Chloé heeft sinds drie weken last om haar ontlasting kwijt te raken. Ze kan zo 4/5 dagen achter elkaar niet poepen en vervolgens echt een mega poep doen! Terwijl ze eerder elke dag ontlasting had. Het baart me een beetje zorgen, dit is toch niet normaal? Ze laat ook erg veel sterk ruikende windjes.. Waar kan dit aan liggen?
Geef je borstvoeding? Over borstvoeding zegt men: Je kunt 10 poepluiers op een dag hebben, maar ook 1 poepluier in 10 dagen. Maar als je het niet vertrouwt kun je natuurlijk altijd even de huisarts bellen.
Sophie had dit ook vaak toen ze zo oud was ( pas toen we met bijvoeding begonnen,bijna elke dag ontlasting) Als ze er geen last van had,was er niks aan de hand zei de ha,als je het een beetje wilde stimuleren wat kindicol druppels van VSM. Als je het niet vetrouw gewoon ff de ha bellen!
Nou, ze heeft het eigenlijk sinds ik de bv begon af te bouwen (omdat ik over een paar weekjes weer aan het werk ga.. ). Ze krijgt nu overdag flesvoeding en 's avonds/ 's nachts borstvoeding. We hebben al druppeltjes van VSM Cinababy..
Daar komt het dus door haar lichaampje moet hier aan wennen ... heel normaal dus buikje goed masseren en wat ook kan helpen is de anus stimuleren..heel voorzichting met een watenstaafje aan de buitenkant!(dus niet naar binnen gaan) dit was wat onze kinderarst ons liet zien en het werkte goed.
Als je alleen borstvoeding geeft, dan hoef je je geen zorgen te maken, om de 10-14 dagen ontlasting is dat geen probleem. Maar bij een combi van moedermelk en kunstvoeding kan er, zeker als je vrij snel aan het overgaan bent, ook sprake zijn van verstopping. In dat geval is het het beste om even een pauze te nemen in het afbouwen, en weer wat meer borst te geven tot de poep weer normaal is, en dan weer in een heel rustig tempo verdergaan, zodat de darmpjes steeds kunnen aanpassen. Overdag weer wat vaker aanleggen zal meer effect hebben dan cinababy. En op zich is afbouwen natuurlijk niet nodig als je werkt, omdat je ook mag kolven, maar dat is een afweging die je zelf maakt. Ik zou in elk geval alle voedingen die je kunt geven als je niet werkt lekker zelf blijven geven, zodat ze in elk geval nog lekker veel antistoffen binnenkrijgt en haar stoelgang kan blijven profiteren van de verzachtende werking van de moedermelk.
Dat is idd een goed idee! Maar ik merk dat m'n bv overdag echt minder wordt, kan ik dit nog weer opkrikken?
ja hoor! dat kun je zeker weer opkrikken. Je kunt je kindje wat vaker aanleggen. Borstvoeding werkt via het vraag en aanbodprincipe. Hoe meer jij dus aanlegt, hoe meer melk je lichaam aanmaakt. Als je te snel afbouwt kan je kindje de overgang naar kunstvoeding niet goed verwerken. Resultaat? verstopping! En idd, zoals dirksmama zegt, je hoeft helemaal niet af te bouwen. Je kunt op je werk kolven. Daar heb je recht op! Dan kan je kindje blijven profiteren van jouw moedermelk.
Ja, kwestie van aanleggen zodra je dochter er om vraagt. Als je je zorgen maakt dat dat niet genoeg is kun je ook tussendoor gaan kolven. Effectief, maar wel meer werk.
hmm hier krijgt anne voornamelijk borstvoeding en af ent oe een beetje flesvoeding tussendoor en die poept inderdada rustig gewoon een week niet terwijl toen ze enkel bv kreeg.. ze wel veel meer poepte op zich niets aan het handje behalve als ze dan toevallig een poepbui heeft als je net in de dierentuin staat want tja.. als het er in 1x uitkomt is het gewoon een heel stuk meer. lees: ik heb dus afgelopen zaterdag in de dierentuin bijna anne in de wasbak gezet... tis dat er geen stopje lag.. maar dat was vast minder werk dan alles met doekjes wegvegen
Als Chloé gewend raakt aan de FV (duurt vaak 2/3 weken), gaat het vanzelf weer beter lopen hoor. Was hier ook zo bij de overgang. En als je weer naar een ander aantal flessen gaat, kun je het weer krijgen. Hou het in de gaten, maar ga niet teveel middeltjes toepassen. Dat hebben wij ook gedaan en dat werd alleen maar erger. Als je de BV weer opbouwt is dat een keuze, jmaar ze zal toch echt moeten wennen aan het poepen op FV, tenminste, als je uiteindelijk volledig op FV over wil gaan natuurlijk. Geef het tijd. Succes!