Hellp pre eclampsie eclampsie en Prius onderzoek

Discussie in 'Prematuur' gestart door catwomen1985, 22 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sanja

sanja Actief lid

8 okt 2010
    482
    0
    16
    NULL
    NULL
    Juul, Ik moet morgen naar de gyn en ben bloednerveus!! Met de aspirine ben ik al vanaf dag 1 na de positest begonnen verder slik ik folimzuur maar verder niks. Ben benieuwd hoe het verder bij mij gaat verlopen. Die bloeddruk die jij had heb ik ook, misschien nog wel hoger op het moment dat ik weer in het ziekenhuis ben, zal er eens opletten of de broek van mijn gyn ook openscheurt :p

2. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Hahahaha
    Ik denk niet dat je zijn broek graag open wil zien scheuren hoor :D, ik krijg er gelijk een beeld bij hahahahaa.
    Succes morgen!!! Hier is btw bloeddruk nog netjes (mijn oma heeft een apparaat), begon bij de gyn met 120/80 en bij mn oma was het 116/77...
    Hopen dattie zo netjes blijft zeg ben daar dik tevreden mee;)

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ja, aspirine moet ook vaak zo vroeg maar ik mag het niet ivm herhaalde miskramen. Dus pas vanaf wk 11, hopelijk dat het dan al wat helpt voor de doorbloeding van de placenta.

4. mamalbf

mamalbf Actief lid

30 sep 2009
    160
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo iedereen, ik heb de laatste tijd geen berichtje meer achtergelaten.
    Ik heb het zoooo druk gehad met de verhuizing en nu nog wel met het zoeken van een nieuw huis (we hebben nu een huurappartement). En natuurlijk ging mijn dochtertje voor alles. ;)
    Het is nu weer bijna normaal gelukkig.
    Het begint ook wel mee te spelen dat de HELLP op de achtergrond is geraakt. Vooral omdat ik geen tweede wil, ik heb bewondering voor jullie Sanja, Juul, Mijntje, edithrook, DNZE22 en Miekje. En als ik nog iemand vergeet.
    DNZE22 en edithrook, wat erg van jullie kindje. Dit lijkt me het ergste wat je kan overkomen, je kindje verliezen. Edithrook, ik hoop niet dat ik dat al eerder tegen je gezegd hebt anders sorry, van DNZE22 weet ik wel dat ik nog nooit op haar berichtjes gereageerd heb.

Ik wil af en toe nog wel posten, als jullie me nog terugnemen nu ik zo lang niets meer heb laten horen.
    Ik hoop dat jullie zwangerschappen zo ontspannen mogelijk verlopen. Fijn dat jullie elkaar hebben.

Groetjes,

Mamalbf

5. Mag ik vragen waarom jij geen aspirine mag slikken? Ik zit er zelf namelijk over te denken om het op eigen initiatief te gaan doen (juist vanwege de herhaalde miskramen!)

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    He! 'Tuurlijk mag je erbij blijven hoor, doe niet zo raar. Ik merk ook wel dat de HELLP op de achtergrond is geschoven, en het eerst MK angst is. En ik denk daarna schisis angst. Maar ongetwijfeld komt daarna de HELLP-angst wel weer op zetten :D

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Wat ik begrepen heb is dat eigenlijk alleen aspirine in combinatie met heparine helpt bij herhaalde miskramen als die het gevolg zijn van anti-fosfolipiden syndroom. Bij andere oorzaken helpen zowel alleen aspirine als een combinatie van aspirine en heparine niet. Onderzoek over het gebruik van medicianale aspirine (dus hogere dosering dan de aspirine die ik van mijn gyn krijg) heeft uitgewezen dat er 80% meer kans is op een mk in de eerste periode van de zwangerschap. Paracetamol is wel veilig als pijnstiller.

Ik zou zeker niet op eigen initiatief gaan dokteren hoor, laat bloedonderzoek bij de gyn doen op diverse aandoeningen, en dan kan de gyn je vanaf daar helpen. Of niet, zoals in mijn geval, waar ze eerlijk toegaven dat ze geen oorzaak voor mijn mk's konden vinden en we het op goed geluk maar weer moesten proberen.

8. Wat een vreemd verhaal. Heb je dit van Spaanderman? En over welke aspirine heb je het dan? De hoeveelheid bedoel ik?

Ik heb een afwijking aan mn baarmoeder waardoor ik verhoogde kans heb op miskramen.
    Mijn plasmavolume van het hart is te laag, waardoor ik verhoogde kans heb op miskramen. Daar doe ik nu cardiofitness voor.
    En ik heb homocysteine afwijking. Ze weten dus niet of aspirine/heparinen hierbij zou helpen. Heb me wel laten evrtellen door de man die het prius overneemt dat er nu een trial loopt naar heparine. Ik overweeg dus aspirine op eigen initiatief te gaan gebruiken. Ik heb alleen nog nooit gehoord dat dat de kans op miskramen juist zou vergroten??

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Nee, ik zit niet bij Spaanderman. De hoeveelheid aspirine die mk veroorzaakt is een gewone pijnstillingsdosis, ik weet niet precies hoveel. Ik krijg van mijn gyn slechts 80 mg per dag voorgeschreven.

10. mamalbf

mamalbf Actief lid

30 sep 2009
    160
    0
    0
    NULL
    NULL
    Juul, gelukkig mag ik terugkomen. :)
    Ik bedoelde het niet heel serieus maar vind dat als je op een forum berichtjes achterlaat je ook moet reageren op berichtjes van anderen. En daar is het de laatste tijd niet van gekomen.
    Voor jou is het wel zuur, HELLP-angst is al genoeg en dan heb je er nog MK-angst en schisisangst bij.
    Zien ze een schisis op de 20-wekenecho? Er zit toch een erfelijke component in?
    Gaat alles goed met L? Met mijn L gaat alles goed gelukkig, ze is alleen ziek nu en ligt op de bank tv te kijken (naar Nickelodeon, ik word er gek van de hele dag) en ik heb vrijgenomen.
    Een kindje waar mijn L soms mee speelt heeft een schisis en daar zegt ze niets van, ik heb het idee dat het geen issue is voor haar. Hebben jullie last van de reacties van andere mensen?
    Afgelopen zondag waren we in de dierentuin en toen was er een jongetje met alleen een rechteronderarm. Mijn L zag het en was helemaal ontdaan. Ze zei wel 3 keer achter elkaar: 'zijn armpje is weg, wat zielig'. Ik bleef maar 'ssssttttt' zeggen maar dat hoorde ze niet eens.
    De angst voor HELLP lijkt me heel erg, ik zou het bangst zijn voor de lange opname (en niet weg te kunnen) en de nasleep. Ziek zijn kan ik wel aan. Maar de kans dat het later komt is toch wel erg groot, he? Verder rekken ze tegenwoordig toch niet meer eindeloos?

Lobi, van aspirine heb ik geen verstand net als van heparine.
    Dat je een homocysteine-afwijking hebt is zeker wel iets waar je wat mee kunt? Dan is een hogere dosis foliumzuur toch een oplossing?
    Ik heb een goed plasmavolume. Ik wandel heel graag en ben een bezige bij in huis als ik vrij ben. Maar eigenlijk zou ik ook moeten fitnessen. Ik heb hoge bloeddruk (heb nu wel medicijnen) en een hoog normale HbA1c-waarde wat betekent dat je aanleg hebt voor diabetes. Als mijn dochtertje naar school gaat ben ik op woensdagmorgen alleen thuis en dan wil ik gaan hardlopen of fitnessen.

Groetjes,

Mamalbf

11. Ja, ik zou ook graag 80 mg willen. Ik ga vragen of mn ha dat zou willen voorschrijven. Voor zover ik weet kan 80 mg, maar ook 100 mg geen kwaad.

12. Ik krijg hoge dosis foliumzuur (kreeg ik al omdat ik een dochtertje heb gehad met anencephalie) en hoge dosis B12 en B6. Dat moet ik wrs de rest van mn leven blijven slikken om de homocysteine laag te houden. 20 mei heb ik nog een afspraak bij een internist. ik heb toch nog wel veel vragen.

Spaanderman kon aan de rest van mijn uitslagen zien dat ik verder wel goed beweeg en gezond eet etc. Het plasmavolume is waarschijnlijk iets waar ik mee geboren ben. Maar gelukkig is het door te sporten op te krikken. Ik spin nu 2 keer per week. En eigenlijk vind ik het super lekker! (En ik ben bijna 4 kilo kwijt, ook niet verkeerd;))
    HArdlopen heb ik ook gedaan, maar ik kreeg steeds pijn aan mn knieen. Maar sporten zou dan voor jou, met hoge bloeddruk ook heel goed zijn inderdaad! (Voor iedereen eigenlijk natuurlijk!)

13. sanja

sanja Actief lid

8 okt 2010
    482
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nou meiden, helaas hier geen goed nieuws. op de echo was geen kloppend hartje te zien.

Volgende week wil de gyn nog een echo doen om te kijken of het dan wel klopt maar ik heb er geloof ik geen vertrouwen in. Dat zou betekenen dat ik dan nu 5 weken en een paar dagen zwanger zou zijn ipv 8. Dat lijkt me een te groot verschil en volgens mij had ik dan nooit op 21 maart positief kunnen testen toch??

14. Oh nee Sanja, wat een rot nieuws... Heb je altijd een regelmatige cyclus? Anders zou het misschien nog wel kunnen hoor!! Maar kan me zo goed voorstellen dat je enorm geschrokken bent:(:(

15. mamalbf

mamalbf Actief lid

30 sep 2009
    160
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sanja, wat erg voor je dat je deze onzekerheid hebt.
    Ik testte bij mijn dochtertje ongeveer 15 dagen na de eisprong positief (weet dat omdat ik via het ziekenhuis zwanger ben geworden). Het was toen wel zwak positief, maar de dag erna duidelijk al was het nog geen dikke streep.
    21 maart, dat is 24 dagen geleden dat je positief testte. Als je dan nog 15 dagen terugtelt voor de eisprong (20 maart testte je toch negatief als ik goed teruggelezen heb) kom je uit op 24 + 15 = 39 dagen geleden bevruchting want vanaf dan wordt er toch HCG geproduceerd?
    39 dagen is 5 1/2 weken geleden bevruchting.
    Vanaf wanneer kun je een kloppend hartje zien?
    Ik zou de poli verloskunde bellen, deze stress is niet goed voor je.
    Veel sterkte, ik hoop alleen maar dat het goed zit.

Groetjes,

Mamalbf

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    L. heeft eigenlijk zelf helemaal geen last van haar schisis, en het valt ook niet erg op. Mensen denken vaak dat ze een grote snottebel heeft, en dan blijkt dat het litteken te zijn ;) Maar ze zien het als het goed is op de 20-wk echo. Het heeft een erfelijke component maar in ons geval is het in geen van beide families ooit voorgekomen dus eigenlijk gewoon botte pech.

Oh ik kan me helemaal voorstellen dat je 'stt riep' tegen L., maar ik merk dat kinderen onderling het prima op kunnen lossen hoor. Toen L. haar lip nog niet dichtgemaakt was kwamen er kinderen van vrienden langs en als ze haar zagen zeiden ze: "Lip au?" Echt te schattig ;)

Ik ben ook wel bang voor een lange nasleep van de HELLP, verwacht het ook zeker weer te krijgen. Mijn gyn zei heel optimistisch dat ze me hopen naar de 38 wk te krijgen deze keer:D Ach, we zien vanzelf wel hoe erg het wordt, en hoeveel hulp ik in moet schakelen. Ik hoop op dit moment vooral dat ik zo ver mag komen.

17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Oh sanja, wat een afschuwelijk nieuws! Toch even de echo volgende week afwachten, en ik hoop voor je dat het toch goed blijkt te zijn. Zo niet, heel veel sterkte en als je vragen hebt over het verdere traject mag je me gerust pb-en of hier neerzetten.

18. Partyrocker

Jemig sanja wat een rotnieuws zeg!
    Sterkte :(

19. Partyrocker

De HA heeft de eerste paar weken voor mij idd asperine voorgeschreven..
    Dit ook omdat het de kans op PE en HELLP met 50% doet laten afnemen, de gyn vond dit gelukkig een goed idee haha.

20. Ik heb dus ook verhoogde kans op PE en HELPP door mn hart. En o.a. verhoogde kans op trombose. Ik ga het binnenkort eens met mn ha bespreken. En anders willen ze het mss in het Geertgen ook wel voorschrijven!

Deel Deze Pagina