Hallo, Ik hoop dat een van jullie me kan helpen. Al sinds een aantal weken heb ik erg last van zeurende rugpijn. Het begon in mijn bekken en lage rug, maar dat gaat nu redelijk goed. Ik volg Mensendieck, ongeveer vanaf het begin van het ontstaan van de klachten. Maar sinds 2.5 week heb ik nu steeds erger wordende continue hoge rugpijn. Ik slaap 's nachts nauwelijks, ben overdag ontzettend moe en sleep me door de dag waarbij ik me geen houding kan aannemen die geen pijn doet en ik zie er de hele dag tegenop om naar bed te gaan, omdat het 's nachts nog veel erger wordt. Ik neem warme douches, gebruik kruiken, paracetamol en loop 's nachts te spoken door het huis omdat ik niet kan liggen door de pijn. Het maakt ook dat ik me nog erger ga verkrampen en daardoor met ademen ook erg pijn in mijn rug krijg. Ik doe trouw mijn oefeningetjes, maar die gaan ook niet van harte door de pijn. Wat moet ik nu? Ik weet het niet meer....en ik ben nog lang niet bij de eindstreep! Groetjes van een wanhopige Emma.
Hoi Emma, Vervelend voor je zeg. Hoge rugklachten hebben vaak te maken met je lichaamshouding. Wanneer je staat zul je misschien niet optimaal staan voor jouw lichaam. Dit is iets waar je zelf op moet letten en er zelf achter moet komen wanner je er meer last van hebt dan anders. Wanneer je bijvoorbeeld lang hebt gezeten achter de computer of lang hebt gestaan met je werk, of wanneer je een nieuw matras hebt waardoor je lichaamshouding anders is dan normaal of wanneer je een tijdje in en ingewikkelde gebukte houding hebt gezeten en noem maar op. Daar kun je allemaal hoge rugklachten van krijgen. Het is belangrijk te letten op een iets gekanteld bekken tijdens het staan. Ga iets in spreidstand staan, ga iets door je knieen en maak je rug niet hol. Dat is de meest stabiele houding. Wanneer je zit probeer niet met je benen over elkaar te zitten en zorg dat je op een stoel met een rugleuning zit. Ga tegen de stoelleuning aanzitten en probeer zonder onderuit te zakken je onderrug tegen de leuning te zetten. Houdt wel je schouders recht en naar achteren. Verder is het erg vervelend, maar je klachten zullen pas helemaal overgaan als je bent bevallen, misschien heb je al wel een zwakke rug, maar je kunt niet meer doen dan op je houding letten, je aan de oefeningen van de Mensendieck houden en aan de bel trekken als het echt niet meer vol te houden is. Wellicht kun je dan met je werk iets regelen om meer rust te creeeren. Feit is wel dat je rust moet afwisselen met beweging. De dingen die je verder doet als paracetamol, kruiken en warme douches zijn goed. Succes Groetjes Brigitte
Ben weer naar de huisarts geweest omdat het inderdaad echt niet meer ging. Al weken maar een paar uurtjes per nacht geslapen en 's nachts vaak een warm bad moeten nemen en doodmoe zijn van alles. Erg frustrerend, ook omdat paracetamol niet werkt en mijn ideeen een beetje op zijn. Maar wat blijkt; er was meer aan de hand: ik heb een verschoven wervel (T6-7) waardoor de meeste klachten veroorzaakt worden! Ik had namelijk ook zo'n pijn bij ademhalen omdat het helemaal uitstraalde via mijn tussenribspieren. En door de pijn verkrampte mijn hele bovenlichaam. Ik heb nu dus ook Manuele Therapie naast de Mensendieck. ik voel me wel een beetje een gammel mens, maar ik wil echt alles doen om wat van die pijn af te komen! We houden de moed er maar in, wilde jullie nog even op de hoogte stellen van alles. Groetjes, Emma
Jeetje, dat is niet niks inderdaad. In ieder geval veel sterkte en houd de moed er inderdaad in, het is voor een goed doel! Groetjes Brigitte