Te weinig begeleiding (eerste) zwangerschap?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Liefje13, Jul 24, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Liefje13

Liefje13 Actief lid

Feb 26, 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Ik weet niet of het aan mij ligt maar ik vind de begeleiding van de verloskundige echt véél te weinig. Ik ben zwanger van de eerste en heb geen idee wat ik allemaal meemaak. Weinig zwangere vrouwen of moeders in mijn omgeving dus ik moet het blijkbaar vooral hebben van dit forum en het internet..

Ik heb nu, met 23 weken, 4 keer de verloskundige gezien, waarvan de intake, de termijn echo en twee controles. Je staat vaak binnen tien minuten weer buiten en dan heeft zij mijn buik gecheckt en de bloeddruk, maar waar is de informatie? De begeleiding? Ik bel niet graag de verloskundige, tenzij ik me écht zorgen maak (is 1 keer gebeurd). Maar ik heb zoveel vragen over van alles en nog wat en daar is in die tien minuten nooit tijd voor..

Ben ik nou gek?

2. manamana

manamana Fanatiek lid

Apr 30, 2014
    1,372
    22
    38
    het Noorden
    Nee, ik vind je niet gek. Ik vind het aantal controles in het begin ook erg weinig. En inderdaad, een kwartiertje is kort.
    Gelukkig heeft mijn verloskundige tegenwoordig een intake met 8 weken (met echo), dan weet je tenminste of het goed zit. Bij mijn eerste zwangerschap mocht ik met 10 weken komen voor een termijnecho, toen bleek dat het vruchtje met 5-6 weken al was gestopt met groeien. Dat had ik liever eerder geweten.

3. Wisteria

Wisteria Lid

Apr 15, 2015
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat klinkt inderdaad als weinig begeleiding. Zou je anders een dubbele afspraak kunnen aanvragen als je aangeeft met heel veel vragen te zitten. Het is niet fijn als je het gevoel hebt aan je lot overgelaten te zijn. Volgens mij heb ik bij mij verloskundige 20min per afspraak. Soms niet eens nodig, maar andere keren weer heel fijn.

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Wat wil je dan nog meer?
    De informatie die ik wilde hebben zocht ik of zelf, of ik had van te voren een vragenlijstje gemaakt. En daar werd altijd wel even tijd voor gemaakt. Of ik had niet zoveel vragen, kan ook :p
    En als je info vraagt, krijg je altijd wel foldertjes mee oid.

5. Amelien

Amelien Bekend lid

Apr 4, 2013
    862
    2
    18
    NULL
    NULL
    Dat is inderdaad vreemd. Hier hebben ze precies een soort opbouw van info. Bij elke afspraak krijg ik andere info mee (nu is het alleen nog herhalen wanneer bellen en dergelijke). Altijd mondelinge info en folders die in mijn zwangerschapsklapper gedaan worden. Die worden dan bij de volgende afspraak nog een keer besproken. Verder is er aan het begin en aan het eind van de afspraak ook altijd tijd om vragen te stellen.

6. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Dat je weinig controles hebt is wel normaal, de eerste 30-35 weken kunnen ze toch weinig doen. Pas later kom je er vaker. Dat je weinig ruimte hebt om vragen te stellen is wel jammer, kun je ze niet bellen?

7. Koon

Koon Niet meer actief

Ik neem aan dat de vk nooit te beroerd is om een keer een dubbele afspraak in te plannen om al jouw vragen te beantwoorden. Of je belt voor een extra afspraak omdat je zoveel vragen hebt.
    Heb je het al aangegeven?
    Zo weinig afspraken is volgens mij standaard. Dus je moet zelf aan de bel trekken als je vindt dat het te weinig is.

8. Liefje13

Liefje13 Actief lid

Feb 26, 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Oke dan ligt het inderdaad aan mij.. ;) ik vond het zo vreemd omdat het een enorme gebeurtenis is en ik geen idee heb wat me te wachten staat. Ik had gewoon meer verwacht, zo krijg ik bijvoorbeeld inderdaad geen folders of informatie. Gelukkig is er dit forum want ik leer hier zóveel!

En de tip van de dubbele afspraak ga ik onthouden, maandag bel ik even of dat bij de volgende afspraak al kan.

9. fee90

fee90 Fanatiek lid

May 21, 2015
    1,679
    39
    48
    Ik heb nu kraamzorg aangevraagd en heb daarvan een folder/boekje van gekregen met allemaal informatie over de bevalling en de eerste dagen erna. Vond ik heel waardevol en uitgebreid!!!
    ( yunio kraamzorg trouwens, maar zal de rest ook wel hebben)

10. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Ik vond de frequentie van de controles ook laag hoor in het begin. Maar ik ben sowieso iemand die alles opzoekt dus kwam geen info tekort.
    Ik kreeg wel folders mee. Die gingen vrn over de combinatietest, pijnbestrijding bij de bevalling en ik geloof de 20 weken echo. Heb je die ook niet gekregen?

11. Louloute

Louloute Niet meer actief

Ik zou idd even een dubbele afspraak plannen als je zoveel vragen hebt :)
    Zwangerschapscursus is ook zeker een aanrader! Ik heb er heel veel aan gehad.
    Ik kreeg ook super veel folders en boekjes toegestuurd maar goed ik woon in het buitenland. Hier krijg ik trouwens 1x afspraak per maand tot aan mijn bevalling. Vind het eigenlijk wel vaak zat zo :p ze doen wel meer (bloed)onderzoeken hier.

12. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Hier ook nooit veel info gehad. De vk vraagt altijd hoe het gaat met mij en of er iets is wat ik wil bespreken. Ze neemt wel de tijd voor me en als het iets uitloopt tsja dan is het zo.
    Ik krijg nu steeds meer info mee.
    Ben ook op een voorlichtingsavond geweest weet niet of jou verloskundige dat ook doet maar zowel ik als mijn vriend vonden het erg interessant.

Misschien is een zwangerschapscursus iets voor je? Heb je meerdere zwangere om je heen, je deelt ervaringen en kan alles bespreken. :)

13. Carlie

Carlie Actief lid

Oct 12, 2014
    293
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wellicht is een zwangerschapscursus volgen een goede aanvulling. Ik heb daar veel informatie opgedaan en allemaal leuke meiden leren kennen die ongeveer net zo lang zwanger waren. Van elkaar kun je ook veel opsteken en advies vragen.

Succes verder!

14. Carlie

Carlie Actief lid

Oct 12, 2014
    293
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha, dezelfde gedachte...

15. Bjanc

Bjanc Fanatiek lid

Jun 8, 2011
    3,405
    1
    0
    Genieten van het leven in afwachting op de komst v
    Limburg
    om de 4 weken is normaal in het begin

waarom vraag je niet wwat meer info?
    Die van mij gaf me ook alleen maar folders mee.. Maar ik was zelf zo info geil dat ik al heel veel wist vooor ik uberhaupt zwangerwas

16. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

May 12, 2015
    1,719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Herken het ook hoor! Vond het in het begin heel weinig, vooral omdat ik soms onzeker was, maar niet de moeite vond om te bellen.
    ze vraagt altijd of er iets is wat ik wil bespreken (wat ik uiteraard vergeet op dat moment) en hoe de afgelopen weken zijn gegaan.

Sta altijd met 10 minuten weer buiten, alhoewel ze wel meer tijd nam om de 20 weken echo uit te leggen en andere mijlpalen die er aan kwamen.

Met 24 weken zijn de afspraken om de 3 weken en met 30 weken gaan ze om de 2 weken en met 35 is het elke week. Zo ongeveer dan.
    voor mijn gemoedsrust vond ik 2 weken wel prettiger, maar er gebeurt helemaal niets, dus bhealve de controles is ee weinig te bespreken.

17. opnaarnr1

opnaarnr1 Actief lid

Feb 14, 2015
    127
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het helpt mij om al mijn vragen tussendoor op te schrijven. Dan stel ik ze bij de controle. Moet soms wel even ergens tussendoor roepen dat ik nog een paar vragen heb en ook mijn lijstje even moet checken, anders sta je inderdaad zo buiten en ben je de helft vergeten te vragen ;)

18. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier bij zowel de eerste als de tweede een intake gehad waar ruim de tijd voor werd genomen, toen kreeg ik een koffertje mee vol informatieboekjes over eigenlijk alles. De vk had ook zelf een boekje van de praktijk met alle info over de praktijk, maar ook bv 'wat mag ik niet eten?' en 'wanneer moet ik bellen?'.
    Intake had ik beide keren zo rond de 6 wkn, maakten ze ook meteen een echo. Bij de jongste een week later weer een echo. Verder in het begin iedere 4 weken controles en daarnaast de 12-weken-echo en 20-weken-echo in het ziekenhuis.

Dat klinkt als heel wat meer tijd, consulten en informatie dan ik hier in sommige reacties lees!

19. bloemetje95

bloemetje95 Niet meer actief

Zo ging t mijn hele zwangerschap want t liep voorspoedig. Binnen 10 min stond ik weer buiten, zelfs in week 39.
    Jou controleren en ondersteunen bij de bevalling, meer begeleiding hoeven ze toch ook niet te geven?

20. Margjelinde

Margjelinde Actief lid

Nov 16, 2012
    252
    0
    0
    Hi,

je kan ook een verloskundige praktijk zoeken die aan centering pregnancy doet. Dan 'zit' je 2 uur lang bij de VK samen met een groep dames die even ver zwanger zijn als jij.

Het is dan maar 5-10 min controles per persoon vooraf, maar daarna komt wel alles aan bod.

Share This Page