Tips voor eczeem

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door fabsie, 3 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fabsie

fabsie Fanatiek lid

19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    Ik ben op zoek naar tips over het omgaan met eczeem.

Mijn dochtertje heeft flinke eczeemplekken op haar borst, schouders en buik. Daarvoor krijgt ze een antibiotica creme (fucidine) op het moment dat het ontstoken is en ze heeft ook een hormoonzalf (hydrocortison). Voor de rest van de droge huid heeft ze Cetomacrogol of zoiets.

Wat kan ik allemaal zelf nog doen, naast het smeren, smeren en nog eens smeren? Wij doen haar slechts 2 keer per week in badje, om haar huid niet nog meer uit te laten drogen. We doen er dan badolie van Neutral bij. Hebben jullie nog meer tips? Ze heeft het eczeem pas sinds kort namelijk!

2. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Is dat van Neutral een vette olie?
    Anders kun je ook Balneum gebruiken. Dat is ook geschikt voor eczeem namelijk. Werkt voor Aarons droge huid heel goed in ieder geval!

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Is de eczeem toevallig begonnen nadat je bent begonnen met bijvoeden? In dat geval zou ik eens even proberen te achterhalen of dat niet met de voeding te maken zou kunnen hebben, (allergie/overgevoeligheid). Wij hebben destijds laten testen bij een bioresonantietherapeut. Erg vaag, maar 't klopte wel :) (hier dus koemelkallergie en zolang ze geen koemelk krijgt, is de eczeem zo goed als weg. Als het er eenmaal is, is hier toch ook stevige hormoonzalf nodig om het weg te laten trekken).

Verder ook hier maar 2 keer per week in bad. Speciale zeep of badolie gebruik ik alleen als ze stinkt, anders gewoon in water. Water niet te warm, (hoe warmer, hoe meer het de huid uitdroogt, geloof omdat de porien dan meer open gaan staan).
    Verder dus direct na bad smeren met de cetamacogrol.

4. fabsie

fabsie Fanatiek lid

19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    @Rozemarijke: nee, toen het eczeem begon kreeg ze alleen nog maar borstvoeding. Het zit in de familie, dus ik ben bang dat ik het aan m'n arme meiske heb doorgegeven. We lopen toevallig ook bij de kinderarts voor wat anders, maar zij heeft er ook naar gekeken en deze zalfjes dus voorgeschreven.

@Boefjesmama: hmm, ik zal het eens gaan proberen! Bedankt voor je tip!

5. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    @fabsie heb jij mischien toevalig in eens wat heel anders gegeten gedronken. want het kan ook van uit jou voedings stoffn in de bv zitten

en voor de rest is het smeren smeren smeren. luchtige kleding. geen pluis kleding. de kachel thuis niet al te hoog wordt de lucht te droog. Je kan eventueel nog een bakje water aan of op de kachel zetten voor meer lucht vochtigeheid.

en goed op leten met wat voor eten waar ze op zou kunnen reagen.

en mischien ander wasmiddel of zeep.

6. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

hier ook eentje met eczeem. hebben we gister gehoord. We gebruiken ook balneum voor de extra droge huid. Ook wij hebben die cremes.
    Mijn vader heeft huidproblemen en ik heb ook een droge gevoelige huid. emma is rossig en vaak zijn de huidjes van roodharigen droger. dus we denken dat het daar vandaan komt.
    We hebben ook waterbakjes aan de kachel gehangen.

Als de weerstand lager is van je kindje kan het zijn dat de eczeem erger is.

Verder helaas geen tip.

7. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ik heb tegen de kinderarts gezegt dat ik ook olie voor in bad wil hebben en een haarshampoo die neutraal is.
    nu smeer ik met hormooncreme klasse 2 tegen 3 aan
    ze gaat in badje met een soya olie emulgaten.
    en de onderhoudscreme is cetametagrol met vaseline.

wat hier uiteindelijk goed helpt is als ze plekken heeft 5 dagen 2 maal daags goed smeren.
    ik was te voorzichtig met de hormooncreme.
    en nu moet ik pieken zien te voorkomen.

8. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    we hebben precies dezelfde smeersels voor onze meid, ze reageert op veel dingen allergisch (ook al voor bijvoeding)katten en natusan kan ze niet hebben

wij gebruiken in dr badje balneum extra vettend, werkt perfect
    wel opletten niet te hard afdrogen maar droogdeppen anders haal je het extra vette laagje eraf

hier gaat ze om de dag in bad, en we zijn zelfs al met r gaan zwemmen, goed ingesmeerd mer cetomacrogol van te voor erna goed spoelen drogen en weer in de cetomacrogol en ze heeft nergens last van gehad

verder zou ik niet weten wat je nog meer kan doen, we gebruiken nu zeep ect van zwitsal van de hypoallergiclijn voor t droge huidje
    daar heeft ze geen last van

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Hier ook kindjes met eczeem (constitutionele eczeem dus de erfelijke variant die niet voedings gerelateerd is)

Als we ze wassen (doen we alleen als ze 'stinken' of echt smerig zijn) dan gebruiken we Mildeen van de aldi, dit is ph nutraal (zeepvrij dus) en hiermee kun je ook de haren wassen.

Zelf gebruiken we deze ook want vooral Kinley's huid is erg gevoelig en reageert op de producten die wij 'op' hebben.

Eerst je kindje in bad badderen met gewoon water en pas op het laatst badolie toevoegen, daardoor schijnt het beter door de huid opgenomen te worden omdat de poriën al open staan.

Niet afdrogen maar deppen.

Kinley en Kylian reageren goed op de verzorgingsproducten van de vaseline (de bodylotion advandge healing)

Kylian is er bijna overheen gegroeid

Bij Kinley smeren we standaard 2 x daags haar in met de bodylotion
    Actieve plekken smeer ik in met vaselinne lanette en de natte plekken met sudo creme.
    Tot op heden werkt dat zo goed dat ik nog geen hormoonzalf bij Kinley heb hoeven te gebruiken.

Voor de rest zoveel mogelijk katoen aan, geen wol en een niet te warme omgeving.

En gewoon goed in de gaten houden wat er gegeten wordt, of er iets veranderd is in de omgeving (andere wasverzachter e.d).
    Maar dan nog is het moeilijk om vast te stellen of dat de oorzaak is van de verergering van de eczeem omdat eczeem van zichzelf ook heel grillig is.

Verlaagde weerstand (verkouden, tandje doorkomen enz enz) kan ook het eczeem verergeren.

En hier is gebleken dat je kind voor de meest vreemde dingen allergisch kan zijn Kylian is bv allergisch voor Zonnebrand en Uierzalf (ja bedenk dat maar eens van te voren :$;))

Groetjes Anita

10. dolfijn

dolfijn Bekend lid

25 sep 2006
    522
    0
    16
    Deventer
    Wij hebben pas een eczeemverpleegkundige thuis gehad. We moesten beginnen met een intensief zalfschema (2x per dag hormoon/fusidine, elke luierwissel cetomacrogolzalf). Ik kan je vertellen dat dat best pittig is met een tweeling! De tubes vlogen er doorheen! Maar inmiddels zijn we bijna 3 weken verder en het gaat super!!! De eczeemplekken zelf zijn echt allemaal verdwenen en we mogen nu het smeerschema afbouwen naar 1x per dag + vet smeren. Heel fijn.
    Een tip van haar was nog de aanschaf van verbandpakjes van DermaSilk. Kun je aanvragen via Derma C'air. Moet je even een handtekening/stempel van je huisarts hebben en dan heb je de pakjes (romper+broekje) binnen een week in huis. Deze pakjes bestaan uit 100% natuurzijde wat warmte en koude reguleert. Het vet op de huid wordt niet door de zijde opgenomen (gebeurd wel met katoenen rompers) waardoor de binnenkant een beetje vettig wordt (is dus juist goed!!!).
    Daarnaast heeft ze ons Groninger badolie aangeraden! Moet je maar eens naar vragen bij de Apotheek. Zit in literflessen en wordt door de meeste verzekeraars vergoed. Heerlijk vet spul! En inderdaad eerst je kindje even in bad zonder olie. Daarna pas de olie er bij in. Onze kinderen gaan slechts 1x per week in bad. Ik doe ze er geen plezier mee om ze vaker in bad te doen (en mezelf ook niet eerlijk gezegd). Let ook op dat het water niet te warm is. Rond de 32 graden is warm genoeg!!!

Succes ermee!
    Gr. Dolfijn

11. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Ow ik was zijn kleren etc ook allemaal met Neutral.
    Dan kan dat in ieder geval geen irritaties veroorzaken door parfum.

12. 894hi

894hi Niet meer actief

zemelen badje nemen of borstvoeding in het badje doen

13. keano

keano Actief lid

20 jan 2009
    443
    0
    0
    administratief medewerker
    helmond
    Keano had vorig jaar heel veel last van exzeem..Wij hebben eerst ook hydrocortison gehad, en daarna triancinoloni en deze creme is milder...en nu een jaar later is het bijna helemaal weg:Daf en toe een plekje dat smeer ik meteen in en een dag later is het weer weg...En ja van die bakjes aan de verwarming hangen hebben wij ook gedaan.Keano gaat ook maar 1 of 2 keer per week in bad en de andere dagen doe ik met een washandje...Te vaak in bad is ook niet goed..

14. Pioen

Pioen Fanatiek lid

11 jun 2008
    1.903
    0
    0
    Ik heb echt maar 1 goede tip, gebruik Lipikar Bauma van La Roche Posay.:) Nina had precies hetzelfde en na een een paar dagen smeren was het als sneeuw voor de zon verdwenen.
    T is het proberen waard. Het wordt gebruikt in Belgische ziekenhuizen bij kindjes met eczeem. Je kunt het gewoon bij de apotheek halen. Ik gebruik de emulsie. Succes!

15. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    @Dolfijn, die groninger bad/douche lotion is fijn hé? Wij gebruiken em ook. Het werkt echt 100X beter dan balneum ofzo. Daarmee merkte ik eigenlijk helemaal niet dat zijn huidje minder droog was. Ik smeer hem trouwens op de commode in met die lotion en dan in badje. Dat werkt beter dan alleen in het badje wat doen.

16. fabsie

fabsie Fanatiek lid

19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    Heel fijn om zoveel reacties te krijgen! Ik doe inderdaad pas op het laatste moment de badolie er bij. Heb nu inmiddels balneum olie gekocht. Morgen eens proberen. En de tip van die rompers/verbandpakjes ga ik ook eens achter aan.

We hebben inmiddels van de kinderarts ook een smeerschema gekregen en een handleiding bij de hoeveelheid creme die we moeten gebruiken. Ook wij waren te voorzichtig met smeren. De tubes vliegen er hier inderdaad ook door heen. Ik zie helaas nog geen verbetering van de echte eczeemplekken. De droge plekken gaan wel een stuk beter.

Deel Deze Pagina