Tips: Bankrekening kind openen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bunchy, 22 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Met maximale rente, misschien leuk cadeau.. Geld mag 18 jaar blijven staan? Iemand onlangs op onderzoek uitgeweest waardoor ik mezelf f onszelf een hoop tijd en energie kan uitsparen??

2. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Wij hebben een kinderbonusspaarrekening van de ABN AMRO. Mijn vriend heeft toen ons zoontje geboren is alle kinderspaarrekeningen op internet bekeken en deze was volgens hem de beste. Op bepaalde leeftijden krijgen ze extra rente over het opgebouwde bedrag.
    WIj kregen bij het afsluiten een leuk speelkleed van de fabeltjeskrant.

3. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Same here!

4. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Regenboogrekening van de Rabobank. Geld is altijd op te nemen, dus niet echt voor langsparen. Hij heeft ook een generatiespaarrekening van de rabobank van opa en oma, dat is wel een hoge eerste inleg en staat vast tot zijn 18e geloof ik. Maar dat hebben mijn ouders allemaal geregeld! Wel leuke kadootjes, wij kregen een rups knuffel, boek van ikke en een spaarpot. Mijn ouders ook een rupsknuffel en een super gave badjas met rups muts!

5. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Je mag jaarlijks een bedrag belastingvrij 'aan je kind geven', he, dat weet je?

Van een financieel zeer onderlegde vriend heb ik de volgende constructie uitgelegd gekregen:
    - leg elk jaar dat bedrag in in een deposito (op naam van je kind) dat loopt tot je kinds 18e verjaardag (of andere datum waarop je wilt dat het vrijkomt natuurlijk). Door de lange looptijd krijg je echt meer geld dan op een spaarrekening. Het staat natuurlijk wel vast, maar goed, je hebt het toch al aan je kind gegeven dus wit het ook niet meer opnemen vermoed ik.
    - elk jaar dus een nieuw deposito met de dan hoogste rente. Het eerste loopt 18 jaar, het tweede loopt dus 17 jaar, het derde 16 jaar, etc, je hebt dus uiteindelijk 18 deposito's, de laatste maar van 1 jaar, die allemaal tegelijk vrijvallen.

Wat levert meer op? Even uitrekenen. Die lange deposito's doen nu 4,4% (vast) per jaar.

Die ABN Amro rekening 2,2% (variabel!), als hij 5 wordt 1% over het geheel extra, en daarna elke 5 jaar 5% over de toename in die 5 jaar. Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar ik vermoed dat die 5% gewoon steeds een eenmalig bedrag is, en als je dus bedenkt dat je dat maar eens in de 5 jaar krijgt komt het neer (heel grofweg natuurlijk) op maar 1% per jaar boven die 2,2%. Zit je dus nog maar op 3,2% per jaar, en dat dan ook nog alleen over de toename in die 5 jaar. Alles wat je voor zijn 5e verjaardag al hebt ingelegd (als je bijv vooral ineens een bedrag wilt wegzetten dat lang rendeert) staat dus tot zijn 5e verjaardag voor 2,2 + 0,2%, oftewel 2,4 %, en daarna gewoon voor 2,2%.

Misschien begrijp ik de constructie niet goed hoor, maar ik heb het persoonlijk nooit zo erg op bonusrentes en andere "trucs", meestal stelt het niet erg veel voor en lijkt het alleen maar heel goed).

Als het vastzetten je tegenstaat kun je nog overwegen half-half te doen, dan schroef je de opbrengst in elk geval nog op tot halverwege ;)

6. mbtc

mbtc Fanatiek lid

9 nov 2010
    1.811
    0
    0
    leidster kinderopvang
    velsen
    wij hebben de groter groeien rekening van de ing gekregen. tot 18e kunnen we geld op storten en afhalen, daarna word het omgezet naar een gewone spaar rekening.

weet niet wat goed is of niet goed is. meestal moet je bij je eigen bank een spaar rekening voor je kind openen.

7. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Hey Babel44,
    Dat belastingvrij schenken is ook een idee! Thanx voor de tip.

8. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    :$
    Ik zie een hoop cijfers...

9. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Hier een regenboogrekening van de Rabo, dat is voor de leuke dingen en mag ze zelf bij als ze oud genoeg is, daarnaast willen we nog een soort studiefonds maken, dat zal inderdaad iets van een deposito zijn. Hoe langer je iets vastzet hoe meer rente, dus vandaar.

10. Jep

Jep Niet meer actief

Je kunt bij de Rabobank ook Doelsparen openen. Je spreekt bij het openen van de rekening een einddatum af. Het spaarsaldo op de rekening staat vast tot de einddatum. Dit is een soort depositosparen waar Babel het ook over had. Voordeel van deze rekening is dat je kunt blijven bijstorten en niet steeds een nieuwe rekening hoeft te openen. Iedere inleg krijgt zijn eigen rente tot het einde van de looptijd. Afhankelijk van hoe lang de rekening nog loopt wordt de rente bepaald. Bij de Rabobank is dit de rekening waar je de hoogste rente krijgt voor wat past bij jouw wensen.

Succes met kiezen!!!

11. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Hier ook voor alle kids een spaarrekening bij ABN.

12. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

ik heb een groeirekening bij de ing..
    als ons zoontje 5 jaar is krijg hij stel dat er 150,- op staat 15% rente en met 8 en 12 jaar als ik me niet vergis dus als je alles erop laat staan krijg je een mooi beetje rente om zo zoveel jaar en elk jaar krijg je ook rente alleen dit komt er boven op...

13. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    15% rente? Ik heb meteen gekeken bij de ING maar kan deze spaarrekening niet vinden. Help me eens...

14. xfifix

xfifix Actief lid

23 sep 2008
    402
    0
    16
    Hier nog even een tip!

Bij Rabobank (en denk meerdere banken) is het zo dat als je het geld vast zet tot 18 jaar en het geld dan 'vrij' komt, dit meteen in het bezit van je kind (inmiddels 'volwassen') komt. Je hebt er als ouders dan in principe geen zeggenschap meer over, de rekening staat ook op naam van het kind. Ik heb meegemaakt bij kennissen dat de zoon, met drugs en gokverslaving, zijn hele spaarbedrag in een maand tijd erdoorheen gejaagd had!

Ik heb het daarom laten vastzetten tot 17,5 jaar. Als het geld dan vrij komt, krijgen wij als ouders het geld in ons bezit en kunnen wij samen met ons kind beslissen hoe het geld besteed gaat worden.

15. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Maar als dat meer dan 5k is, dan kun je het niet belastingvrij schenken. En dat vind ik wel een nadeel...gaat er meteen een stukje van dat geld naar de belastingdienst :(

16. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Maar hoe los je dit dan op? Inderdaad als je kind een gok of drugsverslaving heeft en je wilt niet dat hij er op 18e vrijmoedig beschikt?

17. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    We hebben bij de rabobank een regenboogrekening geopend *vrij opneembaar* en een doelsparen rekening op zijn naam, dat komt pas over 18 jaar vrij en kunnen we desnoods nog verlengen als we vinden dat hij er dan nog niet mee om kan gaan ;)
    bij het doelsparen storten we elke maand een vast bedrag erop en de regenboogrekening storten opa's en oma's ook geld op.

18. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Hoi meiden,

dank jullie wel voor jullie input!!
    Wij willen elke maand 50 euro per kind gaan sparen...
    de doelspaarrekening hanteert een andere rente per inlegkeer (dus elke maand), dat lijkt me vrij verwarrend of niet? een deposito is volgens mij enkel aantrekkelijk als je direcdt bij opening een flink bedrag bv 10.000 stort. dit zijn we niet van plan.
    in principe willen we er niet aankomen en mag het vast staan voor de komende 18 jaar met evt verlenging..
    we willen er geen omkijken naar hebben eigenlijk..
    wat is nou raadzaam?

en als het op ons kind's naam staat, betekent dit dat we over dit bedrag tot zijn 18e dan wel belasting moeten betalen (ervan uitgaande dat we meer dan 40.000 spaargeld hebben in totaal samen)? of is hier een handig trucje voor te bedenken?

19. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Spaar dan 50€ elke maand op een willekeurige rekening met maximale rente natuurlijk en stort die 600€ elk jaar in een deposito dat vaststaat?

Die andere rente per keer is in deze tijd mogelijk alleen maar gunstig, de rente is nl al een tijd laag en wordt hopelijk weer eens hoger.

Je hebt voor een kind een extra vrijstelling voor het spaargeld, alleen is dat niet veel, ik geloof 1500€, kijk maar in je aangifte van vorig jaar. Daar profiteer je dus nu al van, dat gaat automatisch in je aangifte. Als het geld straks al op naam van je kind zou staan blijft dat bedrag hetzelfde. Ja, je zult over het meerdere dus belasting blijven betalen, jij of je kind ;)

Als je maximale opbrengst wilt realiseren, zul je toch naar de rentes moeten kijken. Hoe hoger hoe beter. Ik zou in die zin geen "angst" hebben voor een deposito als je het toch wilt vastzetten, er zijn veel internetspaarrekeningen die gekoppeld zijn aan deposito's, ik zit zelf bijv bij een bank aar je heel makkelijk bijv aan het eind van het jaar het saldo (of een deel ervan) van je spaarrekening "over" kunt maken naar een deposito, en hebt er geen omkijken meer naar.

20. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Oh nee we hebben niet een regenboogrekening maar topkidrekening haha

Deel Deze Pagina