Helemaal nieuw in de mmm...

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Monkeys, 13 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Monkeys

    Monkeys Lid

    29 aug 2018
    17
    26
    13
    Vrouw
    Eigenlijk ben ik altijd een meelezer die nooit iets plaatst, maar nu ben ik toch op zoek naar tips/antwoorden..

    Mijn verhaal in het kort:
    Drie jaar geleden ben ik gescheiden, uit die relatie heb ik 2 heerlijke knullen van 5 en 4 jaar.
    Vrij snel leerde ik mijn huidige man kennen. Hij is 10 jaar ouder dan ik en heeft geen kinderen van zichzelf. Omdat hij die wens wel altijd heeft gehad en ik ook altijd graag een groot gezin wilde, hebben wij 2 jaar geleden (vrij snel) besloten voor een kindje van ons samen te willen gaan.
    Helaas tot nu toe zonder succes.

    Vorige week zijn wij voor het eerst op de fertiliteitspoli geweest en is er bij mij een echo gemaakt, tot nu toe ziet het er allemaal goed uit.
    We hadden het geluk dat mijn cyclus bijna moest beginnen dus ben ik afgelopen dagen (vanaf de eerste dag van mijn menstruatie) begonnen met temperaturen en op bepaalde dagen bloed prikken.

    Vanmorgen heeft mijn man zijn zaad ingeleverd voor onderzoek en eind van de maand hebben we een afspraak staan om de uitslagen van deze onderzoeken te bespreken en een plan van aanpak te maken.

    Wat kunnen we verwachten de komende tijd?
    En hebben jullie tips om met bepaalde dingen om te gaan?
     
  2. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Het eerste wat je eigenlijk kunt verwachten is bespreking van de uitslag van de onderzoeken en een advies. Als alles goed is zullen ze over het algemeen adviseren om nog enige tijd verder te proberen of om te starten met IUI. E.a. is ook een beetje afhankelijk van je leeftijd, eerdere kinderen, zaadonderzoek etc. Meestal gebruiken ze de Hunault berekening als kansberekening. Zie website Freya, waar je überhaupt veel info kunt vinden.
    Bij afwijkende uitslagen zullen ze een gericht behandelplan met jullie gesprek.
    Even afwachten tot het gesprek dus :)

    Wachttijd doorkomen en met dingen omgaan is heel persoonlijk, de een doet het alleen of met steun van naasten, de ander met wat extra hulp van buitenaf. Vanuit het ziekenhuis bestaat er vaak de mogelijkheid voor maatschappelijk werk. Maar er zijn ook veel vrouwen die een fertiliteits coach raadplegen of alternatieve geneeskunde, voedingsadvies etc. doen.

    Heel veel succes!
     
    Monkeys vindt dit leuk.
  3. Ashleyrachel

    Ashleyrachel Fanatiek lid

    10 aug 2016
    3.292
    2.189
    113
    Vrouw
    enschede
    Als je bloedwaarden netjes zijn, dan is alles een beetje afhankelijk van zijn kwaliteit in wat voor molen je terecht komt. Is alles prima dan zal je waarschijnlijk op ovulatie inductie gezet worden. dus controle echo’s om de groei van je follikel te controleren en monitoren. En vervolgens als die groot genoeg is mag je aan het werk ;)
    Hopelijk krijgen jullie goede uitslagen
     
    Monkeys vindt dit leuk.
  4. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Ovulatie inductie ook bij normale uitslagen en regelmatige cyclus? Uit nieuwsgierigheid hoor, vraag me dan af wat de toevoegde waarde is boven ovulatietesten?
    Bij ons werd dat niet als optie genoemd, wordt alleen gedaan bij cyclusstoornissen zoals bij PCOS.
     
  5. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    bij mij in ziekenhuis ook niet. Als er niets te vinden is ga je bij ons direct naar IUI met hormonen. (Los van evt wachttijd obv kansberekening). Volgens mij zijn er wel ook ziekenhuizen die eerst 3x iui zonder hormonen doen.

    en overigens mede afhankelijk van je leeftijd. Als je richting 40 bent zijn er ook ziekenhuizen die direct voor ivf gaan. In mijn ziekenhuis weet ik overigens dat ze dan toch eerst iui proberen. Lijkt me gezien je al kinderen hebt ook logisch.
     
    Monkeys vindt dit leuk.
  6. Gliss

    Gliss VIP lid

    5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Ja precies, mijn ziekenhuis doet dan ook IUI, bij onbegrepen subfertiliteit altijd gestimuleerd.
    Lijkt me idd bij reeds kinderen ook eerder iui dan ivf
     
    Do1981 vindt dit leuk.
  7. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    OI lijkt me ook vrij onzinnig als er geen problemen gevonden worden.
    Jullie route hangt echt af van jullie uitslagen.
    De meest gebruikelijke route is een aantal keer IUI (er wordt dan zaad geïnsemineerd bij jou) en daarna IVF. Bij slechte kwaliteit zaad is IUI geen optie en zullen ze direct naar IVF of zelfs ICSI (je merkt zelf geen verschil tussen IVF en ICSI) overstappen. Daar is niet zoveel over te zeggen zolang er geen onderzoek is naar de oorzaak.
     
    Monkeys vindt dit leuk.
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    De uitslag van de ofo (oriënterend fertiliteits onderzoek, wat jullie nu doen) bepaald het traject. Er rolt een bepaalde kans om binnen een jaar spontaan zwanger te raken uit de ofo. Is de kans groter dan met hulp zwanger raken: dan zullen ze adviseren nog even door te proberen. Is de kans kleiner dan met hulp zwanger raken: starten ze een traject op.
     
    Monkeys vindt dit leuk.
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Nee eerder cyclusanalyse. Ze gaan bij een normaal verlopend cyclus niet gelijk een triggershot zetten a la ovulatie inductie
     
  10. Monkeys

    Monkeys Lid

    29 aug 2018
    17
    26
    13
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties!

    ik begrijp inderdaad dat het dan afhangt van de zaadkwaliteit, de kinderen die ik heb zijn niet met mijn huidige vriend dus de arts zei wel dat het meest waarschijnlijk lijkt dat het probleem aan de zaadkwaliteit ligt. Maargoed, ik ben inmiddels 31 en geen 25 meer dus misschien is er bij mij ook een en ander veranderd.
     
    Gliss vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina