hellup mijn kind 2,5 jaar slaapt niet goed. tips??

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by lonny, Apr 19, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lonny

lonny Fanatiek lid

Aug 9, 2008
    1,117
    0
    0
    Hallo dames

Hier een probleem. ik weet niet meer wat ik moet doen. :(Ik ben een alleenstaande moeder met 2 kinderen.
    Mijn zoon van 2,5 jaar wilt sinds een paar maanden niet meer goed slapen snachts.
    Hij slaapt wel als hij naast mij komt liggen. Maar dan slaap ik
    alleen niet meer goed. omdat hij erg onrustig is in zijn slaap. En voel ik hem of tegen mij aan tikken, trappen, of duwen.

Buiten dat, als ik hem naar zijn bed breng gaat alles goed. totdat ik zijn slaapkamerdeur dichtdoe. Begint hij te krijsen, schreeuwen, huilen en stampen. Het duurt soms ook echt uren voordat hij uiteindelijk slaapt. En als hij dan slaapt, ga ik zelf ook naar bed. omdat ik gewoon uitgeput ben van het troosten en het horen van het kabaal die er uit dat kleine mensje komt.
    Dan word hij snacht weer wakker meestal tussen 2 en 4. en weer krijsen huilen enzo. dan neem ik hem mee naar mijn bed. en daar slaapt hij verder. alleen ik meestal niet meer.

Daarbij heb ik nog een zoon van 11 jaar. hij moet natuurlijk de volgende dag weer naar school. maar kan zijn rust snachts en savonds ook niet vinden. Omdat zijn broertje de boel wakker houd. Waardoor het op school niet zo goed gaat altijd. omdat hij erg moe is.

Uiteindelijk zitten we er met zijn allen zo bij.
    Vreselijk moe
    Stressie
    spanningen.

Geen leuke boel.

Ik probeer ondanks dat, probeer ik vrolijk te blijven. Wat niet gemakkelijk is. :(

En weet dus echt niet meer wat ik moet doen om mijn kleine jongen gewoon lekker rustig te kunnen laten slapen.

Heb gelezen over vsm kindival. Zou dat wat zijn voor mijn kleine jongen? ervaringen??

Of heeft iemand hier nog een tip?

groetjes
    lonny

2. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    heb je al aan hem gevraagd waarom hij zo verdrietig is?
    pijn?
    angst?

Lampje geprobeerd? dan is het niet helemaal donker.
    Deur evt. op een kiertje, misschien dat hij dan wel rustig blijft?

3. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Allereerst: hoort volgens mij echt bij de leeftijd.

En dan is het de vraag wat jij wil/bij jou past:
    - streng en consequent zijn: dus altijd in zijn eigen bedje. Eventueel met een mooi nachtlampje, deur op een kier of bij hem blijven zitten tot hij slaapt (dat hebben wij met M gedaan tot ze ruim 3 jaar was)
    - accepteren dat hij bij jou slaapt, maar dan niet in jouw bed, maar in bijv een kampeerbedje, eventueel al vanaf het begin van de avond.

Succes!

4. 123miesje

123miesje Bekend lid

Dec 5, 2008
    872
    0
    0
    Hier slaapt hij overdag wel in zijn eigen bed maar 's avonds blijf ik er een tijdje bij zitten zodat hij de oudste in ieder geval niet wakker houdt. Als hij 's nachts komt ligt hij tussen in maar we hebben geluk dat hij heel stil ligt. Maar zodra hij slaapt en je hem terug wil leggen is hij direct klaarwakker.

5. adi

adi Niet meer actief

Ik zou iig 1 ding kiezen. Of wel in jouw bed of niet. Omdat hij s nachts wel mag, wil die s avonds natuurlijk ook, en dan mag het weer niet. Kan heel verwarrend zijn.

Daarnaast sluit ik me aan met hierboven. Weet je waarom hij zo doet? Waar heeft ie last van? Ik zou eerst naar de oorzaak zoeken.

6. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    iemand hier had ooit verteld dat ze een matras opgemaakt heeft op de grond in haar eigen kamer, als het kindje niet in zijn eigen kamer kan slapen in de nacht kwam hij gewoon op die matras liggen slapen. misschien een idee?

7. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    en praten en vragen in de ochtend waarom hij niet in eigen bed wil slapen, uitleggen dat jij zo niet goed slaapt etc. ze snappen wel heel veel op deze leeftijd.

8. adi

adi Niet meer actief

dit deden wij ook idd. Mijn zoontje sliep pas met 20 mnd door, maar tussen 16 en 20mnd was het echt drama. Wij hadden toen een hele slaapuitrusting standaard onder zijn bedje liggen. Als die s nachts wakker werd, gingen of mijn man of ik ernaast liggen en hielden zijn hand vast. (eerst troosten en mee rondlopen enz).
    Mijn zoon kon trouwens zelf ook niet slapen in ons bed, hij bleef uren lang alleen maar draaien en jammeren.

9. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ja dat kan ook.maar ik bedoelde dat het kindje in de kamer van de ouders kwam en daar was dus een matras op de grond.

10. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Het is idd de leeftijd denk ik. Hier slaapt ze soms door maar ook regelmatig dat ze wakker wordt. Dan leg ik haar bij ons neer en slaapt ze weer verder. Ze ligt eigenlijk altijd wel stil. Als ik er last van heb, leg ik haar terug en als ik halverwege de nacht wakker wordt, ook. Tot begin van zwangerschap legde ik haar na een mintuut of 10 terug maar heb nu zelf geen puf om wakker te blijven.
    Meestal komt het hier 1x per nacht voor, heb ik niet zoveel last van.
    Zo rond einde zwangerschap leggen we denk ik een matras op haar kamertje en gaat papa zo nodig bij haar slapen.

11. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier is het naar bed brengen geen probleem. Als ze soms wakker wordt s avonds mag ze zonodig mee naar beneden en gaat ze met ons mee als wij op bed gaan, wij liggen er meestal vroeg in.
    Ligt ze even bij ons en leg ik haar daarna in haar eigen bedje.
    Overdag slaapt ze ook prima.

12. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

Sep 7, 2007
    3,945
    42
    48
    Female
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Het is inderdaad de leeftijd, wij hebben dit ook gehad, en ook bij ons in bed gelaten, totdat het de spuigaten uitliep en meneertje al bij ons kwam liggen als wij net in bed lagen.
    Op dat moment besloten dat ie in z'n eigen bed moet slapen.
    Hele zware week geweest (2 1/2 bezig geweest per nacht om em terug te leggen, dit werd gelukkig steeds minder)
    Maar nu ligt ie elke nacht in z'n eigen bed (de hele nacht)

Het is dus wat je zelf wilt, als je wilt dat ie in z'n eigen bed blijft liggen kost dat absoluut wat energie, maar je profiteert er uiteindelijk wel van :)

13. Barocky

Barocky Actief lid

Apr 27, 2009
    160
    0
    0
    Hier ook een meisje van 2,5 jaar en kan inmiddels gelukkig meedelen dat 'consequent zijn' hier hét toverwoord is. Na het stoppen met de speen hebben we hier een lastige 1,5 week achter de rug maar eindelijk slaapt ze weer als voorheen, maar nu zonder speen. En weet je wat het meest opmerkelijke was :

De fout lag bij ons!!

We probeerden vanalles om haar stil te krijgen, eventjes op schoot nemen / over haar rug aaien / zachtjes een liedje zingen, ben zelfs de halve nacht op een matras naast haar gaan liggen maar steeds als ik de kamer verliet begon ze te gillen, krijsen, tot kokhalzen toe... ze had geen stem meer over, zo erg was het.

Heb contact opgenomen met het CJG want we deden geen oog dicht en waren er wel beiden van overtuigd dat ze NIET tussenin mocht en haar speen NIET terug zou krijgen.

Ze adviseerden ons het boekje 'slaap kindje slaap' te lezen en consequent haar te zeggen dat ze lekker moet gaan slapen en nog wat meer geruststellende woordjes, MEER NIET! Niet eruit, niet op schoot, geen vragen stellen (ga je nu lekker slapen? FOUT!) en ze moet in haar eigen bedje blijven. Dat duurt echt een paar nachten en je moet over stalen zenuwen beschikken en goed geisoleerde muren. Maar het resultaat is er echt!!

Wat zo mooi in het boekje wordt beschreven is wat ouders allemaal uit de kast halen om een kind te laten slapen, terwijl daar juist de fout ligt, want het kind snapt er op den duur niks meer van! Ook moeten WIJ niet het attribuut worden wat je kindje nodig heeft om in slaap te vallen want voor je 't weet blijven ze ons nodig hebben om in slaap te vallen terwijl wij ze juist moeten leren om zelf in slaap te vallen.

Een week geleden was ik absoluut nog niet van deze theorie overtuigd maar inmiddels weet ik echt dat het werkt. Succes!!

14. adi

adi Niet meer actief

Een behoorlijk stellig boek zo te lezen. Al dat MOETEN en FOUT vind ik nogal eenzijdig.
    Het is toch per mens verschillend of je vindt dat een kind een ouder nodig mag hebben s nachts?

15. suus02

suus02 Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    3,385
    858
    113
    home sweet home
    onze dochter is een slechte slaper, blijkt door oorpijn te komen. weet je zeker dat je kindje dit niet heeft. Volgens de kno arts een veel voorkomende oorzaak van slaap problemen bij kleintjes? Hoeft natuurlijk niet want herken ook veel van hierboven (consequent zijn, bij leeftijd horen) Maar ja, je weet nooit?

16. lonny

lonny Fanatiek lid

Aug 9, 2008
    1,117
    0
    0
    Hallo Dames

Wouw Wat een reacties. Bedankt!

het is idd denk ik toch het consequent blijven.

Want ik ga gauw over stag. Meer omdat ik gewoon uitgeput ben.

Het is vannacht best goed gegaan met die kleine jongen van me.
    Ik heb hem alleen wel een poosje later naar bed gedaan. het was een uurtje of 10 savonds. Hij was dan om 12uur even wakker (hij roept huilt schreeuwde dan dat hij bij mij wilt blijven slapen) Ik ben 3 keer naar hem toe gegaan en heb hem terug in zijn bedje gelegd aai over zijn bol lampje aan (laten jullie het lampje de hele nacht branden??) en gezegt dat ie moet gaan slapen.
    En half 2 nog een keertje. Om 2 uur viel hij met een lampje aan inslaap en sliep hij door tot een uur of 8 vanmorgen. Echt helemaal top! Hij is nu lekker vrolijk aan het dansen en ik voel me weer een beetje meer mens.

Ik hoop dat we vanavond weer zo een geluk hebben en dat we met zijn allen weer lekker kunnen slapen.

Bedankt dames!

groetjes lonny

17. Luvv

Luvv Fanatiek lid

Oct 27, 2010
    2,803
    3
    38
    Volgens mij idd de leeftijd. Onze dochter was altijd een perfecte slaper maar sinds ze 2 is is t gelazer begonnen. Zowel overdag als s nachts. We zitten er nog middenin. Nu slaapt ze wonder boven wonder dus hoop dat t de goede kant weer op gaat.

18. lonny

lonny Fanatiek lid

Aug 9, 2008
    1,117
    0
    0

Hoop dat ze snel dr slaapritme weer terug krijgt.

Vannacht ging het hier redelijk goed. we hebben weer wat kunnen slapen. Mijn kleine man slaapt s middags af en toe. Maar meestal wilt hij dat niet meer. Behalve als we s middags even in de auto rijden is ie zo in dromenland.

Share This Page