Hoi, Onze dame is ruim 13 maanden. Iedereen die ik tegenkom en spreek over onze dochter vraagt hetzelfde: kan ze al lopen? NEE dat kan ze niet. En ze trekt zich ook niet op, kan niet uit zichzelf gaan zitten en... Zucht. Ik word er soms verdrietig van. Ik zou het ook leuk vinden als ze kan lopen, maar dat lijkt nog ver weg en ik kan haar moeilijk dwingen. We lopen bij de kinderarts i.v.m. een hersenbloeding tijdens / na de geboorte en zij zei dat we er vanuit moeten gaan dat ze niet zal lopen voor haar 16e maand. Het zij zo. Maar ik heb het idee dat ik onze dochter contant moet verdedigen. Niet leuk
Nou met 13 maanden lopen is sowieso heel vroeg, dus trek je er vooral niks van aan. Ieder kindje doet het in zijn eigen tempo. Mijn zoontje liep met 17 maanden, nou het had mij echt niks uitgemaakt hoor, ook niet als hij later zou zijn.
bij ons liepen ze allebei rond de 14e/15e maand. wat maat het toch uit. ze doen het allemaal op hun eigen tijd, komt vanzelf wel.
13 mnd is inderdaad vroeg! Het komt vanzelf, hoor. Laat ze maar kletsen. *ben ondertussen een bijdehante opmerking aan het bedenken die je kan gebruiken*. Wat naar van die hersenbloeding, zeg. Heeft ze er verder wat aan overgehouden? *hmm...kan niks bedenken*
Nee, helemaal niet leuk en ook zo verschrikkelijk onnodig . Het is heel gewoon dat kindjes pas gaan lopen met 16 maanden dus de hersenbloeding is hier niet eens van toepassing. Ieder kindje doet alles in z'n eigen tempo! Bah, wat vervelend. Stomme mensen! Ik denk dat ik van me af zou bijten met een zinnetje als: Nee, mijn liefje heeft al haar energie nodig om de kwantumtheorie te herdefiniëren! Je hoeft dus helemaal niets te verdedigen (nooit trouwens!).. geniet lekker van je meisje die alles lekker in haar eigen tijd doet! Hoeveel mensen kunnen dat nou zeggen? Iederen laat zich tegenwoordig opjagen en jouw meidje volgt lekker haar eigen pad! Heel goed!
Kan me voorstellen dat je er verdrietig van wordt maar echt niet doen.. Onze dochter ging net na haar eerste verjaardag pas staan dus heel laat en ze liep met 17 maand.. Maar het eerste wat mensen vragen als ze 1 zijn geworden en loopt ze al? Als ze dan doen zijn ze vlug volgens mij..
Briljant! @ TS: ik snap dat je er verdrietig van wordt, maar probeer het van je af te laten glijden, hoor! Zoals iedereen al zegt: ook zonder hersenbloeding (wat erg, trouwens! Heeft dat verder nog gevolgen?) lopen kindjes vaak pas een aantal maanden na hun 1e verjaardag. Daar is echt niets geks aan. Ze gaat heus lopen als ze zover is. Ze neemt er lekker de tijd voor; groot gelijk, toch? Ze kan haar hele leven nog lopen
Mensen denken altijd: 1 jaar = Lopen! Terwijl dat in de realiteit best vroeg is als je kindje met een jaar al loopt! Volgens mij ligt het gemiddelde op zo'n 14/15 maanden! En dat betekend dus dat er kinderen zijn die met 10 maanden al los lopen en dat er dus ook kinderen zijn die met 20 maanden los gaan lopen!! Altijd maar dat ideaal-plaatje van mensen!! Lekker van genieten nu ze nog niet zelf kan lopen!! Zometeen wil ze alles zelf gaan doen en heeft ze jou minder nodig.......het gaat al zo snel, dus niet te druk om maken en lekker van genieten!!
bedankt voor de opstekers! En de uitspraak van de kwantumtheorie onthoud ik, haha. Op dit moment is niet te zeggen of er schade is of blijft n.a.v. de bloeding. Twee jaar is een punt dat ze er een feitelijke beoordeling over kunnen geven. Afwachten dus. Ik maak me geen zorgen maar word soms verdrietig van de opmerkingen. Ze doet het zo goed. We hadden vlak na haar geboorte niet kunnen hopen dat ze zich zo ontwikkelt als nu. We zijn reuze trots op onze kleine dame!
Dan is dat alles wat je hoeft te zeggen als er weer zo'n wijsneus over lopen begint... Als in: "Ze gaat al zo hard met alles, laat haar voorlopig nog maar lekker niet lopen, hoor! Over een half jaar vind ik vroeg zat..." Hoef je je ook niet in de verdediging gedrukt te voelen, maar is wel duidelijk. Hopelijk snappen mensen dan dat je kindje haar eigen tempo volgt. Zoals het hoort!
Super!!! Heerlijk, dat trotse gevoel. Loop maar lekker als een pauw rond.. andere mensen kunnen je niets maken! Als je uitgekeken bent op 'kwantumtheorie' dan heb ik ook nog voor je: - wereldvrede - economische crisis oplossen en voorkomen in de toekomst - generiek geneesmiddel tegen kanker - de Noord-Zuid lijn problematiek analyseren en verbetervoorstellen doen - bedenken wie Burgemeester van Amsterdam moet worden (is nog maar tijdelijk beschikbaar als oneliner) - etc etc
Cygnet ik vind je uitspraken echt fantastisch Zo te lezen ben je hartstikke trots op jullie lieve meid en is het lopen eigenlijk niet iets waar je je druk om moet maken. Je zegt zelf ook dat ze het verder hartstikke goed doet, dat is toch prachtig?! Niets aantrekken van wat andere mensen zeggen (ook al is dat moeilijk, ik weet het).
mijn dochter liep pas met 16 mand hoor... dus ik zou me niet zo druk maken en vooral niet om wat anderen zeggen!! jou kindje doet het in haar eigen tempo en lopen, optrekken en al dat soort dingen gaan echt wel gebeuren alleen misschien wat later... je moet maar zo denken als ze naar school gaan kunnen ze lopen, praten, optrekken alles hoor!!!
Het lijkt mij best logisch dat mensen dat vragen immers rond die leeftijd begint dat meestal ook. Niet iedereen zal weten van die hersenbloeding. Snap dat je je eraan stoort maar zal toch gewoon belangstelling zijn. Ze had toch ook gewoon kunnen lopen? je kunt er toch geen peil op trekken met zo'n start.
Dat is misschien wel zo, (ook al is het vaak geen vraag maar zeggen ze: loopt ie nou nog niet?) maar als je dan 'nee, ze/hij loopt nog niet' zegt, krijg je 9 van de 10 keer een opmerking van: goh, das wel laat, zo een latertje, of: zou je de fysio niet eens bellen? Ten minste, dat is wat ik vaak te horen keeg als ik zei dat mijn zoontje nog niet liep (hij zette zn eerste stappen ook met ruim 16 maanden). Kijk en vaak zit je daar als moeder niet op te wachten. Dus ik snp het verdrietige gevoel van TS wel.
Was het alweer vergeten, maar hier is het gezeur trouwens ook al begonnen, hoor. Niet over lopen, natuurlijk, want hij is nog geeneens 6 maanden, maar over kruipen. Schijnbaar zijn er mensen die denken dat ie dat nu al moet kunnen...? Lijkt mij aan de vroege kant, maar ok Oh, en rollen, natuurlijk. Dat zou hij 'allang' moeten kunnen. Nou, ik weet niet van wie dat moet, maar van mij in ieder geval niet. Komt vanzelf wel. Mensen vinden te veel dat ze ergens meningen over moeten en mogen hebben. Tijd dat we dat er weer uit gaan slaan. Wie helpt mee?
De vraag of ze al kan lopen lijkt mij ook normaal en is volgens mij ook uit belangstelling. Het gaat er alleen om welk antwoord je krijgt als je nee zegt. Maar ook ik vond het frustrerend hoor... mijn zoontje liep op 15 maand (wat gemiddeld is), maar al voor zijn 1ste verjaardag begonnen ze dat te vragen en dan wordt je toch wat onzeker...
oohh, zoo herkenbaar !!! - Zitten ze nog niet zelf? 'nee, en ik ga ze ook niet neerzetten ook' - Ze moeten toch al kunnen tijgeren? 'inderdaad, van wie moet dat?' enz Meestal komen deze opmerkingen van mensen die hele snelle babys hebben, dan kunnen ze als antwoord geven 'die van mij kan dat allang!', of van mensen die wat oudere kinderen hebben en alweer vergeten zijn hoe en wat wanneer...
Laat je alsjeblieft niet gek maken Geniet van je meisje. En waarom zou je je meisje moeten verdedigen kom op zeg ze is pas 13 maanden En weet je als mensen aan je vragen kan ze nog niet lopen kun je ook zeggen, nee lekker rustig toch