Hellp een jaar later

Discussion in 'Prematuur' started by ciaransmummy, Oct 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    wie van jullie heeft er nog steeds de nawerkingen van.

mijn lever is nog steeds niet helemaal goed (voor de bevalling nooit last van gehad)
    mijn bloeddruk is zelfs met medicatie te vaak aan de hoge kant (ik had voor de bevalling ook wel een hoge bloeddruk maar altijd 130/90 en niet zoals vanmorgen 130/100

de ha zei zelf dat ze te weinig van het syndroom weten en dat bij 75%(dit is geen statstiek getal maar net als 7 vd 10 bla bla)
    vd vrouwen idd alle klachten verdwijnen na de bevalling maar helaas neit bij iedereen

2. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    niemand??? ben ik de enige??

3. Mooni

Mooni Actief lid

Oct 12, 2007
    316
    0
    0
    Ik heb na 2 jaar ook nog steeds veel klachten.
    Te hoge bloeddruk, rugpijn, tintelende vingers....

4. Mooni

Mooni Actief lid

Oct 12, 2007
    316
    0
    0
    Oh ja, en ik krijg bloeddrukverlagers via de internist.
    Misschien kun je ook een afspraak maken bij het ziekenhuis voor verder onderzoek?
    Wij gaan nu voor een 2e kindje. Erg spannend allemaal, vooral omdat ik nog steeds wel klachten heb. Soms heb ik er ook weinig last van, hangt er ook vanaf hoe lang ik 'snachts slaap...

5. Paske

Paske Actief lid

Feb 3, 2009
    188
    0
    0
    Hoi hoi,

Ik heb er een jaar later ook nog steeds last van. Snel hoofdpijn, en ik moet dagelijks tussen de middag samen met Quinn echt ook even een uurtje gaan liggen, anders trek ik het niet de rest van de dag.
    Volgend de HA komt dat puur doordat mijn lichaam nog steeds niet helemaal is hersteld. Verder gelukkig geen hoge bloeddruk, en de bloedwaardes zien er allemaal prima uit!.

Ik blijf wel heel veel afvallen, zijn er dames hier die HELLP hebben gehad die dat ook hebben???

6. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL

i bloody wish ;(
    ik was maar 7kg aangekomen tot wk 26.5 toen bleef het vocht zitten ik was de dag voor de bevalling 25kg aangekomen..
    na de bevalling (weken erna verween het vocht) en guess what die 7 kg heb ik nog steeds :(

7. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL

ik heb ook extreem veel rugklachten heb dat eigenlijk nooit gelinkt..

ben vorig jr naar de internist geweest toen kreeg ik andere pillen en ging het blijkbaar goed maar nu niiet meer...

je wordt zeker vanaf dag 1 begeleid door het ziekenhuis toch?? wel lekker veilig meer echo's enz:)

8. sanja

sanja Actief lid

Oct 8, 2010
    482
    0
    16
    NULL
    NULL
    Haha hier ook geen gewichtsverlies hoor, eerder toename:D

Nee even zonder gekheid! Ik ben nu 2 maanden geleden bevallen door hellp Helaas heeft de kleine het niet gered. Ik ervaar ook nog klachten. hoge bloeddruk, sneller hoofdpijn, minder/kortere concentratie kan bijvoorbeeld nog steeds mn aandacht niet bij een film of boek houden. Nu is het voor mij nog maar kort geleden maar ik lees heel vaak dat onze klachten heel lang aanhouden.

Sanja

9. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    ow wat vreselijk sanja... heel veel sterkte toegewenst met het verlies en de verwerking..

vind het niet gek dat het bij jouw toegenomen is hoor (het gewicht.. ik ben ook zo'n emo eter... )

het is echt een klote ziekte/syndroom whatever het is..

10. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Ik ben 20 mnd geleden bevallen met HELLP, had het al een redelijk lange tijd van tevoren (ze hebben het ongeveer 4 weken lang in mijn bloed aan kunnen tonen) maar heb mazzel. Chemisch (dus qua bloed) was ik weer helemaal in orde 6 wk na de bevalling. Ik heb wel nog een jaar concentratieproblemen en prikkelgevoeligheid gehad, en ik was ongelooflijk moe, maar verder lichamelijk doet alles het weer.

11. Theepot

Theepot Fanatiek lid

Mar 21, 2010
    1,447
    0
    36
    Zuid Holland
    Hier helaas ook nog steeds klachten, ben bijvoorbeeld een zeef en heel slecht met namen geworden!

Maar ik heb begrepen dat dit wel tot 3 jaar na de bevalling kan duren....

12. mar74

mar74 Lid

Aug 1, 2010
    99
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook nog veel klachten na 15 maanden. Ik ben snel overprikkeld (niet handig met 2 kindjes). Ben snel moe en kan mij niet goed concentreren. Maar de vervelendste klacht is dat ik na zo'n tijd nog steeds vlekjes zie. Vooral achter de pc/tv en bij kunstlicht. Zijn er meer mensen die dat herkennen???

13. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

mijn schoonzus had helpp
    en een vriendin van mij ook, beiden hebben er nog last van
    Vriendin ongeveer 2 jaar geleden bevallen, heeft nog last van vergeetachtigheid.
    schoonzus al 7 jaar geleden, heeft echt op t randje gelegen. heeft er nog altijd last van, dat ze vergeetachtig is soms en nog wel andere dingen.
    sterkte!!

14. Mooni

Mooni Actief lid

Oct 12, 2007
    316
    0
    0
    Ja, je wordt hier goed begeleid. Ik heb trouwens ook geen PRIUS-onderzoek gehad. Een maand geleden ben ik voor een gesprek bij de gynaecoloog geweest (ivm kinderwens) en morgen ga ik weer. Ik heb trouwens ook vaak last van een zwaar gevoel in m'n benen en voeten. Ook vaak last van een stijve nek en het is me vaak te druk als ik veel mensen om me heen heb (feestjes e.d.)
    Vlak na de bevalling ben ik ook heel snel heel veel afgevallen, mensen noemden me "spillebeen" terwijl ik nooit superslank ben geweest, maar toen wel dus.

15. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

Mar 4, 2009
    1,164
    0
    0
    Nou ik geloof daar helemaal niks van, dat bij 75% de klachten na de bevalling verdwijnen, wat een onzin.... Bij de meeste mensen duurt het een half tot twee jaar tot ze weer de oude zijn bij zwangerschapsvergiftiging (welke vorm dan ook volgens mij).

Als je hier leest: http://www.zwangerschapspagina.nl/prematuur/155093-hellp-pre-eclampsie-eclampsie-prius-onderzoek.html (volgens mij ben ik je daar wel eens tegengekomen?) zie je een heleboel verhalen van meiden waarbij het (minstens) zo lang duurt om weer de oude te worden.

Jammer dat nog steeds dit soort dingen dus verteld worden, want daardoor vraag je je toch af of het wel normaal is zoals het bij jou gaat!

16. Malaika

Malaika Fanatiek lid

Aug 27, 2006
    1,359
    0
    36
    Limburg
    Bij mij is het nu ruim drie jaar geleden en ik kan zeggen dat ik grotendeels hersteld ben. Ik heb nog wat erstklachten, maar die neem ik voor lief. Ik ben namelijk nog steeds wat vergeetachtiger dan eerst en ik kan nog steesd niet goed tegen drukte. Dan word ik helemaal dol en eng in mijn hoofd. Maar nogmaals, het is echt giga verbeterd. Ik denk dat ik na 1,5 jaar er weer was.

17. MamavanMischa

Mar 4, 2009
    1,164
    0
    0
    Ik ben behoorlijk de oude, maar inderdaad wel verstrooider dan eerst, ik kan me veeeeel slechter concentreren op dingen. Als je tegen me praat als ik iets probeer te lezen schiet ik uit mijn slof omdat het me veel energie kost om me te concentreren. Terwijl ik voorheen heel snel kon lezen.

Ook tegen grote menigtes kan ik erg slecht inderdaad. Valt me op dat ik bijvoorbeeld in de Albert Heijn, als ik iemand tegen kom, niet normaal een gesprek kan hebben. Ik kan diegene dan gewoon niet goed volgen doordat er zo veel om me heen gebeurt.

18. ch28

ch28 Actief lid

Sep 23, 2008
    494
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ook ik heb ruim een jaar geleden na de bevalling van mijn dochter hellp gehad. Nu ruim 1 jaar later heb ik nog steeds regelmatig last van hoofdpijn en kan ik pas sinds een week of 3 een boek lezen. Ook ben ik nog steeds prikkelgevoelig en ben ik sneller moe, als ik moe ben kan ik ook vaak niet op de goeie woorden komen. Met autorijden heb ik ook nog steeds last dus echt lang snelweg rijden gaat nog niet.
    En afvallen gebeurt hier vrijwel niet helaas. Toen ik uit het ziekenhuis kwam na de geboorte woog ik op 3 kilo na nog net zoveel als toen ik ging bevallen, hoe dat kan weet niemand. Erg lastig, pas sinds een maand of 5 val ik iets af. Maar wel erg weinig terwijl ik streng op dieet ben. Erg frustrerend af en toe maar inmiddels ben ik gelukkig weer op bijna hetzelfde gewicht als voor ik zwanger werd.
    Gewrichtspijn in mijn handen en voeten heb ik ook nog steeds.

Maar eerlijk gezegd heb ik sinds een maand ofzo wel echt het gevoel dat ik weer beter ben, dus ik zie dit eigenlijk allemaal maar als een soort van restverschijnselen.

Groetjes!

19. MamavanMischa

Mar 4, 2009
    1,164
    0
    0
    Dat heb ik ook nog steeds heel erg, ik ben soms wel eens bang dat mensen denken dat ik gedronken heb of dat ik een beetje dom overkom of zo... Stotteren, over klanken struikelen of gewoon heel verkeerde woorden zeggen, heel irritant!

Oja, daar heb ik ook last van...

Goh, ik dacht ook dat ik weer helemaal de oude was. Het went wel, zoals je merkt valt het me zelfs niet eens meer op. Maar als je er over na gaat denken is het wel irritant...

20. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    moet zeggen dat ik me eigenlijk heel goed kan concetreren heb ik gemerkt vandaag ik zit op een hele drukke afdeling met 10 man waarvan de telefoons zowel vast als mobiel heel vaak gaan..radio staat aan en men schreeuwd naar elkaar ipv naar elkaar toe lopen.. echt heel gezellig is het er ook maar ik heb toch ff 50 facturen helemaal uitgepluist en regelmatig de tel opgenomen..
    ben wel moe nu..

ik ben ook zo snel kribbig vooral tegen mijn vriend.
    en hoofdpijn/nek en rug pijn zijn aanwezig elke ochtend sta ik er mee op..
    en dan heel erg moe
    en die bloeddruk die veels te hoog is..
    heb niet zo'n last van mijn handen en voeten hoewel ik minder lang kan lopen en staan...
    heb ook wel problemen met uit mijn woorden komen zowel in nederlands als engels.. ik had voor mijn zwangerschap echt een heel zwaar liverpool/schots accent niemand kon horen dat ik nederlands was ..dat is nu wel anders accent is er nog wel maar het gaat niet meer zo fluent...

Share This Page