wat me wel opvalt is dat men wel blijft doorhameren over het slechte roken, maar bij (o.a. deze) discussie's wanneer men andere niet rokende wijst op de gevolgen van koffie- cola etc. men bijna of geen antwoord geeft maar wel blijft volhouden over dat roken zo slecht is, en dat is dus bedoelt aan degene die niet roken maar vergeten hoeveel liters koffie en cola men wegwerkt (o.a) teveel koffie kan er o.a ook voor zorgen dat iemand verminderd vruchtbaar is of het risico op miskraam vergroten, evenals cola en nog veel meer producten alsmede teveel zoetjes etc...zo zijn er nog zoveel dingen die ontzettend slecht (kunnen) zijn maar daar houden de meeste wijselijk hun mond over...hamer maar op de rokers dan hoef je niet naar jezelf ( als grote koffieleut bijvoorbeeld) te kijken.... en de reactie's hier wat ik wel eens vaker heb gezegd, zijn ook niet altijd om naar huis te schrijven....hoezo oordelen en veroordelen, laat iedereen in zijn waarde zou ik zeggen of je het er nou wel of niet mee eens bent, ieder zijn mening maar wel op een respectvolle manier, en niet proberen mensen een of ander schuldgevoel aan te praten of over te halen, we zijn hier allemaal oud en wijs genoeg en weten heus wel dat roken niet goed is....maar het roken dus niet alleen...
Ik ben ook een rookster helaas. Ik heb een gezonde zoon van 17 en heb dat ik zwanger was van hem erg veel stres gehad en dus gerookt.Hij werd een maand te vroeg geboren en woog 5 pond. Kwam het door het roken/stres ja ik weet bijna zeker van wel. Door flink te blijven roken tijdens je zwangerschap zijn de kindjes die geboren worden over het algemeen toch een stuk lichter, spijt??? Ja, tuurlijk maar ik kon toen echt niet anders. Ik heb altijd gezegt als ik weer zwanger mag raken rook ik niet!!! Dat we voor een 2e gingen (januari 2005) ben ik gelijk gestopt met roken, heel moeilijk de 1e weken maar daarna werd ik alleen maar blijer. Helemaal toen ik zwanger bleek te zijn,helaas dit eindigde in een mk Ik weer begonnen met roken, zoveel pijn en verdriet, me peukie hielp me er een beetje doorheen. In oktober 2005 besloot ik weer te stoppen want we gaven het natuurlijk niet zomaar op, we gingen er weer voor!!! In januari 2006 mocht ik weer zwanger zijn, ook dit ging helaas mis Weer peuken gekocht Toen zei ik; ik stop nu niet eerder voor ik weer zwanger mag zijn en ja hoor 2 maanden later bleek ik weer zwanger, maar het lukte me niet om gelijk te stoppen, ik was bang heel erg bang dat het weer mis zou gaan. Ik rookte er 1a2 per dag en toen we eindelijk na de 2e echo een goede echo hadden was het klaar, ik stopte weer. Maar het noodlot sloeg toch weer toe, 2weken later bleek het weer mis te zijn. En nu??? Nu rook ik als een ketter, het interresseert me even helemaal niks. Waar deed ik het allemaal voor??? Elke dag me fruit, groente vitaminepillen enz enz en toch, toch gaat het iedere keer mis. Ik ben boos, boos op mezelf, boos op me lichaam die me elke keer in de steek laat ja, ook best een beetje boos omdat ik in zulke situatie's mijn peukie toch niet kan laten liggen, niet echt sterk van mezelf. Maar ik weet er komt een dag dat het WEL goed mag gaan en dat ik nooit geen peuk meer zal aanraken!!! Even een opmerking over light sigaretten: is nog slechter dan de gewone, ook ik dacht slim te zijn door dat te gaan roken, maar ik kreeg het van een heleboel mensen te horen dat het dus veel slechter is!Dus als je dan toch blijft roken neem dan gewoon je eigen merk en het liefst geen light!!! Succes. Liefs, mussie
sorry.. ik ga dit topic niet meer lezen, je hoeft niet zwanger te zijn om ergens misselijk van te worden..
Geen sorry hoor, als je het niet meer wilt lezen is dat ook je eigen keuze. Maar ik vind het wel een vreemde reactie om dit zo af te sluiten
Ik heb nog nooit gehoord en gelezen dat je van caffeine de kans op een mk verhoogd. Nu drink ik dat ook niet. Jullie denken vast dat ik erg gezond ben ( ben ik eigenlijk ook wel )
dat bedoel ik dus, soms blijkt het toch wel moeilijk om een ieder in zijn waarde te laten...of je het er nou wel mee eens bent of niet, tis nou niet echt een respectvolle manier...
http://www.gezonderworden.nl/2006/04/koffie-verhoogt-risico-miskraam.html http://www.zwangerstraks.nl/koffie.php http://www.jellinek.nl/drugsvoorlichting/matrix-content.php?instanceName=zwangerschap&middel=Caffe%26iuml%3Bne&viewAll=1 en zo zijn er nog veel meer dingen die niet goed "kunnen"zijn maar daar steekt het gros, nederland is nou eenmaal een koffie land (lekker koffieleuten) zijn of in dit geval haar kop voor in het zand..
Als je zwanger bent of borstvoeding geeft is het aan te bevelen uw koffiegebruik te beperken. Dit wordt aangeraden door het gebruikersmagazine Test Gezondheid, na de resultaten van het jongste onderzoek inzake de risico's van koffiedrinken en de kans op onder andere miskraam. Volgens bepaalde onderzoeken zou het drinken van 1 of 2 kopjes koffie per dag drinken tijdens de zwangerschap al een risico inhouden. Dit terwijl andere stellen dat dit pas vanaf 6 koppen per dag het geval is. Bij een recent onderzoek, dat verschenen is in de New England Journal of Medicine, wordt wel degelijk over een verband gesproken maar dan alleen bij diegenen die veel koffie drinken. Bij vrouwen die gematigd koffie drinken, zou er geen risico zijn. Hoeveel "matig" juist is, kon men niet zeggen. Men was geneigd te denken aan 5 koppen koffie per dag. Omdat cafeïne een invloed heeft op het hart, de bloedvaten en het zenuwstelsel en dus zo in het bloed van de foetus kan terechtkomen, raadt men in Test gezondheid aan dat zwangere vrouwen geen of maximaal 2 kopjes koffie per dag zouden drinken. Dit advies geldt tevens voor vrouwen die borstvoeding geven omdat de cafeïne ook in de moedermelk terechtkomt. Thee gaat echter ook niet vrijuit maar het bevat slecht de helft van de cafeïne die in koffie zit. Ik had het net gegoogled. Maar ja dat drink ik ook niet. Dus waar ligt het bij mij dan aan?
tja janne waar het aan ligt weet ik niet, het is toch echt niet gezegd dat miskramen alleen maar voorkomen bij vrouwen die roken, koffie drinken of wat dan ook hoor, ligt meestal al vast vanaf het begin af aan en heeft niets te maken met wel of niet roken, tijdens het delen van de cellen gaat er vaak al wat fout, of tijdens de innesteling wel is men ervan overtuigd dat er dan al iets niet goed is geweest met het vruchtje... en wat waar is of niet, feit blijft wel dat het verschil van miskramen van niet rokers, koffie drinkers etc, niet zo heel veel verschillen dan van degene die zich op de borst kloppen omdat ze o zo gezond bezig zijn... het gebeurt nou eenmaal en vaak is er gewoon geen reden voor... kijk hier eens meid mischien heb je hier iets aan (info) http://www.orbisconcern.nl/pdf/folders/577_folder_internet.pdf
Ach dames...lekker overheen lezen..deze dame had ook al een reactie gegeven op een antwoord van mij bij een ander topic na dit topic gelezen en beantwoord te hebben...*wat krom is kun je niet rechtbuigen*..meer was er ook niet..Ik antwoorde...tuuk wel! Ik had het daar over signs...en ze vroeg alleen maar...*wat is er mis met teken* Zucht.. Ik had al gelijk door dat deze dame anti rook is en ons rokers reacties wil uitlokken...laten wij dan in DIT geval de wijste zijn Dan nog even algemeen...waarom iemand een miskraam krijgt weet niemand precies..het enige dat men je vaak meegeeft is..het kindje was niet sterk genoeg... Ik ken zoveel meiden die een miskraam hebben gehad en die niet roke/drinken of dergelijk... Ik ken er ook net zoveel die wel roken drinken en een miskraam krijgen... Ik heb zelf ook een miskraam gehad...ik rook...maar drink zelden...drink wel koffie en cola...maar dat deed ik ook toen ik zwanger raakte van mijn dochter van nu bijna 9...
dat van het roken wist ik natuurlijk al bij mijn eerste 2 kids (nu 8 en 5 en kerngezond), en roken bleef ik doen, wel minder maar toch gerookt, koffie dronk ik destijds nog niet (pas sinds de senseo ) en cola heb ik altijd al gedronken, evenals liters maar dan ook liters melk, maar van cola heb ik tot nu nog nooit gehoord had ik destijds koffie gedronken had ik het ook niet geweten en gewoon door blijven drinken... nu ik zwanger wil worden ben ik wel geminderd met koffie en cola en wat roken betreft dat lukt gewoon niet echt dan wordt ik echt een overtrokken ontiegelijke stresserige sjagerijn....borrels 1x per week op vrijdag en vanaf het moment dat ik zou weten dat ik zwanger zou zijn staat dat ook 9 mnd op non actif....ik doe wat ik kan doen maar wel op die manier dat ik niet een of andere stijve trut wordt die alles en iedereen aanvalt omdat mijn irritatiegehalte dan nihil is.....niet goed voor mij en ook niet goed voor eventuele beeb.... wat andere daarvan vinden tja ieder zijn eigen ding vindt ik....
en wat jingels betreft ninetje die begrijpt het mischien wel al te goed, die is zelf 4 jaar geleden gestopt maar weet ook van zichzelf dat als ze er weer 1 op zou steken ze weer voor de bijl zou gaan, ze is en blijft zoals ze het zelf zegt een "verslaafde"....
Natuurlijk wil ik graag ook mijn mening kwijt over dit onderwerp. Ten eerste wil ik zeggen dat ik enorm blij ben dat iedereen op dit forum haar eigen mening mag hebben, hoewel de 1 dit geavanceerder doet als de ander, hihi. Hier mijn verhaal; Mijn ouders hebben altijd gerookt. 6 jaar geleden zijn wij als kinderen van mijn ouders (4 kinderen) met de ouders om de tafel gaan zitten om aan te geven dat we zielsveel van ze houden en dat we ze graag nog heeeeeeeeeel lang bij ons willen hebben. We hebben gevraagd waarom hun roken, en gevraagd of hun erover na willen denken om te stoppen. Na een week kregen we te horen dat ze wilden proberen te stoppen mbv de huisarts e.d., omdat het een gewoonte was geworden om te roken. Mijn moeder is 3 wkn gestopt. Ze was enorm ziek en was totaal niet gelukkig. Wij vinden het natuurlijk het belangrijkste dat ze gelukkig is. En ze heeft besloten om toch weer te gaan roken. Mijn vader is wel volledig gestopt en heeft sindsdien geen sigaret meer aangeraakt, hoewel het natuurlijk enorm moeilijk voor hem is geweest. Afgelopen september hebben we te horen gekregen dat mijn vader ongeneselijk ziek is; hij heeft longkanker. Hij heeft 8 wkn geprobeerd om met chemo zijn leven te rekken, maar na heel veel bijverschijnselen, en nadat hij in het zh terecht is gekomen ivm een embolie is hij gestopt. We hebben allemaal een enorm klote tijd achter de rug. En denken vaak (om onszelf te pijnigen denk ik); hadden we maar eerder om de tafel gaan zitten. Maar dit is natuurlijk onzin. Heel veel mensen die nooit hebben gerookt krijgen ook kanker. Nadat ik er lang over na heb gedacht; heb ik toch mijn verhaal hier neer gezet. Ik steun iedereen; rokers of niet-rokers. Iemand had een prachtige quote (ben hem nu even kwijt, haha). Hopelijk heb ik met mijn verhaal iemand kunnen helpen! Alle meiden wens ik heel veel succes met zwanger worden of het zwanger zijn. Hopelijk kunnen we nog veel van elkaar leren op dit forum! Liefs Neia p.s. mijn vader leeft nog steeds; we leven van dag tot dag
Wat een vreselijk verhaal Neia, sterkte ermee. Ik vind het ook prettig dat de toon van de discussie weer wat vriendelijker is geworden. Wel wil ik zeggen dat ik al die persoonlijke voorbeelden van mensen die gezonde kinderen kregen terwijl ze rookten en mensen die ongezonde kinderen kregen terwijl ze niet rookten een beetje struisvogelpolitiek vind. Er is uit onderzoek naar voren gekomen dat roken verhoogd risico's oplevert. Gelukkig is het geen 100% score, maar dus slaan die 'uitzonderingen' en voorbeelden van goede verhalen nergens op. Ik denk dat iedere vrouw die zwanger is zelf de keuze maakt hoe ze voor zichzelf en daardoor voor haar kindje zorgt. Ik probeer zoveel mogelijk alle factoren te vermijden als ik zwanger ben. Daarmee doel ik op cola (hooguit 2 glazen per dag), stress (waar mogelijk), koffie (helemaal niet) alcohol (helemaal niet), drop (met mate) en tabak (ook niet). Voor mij is het geen optie om risico's te lopen, maar voor anderen misschien wel. Helaas biedt dat geen garanties en heb ik een miskraam gekregen. Dit is niet de schuld is van rokers. Toch vind ik het moeilijk te verkroppen dat zowel mijn man als ik voorzorgsmaatregelen hebben genomen en de zin van gezond leven vóór we zwanger wilden worden, niet roken en drinken, allebei jong zijn en minimale stress hebben, dat wij dan uitgerekend een miskraam krijgen. Maar goed, dit is nu eenmaal zo, maar misschien helpt het wel dat jullie rokers/minderaars jullie kansen op een gezond kindje willen vergroten. het is een wondertje als het goed gaat en doe alles wat je kunt om het goed te laten gaan(als minderen het maximale is wat je kunt doe dat dan iig). Je hebt niet op alles invloed, dus probeer hetgeen je wel invloed op hebt de goede kant op te sturen...
@ smoekie... Er zal ongetwijfeld wel een reden voor zijn dat iemand reageert hoe men reageert... Geen ergere rokers dan ex rokers..iemand zei het hier al... @neia..meid wat een vreselijk iets! Maar jij kunt je daar niet schuldig over voelen leiverd, het is al zoals je zelf zegt...er zijn ook genoeg mensen die lk hebben zonder ooit een sigaretje te hebben aangeraakt. Ik wil je heel veel sterkte wensen en een warme knuf geven! Mijn moeder is bijna 6 jaar geleden overleden aan de gevolgen van een hersentumor. Nooit gerookt...nooit gedronken..noem maar op... Mijn lief zijn moeder is 7 jaar geleden gestorven aan de gevolgen van longk...altijd gerookt... Zijn vader is nu ook ongeneeslijk ziek...geen lonk maar iets in het bloed...altijd gerookt maar na het overlijden van zijn vrouw gestopt...daarna weer begonnen en nu weer gestopt... Maar zo ken ik ook een man die 97 geworden...elke dag ruim 2 pakjes sigaretten en elke dag een aantal glazen wiskey... Roken is en blijft ongezond...dat ontkent niemand...echt niet...en is een ieder het ook mee eens... Ik wil absoluut van het roken af...dat staat als een paal boven water... Maar als ik dan als ex rookster ook zo fel ga doen...fluit me dan aub terug! respect4all...toch?
Bedankt Ninetje en Mummy, Geeft me een goed gevoel. Ik ben nu mega blij dat ik m'n verhaal heb verteld. Iedereen moet doen waar zij gelukkig van worden. Liefs Neia
Graag ook een beetje respect voor de ex rokers... Wij hebben deze moeilijke (?) klus al geklaard en ik probeer mijn kant van het verhaal te belichten. Lijkt niet echt dat iedereen daarop zit te wachten. Ik probeer het netjes en opbouwend te doen, maar als de 'rokers' alleen willen luisteren naar 'mede rokers' dan vind ik dat prima. Dan zal ik me verder uit de discussie houden. Wordt alleen wel een eenzijdige discussie
Daar zijn we voor meis...niet alleen om elkaar te steunen met onze zwangerschaps perikelen maar ook alles erom heen! Liefs, @mummy... Ik snap je redenatie helemaal meiske...ik denk ook dat je een miskraam niet geheel kan voorkomen...Dat iedereen haar best doet om het op haar manier zo beperkt mogelijk te houden is idd duidelijk. En het geven van voorbeelden kan een beetje overkomen als struisvogelpolitiek...ook dat ben ik met je eens...maar desalniettemin zijn het feiten...Er zijn immers net zoveel miskramen bij rooksters als bij niet rookster... Ik ben idd ook blij dat het op een normale manier kan...het is nooit mijn bedoeling geweest om wie dan ook tegen het zere been te schoppen... Ik ben een rookster en ben er echt niet trots op...maar dat lijkt me duidelijk...ik ben zwaar verslaafd..ook dat lijkt me duidelijk... Hoe verslaafd gaat blijken als ik die positieve test in handen heb...das mijn stok achter de deur... Voor nu heb ik echt de kracht niet om te stoppen... Liefs ninetje