Helft NL heeft moeite met rondkomen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Agter, 9 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Hoe je "in de schulden komt'? Wat dacht je van een hypotheek?

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Jij bedoeld dat ze het huis met schuld hebben moeten verkopen? Althans dat neem ik tenminste aan.

Toch zie ik veel in mijn omgeving mensen die veel schulden hebben gemaakt en bij een voedselbank lopen, erg, maar in heel veel gevallen toch echt wel eigen schuld. Het zijn nl wel die mensen (in mijn omgeving tenminste) die ieder jaar een nieuwe bank kopen, een nieuwe telefoon, televisie, iedere week wel een nieuw shirtje, rokje, broek kopen.Vaak het nieuwste van het nieuwste hebben. Daar heb ik dus echt geen medelijden mee. Als je het niet hebt, moet je het niet uitgeven, de tering naar de nering zetten, heet dat.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Wanneer je een huis koopt, weet je dat dat risico er altijd in zit. Uiteraard is het in Nederland jarenlang zo geweest dat een huis in waarde stijgt, en nu dat niet het geval is, gaat iedereen daarom klagen. Natuurlijk is het niet leuk, maar het is niet anders, dat was het risico toen je tekende.

4. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Heeft opzich niets met het verkopen van het huis te maken. Maar komt doordat de huizen in waarde gezakt zijn.
    Stel je kocht 4 jaar geleden een huis van 200.000 euro. En je sloot daarvoor een hypotheek van 190.000 af.
    Nu, vier jaar later, is het huis 175.000 euro waard. Dan heb je dus 15.000 euro meer schuld dan bezit. Ook al verkoop je de woning niet.

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja okee, dat is wel zo, maar in principe op papier, tenzij je wilt verkopen, dan ga je het echt merken. Maar hoe je het ook wend of keert, je weet dat dat risico er in zit, lullig gezegd misschien, maar het is wel zo.

6. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Ik heb er zelf (nog) geen eenduidige mening over.
    Maar zo komen 800.000 Nederlanders aan een schuld hoger dan de waarde van hun huis. :)

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat is vervelend, en in sommige situaties dramatisch, maar daar kun je toch niets aan veranderen, behalve wachten tot de crisis over is en de huizenmarkt weer aantrekt. Aan de andere kant denk ik dat wanneer iemand zijn huis goedkoop koopt en 5 jaar later duur kon verkopen er ook niemand zegt: zoooooooooo, maar dat is niet eerlijk, de verkoper verdiend zo maar na 5 jaar zoveel geld op dat huis.

8. adi

adi Niet meer actief

Dat was gewoon een constatering. Er staat nergens dat mensen daarover klagen.

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik zeg niet dat er hier geklaagd wordt ;):D maar om mij heen dus wel, bij jou niet dan? in je omgeving bedoel ik dan he? En dan denk ik, ja maar je wist het risico toch? Althans, toen wij ons huis kochten 8 jaar geleden is ons dit wel verteld, dat het kan gebeuren dat je huis in waarde daalt als er crisis zou komen.

10. adi

adi Niet meer actief

oh dat bedoel je. In mijn omgeving wordt er veel over gepraat tegenwoordig, maar mensen zijn zeker niet verbaasd, vooral niet degene die de economische ontwikkelingen een beetje volgen en daar verstand van hebben.

maar klagen is verder ook mens-eigen. We weten ook van tevoren dat het in de zomer warm hoort te zijn en in se winter koud met sneeuw. En toch wordt er constant over geklaagd ;)

11. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    wij klagen ook niet dat is een vast bedrag per mnd maar ons inkomen is niet een vast bedrag per mnd en dat hakt er soms behoorlijk in.

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja dat bedoelde ik, blijkbaar was ik niet duidelijk, sorry :)

En ja, idd is klagen mens-eigen, nu ook het sneeuwt buiten (duh het is winter :p) Dus zeg ik tegen mijn man, bah wat is het koud zeg, ik wou maar dat de zomer er was, maar klagen in de zomer doe ik nooit, want het kan mij niet warm genoeg zijn.

13. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    ons is dit niet verteld maar dat maakt niks ons huis staat al jaren te koop 1 koper gehad maar als we het nu gaan verkopen snijden we ons mega in de vingers dus ons huis staat wel te koop maar word gewoon niet verkocht onder onze vraagprijs doen we dat wel dan hebben we een megabig probleem.

14. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier sluit ik mij wel een beetje bij aan.

Zelf hebben we het absoluut niet ruim (het maakt even niet uit hoe dat komt), maar we kopen alleen iets, dat we ook direct zelf kunnen betalen en bezuinigen waar mogelijk.

Maar vrienden van ons hebben een inkomen dat zo ongeveer bijna twee keer zo groot is, maar zitten tot nek aan toe in de schulden...
    want....
    auto op afbetaling
    motor op afbetaling
    bruiloft op afbetaling
    kinderkamer op afbetaling

En ga zo maar door.
    Waren laatst bij ons, en beklaagden zich over het feit dat ze geen huis konden kopen (oei die stoute bank wilde niet eens een hypotheek verstrekken).
    Ze begrepen vervolgens niet dat wij 2ehands spulletjes voor onze spruit willen gaan kopen (allereerst omdat het niet anders kan en anders zou ik het waarschijnlijk ook niet allemaal nieuw kopen) want dan kan je kindje toch nooit "fatsoenlijk" groot gebracht worden en voor je kind moet je alles over hebben.:(

Toen wij vervolgens eerlijk zeiden dat we ons kind veel liefde willen geven en dat dit volgens ons niet gerelateerd is aan een prijskaartje aan de meubeltjes, keken ze ons echt verbaasd aan.
    Ik bedoel maar....

Gingen toen vervolgens "opscheppen" over alle "dure" merkspulletjes die ze hadden en wat ze hun kindje allemaal te bieden hadden en wat ze allemaal nog (op afbetaling) wilden gaan kopen...
    Heb toen alleen maar gezegd... alles wat wij hebben en bezitten is misschien niet duur, ook niet indrukwekkend, maar het is door ons betaald...en niet door de bank!

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

Kijk dat bedoel ik, dat is wel rot, maar mag ik vragen waarom jullie willen verkopen? Ik bedoel meer, is er geen optie om te wachten tot de huizenmarkt weer beter wordt? Of ben je al verhuisd?

16. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    hier geen sneeuw hoor, helaas.

17. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    ik wil graag terug naar m,n geboortedorp
    nee we zijn nog steeds niet verhuist, helaas maar zal ook noet gaan ik heb geen baan meer en met een eigen bedrijf moet je jaarlijks nogal wat verdienen om bij de bank wat los te krijgen.

18. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    +1 de liefde

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

dit is dus wat ik ook bedoel, en echt waar ik kan daar gewoon niet tegen hoor. Een kennisje van mijn schoonmoeder zat een tijdje terug te klagen (ja daar moet je mij bij hebben :cool:) Ze zit in de schuldsanering en haar man werkt en OH OH OH de schuldsanering vond dat mevrouw ook moest gaan werken, desnoods in de schoonmaak (wat ik dus ook doe ;)) Maar ze dachten daar toch zeker niet dat ze wc's ging schoonmaken??? Waarop ik dus maar heel fijntjes heb gezegd dat wanneer jij geld opmaakt wat eigenlijk niet van jou is, je dat toch echt terug moet betalen en wanneer je dat weigert ik je in feite een dievegge vindt, iets wat in mijn ogen vele malen erger is dan dat iemand wc's staat te poetsen.......Niet tactvol, maar ze was wel snel weg, opgeruimd staat netjes, ik hou niet van klaplopers.

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hier ligt een kleine laag :p

Deel Deze Pagina