Even goeie vrienden! Discussies over de mail zijn natuurlijk enorm onpersoonlijk. Ken natuurlijk ook van niemand de achtergronden, karakters e.d. Dus is het heel makkelijk om bij mail-discussies mensen te kwetsen. Kan me ook echt heel goed voorstellen dat als je nu zwanger bent en je rookt je je schuldig voelt. En dan is het niet leuk om mijn reacties te lezen. Ik ben zelf ongepland zwanger geworden en heb voor een abortus gekozen met als 1 van de belangrijkste redenen dat ik die eerste 2 maanden ontzettend veel gerookt heb en iedere dag alcohol gedronken heb. Ik was veels te bang dat ik mijn kindje daardoor wat zou hebben aangedaan. Ik weet hoe moeilijk het is om op te houden. Zou niks liever willen dan nu een lekker peukie roken. Ik zeg dit alles ook niet om jullie te kwetsen maar ik bedoel het goed en ik reageer natuurlijk veel heftiger omdat ik zelf net gestopt ben. Het gaat best goed, maar ik heb fases dat ik ontzettend saggo ben en zelfs met huilbuien. Heb nu ook tranen in mn ogen. Ik zal niemand meer veroordelen en ik bied hierbij mijn hulp aan voor iedereen die wil stoppen met roken. Sorry!
ik rook helemaal niet en nooit gedaan maar ik wens iedereen veel succes die wil stoppen met roken liefs samantha
hihi nog even dit voor iedere die probeert te stoppen heel veel succes en iedere reageerd anders op het stoppen met roken
@Minous, Idd even goede vrienden. Je komt uit een moeilijke periode zie ik en nu ook nog eens stoppen met roken is ook niet makkelijk. Ik hoop voor je dat je je snel weer een beetje beter voelt en als er wat is...ZIJN WE ER VOOR JE! En ik zie dat het vandaag je vruchtbare periode is, dusss ga ff relaxen, en bereid je voor op het "feestje in bed" vanavond hihihihhi @ Nies, Schuldgevoel is niet fijn, maar je hebt er voor jezelf een middenweg in gevonden. Daar kun je volgens mij best trots op zijn... @Mark en Maria, Helemaal met je eens! @Ninetje Dit is toch een goede topic, zo zie je maar hoe het toch leeft binnen het forum. Ik vind het dan ook erg goed van je dat je het geopend hebt, uiteindelijk hebben we toch allemaal het zelfde doel... @ Allemaal, Moet snel weer aan het werk hihihhihi ik doe niets anders dan op het formum "chillen" echter moet ik werk inplannen voor mijn "beveiligingsboys & girl" hihihhi anders hebben ze van het weekend niets te doen hihihihi
Even een reactie van mij, hoewel ik denk dat alle zienswijzen in deze discussie al aan de orde zijn gekomen. Persoonljik ben ik bewust gestopt met stoppen met roken vóór ik probeerde zwanger te raken. Makkelijk, nee is het niet, maar wat je later allemaal voor je kind moet doen/laten is ook niet makkelijk. Geeft echter wel voldoening om dat allemaal voor je kindje te doen (tenminste, ik ben het type mama dat graag een zo goed mogelijke omgeving biedt aan haar kind en daar voldoening uit haalt, zoals de meeste mama's). Ik sta wel een beetje versteld van hoeveel mama's (to be) er nog roken. Ik had echt gehoopt dat dit minder zou zijn. Niet alleen tijdens de zwangerschap hoor, maar als je dan al niet stopt ga je zeker nog door terwijl je kindje er is. Roken in de buurt van een kind is ongezond. Niet te spreken van de stress die kinderen daar aan hebben. Ik werk met kinderen en alle kinderen van rokende ouders krijgen er vroeg of laat moeite mee dat hun ouders iets doen waar ze ziek van kunnen worden of erger. De angst om hun ouder te verliezen is bij hun groter dan bij kinderen van niet rokende ouders. Ik zeg dit in de hoop dat dit jullie er toch toe zet om te stoppen. Ook ik ging van 1 á 2 pakjes per dag naar 0. Ik zag iemand spreken van: ik geef al zoveel op. Probeer het zo te zien dat je er zoveel voor terug krijgt. Een gezonde leefomgeving voor je kindje, een voorbeeld voor je kindje, schone vingers en een schone adem (vooral in de buurt van zo'n baby, die vinden dat echt vies), een smak met geld etc etc. Als je vindt dat je teveel opgeeft (persoonlijk vind ik dat ook erg, want je krijgt juist veel als je een kind hebt, dat staat niet in verhouding met wat je moet opgeven!, probeer dan ergens anders je stukje eigenheid te vinden. Ik hoop niet dat ik te veroordelend over kom. Ik voel dat wel een beetje zo omdat ik het zelf wél voor mijn kindje over heb gehad, maar wilde met zo min mogelijk veroordeling mijn mening geven.
Ik was er al een beetje bang voor vandaar dat ik lang heb getwijfeld dit topic te openen..maar gelukkig is alles dan toch weer uitgepraat. Hoe een ander er ook over denkt en natuurlijk is iedereen vrij zijn/haar mening te geven maar het is idd wel erg makkelijk om zo onpersoonlijk je eigen menig te geven en hiermee iemand te kwetsen, terwijl het achteraf niet zo bedoeld is... We zijn allemaal volwassen mensen en we moeten er toch op een normale manier over kunnen discuseren zonder dat de een de zwarte piet naar de ander doorspeelt... @ silla... Ik heb er ook geen spijt van dat ik het topic heb geopend..schrok net alleen wel ffkes van de felle discussies en ben blij dat het uitgepraat is tussen de dames... Ik snap de reacties ook echt wel...maar vind t niet geheel eerlijk, ik heb dit topic oa geopend om net zoals de stoppende rooksters..steun te vinden bij de niet stoppende of willen stoppende rooksters. Ruzie maken geeft extra stress...waardoor de behoefte naar die stink peuk toch weer toeneemt...DAS niet de bedoeling. Ik heb me eigen voorgenomen zodra ik een positieve test in handen heb ook geheel te proberen te stoppen..als ik het maar kan beperken tot 5 peukies per dag dan ben ik tevree en nogmaals hoop ik dat ik zo misselijk ben dat ik geen eens meer de behoefte heb an die sigaret... Ik zal nooit of te nimmer iemand veroordelen op de slechte eigenschappen van de sigaret...Elke gestopte roker weet dat het niet makkelijk is te stoppen en wie ben ik dan als hopelijk ex rookster om iemand daar nog eens keihard op te beoordelen? Dames ik hoopmet heel mijn hart dat we op een vriendelijke vooral volwassen manier met elkaar kunnen omgaan wat het roken of niet roken betrefd...en als je de behoefte hebt iets gemeens te gaan typen...dan moet je ook de reactie kunnen aanvaarden... Dit bedoel ik in het algemeen en tegen niemand persoonlijk! Liefs Ninetje
Nou ben ik het daar dus niet helemaal mee eens, dat geldt zeker niet voor iedereen! Ik heb ongeveer tien jaar gerookt, een pakje per dag. Toen ik met vier weken zwanger een positieve test in handen had heb ik mijn sigaretten aan de kant gegooid en niet meer aangeraakt. Ik heb maar twee moeilijke momenten gehad, de eerste keer na het eten en de eerste keer op een lange autorit. Dit beiden op de eerste stopdag. Daarna nergens meer last van gehad. Ik houd mezelf voor dat ik weet dat ik goed voor mijn kindje moet zorgen, en dat maakt het stoppen voor mij erg makkelijk. Tuurlijk snap ik wel dat het niet voor iedereen op deze manier en gemakkelijk gaat, maar het kan dus wel! Voor iedereen die het nog wil proberen om te stoppen: Probeer zoveel mogelijk aan je kindje te denken! Succes allemaal! Groetjes, Marian
Marian...je hebt gelijk...hoop dat t voor mij net zo makkelijk is, ff een andere vraag...hoe quote ik met naam erbij? Dat lukt me niet geloof ik... Ik doe kopieren...qoute drukken...plakken en dan weer quote drkken...
@Minoes shake hands ..stoer van je dat je iets heel persoonlijks durft neer te zetten ..ook begrijp ik dat je het moeilijk hebt op dit moment ...suc6 wijffie ( eerlijk is eerlijk ik vind het top dat je het probeert)
Allereerst wil ik zeggen dat ik vind dat je elkaars mening moet respecteren, maar dat zal wel lukken hier. Ik rook ook nog steeds, weliswaar veel minder als voor mijn zwangerschap (ik rookte dik een pakje per dag (Barclay, dus wel heel licht maar dat maakt niet uit) nu nog 7 ongeveer)). Ik heb het er van de week met de verloskundige toevallig over gehad. Zij zei dat het natuurlijk nooit goed was, maar dat de stress van het stoppen nog meer kwaad kon. Ze zei ook dat het wetenschappelijk bewezen is bij geboren kindjes, dat er geen verschil was tussen kindjes van moeders die de eerste 20 weken wel of niet gerookt hadden. Ze zou het heel fijn vinden als ik voor die 20 weken kon stoppen natuurlijk. Ik probeer ook echt te minderen. Ze vond dat ik het al goed deed. Ik dacht echt dat ik een enorme preek zou krijgen, maar dat viel dus reuze mee. Nu probeer ik gewoon te minderen en het liefst te stoppen
Jan, gestopt op 25 januari 2003, geschreven in 2006 Mijn naam is Jan, ik ben nu 64 jaar. ik heb 48 jaar gemiddeld 5 pakjes zware van Nelle per week gerookt, en ben op 25-01-2003 cold turkey gestopt, nadat ik geen zak aardappelen van 5kg meer kon tillen. Dat stoppen ging aanvankelijk heel erg goed, mede door deze site, veel tandenstokers en wilskracht. Ik hoeste na drie weken niet meer, kon weer hele einden lopen en dacht het gered te hebben. Helaas kreeg ik in Aug 2003 een zware dubbele longontsteking waar ik mee ben doorgelopen (ik dacht dat ik gewoon een griepje had) en begon bloed op te geven. De longarts konstateerde een hele zware Longemfyzeem, niet meer te genezen, ik beschik nu nog over 39% van mijn longen. Ik ben volledig invalide, gebruik extra zuurstof (2 liter p min), loop met een rollator (max 25m aan een stuk), en zit in een electroscooter, maar ik ben nog steeds vreselijk optimistisch, en laat mij niet klein krijgen. ik vertel dit (NIET OM MEDELIJDEN OP TE ROEPEN) maar om te laten zien wat voor een vreselijke uitwerking het het roken op ons heeft. Misschien een stok achter de deur voor moeilijke stoppers. Aals er ook maar èèn iemand door mijn verhaal stopt, dan ben ik een gelukkig mens. en geloof mij: als ik, nà 48 jaar kon stoppen (cold turkey) dan kunt u het ook. Zzet hem op, ga er voor, je grootste beloning is gezondheid.
hoii hier een berichtje van een zwangere die wel rookt k rookte toen k nog niet zwanger was een pakje per dag nu is het naar 4/5 sig per dag gegaan. k heb het geprobeerd om te stoppen maar het lukte me niet echt heb veel stress gehad kreeg bericht dat k een huisje had gekregen en dat we 1 juni de sleutel konden krijgen nou had het huis geaccepteerd kreeg k te horen dat k op dezelfde dag ook nog examen moest doen aan het andere kant van het land. we kregen 6 weken geleden te horen dat de baby mischien te groot was duzz kregen we nog een echo bleek dat k al een week verder was en toen vroeg de gyn rook je nog k zeg ja 4/5 per dag hij zei van oooh zolang je geen hele pakjes gaat roken is het goed zolang je je er goed bij voeld en de kleine regelmatig voeld. me vriendin is na de 4 maand gestopt en het kindje is heel onrustig slaapt s'nachts nie door en me zus heeft de hele zwangerschap gerookt en die slaapt wel gelijk door k hoor dat wel vaker het is niet dat k het goed wil praten maar als je echt niet kunt stoppen door wat voor reden ook ga je niet schuldig voelen als anderen er wat over zeggen veel succes met zwanger worden en die zwanger zijn groetjes marline
Oef das wel een heel naar en triest verhaal zeg minous... Dit is niet als struisvogelpolitiek bedoeld..maar steeds vaker hoor je dat mensen klachten krijgen NADAT ze gestopt zijn met roken... Natuurlijk kun je dan zeggen..het roken heeft het WEL veroorzaakt...en dat zal ook ongetwijfeld wel...ik wil namelijk niet in de verdediging schieten en verhalen van niet rokers aankaarten...want dan wordt het alsnog een welles-nietus spelletje...en dat wil ik absoluut niet! Zoals ik al zei...we zijn allemaal volwassen en nemen bewust onze eigen beslissing...waar we niet altijd even tevree mee zijn achteraf... En ik kan niet vaak genoeg herhalen dat IEDEREEN de evt gevolgen van roken ECHT wel beseft...je verhaal is goed bedoeld maar mijns inziens overbodig... Desalnietemin schrok ik wel van je verhaal...helaas heb ik ook genoeg ervaringen met niet rokers die aan de gruwelijkste vormen van ziek zijn lijden... Owh daar gaan we al richting wellus nietus.. Ik spreek voor mezelf als ik zeg...ik WIL wel stoppen met roken als ik zwanger blijk...ik ga er zeer serieus een poging toe wagen maar veroordeel me niet als het me niet lukt... Niemand kent elkaars verleden van hier of niet helemaal... Roken KAN schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid...punt! Liefs Ninetje
Het is een begin he. Ergens moet je beginnen. Smaakt dat anders dan geowne sigaretten? Domme vraag he.