Helemaal stoppen of halve dagen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door geneeke, 29 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. geneeke

    geneeke Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Hi dames,

    Ik zit een beetje in een dilemma..

    misschien sommige die mijn eerdere bericht hebben gelezen mbt de nachtdiensten, dit was zo’n 5 weken geleden. Sindsdien alleen ochtend en avonddiensten gewerkt en het ging eigenlijk prima. Tevens was de groeiecho goed, en heeft de kleine meid een flinke groeispurt gemaakt ; van p28 naar p43 zoals ze nu wordt geschat.

    Echter sinds afgelopen maandag heel erg veel (pijnlijke) krampen & harde buiken. Ik dacht eerst dat dit kwam doordat ik druk bezig was thuis, maar de volgende dag op werk was dit nog steeds en heb ik toch de verloskundige gebeld. Deze gaf aan meteen naar huis te gaan plat te gaan liggen voor een paar uur en dan weer te bellen. Dit gedaan en het blijkt dat bij complete rust het wegtrekt maar zodra ik ook maar iets beweeg het weer terugkomt.. ze wilde me meteen zien. Gelukkig geen ontsluiting en ze heeft het nog prima daarbinnen.. ze dachten aan blaasontsteking maar dit laten controleren en was het niet.

    feit is nu dus dat ze niet weten waar het vandaan komt, en ik na een aantal dagen rust moet merken dat het is afgenomen en anders alsnog door naar het ziekenhuis moet (wat dinsdag al een optie was). Nu heb ik in overleg met mijn teamleider afgesproken thuis te blijven tot maandag (werk op een alarmcentrale) en dan verder te kijken. Vandaag ging ik heel even naar de apotheek en meteen kwamen de harde buiken en krampen weer terug..

    Maandag heb ik toevallig weer de groeiecho staan met afspraak bij de gynaecoloog zelf, dus ga daar sowieso vragen wat hij ervan denkt.

    eigenlijk was mijn laatste werkdag 14 mei dus dat is na maandag nog maar 1.5 week.. ik twijfel heel erg of ik dan evt halve dagen ga werken (met goedkeuring gyn) of beter gewoon zeg me compleet ziek te melden..

    Wat heel erg meespeelt is dat mijn contract in mijn verlof afloopt, en ik daar nog een gesprek over zou hebben vóór mijn laatste werkdag.. maar aan de andere kant ben ik ook echt wel geschrokken van dit allemaal ; vooral het feit dat ze aangeven als je niet rust met deze krampen/harde buiken dat ze in het ergste geval weeen kunnen worden..
     
  2. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zie het dilemma niet.

    Je kind gaat nu voor, werk kan wachten.

    Kost je dat je baan, dan zoek je een andere.

    Je kind haar gezondheid is nu even het belangrijkste dat er is.

    Je kunt maandag met de gynaecoloog overleggen, maar wettelijk gezien mag die geen arbeidsadvies geven, dat mag alleen een bedrijfsarts in Nederland.

    Je hebt het advies van de gynaecoloog goed opgevolgd, je hebt voorzichtig een minimale inspanning geprobeerd (de apotheek) en dat leverde direct een terugslag op.

    Je kunt maandag overleggen met de gynaecoloog wat die aan rust adviseert en vervolgens met je teamleider bellen om te overleggen wat nu te doen.

    Je gesprek kan ook telefonisch. Als een werkgever niet snapt dat je kind nu het belangrijkste is, zeker met jouw voorgeschiedenis, dan kun je misschien beter op zoek gaan naar een andere baan na je verlof.
     
  3. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Sluit me helemaal bij @Berte aan. Je kindje gaat echt voor, en het is duidelijk dat ook halve dagen je niet voldoende rust gaan opleveren. Rust nemen dus, voor de gezondheid van je baby.
     
    geneeke vindt dit leuk.
  4. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    Persoonlijk zou ik stoppen met werken, je moet nog een hele korte termijn. Die 1,5 week gaat echt geen verschil uit maken met wel of niet contract verlengen.

    Weet hoe moeilijk het is als je een loyaal persoon bent naar het werk toe. Je hebt nu ook de verantwoording naar jezelf en je kindje. Pak goed je rust, je lijf geeft aan dat het dat echt nodig heeft.
     
    geneeke vindt dit leuk.
  5. rossi1

    rossi1 Actief lid

    9 okt 2012
    246
    154
    43
    Ik zou ook stoppen met werken. Ik snap je dilemma, maar als ze daarvoor je contract niet zouden verlengen zou ik het niet prettig vinden om daar te werken.
    Je kindje is nu het belangrijkst!
     
    Paardenbloem en geneeke vinden dit leuk.
  6. geneeke

    geneeke Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties allemaal dames.

    Ik denk inderdaad ook dat ik dat ga aangeven.. gisteravond gedoucht en haren gewassen en dat was al een hele onderneming door de harde buiken continu. Vanmiddag heel even naar de supermarkt hetzelfde verhaal..

    Ik ben een persoon wat altijd doorgaat ookal ten koste van mijzelf, maar ik heb nu inderdaad niet alleen de verantwoording naar mijzelf maar ook naar dit kleine meisje.

    ik denk dat ik zelf het antwoord ook heel goed weet alleen dat het een gevoelenskwestie is.. is lastig om te accepteren dat je lijf niet doet wat jij wilt.
     
    bluedrake vindt dit leuk.
  7. geneeke

    geneeke Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Nou de keuze werd al voor me gemaakt, de gynaecoloog gaf aan dat het onverantwoord was om nog te gaan werken.. dus uiteraard meteen volledig ziek gemeld.
     
    Noralie87, Dubbeltje82, MB91 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.296
    926
    113
    Vrouw
    Fijn dat de gyn je duidelijkheid gaf. Hopelijk kan je je meisje nog een paar weken binnen houden. Succes!
    Hoe reageerde je werkgever?
     
  9. geneeke

    geneeke Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie!

    ja ik hoop het ook inderdaad..

    Ze reageerde wel goed, gaf aan dat ze het begreep en dat ik moest stoppen met sorry zeggen. We zullen zien wat er met het contract gebeurd haha
     
  10. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.296
    926
    113
    Vrouw
    Gelukkig reageerde ze wel goed. Werkgevers weten natuurlijk bij een zwangerschapsaankondiging al dat het risico er is, en daarvoor zijn gelukkig financieel goede regelingen voor de werkgever. Hopelijk komt het goed met je contract en anders komt het vast ook goed!
     
  11. rossi1

    rossi1 Actief lid

    9 okt 2012
    246
    154
    43
    Misschien ergens wel fijn dat de gyn het zo gezegd heeft? Frustratie is heel erg herkenbaar hoor! Vorige zwangerschap met 39 weken de ramen staan zemen en alles, nu doe ik amper wat terwijl ik van alles zie liggen om te doen .

    Hopelijk helpt de rust en kan je ook nog een beetje genieten van je zwangerschap!
     
    geneeke vindt dit leuk.
  12. geneeke

    geneeke Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Ja is achteraf gezien ook echt fijn, ik push mezelf echt altijd tot het randje maar nu gaat het natuurlijk niet om mij ; en dat liet mij zelf ook echt heel erg twijfelen toen ik nog dacht het zelf te moeten beslissen.

    Nu inmiddels bijna 2 weken thuis en ik merk in ieder geval dat de bekkenklachten minder zijn geworden (geluk bij een ongeluk).. fysio gaf ook aan veel minder harde punten te voelen, en zei eigenlijk ookal was de keus niet hiervoor gemaakt dat het hier achteraf gezien dus ook veel beter voor was.
     

Deel Deze Pagina