Hey meiden! Ik ben momenteel 33 weken zwanger, en ben in mijn zwangerschap in de ziektewet beland doordat ik harde buiken had/heb. Maar nu ben ik werkeloos. Ik zit in de ziektewet momenteel doordat het moest van mijn huisarts. Ik had een tijdelijke baan via het uitzendbureau. Maar die ben ik dus ook kwijt doordat ik in de ziektewet belandde. Ik wou gewoon door met werken maar moest in de ziektewet van mijn huisarts. (vanaf volgende week met zwangerschapsverlof via UWV) Nu zit ik met een probleem. Ik wil wel werken na mijn zwangerschapsverlof maar heb geen mogelijkheid om mijn kindje dan naar de creche/oppas te brengen. Want als ik parttime zou gaan werken dan zou ik alleen maar gaan werken voor de oppas. Ik heb geen recht op huursubsidie want ik huur een klein kamertje bij iemand thuis. En via woningnet krijg ik ook geen urgentie voor een woning omdat ik nog maar zo kort sta ingeschreven. Bij mijn vriend wonen is ook geen optie want het huis is van zijn moeder. Ik kan ook verder nergens anders terecht. Ook niet bij mijn ouders terecht, vooral niet bij mijn moeder want die is alleen maar met haar zelf bezig. Me vader doet wel dingen voor mij, maar kan ook niet veel voor mij betekenen. Ik ben gewoon echt hopeloos... Ik wil dadelijk gewoon voor mijn kindje kunnen zorgen... En een normaal leven hebben.. Wat nu mijn vraag aan jullie is... Ik weet dat ik recht heb op een sociale dienst, maar hoe kan ik die het beste aanvragen?
Ik werk en heb 2 kinderen, 3e onderweg en ben alleenstaand. De belasting vergoed als je alleenstaand bent de hele kinderopvang, of iig een kleine bijdrage moet je zelf betalen. Je krijgt alleenstaande ouderkortingen. Maar weet niet hoe dat zit als je bij iemand inwoont, toen ik bij mn ma woonde werd de kdv ook vergoed en kreeg ik maandelijks ook toeslagen dus ik zou dat even informeren want ze gaan je toch wel verplichten om te werken bij de soos! Tevens gaan ze een nieuwe wet invoeren wat ik gehoord heb dat sollicitatie plicht er niet meer is maar wel vrijwilligerswerk en schollingen. Mijn contract word per 1 feb ook niet meer verlengd dus moet ook tijdelijk voor het verlof een uitkering aanvragen.
Hey, Bedankt voor je snelle reactie.. Alleen het zit zo... Ik en me vriend hebben weer sinds een tijdje een relatie. We willen het gewoon weer proberen met elkaar. Alleen hebben we besloten om voorlopig apart te gaan wonen.. Ik in Almere en hij in Amstelveen. Hij gaat de kleine volgende week donderdag erkennen, maar ze krijgt mijn achternaam. Als ik weer ga werken dan heb ga ik die kleine niet naar zo'n dure creche brengen, mij veels te duur. Ook al krijg je er een groot gedeelte van vergoed. Ik ga dan parttime werken. Omdat ik me kleintje dan helemaal niet meer zie. Wil het liefst mijn kleine laten oppassen door bij mensen thuis. Welke bekende van mij... Niet zomaar iemand.. Want daar hoor je zoveel dingen over tegenwoordig... Maar als ik mijn meisje naar een normale oppas breng, dan krijg ik dat niet vergoed van de belastingdienst toch? Als ik parttime ga werken, kan ik dan ook aanvulling krijgen van de sociale dienst? Want ik werkte hiervoor 40 uur. Ik ga dus ECHT niet meer fulltime werken.. Ik moet het allemaal alleen doen. En hoef van niemand hulp te verwachten. Ja allimentatie van mijn vriend maar dat is volgens mij ook niet echt veel. Toch?
Het verschilt per gemeente volgens mij want hier in Delft krijg je zelfs niets aangevuld, tenzij t tijdelijk is. 40 Uur doe ik ook niet hoor, wij redden het ook prima op 20 uur maarja ik krijg natuurlijk alle aanvullingen, ik ben wel echt echt alleen haha kids zijn ook niet erkent e.d. Ik zou even informeren bij je eigen gemeente.
Thnx meid! Ik ga morgen gelijk even contact opnemen met de gemeente Almere.. Want ik wil dit dadelijk wel geregeld hebben...
Het enige wat je tijdelijk zou kunnen doen is bijstand aanvragen, maar je hebt dan wel een sollicitatieplicht. Diegene die op jouw kindje gaat passen kan zich inschrijven bij een gastouderbureau, moet diegene wel een cursus doen en een bewijs van goed gedrag halen. En dan betaal je een klein deel, ik ben zelf ook alleenstaand (geweest), maar ik ben afgekeurd, dus ik heb geen sollicitatieplicht gehad. Nu wil ik de arbeidsmarkt weer in, en nu heb ik 3 dagen opvang en ik betaal 109 euro per maand. Dus dat is nog wel te doen. De rest wordt betaald door werkgever en belasting. Mijn dochter is ook niet erkend, dus ik kreeg geen alimentatie. Hoeveel het is? Dat gaat naar inkomen van de vader als hij het kindje erkend heeft. Je moet inderdaad bij de belastingdienst de aanvullende kortingen aanvragen, alleenstaande ouderkorting, misschien nog wel een aanvullende ouder korting en kinderkorting, die laatste staat bij toeslagen. Succes met alles!
Sja meid. Als je bijstand wilt kan dat, maar je hebt wel sollicitatieplicht, ook bij een kindje. En jij moet zorgen dat je kunt werken, wat betekend dat je oppas moet regelen voor je kleintje. Ik begrijp heel goed dat je je kindje niet achter wilt laten bij vreemden, maar ja, die meiden die werken in kinderdagverblijven/creche's zijn zo goed opgeleid, dat gaat echt wel goed hoor! Daarbij krijg jij van de belasting kinderopvangtoeslag. Heb ik ook gehad, ik betaalde zelf maar 25 euro per maand en de belasting de overige 500 euro, dus wat je zegt over alleen maar werken voor de dure creche, das onzin. Ik werkte parttime, maar kreeg geen aanvullende bijstand, omdat ik niet meer wilde werken. Ook jij zult 40 uur moeten werken van de bijstand. Ga je parttime werken, dan MOET je de rest van de uren die zij jou verplichten solliciteren. Maar meid, geloof me, als jij netjes solliciteert, maar bij die sollicitaties verteld dat je bijvoorbeeld al ochtenden werkt en dan rond een bepaalde tijd pas kan beginnen en op tijd weg moet om je kindje op te halen, dan nemen ze je vaak al niet eens aan.....klein gelukje voor jou dus. Verder als je vriend het kindje erkent, moet hij ook meebetalen voor de kleine, makkelijk zat. Ik wens je heel veel suc6, nare situatie waar je in zit zo!
ik moet zeggen dat ik niet snap waarom je niet gewoon gaat werken. Als je niet zo veel verdient kost opvang helemaal niet zoveel. Je wilt toch ook wat bijdragen aan de samenleving?
ik heb sosiale dienst en ik heb dus 1.5 jaar GEEN solicitatie plicht maar dat heeft andere redenen als je een bijstands uitkering aanvraag heb je die plicht normaal wel ik denk alleen dat het per gemeente verschild hoe veel uur je moet werken.ik hoef namelijk als ik weer aan het werk moet maar 20 uur te werken de rest word aangevuld. en eigenlijk kan ik niet wachten tot het zo vel is en ik eindelijk weer kan gaan beginnen want thuis zitten is ook maar niets al heb je een kindje je sociale contacten zijn zo minimaal als je thuis bent... maja ik mag gewoon nog 1 jaar absoluut niet aan de gang helaas...
Ik wil het liefst ook werken maar ik ga geen 40 uur meer werken. Daarvoor mis ik dan teveel aan me kind. En aangezien ik haar alleen moet opvoeden. Me vriend en ik wonen uit elkaar. Maar zijn nog wel een stel.. Hij wil kijken hoe het tussen ons gaat als onze meid dadelijk is geboren. Ook al woonden me vriend en ik samen, dan had ik alsnog niet 40 uur gaan werken.. Tuurlijk wil ik ook bijdragen aan de maatschappij.. maar ik ga toch echt niet 40 uur werken!
Als je samen zou wonen is het ook niet nodig om 40 uur te gaan werken, maar als jij een huis moet betalen en je vaste lasten, tja je mankeert niks aan je handjes dus je bent dan gewoon verplicht om te solliciteren als je bijstand krijgt. Of je moet een fase 3 of 4 klant zijn. En volgens mij val je daar niet in. Succes in ieder geval en jouw vent zou gewoon mee moeten betalen in de alimentatie. Succes iig!
Maar als je een beetje een fatsoenlijke baan kunt vinden en alle toeslagen die je daarbij krijgt als alleenstaande ouder ( je woont immers alleen), kun je in een goedkoop huurhuisje best rondkomen hoor. Bijv. (en de bedragen zijn fictief he!) 1000 euro salaris ( moet te doen zijn voor 24-28 uur werken lijkt me) 80 euro kindertoeslag, 75 euro kinderkorting, 40 euro zorgtoeslag, huursubsidie, alimentatie, alleenstaande ouderkorting, kinderbijslag enz enz. Dan zit je toch op een behoorlijk bedrag bij een parttime baan en er zijn er genoeg die het met minder moeten doen.
Jennifer, Ik snap het probleem niet zo heel erg? Als je op verschillende sites kijkt kun je precies uitrekenen hoeveel je bij moet betalen voor kinderopvang... Vind het trouwens ook een beetje voorbarig om bijstand aan te vragen omdat je niet wil dat iemand op jou kind past? Dat betekent dus dat ik wel op jou kind moet passen door mijn belasting af te staan aan jou? Dat lijkt mij ook niet echt eerlijk of? Mijn advies ga alvast lekker solliciteren en leg je situatie uit... Een vriendin van mij heeft precies het zelfde gedaan 1 jaar geleden en die mocht na haar verlof starten.. Veel succes... Groetjes...
Ik heb ook ongeveer hetzelfde, maar ik doe nu tijdelijk simpel kl*tewerk.. en ben bezig met een aanvullende uitkering, omdat wij (mn vriend en ik) recht hebben op een minimum van 1275 ofzo en ik maar 600 verdien met mn 30 uur werken En van 600 euro redden we het simpelweg niet, alleen de huur is al 465, gelukkig krijgen we wel huurtoeslag binnenkort hopelijk, maar toch... Mn vriend zit nu ff zonder baan, dus alles komt op mij neer. Ik heb nou eenmaal wat meer diploma's en krijg eerder een baan. We hebben nu een aanvulling nodig maar na de bevalling (of eerder!) hoop ik dat we het weer helemaal zelf redden. Bijstand/uitkering zie ik als nood en niet omdat het me wel leuker lijkt ofzo. En straks zullen we misschien met zn 3-en van 1 inkomen (net wie er tegen die tijd een baan heeft) moeten leven. En dat is te doen, dus met z'n 2-en van 1 inkomen moet toch ook lukken! Als mn vriend fulltime werkt ga ik ook niet thuis zitten, niet omdat ik zo van werken hou of mn kindje niet zal missen, maar wel omdat ik me anders toch minder fijn voel... zoveel mensen zouden willen werken maar kunnen het niet... dus waarom niet lekker 20 uurtjes per week wat geld verdienen. En inderdaad je betaalt vaak maar 30-80 euro per maand zelf aan kinderopvang.. ideaal toch!
Oh.... ik wilde mn situatie uitleggen omdat ik wilde vertellen dat ze me bij het CWI heel veel informatie hebben gegeven! Zo heeft mn vriend juist meer kans als we tijdelijk aanvullende bijstand aanvragen en vond ze het handig om dat te doen en dan kan ik na de bevalling solliciteren naar een functie die te maken heeft met mn diploma's. Dus.. ga eens langs het CWI voor alle mogelijkheden zou ik zeggen!
Hoi, zou m in i.i.g even voor de zekerheid aanvragen zodat je recht hebt op terug werkende kracht, je kan een spoed aanvraag indienen. Wel moet je veel papieren overleggen als je m nog nooit gehad hebt.. Heel irri.. maar ik zou m toch aanvragen.. dan heb je i.i.g iets als een van de twee niet lukt sterkte,