Ik stuur af en toe wel eens prive mailtjes op mijn werk. Doen jullie dat ook? En moet dat kunnen vind je? Mijn manager heeft waarschijnlijk een aantal mailtjes kunnen lezen. Niets schokkends opzich hoor. Ze moest namelijk in mijn mail omdat ik er niet was en ik ook veel met medewerkers mail (zakelijk). Nu heeft ze dus ook een aantal prive mails kunnen lezen. Ze heeft er (nog) niks over gezegd maar ben best een beetje bang dat ik hier problemen mee krijg. Wat denken jullie?
Tsja, als het heel af en toe een kort mailtje is naar je vriend in de richting van 'ik ben vanavond wat later thuis, doe jij de boodschappen?' zal het geen kwaad kunnen denk ik. Maar hele lange verhalen naar vriendinnen is al wat minder oke... En er zijn werkgevers die daar heel erg op tegen zijn. Mijn ervaring is dat het heel erg verschilt per baan. En het maakt ook behoorlijk uit wanneer je het doet (in je pauze of niet). Sommige mensen kunnen het heel erg bond maken en ik weet het wat jouw frequentie is...
Ik kreeg 2 mailtjes toen ik er niet was. En dat was inderdaad prive. Niet een heel verhaal ofzo. Maar 1 van een vriendin en 1 van m'n zusje. Hoe het met je ging enz. En dat heeft mijn manager nu dus gelezen. Maar ja, ik kan er ook niks aan doen dat zij me mailen natuurlijk. Zit er best erg overin.
Nee niet echt. 1 vriendin vertelde dat ze m'n dochtertje had gezien en wanneer ik weer eens kwam eten. En m'n zusje vertelde dat er een bepaalde film niet in de bios draaide ha ha. Dat is het eigenlijk. Dus opzich niet schokkend. Maar ja, het hoort eigenlijk niet op het werk.
Dan denk ik dat het wel meevalt hoor En anders krijg je hooguit een korte opmerking, maar ze zal daardoor heus niet opeens slechter over je denken.
Zal echt wel een beetje mee vallen hoor. Haha, als nu je mailbox voor 98% uit privé mail bestond en voor 2% uit zakelijke mail...tja, dan werd het een ander verhaal. Maar deze mailtjes heb jij gekregen dus daar kun je niets aan doen en neem aan dat je zelf wel weet wat qua prive mail gedrag oké is! Ik zou er niet over in zitten!
Jemig dat bazen je mails lezen, wat een idioten. Mag bij ons volgens mij niet eens. Bij ons zitten er filters op en zou ICT alleen maar sexgerelateerde mails zien of er gaat dan een signaal af. Mijn baas zou dit niet durven hoor. maar af en toe prive-mail is geen probleem hoor als het je werk niet beinvloed. niet druk om maken ; )
Ik mail niet op het werk kan ook niet... Maar mijn man wel, We sturen elke dag mailtjes naar elkaar. De hele dag daar. Gaat over alles en niks eigenlijk. Niet over in zitten. Moet toch kunnen?
Ik moet eerlijk zijn dat ik het ook een beetje raar vind dat je baas die mails heeft gelezen. Ik neem aan dat ze je zakelijke relaties wel herkend en de privemails niet opent. Ik ben ook van mening dat je met mate gebruik moet kunnen maken van je werk e-mail zolang het je werk niet schaadt.
Het versturen van privé e-mail wordt door sommige bedrijven gezien als het misbruik maken van zakelijke middelen. Men heeft dit bijvoorbeeld dan ook vastgelegd in een protocol. Het is niet zo dat men direct vervelend gaat doen. Je moet het vergelijken met de telefoon die misschien op je bureau staat. Als je daarmee je bank belt om een afspraak te maken, is er niemand die moeilijk doet. Ook je partner mag je best bellen om te vertellen dat het later wordt bijvoorbeeld. Maar even naar je beste vriendin bellen om gezellig bij te kletsen wordt weer niet goed gevonden, ook niet tijdens pauzes. Faxen op kosten van de baas wordt ook niet leuk gevonden maar als je even vraagt of je je vakantiebevestiging mag faxen, vindt men het al vaak goed. Veel bedrijven houden zich het recht voor om e-mail en internet te screenen. Dit betekent dat zij mogen kijken wat jij doet en of je rechtmatige gebruikt maakt van de aangeboden middelen. Ook dit staat dan weer in een protocol. Dat jij als werknemer het protocol niet kent, is vaak niet vreemd... Het uitreiken hiervan verwaterd meestal snel. Stelregel luidt dus: pas op met het gebruiken van e-mail voor persoonlijke doeleinden. Er zullen maar weinig bedrijven echt heel streng zijn maar let vooral goed om de inhoud (zeg niets negatiefs over je werk / baas etc) en hou het altijd kort. Voor het versturen van langere mails, vraag toestemming (al is het alleen maar voor de vorm). Hou rekening met het feit dat het adres waarvan je vandaan stuurt meestal een uiting is van je bedrijf @randstad.nl bijvoorbeeld!
Iedereen mailt wel eens privé echt niet druk over maken. Als je het maar niet de hele dag door doet. Maar 1 á 2 mailtjes kan heus geen kwaad. Anders is het een zielig bedrijf.
Dat bedrijven e-mails lezen van hun werknemers is niet onbekend hoor. Het mag zelfs. Maar topic starter zegt ook niet dat haar baas dat gedaan heeft, maar dat ze de mogelijkheid had doordat ze in haar e-mailbox moest. Overigens kan je baas altijd je e-mailbox in als ze dat zouden willen Vooral bij grote bedrijven worden e-mails van werknemers regelmatig gescreend. Maar dan gaat het echt om misbruik van hun e-mail en niet zozeer om een paar prive mailtjes. Ik snap het wel dat bedrijven dit in de gaten willen houden om te voorkomen dat e-mailgedrag van werknemers niet de spuigaten uit lopen. Je wilt niet weten hoeveel werknemers halve dagen uit hun neus lopen te vreten door te e-mailen en spelletjes te spelen... Ik heb het met eigen ogen gezien tijdens bijbaantjes.