Ik ben nu 34 weken zwanger, met de 20 weken echo en een pretecho bij 27 weken, lag hij ruim een week voor op de groei, hij zat zeg maar tegen het bovenste lijntje aan. Met 32 weken had ik een groeiecho en daar liep hij 3 dagen achter op het gemiddelde (net onder middelste lijntje). Vk zei direct dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken, maar dat ze voor de zekerheid over 2 weken voor de zekerheid nog een keer wou checken. Ik heb me dan ook geen zorgen gemaakt....tot vandaag, overmorgen heb ik de echo weer en wordt toch een beetje zenuwachtig. Wie heeft dit ook meegemaakt en wat was de reden dat hij/zij ineens zijn lijntje niet meer volgde?
Groei-echo's zijn niet erg betrouwbaar. En 3 dagen achter op het gemiddelde is niet raar. Tot aan 20 weken groeien de kindjes een beetje in hetzlefde ritme, daarna komen er onderling verschillen. Ons meisje ligt met haar hoofdje goed op de curve, buikje is 5-6 dagen achter, beentje (lengte van het bot 3-4 dagen achter). Misschien wordt het geen dikkerd.... ach.... Wat mij betreft, als ze goed beweegt, hartje klopt etc mag ze van mij best een weekje langer blijven zitten om nog wat dikker te worden. Ze komt wel als ze er klaar voor is.....
Het gaat mij ook niet om de 3 dagen die hij nou achter zou lopen (en de vk ook niet), maar omdat hij zijn lijn dus 'ineens' niet meer volgt. Hij is de afgelopen 5 weken veel minder gegroeid dan verwacht was gezien zijn eerdere groei. Als hij overmorgen gewoon op dat middelste lijntje zit, is er niks aan de hand. Maar ze wil dus kijken of hij niet nog verder is afgezakt en dan kan er iets (maar wat?) aan de hand zijn en zal ik extra controles/onderzoeken krijgen.
Hallo, Mijn kleine man liep bij de 20w echo ook een week achter qua groei. Het is niet echt iets om je zorgen over te maken. Zolang hij maar groeit en niet stil blijft staan qua groei
Ik zou de pretecho niet meerekenen aangezien dit niet medische is. 20 weken echo en de volgende groeiecho zijn betrouwbaarder. Snap dat je het spannend vind hoor, zou ik ook hebben. Mocht zijn groei echt afbreken dan kijken ze waarschijnlijk eerst naar de doorbloeding (heet volgend mij flow meting) als het heel erg is dan zullen ze je waarschijnlijk opnemen voor rust en observatie maar denk dat dat wel los zal lopen. Bij ons liep onze dochter ruim 3 weken achter en zelfs toen ben ik niet opgenomen. (Wel rand gevalletje volgens mij) Heel veel succes! Laat je weten hoe het gegaan is?
Hier liep hij met 20 weken ruim.voor op groei (p90) ... En met 30 weken was de groei.normaal (p50) een flink verschil ... Met 36 weken krijg ik nog een echo maar maak.me er niet druk om .. hoor regelmatig dat ze met een echo er flink naast zitten
Vk ging inderdaad ook alleen uit van de 20 weken echo (volgens mij heeft ze de info van de pretecho ook niet). Maar ik weet natuurlijk nog wel wat er bij de 27 weken is gezegd (was overigens op dezelfde plaats en dezelfde vrouw als de 20 weken echo, dus heb wel vertrouwen in haar kunnen). Ja zo stom, heb me bijna 2 weken geen zorgen gemaakt en nu slaat de twijfel toch ineens toe. Maar bedankt voor de info, had ook geen idee wat ik kon verwachten wanneer het niet zo goed bleek te zijn, had al scenario's in mijn hoofd van een spoed keizersnede, ondervoede baby etc.
Dat lijkt inderdaad op wat er bij mij is, alleen liet ze het bij mij zien mbv 3 groeilijnen, waarbij hij 1 lijn is gezakt (van de bovenste lijn naar de middelste lijn).
Bij mij was bij de 20 weken echo alles goed maar bij de groei echo liep de baby 2 weken achter op het gemiddelde. Tegen mij zeiden ze dat er gewone kleine en dikke babys zijn. Ik moest toen meer rust houden maar in mijn geval was dat ook omdat er te weinig vruchtwater was. Bij 32 weken liep hij 2 weken en een paar dagen achter maar dat was ook geen probleem. Pas bij 34 weken toen de baby 3 weken achter liep en de curve echt af aan het buigen was vonden ze het een probleem. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het bij jou een probleem is want is maar een paar dagen. Pas als er meerdere dingen niet goed zijn gaan ze meestal actie ondernemen. Succes!
@ koraal: was dat bij deze zwangerschap? Ik zie dat je nu 35 weken zwanger bent en dat de baby met 37 weken komt. Wordt je ingeleid of krijg je een keizersnee? Wat is er bij jou aan de hand dat de baby niet meer goed groeit?
Ah, ik snap het. Kan ik me ook wel voorstellen Ze kunnen een doplertest doen of te navelstreng en placenta goed doorbloed zijn (maar dat stond hier boven ook al..) Als ze toch iets vermoeden ga je naar de gyn. (ik hoop dat het meevalt succes)
Ja ik ben nu zwanger van de eerste. Bij mij ging alles perfect tot 30 weken. Heb echt nergens last van gehad. Bij 30 weken zagen ze op een pret echo dat de baby klein was en dat ik weinig vruchtwater had. Ik heb toen 2 dagen later een groeiecho gehad en hieruit bleek dat de buik van de baby 2 weken achter liep en dat ik weinig vruchtwater had. Vanaf dat moment moest ik rust houden en mocht ik niet meer werken. Ik kreeg 2x per week een ctg en moest iedere week naar de gyni. Op de echo zagen ze dat de baby in stuit ligt maar omdat ik zo weinig vruchtwater heb zal hij zich niet meer draaien waarschijnlijk. Om de 2 weken heb ik vervolgens een groeiecho gehad. Tot dan toe vonden ze de groei achterstand niet echt super interessant. Met name het weinige vruchtwater was een probleem. Bij de laatste groeiecho bij 34 weken bleek de baby 3 weken achter temlopen. Omdat nu de curve afbuigt is het wel een probleem. Ze weten niet echt waar het door komt. Waarschijnlijk is de placenta te klein of van slechte kwaliteit. Overigens maakt het wel nig uit of de buik of hoofd te klein is. In principe gaat alles eerst naar het hoofdje en vervolgens naar de buik. Vandaar dat bij mij het hoofd wel goed is maar de buik niet. Inmiddels heb ik iedere dag een ctg en om de dag een echo (voor vruchtwater). Ze gaan de baby precies met 37 weken halen vanwege de groeiachterstand en het lage vruchtwater. Hij is beter af buiten de buik dan erin. Vanwege de stuit en lage vruchtwater wordt het een ks. Als je nog vragen hebt stel ze gerust! Oh ja de dopler is overigens ook heel belangrijk bij je controles. Dit is de doorbloeding van de placenta door de navelstreng. Als die niet goed is houden ze je extra in de gaten ( bij mij is die altijd goed)
Oh jee, dat klinkt allemaal vrij heftig en wat veel controles zeg! Wel goed natuurlijk, maar lijkt me erg schrikken. Veel succes met de KS en het herstel daarvan. Verwachten ze dat de baby met 37 weken helemaal gezond/volgroeid is of heeft hij waarschijnlijk de zorg nodig van een 34 weken baby ( weet niet of dat zo werkt met groei achterstanden?) of kunnen ze er niks over zeggen. Ik ben inmiddels weer wat meer gerustgesteld en wat rustiger. In ieder geval tot woensdag en dan hoop ik op goed nieuws.
Inmiddels de groeiecho gehad en zoals gehoopt heb ik me voor niks zorgen gemaakt. Hij liep ook nu 2 dagen achter, wat precies hetzelfde was als 2 weken geleden, dus hij is gewoon goed doorgegroeid en niet verder afgebogen. Toch wel heel fijn om te horen.
Hier net zo, bij 20 en 27 weken zat hij op de bovenste lijn. En bij 33 en 36 weken op het onderste lijntje (wel stijgend). Vk zei dat zolang de lijn maar stijgend was, het geen probleem was. Dan werd t waarschijnlijk een kleinere baby.