Zie bovenstaande. Deze discussie zou gevoerd moeten worden op basis van nuance, wat Eenvandaag doet is je reinste stemmingmakerij. Suus
Idd wel lekker vaag, dat wij als onverantwoorde nederlandse vrouw, minder vaak een kind krijgen met FAS dan in sommige andere landen. Ergens klopt er dan toch iets niet aan alle onderzoeken of wel? Nu heb ik beide keren niet gedronken of gerookt in de zwangerschappen, maar kom op 1 glaasje in 9mnd tijd....dat vind ik nu niet echt onverantwoord hoor.
@ Suus35: Je hebt het m.i. mooi verwoord! (offtopic: wat heftig wat jullie allemaal mee hebben moeten maken zeg: respect!)
Dan ben ik ook een onverantwoorde moeder...slecht ben ik zeg! Ik heb dus wel meerdere glaasjes rode wijn gedronken tijdens mijn zwangerschap... Ook nog wel op advies van mijn gynaecoloog....die moeten we dus ook maar meteen ontslaan. Gelukkig zei mijn gyn: beetje jammer dat er duizenden (vooral (aanstaande) moeders) zijn die het altijd nog beter weten dan iemand die er jaren voor gestudeerd heeft. Dochter heeft trouwens ook geen FAS. DUS...laten we niet iedereen over 1 kam scheren he....1 glas wijn of 1 fles wijn....
Stel: je drinkt een glas alcohol en je kind blijkt gehandicapt ofzo? Dan ga je je toch wel even achter de oren krabben denk ik? Je weet toch nooit hoe sterk je ongeboren kind is? Als het al een zwak kind is, die heeft toch een groter risico om iets op te lopen dan een kind meer weerstand?
Verbazingwekkend gaat hij juist meer met zijn tijd mee dan de meeste gynaecologen Hij heeft er wel voor gezorgd dat ik nu 2 gezonde kindjes heb rondlopen
en er zijn altijd mensen die het weer goed proberen te praten... Er is toch onderzoek naar gedaan? Ik snap niet waarom mensen perse een wijntje MOETEN. Komt bij mij bijna verslaafd over. Ik drink bijna elke dag wel een rood wijntje ( soms weken ook niet) Maar tijdens mijn zwangerschappen ( en ervoor tijdens het proberen) neem ik niks wat schadelijk kan zijn. Ik vind het een grote gok die je neemt. Vooral omdat er zoveel verschillende dingen over worden gezegd door verschillende doktoren/wetenschappers
Of misschien juist weer wel.. Waarheid ligt ergens in het midden. En natuurlijk is het logisch dat alcohol afgeraden wordt, aangezien er geen veiligheidsmarges te benoemen zijn. Wat voor de een nog wel veilig is, is het voor de ander niet. Daarom maar beter in z'n geheel ontraden..
Stel...je neemt een hap van een broodje filet American en je krijgt een gehandicapt kindje... Stel...je werkt in de tuin en hebt kattenstront aan je handschoen en ademt dat in...en je krijgt een miskraam.... Eigen schuld dikke bult?! Uhm...nou leg dat maar uit aan iedereen die een miskraam heeft gehad: je zal wel iets verkeerds hebben gedaan. Aiai....!
Hahaha, hier wordt precies de discussie gevoerd waar Eenvandaag op mikt, leuk hè? Natuurlijk is het prima dat alcohol ontraden wordt, ik zou het ook niet doen, zolang we elkaar maar niet veroordelen als er tijdens de zwangerschap een wijntje wordt gedronken. Dat is namelijk niet reëel. That's all. Suus
Dat zeg ik toch niet? Eigen schuld dikke bult? Maar het zal je maar gebeuren. Maar je neemt wel willens en wetens een risico met het nuttigen van ALCOHOL en het zelfde geldt voor roken. Dat zijn toch wel de meest risicovolle dingen tijdens een zwangerschap.
zoals ik in mijn eerdere post ook zei... Ook niet elke moeder die zich suf rookt in de zwangerschap krijgt een (te) kleine baby.. Dus ook niet elke moeder die een glaasje drinkt krijgt een kindje met FAS. Je zal maar net die ene zijn.... Ik zou mezelf wel voor mn kop kunnen slaan als mijn kindje door mijn eigen toedoen, mijn zwakte om iets niet te kunnen laten, een afwijking heeft...
Natuurlijk wordt alcohol afgeraden tijdens de zwangerschap! Ik mocht toen 1 wijntje drinken voor het slapen gaan vanwege slaapproblemen en stress. Het was toen kiezen uit 2 kwaden, of een wijntje voor het slapen gaan, ter ontspanning of aan de medicijnen. Dus de wereld zit gewoon niet zo zwart-wit in elkaar zoals er nu geschetst wordt. Natuurlijk moet je geen enkel risico nemen, maar men moet ook niet overal zo panisch op reageren zeg! Toen ik zwanger was van de oudste (en het niet wist) ben ik nog stevig op stap geweest en lekker gedronken. Natuurlijk, als ik had geweten dat ik zwanger was, had ik dat niet gedaan. Maar wat nou als het mis was gegaan, dan ook "eigen schuld dikke bult ?!(of juist niet in dat geval). Zo zit het leven niet in elkaar! Ik heb ook wel eens een hapje carpaccio gehad, omdat ik daar zo'n zin in had. En rosbief...was ik in de war met ....weet het nu nog niet wat nu wel en niet mocht, maar rosbief geloof ik niet. Tis niet zo dat er gelijk een been bij de ongeboren baby af valt Maar goed...net wat Suus zegt: Hier mikken ze precies op!
En wij vrouwen maar zeuren over dat mannen alles moeten doen onder het genot van een biertje... Blijkbaar zijn sommige vrouwen net zo. Is het nou zo erg om op verjaardagen en feestjes tijdens je zwangerschap een dubbelfrisje of sapje te drinken????
Een zwangerschap gaat mis omdat er iets in de aanleg niet goed is gegaan, of het nestelen niet goed gelukt is. Niet omdat je hebt gedronken of gerookt. Maar dit kan op de langere termijn wel hele grote gevolgen hebben als je het wel doet. Ik zeg niet dat dat ALTIJD zo is....Maar zou je willens en wetens dat risico willen lopen???
moet trouwens lachen.... drink je in je zwangerschap niet.... loopt je borstvoeding terug.... ga je aan de borstvoedingssiroop van VSM (weet niet of die er nog is...) Zie je later dat daar gewoon alcohol in zit.... iets van 5,7 procent ofzo.... iig best veel..... dit had ik dus.....