dislectie

Discussion in 'De lounge' started by Amfy, Sep 24, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

hoi hoi

ik heb lang getwijfeld of ik het hier neer zou zetten maar ik zit er toch wel heel erg mee.ik ben een dislect lezen gaat wel schrijven kan ik maar in een handschift van een een kleuter.ik schaam me er zo voor ik druf geen papieren in te vullen zo gauw als ik moet schrijven is het angst om uit gelachen te worden.ik ben 21 en kan eigenlijk gewoon niet schrijven. begin dit jaar ben ik zelfs ontslagen na 1 maand omdat ze het niet goed vonden dat ik niet goed kon schrijven :rolleyes: terwijl ik voor de functie niet eens hoefde te schrijven.ze hebben op school alles met me geprobeerd

bijles,me vingers vast plakken aan een pen, ook z'n speciaal blokje.
    niets helpt het is echt niet normaal.ik ben bang dat ik nooit mooi en foutloos zal kunnen schrijven en daar schaam ik me voor straks is het zo ver en gaat die kleine naar school leerd schijven ik zal nooit mee durven doen omdat ik zo slecht schrijf.

ik vraag me eigen af of hier nog meer meiden zijn die ook zoveel moeite hebben met lezen en schrijven.ant ik voel me soms best alleen ook hier als ik zie wat voor een verhalen er neer worden gezet met zoveel moeilijke woorden dat ik zo jaloers word :oops: ik wil dat ook.

laast heb ik de stichting voor lezen en schrijven gebeld.(van de tv) er werd gezegt dat deze mijn niet konden helpen omdat ik te jong ben en dat dit waarscheinlijk niet meer over gaat.net wat ik wilde horen niet dus! ik mocht de cursus niet doen maar ik kon een cursus doen a 85 euro per maand op een roc college overdag tussen de 16 jarige.dit durf ik dus niet. ik ben nu dus echt bang dat er niets anders op zitten dan door te gaan met dit handschrift wat ik helemaal niet wil

sorry maar ik moest het even kwijt

liefs monique

2. dreames

dreames VIP lid

Dec 9, 2007
    7,813
    4,057
    113
    Ik vind het wel knap dat je het zo op het forum durft te zetten!

Ik snap dat het heel moeilijk is als je in de opleiding of werk wordt tegengehouden door iets als dislectie.

Bij mij vermoede mijn decaan dat ik een hele lichte vorm heb, maar ik heb de testen ervoor nooit gedaan dus ik weet het niet. Ze dachten het omdat ik opzich wel een hoge opleiding heb gedaan, maar toch niet goed kon spellen. Ik ben echt een drama in spellen en ik snap de regels wel, maar als ik schrijf weet ik niet goed hoe ze toe te passen. Ze krijgen mij hoe dat ook niet de regels voor spellen bijgebracht. Ook maak ik veel stijlfouten. Ik weet bijvoorbeeld niet waar een komma moet, dus vaak doe ik maar wat. Ook lees ik dingen vaak fout op. Zinnen bijvoorbeeld in een foute volgorde.

Helaas was spelling bij mijn opleiding erg belangrijk en hadden leraren niet veel begrip voor mijn moeite met spelling. Regelmatig zat ik te huilen omdat een leraar mij helemaal zat af te zeiken door mijn spelling. Uiteindelijk liet ik mijn scriptie ed nakijken door mensen die wel goed waren in spelling, maar het is niet leuk om telkens helemaal de grond in geboord te worden omdat je niet goed bent ik spelling.

De cursus die je op het ROC alleen overdag kunt volgen, geven ze die misschien ook bij een thuis leerinstituut?

3. Kellly

Kellly Fanatiek lid

Mar 5, 2007
    1,437
    0
    0
    Ik heb dislectie en discalculatie ik schaam me er niet voor en laat me er zeker niet door tegenhouden, zoveel hoef ik nu niet meer te lezen schrijven of hoofdrekenen, en we hebben niet voor niets de spellingcontrole en rekenmachienes

het heeft geen zin om je er druk over te maken ......zo ben je nou eenmaal je word ermee geboren het is niet dat je vroeger je huiswerk niet goed hebt gedaan ofzo...iedereen heeft een gebrek, vaak kunnen de mensen met dislectie wel met twee handen twee verschillende dingen doen, zo kan ik met twee handen tegelijk schrijven..toch ook weer leuk om te weten ;) (alleen lastig als je niet kan schijven hahaha sorry moet er niet de draak mee steken)

Ik kan dus ook niet lezen,schrijven en niet rekenen het enige wat ik wel kan is herkennen.
    Dus ik herken hoe een woord eruit ziet en weet dan wat het moet voorstellen.
    Mij werd ook verteld dat het niet meer te corigeren is.
    Op de basisschool werd tegen me gezegt dat ik maar een rijke man moest zoeken dan zou ik het beste terecht komen.
    Dde opleiding erna heeft er gewoon niets aan gedaan omdat ze het te laat vonden om er iets aan te doen volgens hun had dat op de BS al moeten gebeuren en pas 3 opleidingen later vond een leraar het wel nodig om er testen voor te laten doen.
    Uit de testen kwam dat ik kwa lezen, schrijven en rekenen nooit slimmer zou worden dan een kind uit groep 6.
    Een MBO diploma zou er voor mij nooit inzitten.
    Nadat ik met sucses mijn doktersassistente (MBO NIV4) diploma heb behaald ben ik terug gegaan naar die instelling en heb gezegt dat ze zich die uitslagen van de testen maar mochten stoppen waar de zon niet schijnt :)

Wij hebben andere kwaliteiten en het beteken niet dat we minder slim zijn want met dislectie kan je profesor worden, had einstein niet ook dislectie?

4. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik vind dat jullie toch helemaal niet zo slecht schrijven voor mensen met dyslexie. Er zijn mensen die het niet hebben, die veel meer spelfouten maken. Dus ik zou me niet schamen als ik jullie was hoor.

5. titus

titus Fanatiek lid

Dec 6, 2006
    1,300
    0
    0
    kinderverpleegkundige
    hoi, ik heb het ook alleen denk niet in de zelfde mate als jij.
    ten eerste zou ik zeggen schaam je er niet voor. probeer het te accepteren.
    ik kan ook niet mooi schrijven maar merk wel dat ik los veel beter schrijf dan vast. ik moet regelmatig schrijven omdat ik kinderverpleegkundige ben geworden.
    zoals mijn voorgangers al schjrijven je kan best ver komen als de wil er maar is ook moet je leren accepteren.
    oefenen oefenen en oefenen zou ik zeggen gewoon blijven doen al schrijf je maar briefjes voor je partner.

6. amber1978

amber1978 VIP lid

May 7, 2007
    5,956
    0
    0
    docente Biologie
    Somewhere
    Ik heb ook last van dyslexie. Maar omdat ik in het onderwijs werk heb ik mezelf wel wat strategieeen aangeleerd om grote problemen te voorkomen.

Maar mijn dyslexie zit hem vnl op het spellingsvlak en bij het lezen. (andere dingen lezen dan die er eigenlijk staan)
    Ik lees bv nooit voor in de klas. En als ik op het bord moet schrijven zorg ik dat ik zeker weet dat het goed is. Bij twijfel zet ik het de avond van te voren in de computer en haal de spellingscontrole erover heen.

Ik dacht toch dat er tegenwoordig vee meer begrip voor dyslexie en dyscalculie was. Bij ons op school worden er allerlij trainingen gegeven voor mensen met dyslexie en dyscalculie

Einstein was waarschijnlijk autistisch. Ik weet niet of ie dyslectisch was.

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

het is inderdaad wel zo dat ik op de pc goed schrijf maar dat is mede door dat ik via word typ en dan kopieer en plak.

ik weet dat ik er mee geboren ben en inderdaad ik kan heel erg veel in de praktijk.ik kan ook veel dingen van een radio maken tot behangen
    alleen ja ik vind het wel erg vervelend

8. amber1978

amber1978 VIP lid

May 7, 2007
    5,956
    0
    0
    docente Biologie
    Somewhere
    Het is ook heel erg vervelend ! Maar je moet maar zo denken iedereen heeft zijn talent en zijn zwakke kanten.

9. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

....en mij wil je echt niet zien met een rol behang of een boormachine.
    maar ik kan begrijpen dat het niet goed kunnen schrijven en/of lezen hinderlijker is dan het niet kunnen doe-het-zelven.

bij mijn broertje dachten ze ook dat hij dyslectisch was, maar die was gewoon heel erg druk en ongeconcentreerd. Met meer concentratie blijkt ie wel goed te kunnen lezen en schrijven.

ik ben zelf heel slecht met cijfers. ik zou echt niet weten hoe ik procenten moet uitrekenen bijvoorbeeld. ik snap er echt niets van en het is geen onwil. op school had ik bijles in economie, echt keihard geblokt en nog kwam ik nooit hoger dan een 5 voor een repetitie. het was gewoon een kwestie van alles letterlijk uit mijn hoofd leren want echt begrijpen deed (en doe) ik het niet. dan vond ik mijzelf heel dom maar nu weet ik wel beter want ik snap het gewoon echt niet. daar tegenover staat dat ik dus WEL erg goed ben in taal. maaruhm...daar ben ik vaak lui; zoals dat ik nu niet met hoofdletters schrijf ;)

10. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Nou daar sluit ik me helemaal bij aan!

11. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

Apr 16, 2008
    10,390
    30
    48
    Ik heb altijd dat ik letters omdraai.
    Moet ook altijd mn teksten 3x nalezen voordat ik op oke druk, want anders snapt niemand er iets van.

En dan niet de letters die naast elkaar zitten, maar ik schrijf bijvoorbeeld gebinnen ipv beginnen.
    En dat met vrijwel alle woorden.
    Met praten gebeurd dit trouwens ook wel eens :oops:
    Maar dat is alleen als ik iets te snel wil praten.
    Dan moet ik echt even flink zuchten en dan rustig het woord zeggen, dan lukt het wel.

Heb trouwens geen idee of het een naam heeft wat ik heb.
    Bijna niemand weet het van me en heb me er nooit in verdiept.
    Maar vervelend is het zeker!

Wat goed dat je er hulp voor zoekt zeg!
    En wat stom dat ze je niet willen helpen omdat je te jong bent.
    Je hebt een probleem en zoekt hulp, wie zijn zij dan dat te weigeren!
    Ik heb ook geen idee wat je verder kan proberen.
    Sterkte en super dat je het hier durft op te schrijven!
    Hoop dat je een goede hulp kan vinden.

12. ook hier een dislect (lesdict noem ik het altijd)..
    ik heb idd net als velen hier het probleem dat ik anderen dingen lees als die er staan.. maar goed geeft zoms leuke verhalen.
    ik schrijf ook woorden anders maar ik maak me er niet druk om. ik werk in de zorg mijn collega's weten het en als ze me niet begrijpen vragen ze het gewoon. dus lieve blusvrouw... je ben niet alleen

13. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik zie dat ik inderdaad niet alleen ben.ik sta er toch wel van te kijken.ik denk ook dat het een kwestie is van accepteren maar als ja dan weer andere ziet die zo mooi alles op papier zetten.

14. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

het is de mens eigen om te focussen op wat ze niet hebben.
    kijk naar wat je wel hebt. en doe je ding! :D het zegt helemaal niets over jouw wijsheid. misschien communiceer jij veel beter via beelden ipv geschreven of gesproken taal. er zijn bijvoorbeeld ook mensen die in beelden denken en niet in geschreven en gesproken taal.

ik zelf vind die diversiteit echt leuk.

15. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    Ik mag me ook aanmelden.
    Ik heb het altijd gelijk gezegd op me werk zodat ik juist niet aangevallen werd op mijn spelfouten en ik schreef letters in spiegelbeeld.
    Lang leven de coputer die heeft me al heel vaak gered. Mijn zindsopbouwen kloppen ook vaak tot eigenlijk niet maar door wilskracht en veel begeleiding van leraren.
    Zelf heb ik er soms wel moeite mee maar ik ga er wel tegenop zien van want hoe moet dat zometeen als de kids naar school gaan ik kan niet goed lezen en schrijven hoe moet ik hun dan helpepn maar tegen die tijd hebben we ook wel iets vindingsrijks gevonden.

16. bengel

bengel Niet meer actief

ik ben logopedist, en wanneer jullie iets met je dylexie willen kun je verwijzing vragen naar een logopedist.
    succes

17. theeleut

theeleut Actief lid

Aug 19, 2008
    314
    2
    18
    Hier ook dus een dislect.... maar toch prima terecht gekomen.
    Op de basis school werd het enorm ontkend, ik zou dom en lui wezen.
    Erg deprimerend als je een hele week echt keihard elke avond woorden zit te oefenen... en op een gegeven moment je overhoring helemaal roodgestreept terug kreeg en luid in de klas elke keer werd gezegd dat je toch de volgende keer maar beter moet gaan oefenen... (leuk zo'n basisschool...)

Uiteindelijk ben ik gelukkig op de middelbare school getest en heb ik een begeleider gekregen die mij erg goed heeft geholpen.

En met 2 bacherlors op zak mag ik nu toch wel trots op mijn zelf zijn vind ik. Ik schrijf nog steeds niet foutloos, maar ik kan er mee leven... Het enigste waar ik nog echt problemen mee heb is het vinden van woorden... Dan weet ik wat ik wil zeggen maar kan ik gewoon echt niet op de juiste woorden komen. Ik dacht dat dit ook bij dislexy hoorde?

Maar ik heb er wel onwijs hard voor moeten werken, en niet schamen als je het niet helemaal weet.... en dan gewoon om hulp vragen...

18. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

Apr 16, 2008
    10,390
    30
    48
    Ik kan heel vaak ook niet op woorden komen.
    Dan gebruik ik of gebaren of een woord wat voor mij heel logisch is.
    Bijvoorbeeld een wielrenner is snelfietser.
    Lantaarnpaal is lichtpaal.
    Klinkt heel logisch toch? :p
    Ook noem ik alles dingus.
    Maar, mn man weet vrijwel altijd wat ik bedoel :p
    Dus ondervind er niet veel last van gelukkig.

Share This Page