echt schokkende cijfers zeg! ken zelf ook iemand(vroegere buurvrouw) die tijdens zwangerschap volop rookte. dochter is nu inmiddels 21, heeft groeistoornis en vroeger heel veel medische aandacht nodig gehad. ze was zooooo klein en teer vroeger, die vrouw ging gewoon expres roken zodat ze een kleine baby kreeg. echt sommige mensen zijn zo hersenloos! en dan wat dingen eten betreft die niet mogen, nou ja die paar maandjes kan je ook wel weer zonder. erna kun je de "schade"inhalen. die docu over fas wil ik wel even terug gaan zien. op welk net kwam t?
Ik vind het vooral "grappig" (eigenlijk eerder triest) om te lezen dat een glas niet uitmaakt omdat er nog geen bewijs is dat het schadelijk is.... Er is ook nog geen bewijs dat het niet zo is...daar word dan kennelijk niet over nagedacht. Als een garage man verteld niet zeker te weten of je auto nog veilig is en om die reden adviseert dat het slimmer is om er tot nader onderzoek niet meer in te rijden dan doe je dat toch ook niet? Dan zet je je eigen leven toch ook niet op het spel?
Helemaal mee eens. Wat zijn nou 9 maanden? Je neemt toch gewoon geen enkel risico lijkt mij? Geen druppel! Zelf drink ik sowieso al eigenlijk bijna nooit alcohol. Met een frisje heb ik het net zo gezellig. Misschien nog wel gezelliger! Tijdens mijn zwangerschap is het al helemaal uit den boze. Je wilt toch geen enkel risico lopen? Je doet er toch alles aan om, dat wat in je eigen macht ligt, het goed te doen? Dus opletten wat je eet betreft rauw vlees e.d., geen alcohol, foliumzuur, etc, etc... Mijn kind/kinderen is het belangrijkste wat er bestaat. Daarvoor heb ik alles over. Het zijn (hopelijk) maar 9 maanden. Eigenlijk ook pas na de borstvoedingsperiode. Daarna kan je gewoon weer je gang gaan. Dan is je lichaam weer helemaal van jezelf.
Inderdaad!! Pfff, hoe vaak is mij tijdens m'n zwangerschap wel niet vertelt dat 1 glaasje (per week) echt geen kwaad kon hoor! Daar werd ik toch wel zo gaar van:S Het is inderdaad ook nooit bewezen dat het niet schadelijk is, maar dat risico zou ik dus echt nooit nemen!! Al zou ik tijdens m'n zwangerschap 1 glas drinken, dan zou ik het mezelf noot, maar dan ook nooit vergeven als m'n kind met een of andere ziekte geboren zou worden. Dan zou ik mezelf zo schuldig voelen *terwijl het niet eens zo hoeft te zijn dat dat ene glaasje de oorzaak is, maar toch....* Ik geef ook nog bv , en sinds dat ik wist dat ik zwanger was tot nu toe heb ik nog geen druppel alcohol gehad, en zolang ik nog bv geef, ben ik dat ook niet van plan! Ik vind het simpelweg onverantwoord, en zal dat ook altijd blijven vinden. Iedereen mag zelf weten wat hij/zij doet met zijn/haar lichaam en dat van haar ongeboren vrucht/kindje, maar ik zou nooit drinken en roken tijdens m'n zwangerschap en tijd van bv...