind ik zo verschrikkelijk dat ik accuut weer weet hoe het zit.

Maar als jij niet meer van hem houd en geen kinderen van hem wilt, is het wel tijd om te gaan praten en een knoop door te hakken. Misschien handiger geweest voor de aankoop van een huis, maar daar heb je nu niets meer aan.

Of eerlijk in gesprek gaan en kijken hoe hij erin staat. Maar uiteindelijk moet jij de keuze maken lijkt mij.
    Moeilijk hoor!

5. penseel

penseel Niet meer actief

Het komt zoals het komt.
    Met een huis zit je aan elkaar vast met een kind je leven lang.

Je kunt toch beter met hem hier over gaan praten.

Is het de grote stap samen een huisje boompje beestje is het idd wat anders en wil je niet je hele leven met deze man leven.

Nu heb je nog een keuze ook al lijkt die onmogelijk. Huisje boompje heb je. Daar twijfel je aan.

Voor je alles ( weg gooit) betrek tot je partner hier in wie weet voelt hij wel het zelfde. Je weet het maar nooit.

Niet bij iemand blijven omdat je vind dat je geen keuze terug meer hebt die heb je nu namelijk nog wel.

Met een kind niet meer.!

6. Sepper

Sepper Lid

6 feb 2013
    24
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ach meis, het weggetje 'zo hoort het' klinkt heel bekend. Gelukkig voor mij met mijn ex. Op het moment dat hij het uitmaakte (lees een ander had) was de enige vraag in mijn hoofd: "en mijn kinderwens dan?". Niet dat hij mij zou verlaten, maar dat kind wat ik zo graag in de toekomst wilde hebben.
    Ik was ook al vaker in een dip qua relatie en inderdaad situaties waarvan ik dacht: Hier komen we vast sterker uit. Maar ook: "Ja, maar met deze situatie kan ik het toch niet uitmaken? Wie heeft hij dan om op terug te vallen?"
    Maar het was ik die de 100% gaf en niet terugkreeg en het was alsof er 100 kilo van mijn schouders afgetild werd toen dat wegviel. Het was de beste keuze die hij ooit voor mij heeft kunnen maken.

Wat mijn voorgangers al zeggen, met een kind zit je altijd aan hem vast en dan is het jouw keuze of je dat ziet zitten. Of met iemand waar je echt de stappen zet omdat je het wil, niet omdat het zo hoort en de volgende logische stappen zijn.
    Vraag je af of je echt gelukkig gaat worden en eerlijk gezegd haal ik al uit je verhaal dat het niet het geval is. Je bent nog jong, je leven ligt nog open en dat kan ook heel eng zijn, want je weet nu wat je hebt en wat je mag verwachten.
    Heel veel succes met wat je gaat doen.

7. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Wat moeilijk!
    Toch ga ik even heel kort door de bocht reageren.
    Ik denk niet dat jullie relatie sterk genoeg is en dat jij genoeg van je partner houdt.
    Daarom zou ik, als ik jou was, er uitstappen nu het nog kan en je nog niet gebonden bent d.m.v. kinderen.
    Sowieso moet je al een onwijs sterke en stabiele relatie hebben als je aan kinderen begint, want kinderen veranderen alles en geloof mij er komen tropenjaren aan;).
    Ik denk dat je het zelf ook allemaal wel weet, maar ik kan me goed voorstellen dat de stap groot is om te maken, de stap is alleen veel minder groot nu je nog geen kinderen samen hebt.
    Ik denk altijd maar zo, als je echt bij elkaar "hoort" dan kom je toch wel weer bij elkaar terecht.
    Veel succes met de beslissing die je maakt.

8. Lojo

Lojo Bekend lid

19 dec 2012
    612
    6
    18
    Is er niet een kleine kans dat je gewoon moeite heb met veranderingen? Of zelfs met de stappen die je maakt naar het volwassen worden? Ik vraag me diep van binnen een beetje af of dit wel met je vriend te maken heeft. Kan je deze stappen wel met een andere man nemen?

9. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Herken je dilemma: lange stabiele relatie met iemand op wie op papier niks aan te merken valt, huis gekocht, een grote gezamenlijke kinderwens en getopt met anticonceptie, trouwplannen en een knagend gevoel dat om de zoveel tijd de kop opstak.

Ik heb vlak voor de verhuizing en het huwelijk de relatie na tien jaar verbroken. Heb me zelden zo verschrikkelijk gevoeld, wat deed ik iemand van wie ik hield aan!

Zes jaar later kan ik zeggen dat het enige waar ik achteraf spijt van heb, is dat ik niet eerder naar dat knagende heb geluisterd. Het volhouden was uitstel van executie, écht verschrikkelijk was het namelijk nooit (anders was de keus niet zo moeilijk geweest) maar een happy end zat er ook nooit in. Het was voor ons beiden beter geweest als ik de knoop eerder had doorgehakt.

Ik was destijds 30 en ging ervan uit dat ik hiermee ook mijn kinderwens opgaf. Twee dagen (!) later kwam ik Grote Liefde tegen en zie onderschrift ;) Vanaf onze eerste dag wist ik ineens te benoemen wat er nu wel was en wat ik voorheen miste.

Succes met je keuze, luister goed naar je gevoel! Je hebt het niet mis..

10. fien2808

fien2808 Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.180
    28
    48
    Dat is het net, ik zie voordelen in het uit elkaar gaan. Maar ik ben zo bang om de verkeerde beslissing te nemen. Er hangt zoveel aan vast...

Ik weet heel goed wat zijn idee hierover is... Ik kan intussen ook alweer voorspellen wat zijn reactie is: huilen, smeken om niet weg te gaan, en 20x zeggen hoe graag hij me ziet. Niets constructief, hij zorgt er eigenlijk voor dat ik me gewoon extra schuldig voel dat ik 'm zo kwets door het aan te kaarten :(

11. fien2808

fien2808 Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.180
    28
    48
    Bedankt voor je reactie, Seppers. Ik herken me helemaal. Ik ben er zelfs een beetje stil van. Zucht. :(

Ja, precies. Dit kwam ook met de therapeute te pas; ik wil héél graag kinderen, maar is dit allemaal wel eerlijk van mij t.o.v. mijn kindje? Wil ik hem/haar hetzelfde leven geven dat ik had? (Ik heb nl. geen contact meer met mijn vader intussen, mijn ouders zijn gescheiden toen ik 6 was).

Ik heb geen idee. Op andere vlakken heb ik geen moeite met volwassen worden. Ik hou van het "werkleventje", het onafhankelijk zijn, het niet meer thuis wonen, eigen boontjes doppen, een relatie...

12. fien2808

fien2808 Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.180
    28
    48
    Op jouw bericht wil ik even apart antwoorden.
    Hoe herkenbaar is jouw situatie, zeg! Wij zitten nu ook een drietal weken voor onze verhuis...

Als ik jouw verhaal lees, dan is er ergens een heel klein stemmetje dat zegt: "zie je nou, je weet beslist wel wat je moet doen, als je héél erg goed naar je hart luistert, weet je het".

Wat is dit hartverscheurend...

13. penseel

penseel Niet meer actief

Dan moet je doen wat je hart je ingeeft en nu de keuze maken. Met spijt schuldgevoel bij iemand blijven is een zware keuze. Jij bent niet verantwoordelijk voor hem. Maar voor jouw eigen geluk.

14. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Maar is je liefde echt helemaal weg? Of is het soms weg door de dingen die hij doet? Wat je mist?
    Waar komt het door?

Voor mij deels herkenbaar. Ik herken veel dingen over je relatie, maar ook je verleden.
    Ik ben echter nog steeds met hem en met inmiddels zelfs 3 kinderen.
    Als je erover wilt praten mag je mij gerust een PM sturen.

Kijk als je gevoel echt weg is en het is over, dan is er geen reden meer om nog wat te redden. Maar als er nog gevoel voor hem is en je wilt ermee door dan kan er een hoop veranderen als hij er hetzelfde over denkt.

15. fien2808

fien2808 Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.180
    28
    48
    Zelfs dat weet ik niet. Natuurlijk zie ik hem graag, we hebben al héél wat gedeeld, zowel mooie momenten alsook héél nare momenten. Dat schept een band, en die zal nooit weggaan. Maar of dit liefde is? Geen idee... Ik zie mijn mama ook graag, snap je wat ik bedoel?

16. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Ja ik snap wel wat je bedoelt.
    Je moeder zie je graag, maar je zou er geen sex mee willen toch?
    Wil je dat nog wel met je partner? Voel je je aangetrokken? Wil je je aangetrokken voelen?
    Zie je hem voor je met jullie baby?

17. fien2808

fien2808 Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.180
    28
    48
    Soms wel, soms niet. Op dit moment voel ik me niet meer aangetrokken tot hem. En... oh :( dit is niet goed.

18. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou om te beginnen per direct terug aan de pil gaan.

Dat huis kan je nog verkopen, maar als je volgende maand zwanger bent, hang je sowieso voor de rest van je leven aan deze man vast (ook al ga je ooit uit elkaar).

Ik zou eerst gaan uitzoeken of je met deze man uit wil worden, voor je aan kinderen begint. En als je verder wil 1 verandering tegelijk ... je huis.

Weet je partner dat je in therapie bent? En het waarom? En hoe reageert hij daarop?

19. sennavt

sennavt Actief lid

18 feb 2015
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat knagende gevoel herken ik ook wel. Nooit voor 100% zeker kunnen zeggen dat dit degene is met wie je oud wordt. Ergens altijd het gevoel hebben dat er iets mist, maar wat?

Ik heb dit ook gehad in mijn vorige relatie, eigenlijk na 2 jaar al maar pas na 6 jaar ging ik ook echt weg bij hem. De relatie had ups en downs, maar dacht altijd als er meer ups zijn dan downs dan zit het wel goed. Ook gestopt met de pil, wij woonden al wel samen. Maar nooit zwanger geraakt (gelukkig), zijn bijna 2 jaar bezig geweest maar niks. Met mijn huidige man was ik binnen 5 maanden zwanger, vond ik best opvallend!

Achteraf gezien ben ik er heel blij om dat ik weggegaan ben, alleen spijt dat ik het niet eerder heb gedaan. Had mij én hem veel ellendige momenten bespaard. Hij was niet slecht, op zich een goede, lieve man maar echt passen bij mekaar deden we niet, maar kon er nooit de vinger op leggen waarom.

Als iemand in die tijd mij gevraagd had of het de ware was, en ik had volledig eerlijk geweest dan zou ik nee hebben gezegd. Daar draait het om, heel eerlijk zijn naar jezelf toe. En dan even buiten beschouwing laten hoe je vriend zich erbij zou voelen, of hoe hij zou reageren. Wat wil JIJ? En eerlijk gezegd denk ik dat je dat al weet als ik het zo lees.

En ja, dat is verdrietig. Heel spijtig ook dat je over een aantal weken samen zou gaan wonen, maar ik denk dat het beter is er nu over te praten en stappen te nemen dan als je al samenwoont. Of al kinderen hebt/zwanger bent.

Ik stelde de beslissing ook vaak uit; verjaardag, feestdagen, vakantie, ziekte etc. Maar zo zal er altijd een 'excuus' zijn om niet de knoop door te hakken. Mijn ex reageerde heel erg overstuur, maar kwam ook niet met ideeen om onze relatie nieuw leven in te blazen. Het enige wat hij deed was huilen, schreeuwen en mij smeken om te blijven. De weken erna via telefoon ook nog, tot hij uiteindelijk in zag dat we niet meer bij elkaar kwamen. Het heeft me enorm veel moeite gekost bij mijn keus te blijven (vond het zielig). Maar medelijden is nooit een goede reden om te blijven of terug te gaan!

Nadat hij stopte met contact opnemen, voelde ik alleen maar opluchting over mijn keus. En toen wist ik 100% zeker dat ik de beste keus had gemaakt. Ik kon dan wel niet zeker zeggen dat hij degene was waar ik oud mee zou worden, maar ook niet dat ik hem niet zou missen als ik weg zou gaan.

Maar nu denk ik: als er al twijfel is (gedurende langere periode, of meerdere periodes) over blijven of weggaan dan zijn dat voor mij alarmbellen. En ik denk dan ook dat je het beste wél het gesprek aan kunt gaan met je vriend.

20. fien2808

fien2808 Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.180
    28
    48
    Hij weet dat ik in therapie ben, maar hij weet niet dat onze relatie nu het eerste gespreksonderwerk geweest is. En, ik kopieer even:

Ik weet heel goed wat zijn idee hierover is... Ik kan intussen ook alweer voorspellen wat zijn reactie is: huilen, smeken om niet weg te gaan, en 20x zeggen hoe graag hij me ziet. Niets constructief, hij zorgt er eigenlijk voor dat ik me gewoon extra schuldig voel dat ik 'm zo kwets door het aan te kaarten :(

Deel Deze Pagina