Hellp syndroom gehad hoe sta je tegenover een nieuwe zwangerschap?

Discussie in 'Prematuur' gestart door girl1988, 30 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

26 apr 2012
    2.598
    0
    0
    Ik merk dat het mij steeds meer bezig gaat houden. Tijdens de zwangerschap wisten we allebei dat we graag 2 kindjes wilde hebben als het zou lukken. Maar toen werd onze wereld op zijn kop gezet en was het niet meer zo vanzelfsprekend. Nu Norah bijna 1 jaar is komt die vraag steeds vaker durf ik het nog een keer aan. Begin december bij de gyn geweest om de uitslag van smart onderzoek te bespreken kans is 25% kans op zwangerschapsvergiftiging en dan 2,5% op hellp. Dan denk je 75% kans dus dat het goed gaat maar toch ergens bang dat je alsnog bij die 25% val. Mijn man is nu heel erg aan het twijfelen en heeft nu zoiets van misschien wel helemaal geen 2e. Die heeft mij natuurlijk gezien op het moment dat het echt slecht ging en is dankbaar dat het goed is gekomen. Zijn er nog meer die met die gevoelens worstelen?

2. talkingchair

talkingchair Niet meer actief

Ik heb geen HELLP gehad, maar wel PE. Ook een heel ziek kindje door de gbs-bacterie. Ik twijfel nu ook ontzettend of we ooit nog voor een tweede gaan. Natuurlijk, Rebekka is nog jong en alles is nog zo vers, maar ik zie er vreselijk tegenop, omdat ik het zwanger zijn zelf ook echt drama vond. 8 maanden lang non-stop overgeven. :(

3. Judith1983

11 nov 2013
    36
    0
    6
    Ik herken je gevoel. Ik ben in 2012 mijn dochtertje verloren doordat ik het Hellp syndroom had. Zij is na een spoedkeizersnede geboren na 28 weken zwangerschap en ze mocht slechts 2 dagen oud worden.
    De kans op herhaling was 20% voor PE en 2,5% voor Hellp.
    ik wist zeker dat ik nog een kindje wilde maar manlief durfde niet meer.
    Uiteindelijk toch voor een kindje gegaan vrij snel na het verlies omdat ik bang was dat ik anders niet meer zou durven.
    Na een zeer stressvolle ( ontspannen zwanger zijn zit er niet meer in), maar lichamelijk probleemloze zwangerschap is in 2013 een gezonde dochter geboren, en in 2014 kregen we er als cadeautje nog een dochter bij.
    Psychisch waren de zwangerschappen erg zwaar, maar lichamelijk geen problemen. Het kan dus wel...

Succes met de moeilijke beslissing!

4. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

31 dec 2014
    449
    229
    43
    Vrouw
    Ik heb zelf eind 2013 ook Hellp gehad en mijn dochter is met 32+5 geboren. Ze is nu net 1 geworden en heeft er niets aan over gehouden. Ik hou me ook bezig met die vraag of ik het ooit opnieuw aandurf. Mijn man zei gisteren over 2015; misschien wel opnieuw zwanger? Hij wil heel graag meer kinderen. Nou, ik wordt al benauwd van het idee alleen al. Ik heb ook 25% kans op herhaling. Ik heb me voorgenomen om in 2015 na te denken of ik er in 2016 voor wil gaan. Ik vraag me vooral af of ik een eventueel tweede kindje een moeilijke start wil aandoen mocht het weer mis gaan. Ook al weet ik dat het ook goed kan gaan. Maar een tweede zwangerschap zal nooit meer zorgeloos zijn :(.

5. TJ82

TJ82 Bekend lid

27 nov 2010
    929
    20
    18
    Europa
    Ik heb bij de 1e ook hellp gehad. Was een zware zwangerschap, maar toch vol kunnen houden tot 34 weken. Toch heb ik nooit getwijfeld over een 2e kindje, de wens was te groot. Stond van begin af aan onder strenge controle van de gyn. Al vrij snel weer hoge bloeddruk, maar was goed onder controle te houden met medicijnen. Een 2e zwangerschap ik natuurlijk altijd zwaar omdat je al een kleintje hebt rondlopen, maar mij is het uiteindelijk allemaal mee gevallen. Dit keer geen hellp gehad en met 38 weken een geplande keizersnede gehad. Kan dus zeker goed gaan! Maar inderdaad: zorgenloos zwanger ben je niet meer. Succes met jullie beslissing!

6. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Het is en blijft natuurlijk een heel persoonlijke beslissing.

Zelf heb ik HELLP + PE gehad en heb ik op dit moment door hart- en vaatproblemen die er achter weg gekomen zijn 100% kans op herhaling. 37% als mijn conditie weer beter wordt, waar ik aan werk door middel van o.a. cardiofitness.
    Voor mij speelt ook mee dat ik na de geboorte van mijn zoon nog een vreselijke postnatale depressie heb gehad en hij een huilbaby was. Dit alles maakt dat we er vrijwel zeker van zijn dat er geen kindje meer komt, hoe moeilijk ik dat ook vind.

Ik wil jullie sterkte wensen met welke keuze jullie ook maken.

7. Pluis79

Pluis79 Actief lid

23 dec 2014
    377
    40
    28
    NULL
    NULL
    Hallo Meiden
    Ik ben 31 oktober bevallen van een prachtige dochter. Zij is met 29 weken geboren omdat ik ook Hellp had. Helaas is zij na tien dagen overleden. Heb inmiddels een gesprek gehad bij de gyn en hij zei dat ik sowieso een half jaar moest wachten met weer zwanger worden ivm ks en hellp. Ik lees echter overal terug dat jullie een kansberekening hebben laten maken. Mag ik vragen waar jullie dat gedaan hebben. Dit is mij vanuit het ziekenhuis nl niet aangeboden.
    En is er bij jullie ook gezegd, hoe lang jullie moesten wachten?

8. lynnetjee

lynnetjee Bekend lid

30 jan 2014
    647
    0
    16
    verzorgende ig
    limburg

Ik krijg dit in Maastricht, maar er zijn meer ziekenhuizen waar ze dit doen. Je moet hiervoor wel een bepaalde tijd niet zwanger zijn ( ik ben 1 november bevallen en nog aan het wachten op het telefoontje voor de afspraak).
    Wat verschrikkelijk wat je hebt moeten meemaken! Geen woorden voor! Heel veel sterkte!

9. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

26 apr 2012
    2.598
    0
    0
    Ik heb meegedaan met het smart onderzoek in het umc in utrecht. Je hebt dan na paar weken een afspraak met de internist en gyn om de uitslag te bespreken. Ik heb bij de nacontrole bij de gyn te horen gekregen dat we het beste een jaar konden wachten vanwege de ks.

10. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

26 apr 2012
    2.598
    0
    0
    Iedereen bedankt ik merk dat het ene moment ik er meer aan denk dan het andere moment. Op dit moment roep mijn gevoel dat ik de stap wel durf te nemen om voor een 2e kindje te gaan maar helaas denk mijn man daar op dit moment anders over. Ik laat hem maar even rustig en over paar weken zal ik er eens naar vragen wat de twijfel bij hem vandaan komt.

11. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    voor nu zeg ik nog even niet voor een nieuwe zwangerschap, maar ik wil er toch wel heel erg graag voor gaan als onze kleine dame wat groter is (als ze minimaal 4 jaar is, eerder echt niet)

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Misschien helpt het als jullie eens met zijn tweetjes naar de gynaecoloog gaan? HELLP is vaak zo erg en het overdondert je vaak omdat het plotseling op komt zetten. Ik wist al bij mijn eerste dat mijn kans op HELLP uitzonderlijk groot was (zit in de familie) en ik heb me vooraf bij de gyn voor laten lichten. Ik zat dus ook in de hoog risisco poli, heb gevraagd wat hun behandelprotocollenm waren, hoe de samenwerking was met ziekenhuizen met een NICU en meer van dit alles. Daardoor heb ik al mijn zwangeschappen een heel veilig gevoel gehad. Ik kreeg HELLP met 27 weken en heb het weten te rekken tot 32 weken door bloeddrukverlagende medicijnen, bedrust etc. Mijn tweede is met 38 weken geboren na PE, maar dat was zo licht omdat ze vanwege mijn voorgeschiedenis niet wilden wachten. Bij de derde geen last gehad.

Bottom line: als je graag nog een kindje wilt zou ik me voor laten lichten. Niemand kan je ooit met zekerheid zeggen of je weer HELLP gaat krijgen of niet, maar je kunt je er wel op voorbreiden. En bij een tweede komt het bijna altijd later.

13. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

26 apr 2012
    2.598
    0
    0
    We zijn in december bij de gyn geweest en hebben het daar ook gehad hoeveel kans bij een volgende zwangerschap. Het is dus echt aan mijn man om dat allemaal op een rijtje te zetten.

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Dat is al heel goed dat jullie dat gedaan hebben! Maar ik bedoel eigenlijk meer kijken welke zorg ze allemaal kunnen bieden. Ik ging er gewoon van uit dat ik het zou krijgen, en weer zou krijgen. Dat scheelt de stress want ze kunnen wel een percentage geven, maar zelfs met maar 3% kun je ook botte pech hebben, of met 99% kun je geluk hebben dat je het niet krijgt. Dus wij gingen uit van het slechtste, en hebben ons daarop voorbereid. En toen was het voor geen van beiden echt heel erg traumatisch. Wel heel pijnlijk voor mij natuurlijk, maar geen grote schrik.

15. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

26 apr 2012
    2.598
    0
    0
    We hebben het er toen ook met de gyn ook over gehad dat er meer controle komt bij een volgende zwangerschap. Vanaf 20 weken om de 2 weken controle zo nodig nog vaker en veel groei/doppler echo's. En vanaf 12 weken kinderaspirine gaan slikken.

16. Mamasboefje

Mamasboefje Actief lid

25 mrt 2013
    195
    0
    16
    Noord-brabant
    Ik heb tijdens de 2e zwangerschap het hellp-syndroom gehad. Met 26 weken + 2 dagen is ons zoontje geboren dmv spoedkeizersnede. Wij willen ook heel graag nog een kindje dus ik heb een aantal weken geleden het prius-onderzoek laten doen in Maastricht. Hier kwam uit dat ik vit. b12 te kort heb, trage stofwisseling en te weinig plasmavolume in het bloed. De kans dat ik nu weer het hellp-syndroom zou krijgen is 73% en 8% op vroeggeboorte voor 34 weken. Normaal gesproken is dit bij de meeste vrouwen 2%. Enorm schrikken dus! Als ik aan mijn conditie ga werken zou de kans iets lager liggen maar waarschijnlijk toch nog een hoge risico. Ik wil zo graag nog een kindje maar ik weet echt niet of ik het nog zou durven

17. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

26 apr 2012
    2.598
    0
    0
    Mamasboefje wat ontzettend schrikken zeg ik snap dat het heel lastig is om dan een keuze te maken of je het nog wel aandurf.

Paar dagen geleden over de twijfels gehad blijkt dus dat hij meerdere twijfels heeft die hij zelf moet oplossen. Hij geeft ook aan tijd nodig te hebben en dat doen we dan maar ook.

18. Traveller

Traveller Lid

18 aug 2011
    68
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een ervaring. In 2012 kreeg ik met 37+5 weken HELLP. Onze zoon is binnen 24 uur geboren en ik heb lang moeten herstellen, mede vanwege nog andere complicaties tijdens en na de bevalling. Ook wij hebben lang getwijfeld over een tweede kindje (het eerste jaar zei ik dat ik dat nooit meer wilde). Na twee jaar en een gesprek met de gynaecoloog durfden we het toch weer aan. Ik ben nu 18 weken zwanger en tot nu toe gaat het goed. Bloeddruk was erg hoog, maar nu goed genoeg en fysiek voel ik me ook goed. De spanning en onzekerheid over de risico's en de bevalling spelen af en toe op en dan kan ik er van overstuur zijn. Gelukkig word ik goed begeleid in het ziekenhuis (ben daar iedere twee weken) en kan ik ook genieten van de zwangerschap.
    Iedereen succes met de afweging en, voor degenen die ervoor gaan, een goede zwangerschap gewenst!

19. Bodien

Bodien Fanatiek lid

15 mrt 2013
    1.621
    174
    63
    Ik had een vraag....zijn er geen medicatie om helpp syndroom een beetje de kop in te steken van te voren? Ik had zoiets gehoord namelijk.

20. Traveller

Traveller Lid

18 aug 2011
    68
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij geven ze alleen bloeddrukmedicatie uit voorzorg. Als je het hebt, krijg je medicatie, maar dan ben je al ziek en dat is om complicaties te voorkomen. Althans dat is hoe het bij mij ging en gaat.

Deel Deze Pagina