Mijn waarden waren heel mooi, afgelopen vrijdag nog telefonisch consult met de internist gehad en die was heel tevreden. Sinds gisteravond zijn mijn waarden echter enorm gestegen. Zit continu tussen 13,8 (gisteravond) en 10.4! Heb de insuline al mega omhoog gegooid (zit nu dik boven 200 EH) en tussendoor veel extra bijgespoten maar het wordt niet lager! Op internet kan ik niets vinden en internist niet te bereiken (spoedgevallen alleen op werkdagen). Ik heb normaal gegeten (net als anders) en genoeg vocht (water) gehad... Iemand tips? Of iemand die ook 1ste weken van zwangerschap dit beleeft? Lijkt nml wel of ik de enige ben (op internet alleen gevonden dat het later in de zwangerschap zo is, niet na een paar weken al). Ik heb trouwens type 2 en ga natuurlijk morgen gelijk bellen...
Wat vervelend dar je zulke hoge waardes hebt. Ik denk dat ik de huisartsenpost zou bellen, zij kunnen je doorsturen naar het ziekenhuis en een dienstdoende internet oppiepen. Of desnoods telefonisch contact. Ik weet niet hoeveel eenheden je normaal moet spuiten, maar ik vind 200 echt heel erg veel. Succes!
Ja hij zakt nu wel iets, ben maar op de loopband gaan staan, beweging doet immers waarden ook dalen. Maar nog niet genoeg... Normaal spuit ik rond de 110EH. Is afhankelijk van het aantal koolhydraten dat ik neem. Verdorie, let er zo goed op en doe zo mijn best, gebeurt dit weer... Net al mega jank bui gehad omdat ik zo bang ben dat het nu weer misgaat...
Ja, dat zijn mijn EH... 's ochtends meestal rond de 30, lunch rond de 40 en diner rond de 40/50... En vandaag dus veel meer gespoten... Daarom maak ik me ook zo'n zorgen...
Hoe heet het wat je spuit? En is het lang of kort werkend? Mijn man heeft type 1 diabetes en die snapt dat je je zorgen maakt, en je idd morgen even met je internist moet overleggen. Hij vind dat je echt heel veel spuit (hij spuit 48 lang werkend en bij elke maaltijd 10 eenheden kort werkend.) Hij zegt dat je moet oppassen bij zulke grote hoeveelheden spuiten, zodat je niet insuline resistent word ervoor. Want anders blijf je aan het spuiten en werkt het niet meer (goed.) Voor nu raad hij aan, om aan te houden wat je nu doet, maar dat wat je spuit nu niet goed voor je werkt. Dus morgen echt even bellen, want of je zal dan een mix moeten spuiten van kort en lang werkend of een andere insuline. Als je je eigen bloedglucose meter hebt, en je gaat meten, was dan eerst goed je handen. Dit kan je waarden ook beïnvloeden. Daarnaast, snap ik ook dat je je zorgen maakt, maar probeer rustig te blijven. Door stress kunnen je waardes ook omhoog schieten. Het is niet goed om hoog te zitten, maar 1 nachtje valt nog te overzien.
Ik spuit savonds 86 EH insulatard (langwerkend), die had ik nog niet eens meegenomen... Overdag spuit ik Novarapid (kortwerkend). Bij meten was ik idd mijn handen, dus dat kan het niet zijn. Waarde was zojuist 9.4 dus wel iets gedaald. Ik ga morgen sowieso bellen, maar hoop maar dat het geen gevolgen heeft voor zwangerschap... Pffff heb vandaag elk half uur gemeten en blijft veel te hoog... Gatver zeg. Ik weet dat stress kan verhogen maar man man, wat een gedoe... Hopelijk morgenochtend wat minder hoog... 1 nacht is idd te overzien, maar het is nu al sinds gisteravond... Wel bedankt voor je (man's reactie)! Hoop dat ze er morgen wat aan kunnen doen...
Vraag morgen eens of Lantis en Humalog geschikt zijn tijdens de zwangerschap? Mijn man heeft ook heel lang insulatard gespoten en daar had hij idd veel meer van nodig en daar reageerde hij ook minder goed op dan bij Lantis. Zelfde geld voor Novarapid. Misschien is dat bij jou ook zo? Lantis heeft een betere 24 uurs werking, zonder pieken en dalen. Het is een vrij nieuwe insuline, dus ik weet niet of ze er al naar gekeken hebben voor bij een zwangerschap. Echt heel vervelend joh, ik snap ook echt dat je je zorgen maakt. Ik denk dat het wel meevalt qua schade voor de zwangerschap, je zit pas sinds gister zo hoog toch? En je trekt morgen aan de bel, en ik hoop dat het dan beter gaat. Heel veel succes en rustig aan. Ik blijf je topic wel even volgen
. Bedankt voor de tips! Ga het morgen meteen vragen! En ik post hier natuurlijk hoe het verder gaat... Ik hoop ook dat 1 dagje niets uitmaakt, hiervoor stond ik er echt heel goed voor... Ga nu proberen te slapen. Ik laat even weten wat internist zegt!
Gatver de gatver. Vanmorgen 7.8 (das redelijk normaal voor mij), 40 EH gespoten (2 volkoren broodjes en beker melk), net gemeten. Nu is de waarde 14.0! Net gebeld met verpleegkundige, Internist belt me zo terug
Wat raar zeg dat je suiker meteen zo enorm omhoog springt, net alsof de insuline helemaal niks doet. Je eet normaal ook. Goed dat je langs moet komen, ben benieuwd wat ze zeggen. Succes!
Ok, Internist heeft me wel gerustgesteld. Ik moet wel meer spuiten, maar in meerdere keren, dan neemt het waarschijnlijk beter op. Daarbij gaf hij aan dat hij het vaker ziet dat iemand met type II in het begin van de zwangerschap meer insuline nodig heeft, soms wel 3 a 4 x zoveel dan wat je gewend bent. Ik moet niet schrikken als het nog meer omhoog gaat dus. Hij zei dat mijn waarden daarvoor echt perfect waren en dat hij zich nu nog geen zorgen maakt. Insuline dus ophogen en om de 2 uur meten, zonnodig ook dan bijspuiten. 'sOchtens de langwerkende insuline extra spuiten. Dagelijks contact houden met internist, dus ze zitten er bovenop! Vooral omdat hij aangaf dat het vaker gebeurt en dat hij er niet van schrok, ben ik wel wat gerustgesteld, maar zal blij zijn als de 1ste echo is geweest (en natuurlijk nog blijer met een mooi kloppend hartje)! En mocht niet meer om het half uur meten
Oke, ja daar heb ik geen verstand van, van type 2 en minder goed opnemen van insuline. Vind het alleen wel raar dat je NOG meer moet spuiten, je spuit al zo enorm veel. Waar houd het dan een keer op? Maar ik hoop dat het nu gewoon beter gaat, fijn dat je nu weer gerustgesteld bent. Ik snap heel goed dat je blij bent als je de eerste echo hebt gehad. Ik hoop dat die ook gewoon hartstikke goed is!
Ja nou ja, dat ophouden met extra spuiten kan dus nog wel even duren, zoals ik hem begreep... Kan wel 4 x normale hoeveelheid, dat zou voor mij dan 400EH zijn...Pffff... maar als het maar helpt... Heb trouwens geluncht (3 x brood en beker melk) en 2 uur later was het 8.7. Nog niet optimaal, maar in elk geval een stuk lager... hoop dat dit wat doorzet, kan ik weer even rustig slapen... Moest jouw man er ook zo aan wennen (das dan wel type 1 dus wel anders, maar toch)... Het is wel te doen, maar ik moest er echt heel erg aan wennen... vooral op het werk met vergaderingen enzo. Altijd erom denken dat ik spul en eten bij heb... En dan dit soort dingen zoals afgelopen weekend, daar ben ik nog helemaal niet aan gewend...
Okee, jeetje, nouja als het je maar helpt! 8,7 is al beter dan 13! Hoop dat het nu beter gaat worden en weer lekker gerust kan slapen. Mijn man heeft het er heel erg moeilijk mee gehad (hij was 8 toen hij het kreeg.) Toen ik met hem kreeg was ik 17, maar had het er nog steeds heel moeilijk mee. Eigenlijk sinds zijn 21ste ofzo heeft hij het geaccepteerd. Hij is nu bijna 27 (de 11ste ) Ik snap dus zeker dat het voor jou enorm wennen is. Kan jij ervan af komen na je zwangerschap?