Hallo allemaal, Mijn zoontje gaat morgen voor het eerst een ochtendje naar de opvang. Ik heb de hele week al buikpijn. Hij gaat elke week een ochtend. Ook al vind ik het super eng, ik doe dit voor hem. Voor zijn ontwikkeling. Toch ben ik bang dat hij daar niet kan slapen met zoveel kindjes op 1 kamertje. Ik weet wel dat hij in goeie handen is maar toch. Het is de eerste keer dat ik hem bij vreemden achterlaat. Hoe hebben jullie dit doorstaan? Groetjes marloes
Gewoon gedaan en we waren samen dus zijn maar even de stad in gegaan voor die paar uurtjes. Ik vond het vervelend maar had vertrouwen in de leidsters. Beide dames slapen wonderbaarlijk goed mer meerdere kindjes zolang de kindjes maar slapen....
Wij zijn ook voor de wenochtend met z'n 2-en gegaan. Hebben daar kopje koffie gedronken en gekletst zodat we even gevoel bij de mensen daar kregen. Wij zijn toen samen gaan lunchen en toen kleine man weer opgehaald. Het is even niet leuk maar ik vond het achteraf meevallen. Was wel blij hem weer te zien dus thuis ook echt even lekker geknuffeld. Ik laat mijn kleine zelfs niet bij (schoon)ouders achter, dus kdv is dan wel een dingetje. Ik had geen keus, want begon weer met werken. Die leidsters weten echt wel wat ze doen, snappen ook heel goed dat jij je rot voelt, en het is goed voor je kleine. Komt wel goed hoor!
Sem sliep op de opvang gelijk nog beter dan thuis, langer en ook makkelijker met inslapen. Ook had hij het reuze naar zijn zin, en nu nog elke dag. Hij is er hele dagen aan het lachen, rondkijken en spelen. Nooit gehad dat hij er huilerig was, terwijl hij thuis wel eens een zeurdagje heeft.
Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad. Mijn dochter gaat vanaf dat ze 4 maanden is 2 dagen in de week. Ik vraag me eerlijk gezegd ook af of een ochtendje in de week wel zin heeft als je het doet voor zijn ontwikkeling. Een ochtend is zo kort en hij slaapt dan ook nog eens een deel van de tijd.
Niet vervelend bedoeld hoor, maar als jij er buikpijn van krijgt en hij een deel van de tijd zou moeten slapen, snap ik niet zo goed waarom je hem wegbrengt Samen spelen met andere kinderen is natuurlijk leuk, (maar kun je ook op andere manieren organiseren), maar als hij juist slaapt op KDV-tijd, heeft het voor z'n ontwikkeling weinig zin. Waarom dan niet gewoon wachten tot peuterspeelzaal-leeftijd?
Hier sluit ik me bij aan. Al moet je er soms wel gewoon even doorheen. Wa ik me we afvraag is: waarom zo vaak? Of heeft dat met werk te maken (lees ik er niet uit vandaar). Maar als het puur om het spelen met anders gaat, dan zou ik wachten tot psz leeftijd. Of maar twee ochtenden brengen. Succes en hopelijk veel plezier!
nog even als toelichting: als je werkt, moet je natuurlijk wel, en als het niet hoeft, maar je doet het om zelf ook wat tijd voor jezelf te krijgen, is het natuurlijk ook weer anders. Maar als het ECHT alleen erom zou gaan dat hij met andere kinderen leert spelen en je krijgt buikpijn van wegbrengen, zou ik 'm lekker bij me houden Die ontwikkeling komt echt wel, die loopt echt niet ineens achter als een kind niet naar KDV gaat, dat heb je allemaal zelf in de hand
Ik dacht dat ik er juist goed aan deed dat hij een ochtend in de week naar de opvang ging.. maar jullie denken dus dat 1 ochtend geen zin heeft? Hij gaat er om 08.30 heen en dan eten ze samen fruit en dan gaat hij slapen en als hij wakker word gaan ze nog even spelen. Ik dacht dat hij dan juist leerde om met andere kindjes te zijn en straks te leren delen enzo
Nou ik denk dat het heus wel goed voor de ontwikkeling kan zijn als hij hele dagen zou gaan omdat jij tijd voor jezelf nodig zou hebben of zou werken. Dan zou er niks mis mee zijn. Maar als het is dat jij het lastig vindt en het is voor een ochtend om te leren spelen zou ik er niet voor kiezen hoor. Dan zou ik hem lekker over een poosje naar de Peuterspeelzaal doen.
Ik zie nu dit topic, heb net op je andere topic gereageerd. Je zoontje zit nu ook in een hele lastige leeftijd om hem naar de opvang te brengen. Het is natuurlijk per kindje verschillend, maar het kan best heel lang duren tot hij gewend is op deze leeftijd en maar één ochtend in de week. Ik zou hier nu echt niet voor kiezen. Hoe is het gisteren gegaan?
Ik ben een grote fan van kinderopvang. Maar als het maar enkele uurtjes per week is, gaat het vooral elke keer weer heel stresserend zijn voor hem om aan te passen. Ik denk niet dat hij dan emotioneel veel tijd en ruimte zal overhouden om samen te spelen en te leren.
Het is niet echt goed gegaan. hij wou niet eten en drinken en heeft ook niet lang geslapen. toen ik hem kwam halen was hij overstuur. zo zielig. ik weet echt niet meer wat ik moet doen. ik heb ook aan een gastouder zitten denken, dat is minder druk en hij krijgt meer aandacht. maar op dit moment heb ik zoveel verschillende gedachtes. ik betwijfel of ik het wel moet doen.
wat balen dat het niet zo goed is gegaan! ik heb mijn dochter ook met 7 maanden naar de gastouder voor het eerst gebracht en dat was inderdaad een lastige leeftijd veel huilen enzo.. ik vond het zo moeilijk dat ik zelfs overwogen om mijn werk op te zeggen! ik ben het met de anderen eens dat een ochtend in de week erg moeilijk zal zijn om te wennen. ik zou het zeker voor 2 ochtenden doen maar als je niet hoeft te werken zou ik het uberhaupt niet doen! onze dochter gaat altijd met heel veel plezier naar de gastouder en vind het heel erg leukmaar ik blijf van mening dat een kind meestal thuis het beste af is mits er af en toe gelegenheid is om interactie te hebben met andere kinderen en dan ook nog vanaf een jaar of 2 of 2 half de peuterspeelzaal. ik zou vooral doen waar jij je goed bij voelt! als jij dit graag voor hem wil dan zal het even doorzetten worden. maar als je het idee hebt dat het moet of van uit de omgeving komt dan vooral niet doen! Succes!
Wat vervelend voor jullie. Misschien moet je je goed afvragen waarom je dit op dit moment wil. Ik werk zelf op een kdv en ik heb mijn zoontje tot nu toe thuis gehouden. Hij is nu ruim twee en vanaf volgende maand ga ik hem een dag meenemen. Daar is hij nu aan toe en eerder was het niet nodig.
Ik zou het lekker niet doen dan. Een kind dat niet naar KDV gaat, heeft echt niet per definitie een achterstand op kinderen die wel gaan. Dat is echt je reinste onzin. JIJ als moeder kunt je kind ook leren spelen, door samen andere kinderen op te zoeken. En als je daar wat minder gelegenheid voor hebt, komt dat op de peuterspeelzaal wel en is het dan echt vroeg genoeg. Enkel je zoontje wegbrengen omdat je denkt dat hij zich anders niet voldoende kan ontwikkelen: echt complete nonsens Lekker thuis houden dan
Bedankt voor jullie reacties. Ik kwam er net achter dat ik de inschrijf papieren nog thuis heb liggen dus die ga ik lekker niet opsturen! ik heb al een beetje rond gekeken naar een gast ouder die dan 2 of 3 kindjes heeft. dat lijkt me een stuk fijner! veel rustiger en meer aandacht voor elkaar. In elk geval gaat de kinderopvang niet door. heb er de hele nacht over na zitten denken en ik ga t niet doen! ben wel opgelucht haha
Ik had altijd de donderdag vrij en dacht: Laat ik Sem maar een ochtend in de week naar het kinderdagverblijf doen. dat is goed voor zijn ontwikkeling. Die keus heb ik eigelijk te overhaast gemaakt en er gelijk voor die ochtend een client bij aangenomen. Nu heb ik dus wel die client nog maar ik wil hem niet eer naar het kinderdag verblijf doen omdat ik nu van mening ben dat hij nog iets te jong is om het puur en alleen voor zijn ontwikkeling te doen. nu zit ik dus nog wel met die donderdag ochtend maar ik heb een beter gevoel bij een gastouder omdat dit veel keinschaliger is en rustiger. Voorlopig is mijn vriend nog thuis op de donderdag dus heb ik het niet nodig maar wil wel wat achter de hand hebben als hij diedag straks weer aan t werk is