Hallo dames, Dit is waarschijnlijk al een keer eerder gevraagt maar ik wil toch even ervaringen/kennis van andere dames horen. Mijn situatie is alsvolgt: Ik heb me in kunnen schrijven bij de enige verloskundige in mijn buurt alleen die is redelijk druk, er komt 1x in de week iemand voor een echo te maken. Nu heb ik een plekje kunnen krijgen voor mijn eerste echo, ik ben dan ongeveer 12,5 week. Als het die week niet kan dan wordt het 2 weken later. Nu zit ik alleen met het probleem dat het om half 4 is en ik tot half 5 ingeroosterd sta. Ik heb contact met de planning opgenomen en mijn situatie uitgelegd maar ze zeggen dat ik geen verlof kan krijgen en dat ik zelf maar iemand moet zoeken die mijn dienst wil overnemen (dat gaat dus nooit lukken..) Ik heb al wel het een en ander op internet gelezen, maar ik ben wel een uitzendkracht. Juist hierdoor voel ik me niet echt sterk in mijn schoenen.. Wat zijn nou precies mijn rechten en plichten en kan ik met een een of andere instantie hierover contact opnemen?
Uitzendkracht of niet jouw werkgever moet jou vrij geven om naar de verloskundige te gaan. Sterker nog...hij moet het zelfs doorbetalen (medisch verlof). Uiteraard moet je dan echt niet op een ander moment kunnen en dat heb je in dit geval al aangegeven. Dit is volgens de arbeidstijdenwet geregeld en daar kunnen ze niet onderuit.
Denk ook dat ze dat verplicht zijn. Op het werk of bij jouw uitzendbureau heb je al een briefje binnen gebracht dat je zwanger bent met de vermoedelijke bevallingsdatum? Vanaf dan heb je zwangerschapsbescherming en zijn ze verplicht om je naar dat onderzoek te laten gaan. Anders jou gewoon ziek melden en even langs de ha voor een briefje.
In principe is de zwangerschapsverklaring nog niet eens verplicht, zodra je hebt gezegd dat je zwanger bent heb je die bescherming en rechten en plichten. Je werkgever kan dan vragen om de verklaring en die krijg je van de verloskundige. Wat ze doen bij je is schandalig eigenlijk...
Ja als jij redelijkerwijs een medische afspraak onder werktijd moet maken is de werkgever verplicht je daarvoor (betaald) verlof toe te kennen. Het is wat anders als je het ook makkelijk buiten je werktijd kan plannen (als je bijv 2 dagen pw werkt is het niet logisch precies in je werktijd je afspraken te plannen of als de echo de hele week kan worden gedaan), maar dat is in jouw geval dus niet zo.
dokters bezoek ziekenhuis verloskundige bezoek of welk medisch bezoek dan ook moet je vrij krijgen en er staat 2 uur voor die door betaald moeten worden weet niet of jij een uren contract hebt maar bij een nul uren contract ben jij niks verplicht dus gewoon gaan je hebt het op tijd aangegeven en hij moet je vrij geven
Ik werk onregelmatig, en er word van ons verwacht dat we dit soort afspraken, dus ook arts/ tandaets ed buiten werktijden plannen. En anders dus zelf ruilen met collega's.
Volgens mij zit het net even anders. Je werkgever is verplicht je de mogelijkheid te geven om verlof op te nemen om naar de verloskundige (gynaecoloog, etc...) te gaan. Maar de werkgever mag wel verwachten dat je die uren op een ander tijdstip inhaalt en indien dit niet mogelijk is, je hiervoor vakantie uren opneemt. Hij hoeft ze dus niet door te betalen. Ik heb hier in 2010 nog voor gebeld naar de FNV. Mijn werkgever is er ook zo eentje die hier geen extra verlofuren voor geeft.
Een werkgever is verplicht jouw hiervoor verlof te geven, maar wel als je een vast dienstverband hebt. Laten we eerlijk wezen, werkgevers kunnen tegen uitzendkrachten op een of andere dag zeggen dat ze thuis kunnen blijven, dit voordeel/nadeel heeft een werkgever niet als je een vast dienstverband hebt. Je krijgt dan loondoorbetaling maar wel inlevering van je uren. Ik vraag mij alleen af of in dit geval jouw werkgever niet het uitzendbureau is, zij krijgen tenslotte ook betaald doordat ze jouw uitlenen... Wellicht dat je hier wat aan hebt? Zwangere uitzendkracht - zwanger Succes ermee...
Ik zat ook zo 2weken geleden. Voelde me beroerd. Weet nu ondertussen dat het mijn bloeddruk is. Wist ik toen niet. Ik mocht om 16:15 bij de vk komen voor extra check. Moest echter tot 17:45 werken en... ik mocht dus niet weg. Dag later in de ziektewet gegaan. Zit ik nu nog in..bijna 2wk. Het gaat npg steeds echt niet ok.
Inmiddels heb ik dinsdag mijn eerste echo gehad, ik had met iemand kunnen ruilen gelukkig want ze deden erg moeilijk. Het is ook niet het uitzendbureau maar de werkgever die lastig doet. In principe heb ik een 0 uren contract maar ik moet verplicht 40 uur beschikbaar zijn (nu naar beneden gezet naar 36). Daarnaast is het in juli en augustus ook onmogelijk verlof te krijgen, ookal is het 1 of 2 maand van te voren bekend..