Ik zit alweer een paar weekjes op dit forum. En zit ook vaak op het internet te kijken. Wat nou echt waar is.. Wanneer je eventuele innesteling is etc.. Het valt mij op de een zegt dit, en de ander zegt dat! Dan vraag ik me eigen af, wat is nou ECHT waar? Naar mijn weten is elke vrouw 2 a max 3 dagen in de maand vruchtbaar.. En dan kijk ik weer op een andere site, en daar staat weer: 5 dagen lang..? ZUCHT!! Waar kan ik nou echt de waarheid vinden. Dat zegt m'n vriend ook: iedereen zegt maar wat volgends mij. Zelfs de gyn zeg maar wat. De een hoor ik zeggen: je moet temperaturen als je zwanger wilt worden, en de ander zegt weer van niet... Ook zoiets: hoelang duurt het voor dat er een innsteling is? De ene zegt tussen de 5 a 10 dagen. De ander zegt weer: 3 a 8 dagen. Weer een ander zegt: nee, tusssen de 8 en de 12 dagen.... Pfff.... Ik word er een beetje moe van.. En m'n vriend ook eerlijk gezegd. Zo moest ff m'n verhaal kwijt.
Elk lichaam is anders. Je kan bij jouw vragen niet echt spreken van een 'waarheid'. Aantal vruchtbare dagen is wel hetzelfde, namelijk de dagen rond de eisprong > 3 dagen vóór tot en met 1 dag na de eisprong. Bij iedereen verschilt de luteale fase en zo ook de dag van innesteling en de duur ervan. Tot en met 12 DPO kan een innesteling zich voordoen. Als je je cyclus wilt bijhouden is het handig om te kiezen wat het beste bij jou past. Mocht temperaturen voor jou te lastig zijn kan je kiezen voor alleen ovulatietesten of het bijhouden van je cervixslijm.
Cerixslijm snap ik er echt niet hoor. En de laatste 2 dagen stond m'n temp op 37.1 en opeens gisteren weer 36.9 en vandaag 36.8...... Waar moet ik nou van uit gaan. Pfff word er GEK van! Waarom kan het gewoon niet normaal makkelijk zijn.
Ik snap je frustratie, maar het is ook best lastig. Als je een regelmatige cyclus hebt wordt het makkelijker. Heb je dat? Zelf gebruikte ik ovulatie testen en wat de billingsmethode schreef hield ik in de gaten. Helaas is het soms ook zo dat er een maand anders verloopt. Ook niet alle testen werkten bij mij. Ik heb even moeten zoeken maar de digitale cb testen deden het goed. Over het algemeen heb je 14 dagen voordat je ongi wordt je eisprong. Ergens daartussen zal de innesteling plaatsvinden. Dit zal niet de eerste dagen plaatsvinden. Op zich maakt het niet uit hoe lang dat duurt want meestal voel je daar niets van. Waarom zou je dat precies willen weten? O ja en temperaturen is niet mijn methode. Dat werkte bij mij echt niet omdat ik wisselend wel en niet goed slaap. Ik moest ook regelmatig s ochtends m'n bed uit om te plassen en dit alles zorgde er bij mij voor dat het niet betrouwbaar was. Misschien heb jij dat ook? Heb je hier wat aan?
Cb is te duur voor mij.. Dat is niet voor ons budget weggelegd.. Ik temperatuur wel, maar ik word ook elke keer wakker, en dan wacht ik tot half 6. Wanneer ik altijd die tijd tempt. Dus eigenlijk is mijn temp ook niet geldig... Als ik nu weer ongi gaat worden, gan ga ik gelijk ovutestjes kopen. via internet, zijn ze goedkoop!
Hoi, Ik loop al een heel tijdje in het ziekenhuis en ben onderhand ervaringsdeskundige (tegen wil en dank en niet arrogant bedoeld). Wat ik weet is dat er echt een verschil is tussen vruchtbaar zijn en vruchtbare dagen hebben. In het verhaal hieronder ga ik uit van een regelmatige cyclus van 28 dagen: In 12 tot 17 dagen na de eerste dag van de menstruatie, begint in één van de eierstokken een follikel te groeien. In dat follikel rijpt een eitje. Overigens kunnen het zelden ook twee follikels zijn. Wanneer dat follikel ongeveer 20 mm is, zal het gaan knappen. Dat is de eisprong, dan komt het eitje dus vrij. Vervolgens is dat eitje slechts 12 tot 20 uur vruchtbaar! Maar, de vruchtbare dágen zijn daarvoor 3 en daarna 1. Want, het zaad van de man leeft tot 4 dagen. Dus als je 2/3 dagen voor de eisprong klust, dan zitten er nog levende zaadjes in de eileider en kan er dus bevruchting plaatsvinden. Klus je op de dag van de eisprong, dan wordt het al spannender want hoe lang leeft het eitje en hoe snel zijn de zwemmers van je man? Als het eitje is vrijgekomen dan begint de afdaling naar de baarmoeder. Dit duurt 5-7 dagen. Als het in de baarmoeder is en het is bevrucht, dan gaat het innestelen. Dat duurt ook 5 tot 7 dagen. Op het moment dat het eitje bevrucht is, begint al aanmaak van HCG. Maar dat heeft dagen nodig om hoog genoeg te zijn om gemeten te kunnen worden. In de dagen van afdaling en innesteling kan er nog veel misgaan. Daarom is het nooit verstandig om vroeger te testen dan dat je overtijd bent. Je kunt dan positief testen, terwijl het al mis is. Als er geen bevruchting is geweest, dan begint het eitje na afdaling met de aanmaak van hormonen die zorgen voor samentrekking van de baarmoeder en afstoting van het slijmvlies. Die hormonen hebben veel dezelfde bijwerkingen als de hormomen die bij zwangerschap horen. Heb ik het een beetje duidelijk verwoord of is het nu nóg vager geworden? Groetjes Patricia
Zoiets snap ik dan wel. Maar wat ik bedoel te zeggen is, iedereen zegt het weer anders snap je. Maar bedankt voor je uitleg! M'n temp is vandaag opeens een stuk omlager gegaan.. Dus heb er niet echt vertrouwen meer in. Moet van de week ongi worden. Ik baal er gewoon zo van..
Ik kan het me heel goed voorstellen Maar bij mij daalde mijn temperatuur met mijn laatste zwangerschap ook gewoon, dus ik weet niet of je daar alles aan op kunt hangen? Misschien is nog hoop.. Het gaat weer lukken hoor meid, echt waar! Een lege vruchtzak komt onder de miskramen relatief veel voor, ik heb het ook gehad. Het maakt de wens wel steeds sterker en de frustratie groter als het dan weer niet gelukt is! En als het wel gelukt is, is het opnieuw heel spannend omdat je iets in dat vruchtzakje wilt zien! Sterkte!!
Oke, jij heb ook een lege vruchtzak gehad? Je voelt je eigen belazerd door je eigen lichaam, tenminste dat vind ik hoor. Officieel moet ik vrijdag ongi worden.. Dus ben heel erg benieuwd! Heb al heel veel gelezen dat bij alle zwangerschappen de temp omhoog moet blijven staan.
Ieder lichaam is anders! Je bent eigenlijk maar 24uur vruchtbaar,alleen kunnen (goede) zaadcellen wel 5dg leven en dus optijd de eicel bevruchten. Een innesteling is ook per vrouw heel verschillend,die kan snel gaan maar ook langzaam
Ja klopt, en het ziekenhuis heeft dat nog 5 weken gemonitord omdat ze zeker wilden weten dat het niet goed zat. Terwijl ik dat eigenlijk al wel wist, omdat ik IUI had gehad en wist dat de grootte van het vruchtzakje nooit overeenkwam met de inseminatie. Maar het ziekenhuis zei: ja maar misschien is het op een natuurlijke manier verwekt! Terwijl die kans bij mij 1% is. Maar ja, toch 1% hè. Lullige was alleen dat mijn man en ik door de spanning niet meer intiem waren geweest dus wij wisten dat het niet goed was! Moest ik toch 5 weken lang om de dag naar het ziekenhuis voor HCG meting en echo. Elke keer die zwangere vrouwen zien en elke keer naar mijn eigen lege vruchtzakje kijken Ik was gewoon blij dat ik gecurretteerd werd! Tja, het gaat bij de temperatuur om tienden, hè. Dus ik vind het sowieso lastig bepalen altijd!
Nou, toen ik de laatste keer het ziekenhuis bezocht voor controle. Zag ik ook allemaal vrouwen of met dikke buik of baby's pff.. Ik moest toen ook bijna janken. En dan zeg de gyn doodleuk: kom maar over een jaar terug.
Zo bedoelde ik het ook niet hoor dat die de beste zijn. Maar ik bedoelde meer van je kan kijken welke het best bij je aanslaan. Ik werd zelf helemaal gek van het temperaturen. Ook van het testen trouwens. Soms testte ik ook een maand niet want ik trok het niet meer. Het frustreerde me zo. Wanneer ik er minder mee bezig was voelde ik me soms echt prettiger. Misschien ook nog een tip?
O ja dat herken ik zo. Als ik een miskraam had of voor uitslagen van onderzoeken moesten we op dezelfde afdeling zitten als de mensen die bijna gaan bevallen. Verschrikkelijk! Maar nu ik zelf bijna moet bevallen vind ik het zelf soms ook lastig. Je ziet huilende mensen in de wachtkamer en het liefst zou ik ernaast gaan zitten om ze te troosten en zeggen dat ze niet moeten opgeven!
Ik snap dat het de eerste maanden allemaal wat verwarrend is, maar naarmate je langer meeloopt leer je dat veel ogenschijnlijke tegenstrijdigheden voorkomen uit het feit dat iedereen verschillend is. Hoe lang een stel vruchtbaar is kan namelijk enorm verschillen. Als de man heel goed zaad heeft dat lang kan overleven (het langst dat zaad ooit overleeft heeft in een eileider is meer dan een week!) en de vrouw al vroeg voor haar eisprong veel eiwitachtig slijm maakt en de baarmoedermond al mooi open staat dan kan het stel zelfs wel 6 dagen vruchtbaar zijn. Maar gemiddeld is dit helaas een stuk korter en er zijn ook stellen, waarbij de window maar één dag is. Die websites zeggen dus gewoon niet zoveel als je geen goed beeld hebt van hoe de situatie bij jullie is. Wat betreft temperaturen. Dit kan nuttig zijn als je wilt weten óf je een eisprong hebt en hoelang je LF is. Het is echter alleen nuttig als je elke dag op hetzelfde tijdstip voor je opstaat kunt temperaturen, nadat je minstens 4 uur hebt geslapen. Heb je wissel diensten of ga je veel uit dan is het nut ineens veel minder, omdat het niet meer zo betrouwbaar is.
Héél herkenbaar!! Zo'n dubbel gevoel, want tegelijk ben je ook vreselijk dankbaar en blij dat je nu aan de andere kant zit..