Hahaha oeps Ik haalde het alleen maar aan omdat iemand hier in dit topic aanhaalde dat hoogopgeleiden vaker drinken en lageropgeleiden vaker roken...
Nou dan is dit het bewijs ik dronk niet rookte wel. Maar ondanks ik laag opgeleid ben wist ik donders goed dat ik iets niet goed deed. Het is denk hoe je in het leven staat. Een hoog opgeleide iemand zou misschien gewoon echt beter moeten weten. Ben blij dat je me gelukkig niet veroordeeld. Dat doe ik zelf namelijk al.
Hehehe ik rookte vroeger als een ketter, en nu nog zo nu en dan wel een sigaretje hoor... Maar wel gewoon buiten. Ik zal niemand veroordelen, ben zelf ook niet perfect. Ik heb er alleen wel moeite mee als ik zwangeren zie roken of met drank zie.
Er zijn ook studies die laten zien dat matig alcohol gebruik licht positieve effecten heeft.... En in het buitenland zijn ze voorzichtiger? Mijn ervaring op vakantie is anders, kreeg met mijn dikke buik overal zonder blikken of blozen een wijntje aangeboden.... Moet je op een NL terras niet proberen, dan wordt je bijna weggekeken....
Sorry, ik vatte je opmerking op als een algemene in de zin van haar als onverantwoordelijke vrouw, niet in de zin van haar je vriendin..
Toen ik zwanger was waarschuwde mijn gyn mij ( hoogopgeleid ) dat 1 glas al te veel was en dat ik echt niks mocht drinken. Heb ik dus ook niet gedaan. Hij is een doorgewinterde gyn en is zeer fel tegen alcohol en roken tijdens de zwangerschap. Mijn man is arts en denkt er hetzelfde over als mijn gyn. Artsen die een glaasje op zijn tijd ok vinden zou ik toch aanraden terug te gaan naar de studiebanken
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat alcohol niet slecht is voor een ongeboren kindje. Voor een geboren kind is het toch ook slecht... Of ben ik nu heel dom . Ik heb iig geen druppel gedronken toen ik zwanger was. Wat is nu 9 maanden op een mensenleven? Voor mij een kleine moeite om die 9 maanden mijn wijntjes te laten staan.
Of je nu 1 glas alcohol drinkt tijdens je zwangerschap of 10, in mijn ogen is elk glas één teveel. Waarom? Omdat ik met eigen ogen meer dan eens heb gezien wat alcohol drinken tijdens de zwangerschap met een baby kan doen. Daarbij kan je niet zeggen...ik heb tijdens de zwangerschap alcohol gedronken en mijn baby heeft geen FAS. zelfs op latere leeftijd kunnen pas de eerste verschijnselen ontstaan. Jullie willen niet weten hoevaak (dus lees hoeveel) wij zwangeren opnemen die nog steeds roken / drinken en zelfs drugs gebruiken. En dan praat ik over een afdeling in een algemeen ziekenhuis. Ik heb daar echt maar één woord voor en dat is: onverantwoordelijk! Ook ik weet hoe het is om een miskraam (meerdere) te moeten doormaken en gelukkig ben ik ook gezegend met drie gezonde kinderen. Mijn mening is dat zodra je bewust één glaasje alcohol neemt in je zwangerschap je niet goed bezig bent. Veel mensen hebben vaak een mening klaar en vellen hun eigen oordeel wat ook prima is. Echter zou ik iedereen die denkt och het zal wel los lopen willen aanraden om eens naar een lezing te gaan over FAS. Je weet niet half wat er allemaal kan (lees kan!) gebeuren.
Ik snap je gedachtengang en wat betreft alcohol heb je ook wel gelijk, maar er zijn zoveel dingen die een zwangere eet, die je een pasgeborene niet geeft. Bv. chocola, is niet schadelijk voor het ongeboren kind, maar een pasgeborene geef je geen chocolademelk . En de placenta laat niet alles door, niet alles komt bij je kindje terecht (en dat is volgens mij vooral met medicijnen van belang).
Maar alcohol komt in je bloed terecht, dat is natuurlijk wat anders dan chocolade. Gelukkig maar, anders was mijn bloed vast bruin gekleurd . Ik weet natuurlijk ook dat het niet voor alles geldt, maar juist omdat alcohol in je bloed komt en dus bij je kindje snap ik niet dat er mensen zijn die dan denken dat het geen kwaad kan.
Het lastige is denk ik vooral dat de gevolgen bij 1 glaasje wijn niet direct zichtbaar zijn bij een pasgeborene, maar later pas. Dus veel mensen zullen zeggen, die en die hebben wat wijntjes op tijdens de zwangerschap en die kleine mankeert niets. Wat dus niet zo hoeft te zijn en als er jaren later problemen zijn, zal niemand dat wijten aan alcoholgebruik tijdens de zwangerschap. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat 1 wijntje al kwaad kan, maar dan nog, ik zou het risico nooit willen lopen en het dus gewoon niet drinken. Net als met rauw vlees eten e.d. Ik denk trouwens dat mensen die zo makkelijk denken over eten/drinken/roken tijdens de zwangerschap ook niet zullen denken dat eventuele problemen te maken hebben met hun gedrag tijdens de zwangerschap.
Lastige is denk ik ook dat het niet met zekerheid te zeggen is dat als je kind bijv. een leerprobleem heeft of ADHD dat het door dat wijntje komt, of dat je kindje het anders misschien ook wel gehad had, want er zitten ook erfelijke componenten in o.a of misschien wel omgevingsinvloeden. Dat bemoeilijkt natuurlijk enorm de gegevens over de mate waarin FAS voorkomt! Als er echt duidelijke cijfers zijn die een zeker verband leggen tussen die zaken dan maakt dat het veel tastbaarder voor een ieder. Daarmee wil ik niet zeggen dat je het risico maar moet nemen, 'want wie weet had je kindje anders ook wel iets gehad', maar schoot even door m'n hoofd..