Hellp pre eclampsie eclampsie en Prius onderzoek

Discussie in 'Prematuur' gestart door catwomen1985, 22 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    lieseleentje.. welke medicijnen heb je? van sommige medicijnen kun je als bijwerking kriebelhoest krijgen... kwam ik dus ook achter..

2. singa

singa Niet meer actief

@ lieseleentje is er nog iets uit het bloed prikken gekomen?

3. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik ben tussendoor wezen meten dus geen prikster aanwezig. Die nemen ze volgende week mee. Dan moet ik op een ander tijdstip. Ik kan altijd binnenlopen voor de bloeddruk, maar bloedprikken uitgebreid is op vaste tijden. (ziekenhuis is me net ff te ver weg)

Mijn hoesten komt echt van een allergie hoest. Ik heb een kuurtje gehad om eventueel nog wat vastzittend slijm los te maken en medicijnen om mijn longblaasjes open te zetten. Het is nu al een heel end minder. Van de winter weten we zeker wat de oorzaak is. (Pollen of hond en kat). Maar bedankt voor het mee denken Moontje.

4. ch28

ch28 Actief lid

23 sep 2008
    494
    0
    0
    @Lieseleentje: vervelend zeg, hoop dat je je snel beter voelt en dat je bloeddruk snel weer wat normaal wordt!

@miekje1979: dank je wel!
    Deze week 1e echo gehad en was helemaal goed! Ook is mijn bloeddruk gemeten en ik geloofde mijn ogen niet.... was 116/65!! Zo laag is die al ruim 3 jaar niet mee geweest, bij de screening in april was die namelijk nog 140/85. Wel echt super zeg!

5. singa

singa Niet meer actief

@ch28 wat fijn dat je bloeddruk zo goed is. Hopelijk blijft het goed tot het einde van je zwangerschap!

@lieseleentje hier kun je alleen zo binnen lopen voor het bloed prikken voor de bloeddruk moet je een afspraak maken. Dan kun je het makkelijker op elkaar afstemmen.
    Ik mag volgende week weer laten prikken. Dan is hopelijk het allerlaatste restje van de zwangerschap ook weg.

6. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Grappig dat dat anders is.

Bij mijn vorige HA kon je in de ochtend komen voor bloedprikken en was bloeddruk op afspraak.

7. sjak

sjak Niet meer actief

He dames,

Ik heb een vraagje voor jullie.
    Ook ik heb tijdens/na mijn bevalling hellp gehad. Ik ben begonnen met pe, toen hellp met eclampsie. Nu ben ik tien weken verder en ik dacht er eigenlijk vanaf te zijn.
    Kan het zijn dat mijn leverwaardes weer slechter zijn geworden? Heb nl steken in mijn lever en ook weer die vervelende zeurende pijn in mijn bovenbenen.
    Wie herkent dit?

Dank jullie!

8. singa

singa Niet meer actief

Hoi Sjak,

Je kan erg lang last houden van klachten na de hellp. Ik heb zelf PE gehad en ben na anderhalf jaar pas van mijn hoge bloeddruk af. Ook andere klachten (zoals vermoeidheid enz.) hebben ruim een jaar lang aangehouden.
    Als je zekerheid wilt kun je het beste langs de huisarts gaan. Mochten de waardes slechter zijn dan kunnen ze je in ieder geval helpen.
    Succes!

9. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Hoi Sjak.

Jekan natuurlijk even een afspraak maken bij de HA voor een bloedtest dan weet je het zeker.

Het is heel normaal dat de klachten zoals vermoeidheid en concentratieproblemen erg lang aanhouden maar leverklachten enzo heb ik nooit gehad. Dus misschien is snel aan de bel trekken niet onverstandig. Heb je ook Hoge bloeddruk en medicatie?

10. sjak

sjak Niet meer actief

Morgen ga ik bloedprikken en dan later in de week naar de HA. Ha vindt het trouwens wel raar dat ik niet onder controle gehouden wordt door het zh. Ik ben nl heel erg ziek geweest en heb drie dagen kritiek gelegen.
    Ik heb geen bloeddrukmedicijnen meer, mocht van de ene op de andere dag stoppen met alles en ik had (volgens mij?) best een hoge dosis. Had adelat en nog iets...

Ik wist niet dat dit nog zo'n vervelende nasleep zou hebben!

Sterkte allemaal! En het komt goed!

11. Repelsteeltje

13 dec 2010
    99
    0
    0
    Hi dames,

Ik heb een aantal vragen en hoop dat iemand me wat verder kan helpen:
    Bijna een jaar geleden ben ik bevallen met een spoedks onder narcose ivm HELLP. Mijn bloeddruk is sindsdien aan de hoge kant gebleven, maar volgens de huisarts niet schokkend hoog (135/85) heb daarom ook nooit medicatie gehad. Nu is bij herhaald bloedonderzoek aan het licht gekomen dat mijn bloedplaatjes stijgen en heel erg dalen (waarden tussen de 250 en 40), ook is mijn bloeddruk weer verhoogd naar 140/100.
    Mijn vraag is nu, zijn er meer mensen die hier last van hebben gehad en zou dit nog een nasleep kunnen zijn van HELLP?

Andere vraag die ik heb is als je bloeddruk zonder zwanger te zijn al vrij hoog is, is het dan verstandig om weer zwanger te worden of moet je eerst medicijnen slikken om deze omlaag te krijgen en zo ja hoelang?

Veel vragen, hoop dat iemand me iets meer kan vertellen.

12. sjak

sjak Niet meer actief

Ik zou willen dat ik antwoorden voor je had, maar ik heb net zoveel vragen.... Ik dacht dat alles weer goed was bij min, maar ik ga ook weer onderzoeken laten doen of dat wel zo is.
    Maar jij bent al een jaar geleden bevallen?!

13. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    He hoi,

Heel vreemd inderdaad dat je geen nacontroles e.d. hebt in het ziekenhuis. Ook vreemd dat je niet hebt hoeven afbouwen met je med. Ik moest dat zeker wel. Ik heb ook adelat gehad en die andere weet ik ook niet meer...

Ik heb nog een hele tijd last gehad van vermoeidheid en vergeetachtigheid. Erg vervelend.

Kan de huisarts je niet doorverwijzen?

14. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Hoi Repelsteeltje,

Zelf heb ik gelukkig geen last gehad van de wisselende bloedplaatjes. Wel waren mijn nieren een lange tijd nog, niet helemaal goed. Die waardes/waarden, waren nog lang nadien wat te hoog. Uiteindelijk alles weer normaal. Mijn bloeddruk werd wel snel weer normaal en mocht ik weer snel afbouwen met de med.
    Het zou kunnen dat het nog nasleep is. Dat zou je het best kunnen navragen bij je arts. Ook vragen betreft een volgende zwangerschap, kan je het best bij je gyn stellen. Die kent jouw persoonlijke/medische geschiedenis e.d.

Ik heb lang nog nacontroles gehad en een gesprek over een eventuele volgende zwangerschap. Toen stonden we er nog niet voor open, maar wisten in ieder geval wel, dat we dan onder controle bleven in het ziekenhuis zodra we zwanger zouden raken.

Bij de zwangerschap van ons 2e manntje, dus onder strenge controle geweest van de gyns in het umcg. Dat gaf wel wat meer vertrouwen, maar bleef spannend. Gelukkig verliep deze zwangerschap heel anders en heb ik het ook zo mee mogen maken.

15. singa

singa Niet meer actief

Inderdaad vreemd dat je geen nacontroles hebt gehad. Ik moest me sowieso een aantal keer bij de huisarts laten controleren. Ik ging ook het zh uit met bloeddrukmedicatie. Mijn bloeddruk bleef te hoog na de bevalling.
    Ik hoop dat het allemaal meevalt maar het zal even duren voor je lichaam zich hersteld heeft. Het heeft een aardige opduvel gehad.

16. singa

singa Niet meer actief

Ik weet niet of het nog een nasleep van de hellp is. Ik weet wel dat je er erg lang last van kan hebben maar als je bloeddruk eerst een stuk beter is geweest heb ik geen idee.
    Ik weet wel dat als je bloeddruk te hoog is en je wil zwanger worden dan is het verstandig om te wachten tot je medicijnen zijn ingesteld en je bloeddruk weer beter is. Hoe lang dat duurt hangt van je lichaam af. Mocht jemedicinnen nodig hebben dan is het misschien wel verstandig om alvast aan te geven dat je en zwangerschapswens hebt. Dan kun je misschien meteen beginnen met medicijnen die je tijdens je zwangerschap door kunt blijven gebruiken.
    Je komt dan bij een 2e zwangerschap sowieso onder behandeling van de gyn. Maar dat is verder geen probleem denk ik.
    In ieder geval zou ik voor je concrete plannen hebt voor een 2e zwangerschap een gesprek met je gyn aanvragen.

17. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Hier is het weer bal. Bloeddruk is weer gestegen. Vrijdag een spoedafspraak 150/110 en vandaag extra controle en bloedafname. bloeddruk was 140/110.

Woensdag krijg ik de uitslag en vrijdag weer bloeddrukcontrole.

Moontje je had trouwens gelijk. Mijn hoest bleek inderdaad toch geen allergie hoest te zijn maar een bijwerking van de Ramipril Comp. medicijnen.

Nu word ik ingewerkt op een ander middel gelijk met dubbele dosis. Dus nu hier weer de opstart bijwerkingen van.

Ik houd me rustig en wacht alles af. Meer kan ik nu niet doen.

Hoest met iedereen?

18. singa

singa Niet meer actief

Wat vervelend dat je bloeddruk nog steeds niet goed is. Hopelijk doen de nieuwe medicijnen beter hun werk. Zijn de bijwerkingen van de nieuwe medicijnen beter te verdragen?

Aanstaande maandag krijg ik de uitslag van mijn bloedonderzoeken. Ik ben benieuwd of nu alles goed is en ik van de laatste bijwerking af ben. Dan moet ik alleen nog eens laten prikken voor de schildklier maar van die medicijnen kom ik niet meer af.

19. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    De bijwerkingen bij deze zitten vooral in het begin, met inregelen van de medicijnen zeg maar. Zijn overigens ook flinke. Namelijk Hoofdpijn, rood hooft en eventueel warmte flashes door je lichaam, misselijkheid, en spierpijn/krampen.

De hoofdpijn en misselijkheid waren met 2 dagen al over. Het rode hooft en de warmte flushes heb ik nog steeds maar gelukkig niet meer zo lang. En de spierpijn heb ik ook nog.

Jij komt dus nooit meer van je bloeddrukmedicatie af? En hoe weten ze dit? door af en toe af te bouwen ofzo?

20. singa

singa Niet meer actief

Wat een nare bijwerkingen ook. Daar heb je echt de hele dag last van.

Ik heb nu alleen nog maar medicijnen voor de schildklier. Met de bloeddrukmedicijnen ben ik rond april gestopt gelukkig. Ik heb ze bijna anderhalf jaar geslikt dus ik was er wel klaar mee.
    De schildklier is nu gewoon een chronische ziekte die ik aan de zwangerschap over heb gehouden.

Deel Deze Pagina