Belastingaangifte uuugh

Discussion in 'De lounge' started by Andela, Mar 25, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Andela

Andela Actief lid

Mar 21, 2014
    379
    0
    16
    Hallo dames,

Ik ben bezig met de belastingaangifte en loop nu al vast. En met het mooie vraagteken kom ik er ook niet uit.

Er is een vraag: 'U bent fiscale partners met deze echtgenoot. Kiest u ervoor om heel 2013 fiscale partners te zijn?'

Het zit zo wij zijn halverwege augustus getrouwd en samen gaan wonen. Wat heeft het als voor-/nadeel voor ons als ik hier voor 'ja' kies.

Groetjes!

2. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Als je het zeker wilt weten kun je ook gewoon even bellen met de belastingdienst toch?? succes ermee :)

3. klarinet

klarinet Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    2,985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik kan je niet helpen! Wij laten u het invullen. Geen nieuwe gezeur mee.

4. Andela

Andela Actief lid

Mar 21, 2014
    379
    0
    16
    Dankjewel! Ja klopt maar ze zijn nu gesloten, dus ik hoop hier iemand met een antwoord te vinden, dan kan ik verder haha. Anders bel ik morgen. :D

5. Brusje10

Brusje10 Actief lid

Jun 10, 2013
    122
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kun je het niet eerst berekenen wat het oplevert als je wel fiscaal partners bent en wat het doet als je voor nee kiest?

Houd er rekening mee dat als je bijv huurtoeslag en zorgtoeslag hebt ontvangen gebaseerd op 1 inkomen, de kans groot is als je voor ja kiest, je moet terugbetalen omdat ze dan beide inkomens meenemen.

6. KimK

KimK Niet meer actief

Kiezen betekent dat je posten kunt verdelen.

7. missym

missym VIP lid

May 14, 2006
    7,750
    12
    38
    Dat ligt aan jullie situatie...

Beide testen, want dan kom je er nu t makkelijkste en snelste achter..

8. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

May 9, 2011
    843
    75
    28
    Female
    Den Bosch
    Als je fiscale partners bent kun je je aftrekposten zo voordelig mogelijk verdelen. Bijvoorbeeld in het geval je een eigen woning hebt, kan je de hypotheekrente verdelen over je partner en jezelf. Als je niet kiest voor fiscaal partnerschap zul je de woning ieder voor 50% moeten aangeven.

Voor de toeslagen ben je sowieso elkaars partner omdat je gehuwd bent.

9. Joy1

Joy1 Bekend lid

Mar 11, 2013
    512
    2
    18
    NULL
    NULL
    Je kunt niet kiezen. Doordat je getrouwd bent ben je elkaars fiscaal partner. ( Art. 5a AWR en 1.2 wet IB)

10. Andela

Andela Actief lid

Mar 21, 2014
    379
    0
    16
    Ik denk dat ik het door iemand met verstand laat invullen, voordat ik het helemaal verkeerd doe. Bedankt voor de antwoorden!

11. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Als je bent getrouwd ben je naar mijn idee per definitie fiscaal partner.
    Vergeet ook niet dat je in sommige gevallen nog wat extra's krijg door gebruik te maken van de middelingsregeling

Share This Page