1 jarig contract loopt af tijdens zwangerschap

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by siriel, Nov 17, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,124
    2,959
    113
    Female
    Ik heb een "probleem" ik ben nu 19 weken in blijde verwachting, en ben werkzaam als huishoudelijke hulp. Ik doe dit werk nu al 6 jaar, voor 10 uur in de week,en heb allemaal vaste cliënten. De eerst 5 jaar was ik niet in dienst van de werkgever, maar werkte ik eigenlijk als zelfstandige, en nu sinds 1 januari 2010 hebben wij allemaal een 1 jarig contract gekregen. Mijn contract loopt af op 1 januari 2011. Begin december krijg ik mijn nieuwe contract (om te tekenen) maar ik heb nog niet verteld dat ik in verwachting ben. Ik ben nml bang als ik het nu zeg, dat ik dan geen verlenging krijg. Ik zou na mijn verlof nml 2 x 3 uurtjes willen blijven werken.
    Ik heb gelezen dat je wettelijk verplicht bent om je werkgever uiterlijk 3 maand voordat je bent uitgeteld in te lichten (16 april 2011) In principe doe ik dus niets verkeerd als ik het vertel met 22/23 weken zwangerschap. Ik weet zelf niet zo goed of ik het wel kan maken om dus nog 3 weken te wachten, en het vertellen als ik mijn vaste contract binnen heb.:(
    Ben benieuwd wat jullie mening is..

2. Tese

Tese Niet meer actief

Tja je staat in je recht in principe, maar ze gaan het niet netjes vinden van je

3. zustertje

zustertje Niet meer actief

Je mag het zeker nog voor je houden maar ik zou mezelf er niet prettig bij voelen.

4. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

Jan 19, 2009
    599
    0
    0
    #4 sunnybaby, Nov 19, 2010
    Last edited: Nov 19, 2010
    Ik had trouwens tegen die tijd al zo'n buik dat er weinig voor me te houden viel ;)

5. priscilla1987

priscilla1987 Fanatiek lid

Jul 14, 2008
    3,373
    522
    113
    Female
    thuiszorg medewerkster
    BRABANT
    ik werk ook als huishoudelijkehulp en mijn contract loopt 3 januarie af 2 keer half jaar contract dus ik zou nu een jaar krijgen en ik heb het al wel verteld en ze reageerde positief.misschien is wel zo netjes om het te vertellen want denk dat hun dat ook niet leuk gaan vinden:)

6. moon81

moon81 Actief lid

Apr 22, 2010
    230
    0
    0
    Utrecht
    Ik zou het niet doen. Je onderbuik gevoelens geven nu al aan dat het ook negatief uit kan pakken. Je staat volledig in je recht om het pas na je contractverlenging te vertellen. Zulk soort dingen horen ook los van elkaar te staan dus ik zou het ook pas daarna vertellen.
    Succes!

7. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Lastig vind ik zoiets altijd. Het zou idd netter zijn om het gewoon te vertellen maar vaak is het wel zo dat een boel contracten daardoor niet verlengd worden.
    Zo was het bij mij destijds ook. Had er 8 jaar met heel veel plezier en toewijding gewerkt (met tussenpozen eruit, anders moest het een vast contract worden en wegens reorganisatie kreeg niemand die meer) en toen ik het vertelde kreeg ik 3 weken later te horen dat mijn contract niet verlengd zou worden. En bedankt, wil je het netjes doen en dan krijg je zelf zo'n flikkerstreek naar je hoofd gesmeten.

Inmiddels werk ik er wel weer maar mooi dat ze vorig jaar (als uitzondering) met vaste contracten hebben lopen gooien en ik die dus mis ben gelopen.

Mocht ik ooit weer in zo'n situatie zitten dan hou ik mijn mond dicht totdat ik minstens een verlenging te pakken heb gekregen.

8. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,124
    2,959
    113
    Female
    Bedankt voor jullie reacties, ik ben er voor mezelf nu toch wel uit. Ondanks dat ik begrijp dat het "niet netjes" is het zo laat te vertellen, wacht ik er toch nog mee. Ik denk toch dat de kans er inzit dat ik mijn verlenging misloop als ik het nu zeg. Dit gevoel is helemaal versterkt doordat ik deze week iemand sprak, die bij dit bedrijf precies hetzelfde had meegemaakt:$ Zij kreeg gewoon geen verlenging tijdens haar zwangerschap, maar mocht wel na haar verlofperiode weer terug komen als ze dat wou..:( Ik heb me nog nooit ziek gemeld, ben altijd bereid in te vallen als ze echt iemand nodig hebben, en dan zou ik als "dank" geen contract verlenging krijgen misschien..Ik vind zelf eigenlijk dat ik dat niet verdien. Dus hou het nog een paar weekjes voor me ;);)

9. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Hier nog een berichtje van een bevooroordeeld iemand.
    Ik ben ook 'netjes' geweest, heb eerlijk gezegd dat ik zwanger was.
    Mijn contract is dus niet verlengd.

Ik hoor nu ook van alle kanten dat dat met grote regelmaat gebeurd. Het hoeft natuurlijk niet, maar ik dacht ook dat ik mijn leidinggevende kon 'vertrouwen' maar uiteindelijk gaat het er vaak helaas alleen om wat finacieel het interessantste is. Als zij zo redeneren mag jij dat ook doen. Je zwangerschap zou voor hen niet uit mogen maken dus dan zou het ook niet uit moeten maken voor ze om al te weten dat je zwanger bent.

Ligt er dus maar net aan hoe belangrijk het behouden van je baan voor je is. (solliciteren met een dikke buik om wel een uitkering en straks bevallingsverlof te kunnen krijgen is ook niet ideaal).

Kan je niet rond vragen bij collega's hoe je werkgever eerder in soortgelijke situatie gehandeld heeft?

10. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Oh ik zie dat je al een beslissing genomen heb. :):D

Share This Page