Hellp pre eclampsie eclampsie en Prius onderzoek

Discussie in 'Prematuur' gestart door catwomen1985, 22 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Gaat er nog iemand 3 juli naar de Hellp-infodag in Maastricht?

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ze heeft er gelukkig niets aan overgehouden alleen heb ik nachtmerries gehad vannacht :D En over dat bloeden heb je helemaal gelijk hoor, het is nu bijna 2 weken geleden en je wordt er steeds weer mee geconfronteerd, dat mag wel een keertje ophouden.

Malaika, ik ga niet. Is me te ver weg en ik heb een verjaardag.

3. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Ik ga ook niet. Ik ben er een beetje "klaar mee" zogezegd en wil me er niet meer mee bezighouden. Alleen op dit topic schrijf ik nog een beetje mee, maar verder niets meer.

4. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Juul75, beetje laat maar niet minder gemeend.. heel veel sterkte!!!

ik ga niet naar de info dag op 3 juli, ik ben in december 2007 in Nijmegen geweest en ik moet eerlijk zeggen.. dit was zoooo de moeite waard!!! Mijn moeder is toen meegeweest en die was daar ook erg blij mee. (zij heeft waarschijnlijk ook zwangerschapsvergiftiging gehad bij de zwangerschap van mijn broer)

5. mamalbf

mamalbf Actief lid

30 sep 2009
    160
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo iedereen,

Juul, gelukkig hoef je geen curretage. Het is wel fijn dat je af mocht wachten, is dit je tenminste nog bespaard.
    Zolang bloeden is inderdaad niet fijn, dan blijf je er maar aan denken.
    Is alles nog OK met L.? Ik heb eens ooit gelezen dat ze een val van de commode wel kunnen hebben, en dat hersenbeschadiging meestal afkomstig is van kindermishandeling.
    Mijn dochtertje is een keer van de 3e tree van de trap gevallen toen we ergens op bezoek waren, ze hebben een trap in de kamer. Ik was er net te laat bij omdat ik over een Duplo-blok van de peuter van die kennis struikelde (had toen ook nog last van de HELLP-naweeen). Ik vergeef het me nooit meer. Ik ben in Belgie naar de kinderarts geweest (we gingen de dag na het vallen in Belgie op vakantie en daar mag dat zonder verwijzing) en die zei dat alles OK was en dat ze wel wat kunnen hebben. Maar ik vond het vreselijk allemaal.

MamavanMischa, ik ben er eigenlijk ook een beetje klaar mee.
    De verzorging van mijn dochtertje gaat goed en we genieten van haar. Mijn werk gaat goed.
    Ik ben in november naar de HELLP-dag geweest en dat is goed bevallen. Daarna ben ik lid geworden van de stichting en nu ontvang ik het boekje. Dat vind ik heel nuttig, ik lees hem van A tot Z. Maar nu stond erin dat je je al kon opgeven voor de themadag van dit jaar en toen dacht ik eerlijk gezegd: "ik doe liever iets leuks met mijn dochtertje". Heel raar, het kwam meteen in me op.
    Ik vind het zo ook wel goed, dit forum en het lezen van het boekje is voorlopig genoeg voor mij.

Malaika, wat houdt die dag eigenlijk in? Geven ze vooral informatie? Of kun je met lotgenoten praten?
    Ik denk niet dat ik ga. Ik ben dus naar de themadag van de HELLP-stichting en naar het PRIUS-onderzoek in Nijmegen geweest, om nou nog een locatie of club aan mijn lijstje toe te voegen.........
    Ga jij zeker? En hoe loopt verder alles bij jou?

Daphne, als ze in Nijmegen nog een keer iets organiseren ga ik zeker.
    Het PRIUS-onderzoek is goed bevallen, zoveel begrip kreeg ik. En het was zo professioneel allemaal.
    Bij de HELLP-themadag waren ook veel moeders, als het een keer uitkomt neem ik mijn moeder ook mee. Zal ze fijn vinden, ze heeft bij ons ook steeds een maand in het ziekenhuis gelegen met hoge bloeddruk. Mijn vader denkt dat zij ook HELLP of PE had.

Groetjes,

Mamalbf

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    @mamalbf: alles is gelukkig weer goed met L., ze heeft er jelemaal geen last van gehad. Ik heb er meer last van gehad lijkt wel :) ze komt de hitte ook goed door tot nu toe.

@HELLP dagen: ik ben er nog nooit geweest en denk ook niet dat ik ooit ga, heb gewoon niet zo heel veel vragen en onduidelijkheden.

7. mamalbf

mamalbf Actief lid

30 sep 2009
    160
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Juul, gelukkig dat L. OK is.
    Wat betreft HELLP-dagen: Ik was er vorig jaar aan toe om een keer te gaan. Ik vond het toch wel prettig om een keer met andere mama's te praten die het ook gehad hebben. Verder vond ik de sprekers best goed, al wist ik veel dingen al wel: wat HELLP is, later meer kans op HVZ, gevolgen voor de baby enz. Maar ik denk dat ik dit jaar niet ga, of maar een gedeelte van de dag.
    Het boekje vind ik wel goed, ik zei het net al tegen mamavanMischa: dit forum en het boekje is precies genoeg voor mij. Vooral ook omdat hier positief over HELLP gepraat wordt (benadrukken dat we herstellen en dat dit na vele maanden nog doorgaat, leuk over de kinderen praten zodat de HELLP alleen niet op de voorgrond staat), en dat was bij de HELLP-dag vaak anders.
    Alleen als ze in Nijmegen een keer iets organiseren ga ik denk ik nog. Dat PRIUS-onderzoek was zo positief.

Groetjes,

Mamalbf

8. Sweetness

Sweetness Actief lid

9 apr 2007
    152
    0
    0
    Hey,
    Even een vraagje. Ik ga volgende week dinsdag (13-07) voor het Prius-onderzoek naar Nijmegen en nu moet ik natuurlijk 24 uur urine sparen. Weten jullie hoe ik aan die flessen (heten ze bokalen?) kom waar je dat in moet doen? Ik woon namelijk heel ver van Nijmegen dus daar ophalen is geen optie. Kan ik dat misschien hier bij het dichtsbijzijnde ziekenhuis halen ofzo? Jullie ervaring mee?

Gr. Sweetness

9. mamalbf

mamalbf Actief lid

30 sep 2009
    160
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Sweetness, die kun je inderdaad in het ziekenhuis halen dat dicht bij jou is.
    Ik werk zelf in een ziekenhuis op het lab en ik ben gewoon naar de prikpoli gegaan, daar hebben ze urinebokalen. Ik heb gezegd dat ik van de dokter in het ziekenhuis urine moest sparen en dat ik daar een bokaal zonder vloeistof voor moest hebben. Ze vonden het wel vreemd dat ik hem op de poli interne niet gekregen had maar ik zei dat ze misschien op waren geweest. Toen gaven ze er een, wat kan het hen ook schelen: ze hoeven ze niet zelf te betalen.
    In mijn brief van Nijmegen stond dat je ook een lege frisdrankfles kunt gebruiken die je goed omspoelt en laat drogen en dat klopt, ik weet dat het heel goed gaat als hij maar goed schoon is. Dat er wat bacterien in zouden zitten is niet erg, dat bepalen ze niet.
    Als je vlakbij Amsterdam woont kan ik voor een bokaal zorgen, maar als je er niet vlakbij woont lijkt me dat erg omslachtig.
    Heel veel succes, ze zijn in ieder geval erg vriendelijk in Nijmegen.
    Groetjes,

Mamalbf

10. ch28

ch28 Actief lid

23 sep 2008
    494
    0
    0
    Hoi allemaal,

Malaika; ben je nog geweest afgelopen zaterdag Wij zouden ook gaan maar ik had er eerlijk gezegd helemaal geen zin meer in. Vind dit forum enzo ook wel voldoende inmiddels. Dat icm het hete weer heeft ons doen besluiten niet te gaan.

Sweetness; ik heb voor dat onderzoek lege frisdrankflessen gebruikt en dat ging prima.

Afgelopen week ben ik naar mijn baas en de bedrijfsarts geweest, ik had zelf een plan gemaakt voor de komende weken. De bedrijfsarts vond het prima gelukkig, alleen mijn baas wil helaas meer dan mogelijk is. Ze is nu met vakantie dus het ligt even stil, maar ik ben benieuwd. Als het goed is begin ik over een week of 2 weer langzaamaan vanuit huis een beetje mee te doen. Ik hoop dat het allemaal een beetje mee gaat vallen.
    Aankomende dinsdag gaan we voor het eerst naar de klachtenfunctionaris in het ziekenhuis waar ik bevallen ben, erg spannend!

Groetjes en fijne avond!

11. Loesje13

Loesje13 Actief lid

3 apr 2009
    397
    0
    0
    gastouder
    Kop van Noord Holland
    Hallo allemaal,

Ik kom hier ook even kijken.
    Had zelf een ander topic op een andere plek gestart, maar werd hier naartoe doorgewezen, bij deze dank je wel.

Ik ben na een pré-eclampsie bij 38+6 zwangerschap voor mijn gevoel vrij plotseling bevallen, gevolgd door een fluxus waarbij ik 3 liter bloed ben verloren.

Alles gaat nu gelukkig goed met ons ukkie, maar merk wel dat ik er zelf af en toe nog moeite meeheb.
    Hoop hier een beetje gelijkgestemden te vinden! :)

Ik ga alles even bijlezen en dan binnenkort hier het hele verhaal even neertypen. Heb ik me bij deze alvast gemeld! :)

Liefs

12. mamalbf

mamalbf Actief lid

30 sep 2009
    160
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo iedereen,

Heel Nederland kijkt voetbal dus ben ik maar een berichtje gaan schrijven (houd niet van voetbal).

ch28, ik vind dit forum en het boekje van de HELLP-stichting ook voldoende. Misschien ga ik nog naar een gedeelte van de HELLP-dag in november maar ik weet het nog niet.
    Fijn dat je gesprek met de bedrijfsarts goed ging. Misschien dat je baas wel bijdraait als ze ziet dat je datgene wat je aangedragen hebt ook daadwerkelijk kan doen en liefst goed. Als ze ziet dat je je inzet zal ze misschien bijdraaien.
    Hoe was het gesprek met de klachtencommissie? Ik vind het slim dat je eerst een gesprek doet en niet meteen een klacht indient. Zo krijg je informatie. Ik hoop alleen dat het niet tegen gevallen is.

Loesje, leuk dat je meeschrijft.
    ch28 heeft ook meerdere fluxussen (is dat het juiste meervoud?) gehad, ik heb er gelukkig geen ervaring mee.
    Gelukkig gaat alles goed met je ukkie maar dit heeft misschien wel als nadeel dat mensen niet doorhebben dat jij wel moeite hebt met wat er gebeurd is en lichamelijk misschien niet de oude bent.
    Ik hoor graag je ervaringen.
    1 tip: als je misschien het PRIUS-onderzoek wil laten doen: de wachttijd is lang en afbellen kan altijd nog.

Ik zou eigenlijk 2 augustus voor de uitslag gaan maar kon geen vrij krijgen. Nu ga ik 30 augustus maar dat maakt me niets uit.

Groetjes,

mamalbf

13. Loesje13

Loesje13 Actief lid

3 apr 2009
    397
    0
    0
    gastouder
    Kop van Noord Holland
    Oké, ik kom nu dus in een compleet nieuwe wereld terecht!!

Zal hier even mijn verhaal neertikken, al zie ik hier dingen voorbij komen dat ik denk'bij mij valt het eigenlijk wel mee', maar vind het wel lastig!!

Eigenlijk heb ik een vrij gemakkelijke zwangerschap gehad, wel wat kleine klachten, maar ben er wat dat betreft goed vanaf gekomen.
    6 weken voor mijn uitgerekende datum ben ik gestopt met werken, eind maart was dat.
    Na ongeveer twee weken verlof ben ik vocht vast gaan houden, dit is door de VK opgeschreven, maar is verder niets mee gedaan, ik had er, behalve dat schoenen niet zo lekker meer zaten en sieraden niet meer pasten) niet zoveel last van.
    Bij 38+5 ging ik voor een reguliere controle naar de VK, daar had ik een bloeddruk van 140/90. Dus de volgende dag naar het ziekenhuis voor bloed- en urine onderzoek en CTG. De verloskundige zei ook dat het een ZH bevalling zou worden, omdat zij dat risico niet wilde nemen. Prima, kon ik mee leven. Verder hoefde ik volgens haar alleen mijn zwangerschapskaart en ponsplaatje mee te nemen. Ook werd me op het hart gedrukt om direct te bellen bij stekend hoofd- en/ of buikpijn en misselijkheid en weeën.

Volgende dag was de andere verloskundige om 930 bij me. Weer bloeddruk meten (140/95) en het ZH gebeld dat ik er aan zou komen. Samen met mijn man toch maar besloten om het koffertje mee te nemen, je weet ten slotte maar nooit. Relaxed op weg gegaan in de waan dat we rond 15.00/ 1530 toch wel weer eens thuis zouden zijn.

In het ziekenhuis eerst de bloed- en urine onderzoeken gehad en toen naar de gyn voor uitslag. Eerst naar een co-ass. Er was een klein spoortje eiwit in mijn urine gevonden, organen functioneerden verder nog zoals zou moeten. Toen door naar de 'echte' gyn voor inwendig onderzoek (eerste x, whah!)
    Eerst uitwendige echo, toen inwendig, want ze kon niet goed zien of mijn placenta te ver naar onderen lag (was al 3x bekeken thuis, geen problemen gevonden, maar tja...). Toen inwendig onderzoek om te kijken of er al actie was. Bleek ik al volledig verstreken te zijn en 2-3cm ontsluiting te hebben!:$ Toen ik opstond, begon het eerste bloed al te lopen (achter af is er een schatting gemaakt van ong. 0,5l)

Toen een CTG, met het kindje was alles goed, maar er werd al wel weeënactiviteit gemeten, of ik daar al iets van voelde??? Nee dus (ik dacht trouwens ook altijd dat weeen over je hele buik gingen, wist ik veel).
    Alle factoren bij elkaar (bloeddruk, eiwit, weeenactiviteit, bloedverlies na onderzoek, plus dat ik op de wc een tennisbal-groot stolsel was verloren) heeft ze doen besluiten om de bevalling in te leiden.
    Waar ik dacht rond 1600 uiterlijk thuis te zijn, werd ik om 1530 ingeleid.

Ik ga zo even verder, want ons moppie heeft honger:) Prioriteiten!!:D

14. Loesje13

Loesje13 Actief lid

3 apr 2009
    397
    0
    0
    gastouder
    Kop van Noord Holland
    Mmmm, kan blijkbaar niet meer wijzigen, anders was dit in hetzelfde bericht gekomen, schrok er eigenlijk van hoe lang dat was!!!

Na het inleiden is alles in een sneltrein vaart gelopen. Na een weeenstorm en pijnstilling kon ik om 2040 beginnen met persen en om 2101 is ons meisje geboren.
    Vanaf dat moment wordt het een beetje wazig, de placenta is er goed uitgekomen, maar ik begon flink te bloeden, 1 1/2liter stroomde er al uit op de verloskamer, ik kreeg een kapje met zuurstof op, mijn man werd omgeroepen (die was het goede nieuws al aan het verkondigen) om terug te komen en ik ging in vliegende vaart naar de OK, waar nog eens 1,5 liter wegliep, voor het stopte.

Achteraf vertelde de veloskundige uit het ziekenhuis dat er een stappenplan is van 10 stappen, waarbij 1 placenta er uit is en 10 baarmoeder eruit want niets helpt.
    Bij mij zijn ze tot stap 6 gekomen en is stap 7 overwogen, dat maakte ook al flink indruk. Ook heb ik een transfusie gehad van 1 liter, daarna was mijn ijzer weer op zodanog niveau dat mijn lijf dat zelf wel kon oplossen (heeft nog ruim 6 weken geduurt).
    Hierna nog 5 dagen in het ziekenhuis gelegen vanwege koorts.

Zo dat is het grootste gedeelte van mijn verhaal.
    Al lekker om het nu eens uitgebreid op te schrijven!!

Op dit moment zijn we 11,5 week na de bevalling. Merk dat ik me bij vlagen nog erg slap voel, moe van niks en af en toe zo huilerig, kan soms al janken als er naar me gewezen wordt.

Wat is het PRIUS onderzoek precies?
    Ik ben er pas sinds 3 weken achter dat er een naam is voor wat ik heb gehad (dan gaat het om de PE) en dat dat al onder zwangerschapsvergiftiging valt. Was er nl van overtuigd dat ik er dicht tegenaan zat voor het zo ver zou zijn. Met dit gezegd, laat staan dat ik van het bestaan van een onderzoek weet.
    Wat ik hier zo al lees wordt dat in Nijmegen en Maastricht gedaan?

Ga nu weer even teruglezen, vind het fijn om andere ervaringen te lezen. Er zijn er dus meer en dat geeft al een stukje herkenning. Hoop hier ervaringen met jullie te kunnen uitwiiselen en misschien wel gewoon te kunnen kletsen.

Tot gauw,

Liefs

15. MamavanMischa

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Hoi meiden,

Ch28, fijn dat je de bedrijfsarts in elk geval achter je hebt staan! Dat scheelt enorm volgens mij. Ik denk dat mamalbf gelijk heeft, wie weet scheelt het inderdaad als je baas ziet dat je je inzet en doet wat je kunt en verandert ze van mening.

Loesje13, gefeliciteerd met je dochtertje! ja, je leest verhalen van vrouwen die wekenlang in het ziekenhuis hebben gelegen, of zelfs op de intensive care. Bij mij ging het net als bij jou, toen ze het ontdekte was ik binnen no time ook bevallen (mijn vliezen braken zomaar toevallig tijdens een ctg controle). Toch heb ik ruim een half jaar lang klachten gehad. Laat je dus niets wijsmaken, iedereen (behalve mensen die het kennen) gaat namelijk tegen je zeggen over je klachten dat ze er bij horen, bij het ontzwangeren en zo. Maar als je pe of hellp hebt gehad zijn de "standaard" (lijkende) klachten veel heftiger en langduriger. Dat hebben ze mij in Maastricht verteld. Ik heb daar de screening laten doen omdat ik op dat moment niet wist wat ik anders moest. Ik had namelijk bijna geen informatie gekregen in het ziekenhuis (kwam er zelfs pas een paar dagen na mijn bevalling door het te vragen achter dat ik pe had gehad!) en had geen idee wat me overkomen was. Net zoals jij schrijft, je komt opeens in een andere wereld. Op zoek naar info kwam ik dit dus tegen. In principe is het bedoeld om te kijken wat het risico is bij volgende zwangerschappen, maar heel soms komen er uit het onderzoek dingen naar voren die de pe veroorzaakt kunnen hebben, en dan heb je meteen een beetje een verklaring waardoor het ontstaan is. Al komen ze daar 9 van de 10 keer nooit meer achter. Ze geven je naar aanleiding van de uitslag een indicatie hoe groot de herhalingskans is. Moet ik wel bij zeggen dat bij mij die kans zo klein was dat ze het niet in percentages uitdrukten, en toch heb ik het bij de tweede weer gekregen. Maar goed, veel minder heftig en ik heb dit keer geen last van klachten achteraf.

Succes met herstellen en met lezen, we hebben nogal wat geschreven hier! :)

16. MamavanMischa

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Oeps, ik klik per ongeluk op abonnement opheffen... Even kijken of ik me met een nieuwe post opnieuw kan aanmelden.

17. ch28

ch28 Actief lid

23 sep 2008
    494
    0
    0
    Hoi allemaal,

Het is inderdaad fijn dat de bedrijfsarts (onverwachts) ineens prima reageerde, daar was ik ook blij mee. Scheelt weer een hoop. En ja mijn baas, die is nu lekker op vakantie en ik heb niets meer gehoord. Dus dat zal ook wel goed komen denk ik.

Mamalbf; wat voor programma is dat bij de hellpdag in november?
    Vorige week dinsdag zijn we naar de klachtenfunctionaris geweest, daar heb ik het hele verhaal verteld en inderdaad informatie gekregen over welke wegen er te bewandelen zijn. Helaas vertelde de functionaris toen ik net 45 min. bezig was geweest om mijn verhaal te vertellen dat ze in augustus met vakantie gaat en in september met pensioen. Echt weer handig dus van dat :xziekenhuis. Maar goed, ik heb toch besloten een formele klacht bij de klachtencommissie neer te leggen dus dan maakt dit niet zoveel uit. Afgelopen week heb ik de brief geschreven (6 pagina's :$) en dat doet me toch wel veel moet ik zeggen. Ben weer opnieuw onder de indruk van wat er is gebeurd, en zie de hele paniek situatie weer opnieuw voor me gebeuren. Ik heb het er ook veel over met mijn man en mijn moeder, ik was namelijk een heleboel toch weer vergeten. Het is dan wel schokkend om weer opnieuw te horen hoe heftig het was en hoe ik door het oog van de naald ben gekropen. Slaap er weer iets minder door, maar hoe gek het ook klinkt ik heb wel het idee dat het me goed doet. Ik ben blij dat ik de klacht in ga dienen, want nu ik het hele verhaal weer terug kan lezen ben ik opnieuw zo boos en zijn er zo'n fouten gemaakt. Dus wordt vervolgd!

Loesje 13; gefeliciteerd met je dochter! Ik had ook al op je andere berichtje gereageerd maar goed te zien dat je ons gevonden hebt:). Ik kan me goed voorstellen dat je je nog niet helemaal goed voelt en dat de bevalling en wat er daarna gebeurde grote indruk heeft gemaakt. Ook al was het bij mij een ander verhaal, ik weet wat een fluxus en zoveel bloed verlies met je doet. Maar vooral wat de panieksituatie die dat met zich mee brengt voor impact op je kan hebben. Het enige wat bij mij helpt is er veel over praten en ik heb deskundige hulp (via de gyneacoloog doorverwezen). Maar goed, ik zei het al jouw verhaal is niet het mijne dus misschien werkt het voor jou weer helemaal anders.
    De stappen (1 t/m 6) die je beschrijft ken ik niet, weet je nog wat die waren? En hoe hebben ze uiteindelijke jouw bloeding weten te stoppen? En weten ze ook waar het van kwam?
    Bij mij hebben ze uiteindelijk een cookballon ingebracht, ze vertelde me dat ze hierna nog 2 mogelijkheden hadden : kleine ballonnetjes via je slagader door een gespecialiseerd vaatchirurg en anders de hele handel eruit. Ik ben erg blij dat die ballon werkte.
    Mocht je er behoefte aan hebben je kunt me altijd pb-en en natuurlijk hier je hart luchten!
    In ieder geval veel sterkte de komende tijd!

18. Loesje13

Loesje13 Actief lid

3 apr 2009
    397
    0
    0
    gastouder
    Kop van Noord Holland
    Zo, poeh hé, alles doorgelezen, wat een verhalen en wat een herkenning!!
    Las ergens iets over zere voeten bij het opstaan, heb ik idd al een tijdje, maar nooit echt aandacht aan besteed, maar is dan ook weer verklaard!! Inderdaad die vergeetachtigheid is ook gek, gisteren nog, was ik met mijn man (het blijft toch klinken na 2 jaar getrouwd ;)) gewoon even de dag doornemen en ik begin een zin met 'wat ook zo gek was...' hij wilde zijn verhaal kwijt en vroeg daarna: wat wilde jij zeggen? Tja geen idee, en hoe hard ik ook nadacht, het was gewoon helemaal leeg in mijn hoofd, alles wat ik kon herinneren was dat ik in de keuken stond en dat we aan het praten waren, maar waarover....... Geen idee, schaamde me dood!!

Ch28: heb mijn bevallingsverslag er even bijgepakt en ik kan het vrij aardig reconstrueren voor je:
    1. Placenta geboren, controle of deze compleet is.
    2. controle op het krimpen van de baarmoeder (moet direct inzetten na de nageboorte)
    3. Medicatie gevn voor het krimpen, eventueel per infuus (zoals bij mij)
    4. Handmatig de baarmoeder natasten op OK (daar heb ik me maar geen beelden bij bedacht, Brrrr!) en controle op rupturen in de cervix en achterwand
    5. Een soort massage van de baarmoeder
    6. Het inbrengen van een ballonnetje (bij mij een bakriballonnetje) gevuld met water, deze zorgt voor tegendruk.
    7. Nog zwaardere krimpmedicijnen
    8. & 9. Zijn niet blijven hangen bij de uitleg....
    10. Verwijderen van baarmoeder

Bij mij kromp de baarmoeder om onverklaarbare reden niet goed, een deel wel en een deel niet. De verloskundige in het ziekenhuis zei dat mijn baarmoeder goed werk heeft geleverd, maar dat hij na de geboorte van de placenta niet meer wist wat te doen. Beetje Jip-en-Janneketaal, maar zo snapte ik het wel :)
    ook vertelde ze dat er een herhaalkans is van 25% op een fluxus bij een volgende bevalling. Moet me bij een volgende x direct melden bij haar zodat ik bekend ben als nieuwe zwangere zodat we een bevallingsplan kunnen opstellen en dat ze goed de vinger aan de pols kan houden.

Vervelend dat je zoveel problemen tegenkomt bij het weer aan het werk gaan. Hoop dat je met behulp van je bedrijfsarts toch nog in gesprek kunt komen met je werkgever. Overigens kan die fluxus+transfusie ook veel invloed hebben op je gesteldheid!!
    Als ik het goed heb onthouden kom jij ook uit Noord Holland, of was dat een van de anderen?

MamavanMischa: Bedankt voor je uitleg. Ik moet daar nog eens goed over nadenken of ik dat wil laten doen. Wat ik zo lees, is dat onderzoek alleen in Nijmegen en Maastricht en dat is een flink stuk weg, aangezien ik in de kop van Noord-Holland woon!! Ook moet het idee even bezinken, aangezien ik er nog nooit van had gehoord. Fijn trouwens dat het steeds beter met je gaat en dat je kunt genieten van er tussenuit gaan met je mannen!

Mamalbf: Hoop dat je wat wijzer wordt van je uitslag! Duurt nog een tijd zeg, voordat die bekend is!

Aan allemaal: wat verder heel bekend voorkomt is het gebrek aan informatie. De gyn. riep bij mij nog naar de co-ass dat ze me een foldertje over eclampsie en PE moest meegeven (heb haar 10 min gezien, ze zat tussen het spreekuur en een operatie), maar die heb ik na de bevalling nooit meer gezien, de foldertjes dan, de co-ass kwam de volgende dag nog even vragen hoe het ging.
    Het rare is, nu alles een beetje doordringt, kan ik af en toe zo boos worden om hoe het is gegaan. Heb alles maar over me heen laten komen en wist niet beter en nu krijg ik af en toe lichtelijke moordneigingen.
    Op het consultatiebureau vertelde de arts me dat ik rekening moest houden met een herstel van 6mnd tot een jaar en de x daarna vertelde de jv pas hoe het heette wat ik had gehad: PE. Daarvoor dacht ik altijd dat het bloedverlies het heftigste was, maar nu ik deze verhalen lees, besef ik dat die PE ook flinke impact heeft.

Ben blij dat ik hier terecht ben gekomen!!
    Zal proberen om een volgende keer mijn berichten wat in te korten en minder EGO te schrijven, ben nu weer bij, dus zou moeten lukken!!

Liefs!

19. Sweetness

Sweetness Actief lid

9 apr 2007
    152
    0
    0
    Hoi meiden,
    Ik ben vandaag naar het Prius-onderzoek in Nijmegen geweest. Wat een lieve mensen werken daar zeg, ik kan oprecht zeggen dat ik niet eerder zo lief en begripvol te woord ben gestaan. Ik moest helemaal uit de Kop van Noord Holland komen dus we hebben in een hotel geslapen maar het was de moeite waard. De uitslag duurt nog even, pas na onze vakantie op 20 september heb ik de afspraak. De uitslagen die ze al binnen had waren in ieder geval goed dus dat is al mooi. Ik ben voornamelijk benieuwd of ze een oorzaak kunnen aanwijzen, dit zou antwoord geven op mijn vragen en helpen om het een plek te geven.

Loesje, wat een heftig verhaal zeg. Gefeliciteerd met je dochter en doe het lekker rustig aan. Ik ben nu bijna 7 maanden verder en heb ook regelmatig echt zwarte gaten in mijn geheugen. Vandaag in Nijmegen vertelde de verpleegkundige dat dit wel 1 tot 1,5 jaar kan duren en dat het daar echt mee te maken heeft (en dus niet alleen maar met ontzwangeren enzo). Veel sterkte met alles.

De andere meiden ook bedankt voor al jullie tips. Zonder jullie was ik waarschijnlijk nooit voor het PRIUS-onderzoek gegaan maar ben heel blij dat ik geweest ben.

Groetjes Sweetness

20. mamalbf

mamalbf Actief lid

30 sep 2009
    160
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo iedereen,

Loesje, die bloedingen lijken me echt erg. Denk je dat je bevalling voorbij is en dat je een gezond kindje hebt en dan krijg je dit.
    Luister naar MamavanMischa, PE kan lang klachten geven. Als het niet zo is: meegenomen, maar anders weet je dat het niet raar is.
    En luister inderdaad niet naar bagataliserende uitspraken van andere mensen.
    Dat je weinig informatie krijgt hoor je hier continu, ik snap niet dat ze zelf niet snappen dat mensen dat prettig vinden.
    Velen van ons hebben zich boos gemaakt terwijl dat niet had gehoeven als we meer informatie en begrip hadden gekregen.
    Bij mij had het bijvoorbeeld geholpen als ze hadden verteld over de lange termijn-verschijnselen. Ik was erg vergeetachtig, had pijn in mijn gewrichten/spieren en veel hoofdpijn. Ik dacht wat de vergeetachtigheid betreft dat mijn hersenen beschadigd waren of dat het psychisch was. Tot dat je dan hoort dat dat bij HELLP hoort.
    je bent helemaal niet EGO-achtig bezig!!! Wij zitten in hetzelfde schuitje en vinden het fijn te lezen wat anderen hebben meegemaakt. Zo denk ik er tenminste over.

CH28, ik weet niet wat de inhoud van de HELLp-dag zal zijn. Ze wisten het zelf geloof ik ook nog niet helemaal staat op de site.
    Pas als ik weet wie de sprekers zijn en waar ze het over gaan hebben beslis ik of ik ga. Misschien ga ik een gedeelte van de dag.
    Wat betreft de klachtenafdeling: je had beter de nieuwe klachtenfunctionaris kunnen hebben inderdaad. Maar die zal er nog niet zijn en ze wilde je natuurlijk niet te lang laten wachten.
    Heb je iemand die je helpt bij je klacht? Iemand die verstand heeft van ziekenhuisdingen.
    Het is inderdaad goed dat je man en je moeder je nu dingen kunnen vertellen die je zelf niet meer wist. Ze zeggen soms wel dat je geen dingen naar boven moet halen maar in je onderbewuste spelen de gebeurde dingen toch wel.
    Wat je hier veel ziet is dat we ons vaak onbegrepen voelen door het ziekenhuis. Zij doen net of het een routineklusje was, maar er was vaak wel degelijk veel aan de hand en voor ons is het allemaal heftig. Een beetje begrip en uitleg doen volgens mij wonderen.

MamavanMischa, je zegt dat heel goed: dat je in een andere wereld terecht komt. Zoiets gebeurt altijd anderen en niet jezelf.
    Gaat alles goed met je mannetjes? (En je grote man natuurlijk)

Sweetness, ze zijn echt lief in het Radboud, he?
    Het deed me echt wat, het ziekenhuis waar ik bevallen ben heeft tijdens 4 weken opname minder voor me gedaan dan zij in een dag. En ze gaven al helemaal geen informatie.
    Jij kreeg dus de uitslagen die ze al binnen hadden? Ik niet. Nu moet ik wel zeggen dat ik er niet gevraagd heb en een heel aardige buurvrouw had waardoor we veel met elkaar praatten.
    Wat betreft de zwarte gaten in je geheugen, ik voel me pas echt goed sinds dat mijn dochtertje 2 jaar was. Tot die tijd had ik veel hoofdpijn en was ik vaak vergeetachtig.
    Net als jij wil ik de dames van dit forum die mij op het PRIUS-onderzoek wezen bedanken!

Groetjes,

Mamalbf

Deel Deze Pagina