Sauna

Discussion in 'Baby en dreumes' started by josianne, Mar 31, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hoi dames,

A.s. zondag ga ik met een vriendin naar de sauna hier in de buurt, nou stelde ze voor om met de kleine van mij te gaan. Ze is bijna twee. Zelfs ben ik 1x eerder naar de sauna geweest,en het zag er niet gevaarlijk uit.
    Weet niet wat ik mij precies daarbij moet voorstellen,maar zijn jullie al eerder met de kleine naar de sauna geweest of is het een no go.

Gr.

2. tweeling

tweeling Fanatiek lid

Sep 9, 2006
    3,579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    weet eigenlijk niet of dat kwaad kan ofzo maar ik zou het niet doen omdat het me totaal niet relaxt lijkt....hou je kleine toch niet vol lijkt me?

suc6

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat zou mij ook niet zo'n succes lijken... weet niet of het wel of niet mag, alhoewel ik intuitief denk dat het niet zo OK is..
    Maar volgens mij wordt dat een drama met zo'n kleintje... die wil toch lekker spelen? En het niet zo warm hebben?

4. Frieda

Frieda Bekend lid

Feb 24, 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    Wat gezondheid betreft, hoeft het geen probleem te zijn voor een jong king om in de sauna te gaan. Wij hebben zelf een infrarood sauna en Anouk ging daar vanaf dat ze 3 jaar was ook al wel eens met mij in, maar het volhouden van de warmte moet je wel opbouwen, dus ik liet haar er in het begin nooit te lang in. In principe kun je een jong kind dus wel meenemen naar de sauna, de vraag is echter of het bij de sauna ook toegestaan is, want het komt nog wel eens voor dat kinderen er niet in mogen, geloof ik en ik denk, dat dat te maken heeft met het verstoren van de rust. Je gaat ook vooral naar de sauna om even lekker te relaxen en het lijkt mij persoonlijk ook niet relaxt voor jezelf om je kind bij je te hebben.

Ik heb ook nog even via google gezocht op saune en jonge kinderen en kwam toen het volgende stukje over sauna en leeftijd tegen:

Sauna en leeftijd

Neem jij je zoontje al mee naar de sauna? Dat is toch nog niks voor een jochie van vijf? Gaat jouw vader nog naar de sauna? Dat is toch niks meer voor een man van zeventig?

Herkent u deze opmerkingen? Nou, laten we meteen maar duidelijk zijn: ze slaan nergens op! Sauna is voor alle leeftijden! In Finland zeggen ze: wie naar de sauna toe kan lopen, kan ook de hete kabine in. Daarmee geven we dus al wel aan dat we hierboven iets te optimistisch zijn geweest met de zin: sauna is voor alle leeftijden.

Niet voor baby's namelijk, want die zijn nog niet in staat hun eigen lichaamstemperatuur goed te regelen. Maar verder zijn er geen restrikties voor gezonde mensen. Toch zult u naar verhouding weinig kinderen aantreffen in de sauna. Dat heeft diverse redenen.

In de eerste plaats kunnen de meeste kleine kinderen de rust niet opbrengen om van de sauna te genieten, in de tweede plaats voelen veel, wat oudere, kinderen er niks voor om hun broek uit te trekken waar anderen bij zijn en in de derde plaats houden veel saunaexploitanten kinderen liever buiten de deur tijdens de normale openingsuren. Veel saunagangers houden van rust, en kinderen verstoren die rust nogal eens omdat ze vaak kabine in, kabine uit gaan en het liefst maar wat heen en weer dollen.

In menige sauna wordt dit probleem opgelost door speciale openingsuren te houden voor gezinnen met kinderen. Dat kleine kinderen het niet zo lang uithouden in de kabine is ook wel te begrijpen als u bedenkt dat kinderen naar ver- houding veel meer warmte op hun huid krijgen dan volwassenen (omdat ze naar verhouding een veel groter huidoppervlak hebben). In elk geval dienen de kinderen zindelijk te zijn! En wat nu de volwassenen betreft: die mogen naar de sauna gaan zo lang ze willen en kunnen. Zonder allerlei ingewikkelde verhalen op te hangen kan gezegd worden dat in de diverse leeftijdsfases sauna heilzaam werkt. Voor de vrouw (en de man) in de overgang waarbij de hormoon huishouding zich wijzigt, voor de ouder wordende mens die b.v. last krijgt van uitdrogende huid. Laat ze maar komen, en laat ze maar blijven komen. Natuurlijk zal iedereen zich ook in de sauna overeenkomstig zijn of haar leeftijd gedragen.

Als vader van 75 het na twee rondjes voor gezien houdt en de rustruimte opzoekt, zal zoon of dochter van 40 nog een derde rondje pakken. Maar dat geeft niet. Als je er maar van geniet. En dat kan op (bijna) elke leeftijd.

Dus in principe kan het dus wel, maar ik zou even bij de sauna informeren of het dus ook mag en het is natuurlijk helemaal aan jezelf of je op zo'n relaxdag wel met je kind bezig wilt zijn of toch eens even heerlijk de tijd voor jezelf wilt nemen. Veel plezier in elk geval!

;) Frieda

5. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,818
    3,344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    In veel sauna's geld een minimum leeftijd van 16 zelfs... Maar misschien weet je vriendin dat dat niet geld voor die sauna waar jullie heen gaan, omdat ze dat zo vroeg?

Ik zelf zou er niet voor kiezen, omdat ik dan toch continue met m'n kindje bezig zou zijn en het juist zo lekkeris om heel even zelf te genieten.

6. Nala

Nala Fanatiek lid

Oct 29, 2005
    1,236
    1
    0
    Groningen
    Nee, dat zou ik echt niet doen. Bij onze sauna is geloof ik een leeftijdsgrens van 12 jaar, maar volgens mij heb ik nog nooit iemand van onder de pakweg 18 jaar daar gezien. Denk dat ik zelf ook niet blij zou zijn als er kleine kinderen rondrennen en herrie maken als ik een dagje wil ontspannen in de sauna. En voor jezelf lijkt het me ook niet relaxed. Je bent constant met je kind bezig.

7. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    wij gaan al sinds we klein zijn elk jaar met pasen met de hele familie naar de sauna van mijn oom

je kan wel heel even in de stoomcabine maar niet te lang paar min
    in het bubbelbad ook niet te lang

wel is het traditie bij ons om de kleintjes die de eerste keer komen
    in het ijskoude bad te dompelen
    elk jaar als we weer komen gaan de kids er met plezier in en gaan er zelf in

ik zou wel goed op de kleine letten

8. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    heb trouwens geenidee of er kinderen zijn toegestaan in een gewone sauna

als wij gaan is de sauna voor andere mensen gesloten

9. Dank jullie wel voor jullie meningen,nu ik het zo hoor lijkt me idd verstandig om toch niet met haar te gaan.

Bedankt dames!

Share This Page