Helemaal in paniek!

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door Sam0110, 3 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2009mama

2009mama Niet meer actief

je mag schriftelijke toestemming doen ! moeder moet alleen aanwezig zijn bij naamskeuze !
    mijn schoonzus heeft voor mijn broer ook een briefje geschreven en hij kon het ook gewoon inleveren met dat briefje alleen voor gezagsregeling en achternaam keuze moest ze zelf bij zijn !

2. 2009mama

Beschrijving
    Als de ouders van een kind niet gehuwd zijn, kan de vader het kind erkennen door het vaderschap te laten registreren bij de Burgerlijke Stand. De moeder moet dan wel schriftelijk of in persoon toestemming geven dat de man het kind mag erkennen als zijn kind.
    Indien het een erkenning van het eerste kind uit een relatie betreft, kan het kind alléén de geslachtsnaam van vader verkrijgen indien gelijktijdig naamskeuze in deze akte wordt opgenomen. Daarbij is het verplicht dat beide ouders in persoon aanwezig zijn.
    Elk volgend kind dat uit deze relatie wordt geboren en wordt erkend krijgt dezelfde naam als het eerste kind. De toestemming van de moeder tot erkenning mag in dit geval ook schriftelijk worden gegeven.

Een erkenning kan ook gedaan worden bij de aangifte van geboorte. (bij erkenning vanaf de geboorte moet dus inderdaad de moeder aanwezig zijn omdat daarbij gelijk de naamskeuze word gedaan) indien daarbij naamskeuze moet worden opgenomen (dus bij aangifte van het eerste kind uit die relatie) moeten beide ouders bij de aangifte aanwezig zijn.

het kan echt schriftelijk...! ik heb het nog even opgezocht zodat jullie zelf op de site kunnen kijken.... zal ik de site er ook nog even bij zetten ..?

http://www.borsele.nl/web/show/id=17683 ... age=140929

3. 2009mama

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=51904

http://www.abcoude.nl/read/producten/bu ... n/geboorte ( zie voorwaarden erkennen kind)

hier nog wat site's waarin staat dat schriftelijke toestemming wel mag....

waarom ik dit nou allemaal opzoek ... geen idee... eigenlijk moet het voor mij genoeg zijn om te weten dat het wel degelijk kan omdat mijn broer het ook gedaan heeft met zijn eerste kindje ( zijn vriendin heeft wel zelf het briefje geschreven) en ze hebben er nooit moeilijk om gedaan..er werd alleen gezegd : als de baby uw achternaam krijgt moet u even met uw vriendin langskomen daar hebben wij mondelinge toestemming voor nodig !
    verder lees ik inderdaad op sommige site's dat bij het eerste kind het wel nodig is, maar in onze gemeente iig niet,

en ik zeg niet dat haar ex het zelf gaat schrijven want dan zou hij zichzelf te stom af zijn ... dan krijgt ie nooit gezag over zijn kind als hij de gemeente zo bedonderd.... ik zeg alleen maar dat het wel mogelijk is dat hij zelf het briefje schrijft
    http://www.tiel.nl/Tiel.asp?A1PID=649PDGT&A1SID=16
    op deze site kun je zelfs zelf het formulier downloaden
    en op deze site staat ook een stukje over wat de rechter doet als de moeder niet wil dat de bio vader zijn kind erkend

4. 2009mama

maarja... ik heb iig geen zin in een discussie ....ik vind het prima als dit dan de grootste flauwekul allertijde is... beschouw het maar als niet verzonden, ik kan mijn teksten niet verwijderen....
    ik laat het hier verder wel bij...

ts heel veel succes ermee, en hopelijk komt alles goed,

5. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Als hij de geboorte akte niet heeft dan kan hij het volgens mij niet aangeven?
    Dan nog, hij woont op 100 km van mij vandaan en zal niet op de hoogte zijn van de juiste dag wanneer ik beval, ook kan ik me anoniem in het ziekenhuis inschrijven.

Ik ben vandaag naar een advocate gegaan, pff wat een bitch was dat.
    Ze vond het ongelofelijk stom dat ik nu al kom informeren.
    Ze vertelde me dat wanneer hij het niet mag erkennen hij dus via een dna test kan werken, als blijkt dat hij de vader is zullen alle gerechtskosten voor mij zijn.
    Hij is natuurlijk wel de vader he.
    Maar als mijn ex die informatie ook krijgt dan gaat hij geen seconde twijfelen.
    Ik vind het echt hatelijk.
    Ook al zou hij bezoekrecht krijgen, ik vertrouw het helemaal niet, plus daar komt nog bij dat mijn kind dan de dupe word van onze problemen en dan telkens 100 km door en 100 km terug moet.
    Ik vind het een dreiging omdat zijn ouders racisten zijn en vinden dat ik en mijn belgische moeder dit kind verkeerd zullen opvoeden en zonder overdrijven, ik zie ze in staat om het mee te nemen naar god weet waar.
    Toen ik dit aan de advocate zei had ik het gevoel alsof ze me helemaal niet serieus nam.
    Zegt ze, preventief kun je hier niks aan doen.
    Moet mijn kind dan eerst ontvoerd worden bij wijze van spreken?
    :rolleyes: :rolleyes:

6. Niet meer actief

Zwanger89 nou geloof mij.. ik ben een a.s. alleenstaande mama heb veel gesprekken gehad en ik weet zeker dat het niet zomaar kan hoor! Zoals ik het typte staat het hier bij de gemeente beschreven!

En sowieso is het onzin als hij dan zelf een briefje zou schrijven, valsheid in geschrifte is het dan en dan is het sowieso niet rechtsgeldig dus wat dat betreft :(
    Maakt die meteen een goede beurt in de rechtbank!

7. Niet meer actief

@Sam dat is een heel groot herkenningspunt... bij de eerste advocaat waar ik ben geweest reageerde ze ook zo..! Maar dan meer in de zin van 'mens waar maak je je druk om, die vent komt echt niet'

Hallo is het dan zo raar dat je jezelf zorgen maakt en informeert?

Niet te druk maken en niks van aantrekken meis

8. randi

randi Niet meer actief

ik zie en lees hier alles over erkenning maar jullie vergeten wel 1 ding het is de belgische wetgeving hé en niet de nederlandse. hier kan de vader het kind alleen maar erkennen als je niet getrouwd bent als ouders naar het stadhuis gaan en dit pas vanaf de 6de maand zw en daar beiden een papier ondertekenen waarin ze verklaren dat ze beiden ouders zijn van het kind. op die manier kan de man het kind dan ook alleen gaan aangeven na de geboorte (moet binnen de 5dagen) en het kind krijgt dan ook automatisch zijn naam. in elk ander geval moet de moeder het aangeven, kan ze kiezen bij vader wat ze zet en draagt het kind haar naam.

@sam als die advocate echt beweerd dat als hij een dnatest doet en blijkt dat hij de vader is, dat jij dan alles betaaldt zoek dan maar snel een andere want dit is geen strafrecht maar vrederecht en daar betaaldt de aanklager de kosten zelf, wel kan die vragen aan de rechter of jij deelt in de kosten ervan als hij in zijn gelijk gesteldt is maar in 90% van de gevallen gaat een rechter daar niet op in. en trouwens de eerste 2 jaar kan je kind sowiso niet mee naar de vader maar in het slechtste geval krijgt die bezoekrecht al dan niet onder toezicht maar zoals ik al zei ; als jij het kind niet geeft staat hij nergens. vaders hebben in belgie tenopzichte van nederland heel weinig rechten en heel veel plichten

9. vaamrile

vaamrile Fanatiek lid

30 mei 2008
    1.355
    0
    0
    @sam: wat fijn dat het verhaal van Randi je weer een beetje heeft gerust gesteld. Maar ik vind het echt verschrikkelijk te horen dat je nog steeds niet kan genieten van je zwangerschap. Ik heb het zelf uiteraard ook gehad de eerste weken, maar kan er gelukkig nu wel van genieten. Ik hoop dat die tijd voor jou ook nog zal gaan komen.

Ik wens je veel sterkte en onthoud...hou die poot stijf ;)!

Liefs en een hele dikke knuffel Vaam

10. Misty Mamma

Misty Mamma Nieuw lid

10 okt 2008
    1
    0
    0
    Nederland

Mijn vriend en ik zijn samen naar het stadshuis gegaan voor de verklaring van vaderschap voor al de kinderen die uit die zwangerschap zouden ontstaan .
    Toen hebben we ook al meteen de achternaam laten vaststellen wat de mijne zou worden.

Door deze erkening heeft mijn vriend nu wel de plichten maar officieel nog geen enkel gezagrecht en heeft dus nog helemaal niks te vertellen over onze kleine.
    Zijn handtekening telt niet totdat we de papieren in orde maken dat hij dat voortaan ook mag ;)

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Even me ermee bemoeien. ;)

JsztD en zwanger89, jullie hebben beide gelijk.

Maar..

Als het gaat om je eerste kind, dan moet de moeder mee voor het erkennen.

Gaat het om het tweede kindje, dan hoeft de moeder niet mee en is alleen schriftelijk ook voldoende.

12. 2009mama

ach ik vind het prima,
    ik bemoei me er niet meer mee,
    mijn ervaring is anders,
    mijn broer en schoonzus hebben 8 maand geleden hun EERSTE kindje gekregen en vorig jaar met erkenning kon gewoon met een briefje van mijn schoonzus, en dit is ook zo gegaan, handtekening eronder en klaar, alleen achternaams keuze moest ze persoonlijk bij zijn,en de gezagsregeling,

13. Niet meer actief

erg bijzonder zwanger89, maar ga er verder niet over discussieren.. ik ben van mening dat het niet kan en MOCHT het kunnen en er op deze manier misbruik van worden gemaakt is het toch niet rechtsgeldig en strafbaar dus..

14. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Normaal moet de geboorte akte die je in het ziekenhuis krijgt toch ook mee zijn?
    De vader kan daar niet echt bij als je dat zelf niet wil toch?

15. Niet meer actief

Dat is met het aangeven van het kindje na geboorte... alleen de mensen die bij de geboorte aanwezig zijn geweest kunnen het kindje aangeven

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Slechte gemeente dus zwanger89, want het mag toch echt niet.

Ik vraag me inderdaad af of het dan wel rechtsgeldig is.

17. Niet meer actief

Nee zeker niet rechtsgeldig... dan zou ik allerlei papieren met een handtekening van een ander in kunnen leveren. Is absoluut niet rechtsgeldig als je die handtekening zelf niet gezet hebt

18. 2009mama

nee héhé dat snap ik ook wel dat het niet rechtsgeldig is als de handtekening zelf gezet is...
    maar nogmaals... in mijn verhalen hier voor staat ook duidelijk
    dat mijn schoonzus het briefje heeft geschreven
    dat mijn schoonzus HAAR handtekening heeft gezet.
    dus het is wel degelijk rechtsgeldig... en daarbij
    ze is toch meegeweest voor gezagsregeling en achternaamskeuze.... dan weet de gemeente toch ook dat ze het er mee eens is....

maar je laat het nu wel erg overkomen alsof mijn broer met zijn kind erkennen dat dat opeens niet rechtsgeldig is.... en dat hij gewoon zonder toestemming haar handtekening heeft gezet ofzo,

magoed mijn gemeente zal hier dan wel een fout gemaakt hebben ik vind het prima,
    zullen we erover ophouden... mijn gemeente is gewoon fout ik vind het prima, hier heeft ts ook niks aan

19. Niet meer actief

Nee ik laat het helemaal niet overkomen alsof je broer zelf getekend heeft.. jou woorden zijn:

"een kind erkennen moet met toestemming van de moeder,(mondeling of schrifelijk)
    hij zou zelf het briefje kunnen schrijven..!"

En DAT is gewoon onzin dat een man zelf een briefje namens de vrouw kan schrijven!

20. 2009mama

is prima het is onzin oké je hebt helemaal gelijk
    mijn broer is inderdaad waarschijnlijk de enige bij wie het zo is gegaan van heel nederland.... sure.... oke is goed..maar nogmaals... ts heeft hier niks aan,

sorry hoor voor dit gedrag van mij... maar vind gewoon niet dat er nu opeens zo op mij gereageerd moet worden... ik kan er ook niks aan doen dat het nou eenmaal hier en daar wel gebeurd
    en daarbij werk ik niet bij de gemeente... ik ken de regels en wetten niet uit mijn hoofd, mijn broer kon wel met een briefje zijn eerste kindje erkennen, dan ga ik er toch gewoon vanuit dat het kan....en omdat ik er dus vanuit ga dat het kan zet ik het hier ook neer... dat hij het ook zou kunnen, prima als dat onzin is. dan heeft de gemeente hier een fout gemaakt ... kan doet iedereen weleens....! misschien mag het hier in de gemeente wel.... kan ook... weet ik niet !

maar nogmaals ik zet hier alleen mijn ervaring neer,dat mijn broer het wel kon, en dat als het daar ook kan... die ex het briefje weleens zelf zou kunnen maken, tuurlijk maakt hij hier geen goeie beurt mee bij de rechter, snap ik ook wel... en hierbij heeft hij nog geen enkele recht tot gezag van zijn kind... snap ik ook... maar omdat ik er vanuit ga dat het wel kan..( kind erkennen met briefje) wou ik alleen maar waarschuwen dat ze dat niet liet gebeuren.... nogmaals omdat ik uit eigen ervaring met mijn broer dus dacht dat het wel kon.

Deel Deze Pagina