Ik ben zwanger van ons derde kindje . We hebben een zoon van 8 en een dochter van 5. Wij willen na de eerste echo, over 1,5 week, vertellen dat ze een broertje of zusje krijgen. We willen dit eigenlijk op een leuke originele manier doen maar hebben eigenlijk nog geen idee hoe . Wie heeft er leuke ideeën? Daarna zal van hun kant de onvermijdelijke vraag komen hoe die baby dan in mama's buik terecht komt.... Ik ben eigenlijk op zoek naar een leuk filmpje o.i.d om hen een bevruchting te laten zien... Ik zag laatst een leuk filmpje in "de lijfshow" op sbs6 maar kan 'm nergens terug vinden . Wie o wie kan me helpen? Knuf Sjoeke.
Ik zou eerst maar eens afwachten of die vraag wel komt Maar hier hebben we dat rond die tijd altijd simpelweg uitgelegd dat er een zaadje van papa bij een eitje van mij kwam en dat daar een baby'tje uit groeit. Verder vroegen ze dan niet, dat kwam later pas.
Hier kun je de afleveringen terugzien van de lijf show De Lijf Show gemist? Kijk hier alle uitzendingen!
Zo hebben wij het ook gedaan. Alleen de oudste van bijna 10, kwam met die vraag. Maar naderhand vroeg hij, hoe komt dat zaadje er dan in. En ik ben zo'n moeder die er niet omheen draait. En heb netjes uitgelegd dat een man en vrouw dan gemeenschap hebben. Maar dan met andere woorden ofcourse. Ga met zulke dingen er niet omheen draaien
Wat ontzettend goed van je! Ik kom in mijn werk veel mensen tegen waarbij er eigenlijk nauwelijks voorlichting is gegeven. Vind ik wel erg belangrijk.
Ik moet even terug denken aan toen mijn moeder het mij vertelde..ik weet nog dat ik het zooo ontzettend VIES vond!!!! hahaha Maar ik zou indd eerst maar eens kijken of die vraag komt..5jaar is nog vrij jong toch, ik weet niet of die er wel zo diep over gaat nadenken, maar dat is per kind verschillend uiteraard. Ik vind het wel goed van je dat je ze voorlicht, tegenwoordig gebeurd dat bijna niet meer volgens mij, en horen ze de ranzigste verhalen van de straat. Ik zou er ook niet om heen draaien denk ik..ook al is het wel lastig lijkt mij om zoiets op een kinderlijke manier uit te leggen. Ik wens je iig heel veel succes!!
Ja zeker, ik vind dat ook erg belangrijk. Op een gegeven moment komen ze op een leeftijd dat ze gaan doorvragen, zoals mijn oudste dus. En als je dan een fantasie verhaal er van maakt, ja dan hou je niet alleen je kind voor de gek, maar ook jezelf. Met eerlijkheid bereik je veel mee, ook met voorlichting geven aan je kids.
Ikweet nog dat toen mijn moeder het aan mij ging vertellen ze een soort prentenboek uit de bieb mee had genomen er over. Daar stond alles heel goed in beschreven. Gewoon op een nette maar eerlijke manier. Misschien eens langs de bieb dus ???
Er zijn inderdaad hele mooie prentenboeken te koop/leen. Deze zijn voor alle leeftijden te krijgen. Een fijne manier om de kinderen een beeld erbij te laten krijgen als ze de vraag stellen.
Bedankt voor jullie goede en leuke tips. Ik ben zeker van plan om open kaart te spelen, zeker voor onze oudste. De jongste kan ik waarschijnlijk nog wel uitleggen dat je daar een eitje van mama en een zaadje van papa voor nodig hebt en als papa en mama dan dicht tegen elkaar aanliggen, het zaadje bij het eitje komt en dat daar een baby uit groeit. Mijn oudste zou dan waarschijnlijk willen weten hoe dat zaadje dan bij dat eitje komt . Ik denk dat ik zeker de linkjes, die jullie hebben gegeven, ga gebruiken mocht dat nodig zijn. De van school-tv vind ik erg duidelijk zonder echt in details te treden .
ik heb zelf ook een dochter van 4 en een zoon bijna 9. hun wouden al heel lang een broertje en of een zusje. we hebben 3 maanden geleden gezegd dat we het ook heel graag willen en dat we god moesten vragen of hij een gezond kindje in mamaze buik wou laten groeien. en toen ik zwanger was hebben we gezegd dat het heeft geholpen en dat mama nu een baby in de buik heeft als die groot genoeg is eruit word gehaald.ik vind ze nog te klein om over zaadjes van mama en papa te hebben want dan komen er nog meer vragen als ze oud genoeg zijn komen ze er vanzelf achter hoe dat allemaal gebeurt )
Toen ik zwanger was van de 2e was mijn dochter bijna 4 jaar. Ik vond een erg leuk boek in de bieb, dit heette 'kunnen papa's ook kindjes krijgen?' Dit was een erg leuk boek wat op een speelse manier uitlegde hoe het in elkaar zit met gepaste plaatjes. Mijn dochter vond dit reuze intressant en zo konden we er ook op haar niveau over praten Succes...
Mijn neefje van drie vroeg het zich ook af.... Dus mijn zus zei snel daar zijn de ooievaars voor en dat vond ie een prima antwoord. Nu zegt hij elke keer de vogel met het hoofd in de grond (struisvogel) komt straks met de baby... Hij kan die twee niet uit elkaar houden en dat vind ie zelf ook wel grappig. Op een latere leeftijd komt een meer waarheids verhaal vanzelf. Zo hoort bij elke leeftijd een niveau van details, je merkt denk ik snel genoeg of het duidelijk genoeg is of dat er nog uitleg nodig is.
Ik ga mijn 3-jarige echt geen verhaal over de ooievaar vertellen. Bij 3 wordt gewoon verteld dat papa een baby'tje in mama's buik heeft gestopt. Dat vond mijn kind een prima verhaal. Als er meer vragen komen geef ik daar gewoon antwoord op. Ik vind seks heel speciaal, en ik wil mijn kind daar mijn verhaal over vertellen zodat hij tegenwicht heeft tegen wat hij later nog hoort.
hmm toen ik bij mijn oppaskindjes was en het vertelde, wat was ik blij dat die ouders er ook waren!! kwam inderdaad ook die vraag... ik een beetje hulp zoeken bij de ouders want ja dat is ook een beetje hun taak,vind ik persoonlijk. sprong hun dochtertje van 5 zelf al in met het antwoord van ja appie en aappieman hebben in bed gelegen heel lief samen en toen ging het zaadje zwemmen zo in de buik bij aappie en zo gebeurd het. vergeet niet kinderen horen veel van elkaar en ook opschool is dit tegenwoordig wel een actueel onderwerp. hun hebben elk jaar het thema lentekriebels beginend bij de kleuters op de kinder manier tot aan groep 8 met al wat serieuzer gepraat erover
Het gaat toch niet om dat jij je kind iets wijs maakt over een ooievaar... De opmerking daar is de ooievaar voor, Was voor dit jochie genoeg. Een kind die het verschil niet weet tussen een ooievaar of een struisvogel hoef je volgens mij niet uit te leggen dat mensen sex hebben.
Wij kregen vroeger van de juf op school een boek dat heette: Joch, Lotje en Minimi.... Was zeer leerzaam en nu snapten we echt waar ons broertje vandaan kwam.