Hallo 31 oktober ben ik bevallen van een prachtdochter. 10 november is ze overleden door een ziekenhuisbacterie. Ik ben met 29 weken bevallen via spoed ks omdat ik hellp had. 12 mei heb ik onderzoeken staan in maastricht. Ik heb begrepen dat ik tijdens het onderzoek niet zwanger mag zijn. Ik vroeg me af wie ervaring heeft met dit onderzoek en hebben jullie de uitslag afgewacht met weer proberen zwanger te worden?
Geen ervaring maar wil je even condoleren.... Wat ontzettend erg om dat mee te moeten maken. Een ziekenhuisbacterie nog wel! Dat zegt iets over de hygiene.... Heel veel sterkte!
Heel erg veel sterkte Pluis. Ik heb verder geen ervaring ermee dus dat kan ik je helaas ook niet zeggen. Ook ik wilde je even veel sterkte wensen. Maar je zult voor dit soort vragen ook wel naar Maastricht kunnen bellen, toch?
Hoi Pluis, allereerst gecondoleerd, wat afschuwelijk om dit mee te maken. Ik heb zelf nooit in Maastricht meegedaan aan het prius onderzoek maar heb onderdelen in mijn eigen ziekenhuis laten doen. Je mag inderdaad niet zwanger zijn of in de maanden daarvoor zwanger zijn geweest omdat dit uitslagen beinvloedt. Hier op het forum zijn een flink aantal vrouwen die HELLP hebben gehad en er is een tijd lang een onderwerp geweest. Als je de zoekfunctie gebruikt met onderwerptitel HELLP prius vindt je het. Er staat veel info in en veel van de vrouwen zullen je vragen willen beantwoorden. Tot slot je laatste vraag: of je tijdens het wachten op de uitslag weer gaat proberen zwanger te worden ligt aan waarom je het onderzoek laat doen. Ik heb zelf gewacht omdat ik hoopte dat er een onderliggende oorzaak zou zijn die ze konden behandelen. Bij mij was dat niet het geval, en ik heb het gewoon weer geprobeerd. Wel in een hoog risico poli met strakke controles en aspirine voor mijn bloed.
Thanx ladies Ongeacht de uitslag willen we toch weer voor een nieuw kindje gaan. De reden voor mij om onderzoek te laten doen is het behandelplan wat ze dan op maat gaan maken. Ben nl veels te bang dat ik nog een keer zoiets heftigs moet meemaken
Pluis79, we hebben ook al even via PB gesproken. Wat bijvoorbeeld wel belangrijk is stel dat er een stolling probleem uit de onderzoeken komt dat wil je wel dat ze dit behandelen met bloedverdunners. Dit moet dan vanaf eisprong (volgens Gent) of vanaf harstlag (volgens meeste NL zkh) of vanaf posi test (kreeg ik uit Leiden). Dus als je zwanger wilt worden en er blijkt een oorzaak is het wel goed dat je de juiste medicatie hebt. Het schijnt al vanaf de innesteling (en bij aanleg placenta) impact te hebben. De stollings uitslagen duurde bij mij 4-6 weken. Bloedonderzoek zoals homocysteine etc is volgens mij binnen 2 weken bekend. Dus al met al zou ik wel rekenen op zo'n 8 weken na je onderzoek voor je de uitslag echt hebt. Heel veel sterkte! PS reden dat wij het niet gedaan hebben nog: Als het stolling is: dat kun je seperaat doen zoals Juul ook zegt en dat kan al na 3 mnd dus die uitslagen weet je al snel. Behandeling is dan Asperine en/of Fraxiparine (bloedverdunner spuit) Als het te hoog homocysteine is: dat kun je nu ook al laten testen zelfs door huisarts en daar is volgens mij hoog foliumzuur en B6/B12 de remedie voor. Natuur Diëtisten Nederland | Homocystene) Als het echt een vaten probleem is: dan blijf je dat risico houden bij een volgende zwangerschap ook en er is geen behandeling voor. Ik horde wel dat het soms met veel sporten/betere conditie beter kan gaan. Voor ons omdat we nog geen kinderen hebben wil ik dit dus ooit wel laten testen maar het zou geen invloed hebben voor de wens die we nog hebben. Verder zijn we nog naar Leiden geweest voor het immuun stuk (linkje wat ik je gestuurd hebt - deze zou moeten werken ). En verder is het gewoon idd veel controle's bij een gyn/ziekenhuis waar je je prettig bij voelt dat is wel heel belangrijk.
Lees je topic nu. Lijkt erg op mijn situatie. Ook bevallen met een spoedkeizersnee alleen met 34 wkn door hellp. Mijn kindje is ook overleden door een ziekenhuis bacterie. Ik heb geen onderzoek gehad omdat bij mij de oorzaak waarschijnlijk de meerlingzwangerschap was. Weet alleen dat ik zowizo het eerste half jaar niet zwanger mocht zijn ivm de keizersnee. Hoop dat je inmiddels meer duidelijkheid hebt
Hoi, allereerst gecontroleerd! Verschrikkelijk dat jullie zoiets hebben moeten meemaken! Ik krijg het onderzoek 30juni in Maastricht. De dag ervoor moet je 24uur urine opvangen en meenemen. Wat ik begrepen heb is dat je nuchter erheen moet, ze dan 15 buisjes bloed afnemen,laten. Je wegen. Half uur lang bloeddruk meten. En dan radio actief spul krijgt ingespoten om iets met je bloed te controleren. En een hart filmpje. En dat duurt allemaal een halve dag zoiets. En 6 weken later kom je bij dokter spaanderman ( zoiets was zijn naam) en dan krijg je een kans berekening op hellp en op vroeggeboorten. Succes! O ja. Ik kreeg van iemand de tip om samen met iemand te gaan en de dag erna ook vrij te pakken want je bent helemaal k.o. erna
Ik lees net jouw topic, en weet het antwoord op jouw vraag niet, maar hoe lang duren die onderzoeken? Mij is namelijk net verteld (spoed keizersnee op 4 maart) dat ik sowieso een jaar niet zwanger mag worden vanwege de keizersnee. Als de onderzoeken enkele maanden duren zou dat dus voor jou eigenlijk geen probleem zijn toch?