Eten

Discussion in 'Zwangerschap' started by jipje, Nov 23, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jipje

jipje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    1,452
    96
    48
    Hoi Dames!

In het begin van de zwangerschap was ik af en toe wat misselijk, maar kon ik wel gewoon goed eten..
    Nu ben ik vanaf week 6 kotsmisselijk en helaas ook spugen..
    Overal lees ik dat je gezond moet eten, ik probeer het ook echt maar het lukt gewoon niet.
    Warm eten lukt vaak niet, vlees moet ik al helemaal niet hebben, bij het zien van vlees hang ik al boven de pot.
    Probeer te pakken waar ik zin in heb, maar ook dat lukt dus niet altijd meer.. net zoals vanmorgen, ineens enorme drang in brintapap :( , ik dat gemaakt en het smaakte goed, maar blijkbaar vond mijn maag dat niet want de laatste hap was nog niet binnen en ik hing weer boven de pot, daarna een boterham met banaan gemaakt en hoppa weer naar de wc! heb gelukkig nog wat druifjes en een mandarijntje kunnen eten, want had veel honger..

Nu vraag ik me af.. is dit slecht?? voel me zelfs een beetje schuldig dat ik niet kan eten zoals 'het hoort', je krijgt toch lijkt mij je vitamines niet binnen..
    Iemand ervaring hiermee?

2. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

Jan 7, 2011
    11,704
    3,816
    113
    Female
    Als je kotsmisselijk bent en het enige dat je kunt binnenhouden is een vette hap, dan gewoon die vette hap eten hoor. (om maar een voorbeeld te noemen)

Als je maar zorgt dat je genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt (d.m.v. zwangerschapsmultivitamines ofzo).

3. jipje

jipje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    1,452
    96
    48
    Slik netjes iedere dag vsm puur mama.. fruit krijg ik binnen, maar echt meer dan dat niet echt, echt jammer at altijd zo graag haha!

4. Elly80

Elly80 Lid

Jan 22, 2012
    88
    0
    0
    Friesland
    Dag Jipje,
    Wat vervelend dat je je zo naar voelt en telkens moet overgeven. Toch zou ik proberen om kleine hapjes / tussendoortjes te eten (wat je op dat moment maar aanstaat). Je lichaam heeft nog wel veel reserves, maar het vruchtje zal de voedingsstoffen toch ergens weg moeten halen.

We zijn trouwens even ver! Gelukkig herken ik je verhaal niet (m.b.t. het overgeven dan). Ik ben de laatste tijd ook wel eens misselijk, maar gek genoeg is dat over als ik iets eet. Ik hoop dan ook dat dit kenmerk mij bespaard blijft.

Vaak zeggen ze dat de misselijkheid zo rond 8 à 11 weken op z'n top zit (vanwege een HCG piek) en dat het HCG hormoon weer langzaam daalt ná de 12 weken. Hier zijn natuurlijk (helaas) ook tal van uitzonderingen op, dus kun je eigenlijk geen peil op trekken.

Ik hoop voor jou dat het van tijdelijke aard is en mocht het blijven, dan zou ik de verloskundige of arts om hulp vragen. Er zijn vast en zeker wel middelen voor die je mag gebruiken tijdens de zwangerschap en die je zullen helpen.

Succes en hopelijk kun je toch nog genieten van je zwangerschap door dit alles!

5. jipje

jipje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    1,452
    96
    48
    Elly wat grappig idd, precies even ver!
    Ja moet zeggen dat de ene dag erger is dan de andere hoor.. en geniet echt wel van mijn zwangerschap gelukkig!
    Tis alleen zo vervelend want je wilt het goed doen, maar t lukt niet echt... fruit gaat goed dus dat probeer ik dan zoveel mogelijk te eten, da's tenminste nog gezond haha

6. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Gezond eten 'zoals het hoort' is allemaal leuk en aardig als je enigszins met smaak kunt eten, maar anders... laat het echt los, meid. Probeer niet teveel na te denken over vitaminen/calorieen en concentreer je op uberhaupt (enigszins) genoeg binnen te houden. Probeer steeds nieuwe dingen uit, experimenteer met kleine porties. Ik heb bijvoorbeeld veel chips gegeten, brood ging alleen als het geroosterd was, vette salades (bijvoorbeeld kip-kerrie voor op brood), brie en gewone kaas.

En schroom ook niet naar de dokter te gaan als je weinig binnenhoudt, medicatie kan een handig hulpmiddel zijn om toch enigszins nog te kunnen eten/drinken (ik heb van 5 tot 18 wkn medicatie nodig gehad om iets binnen te houden, desondanks toch 8 kg afgevallen, maar dat is ook niet erg. Je baby is net een parasiet, die pakt alles wat het nodig heeft!)

Veel sterkte! Hopelijk gaat het snel beter!

7. Elly80

Elly80 Lid

Jan 22, 2012
    88
    0
    0
    Friesland
    @Jipje: fijn om te horen dat je wel geniet en dat het eten van fruit toch goed gaat. Ik snap dat je goed wilt eten voor de kleine, maar zo te lezen doe je echt goed je best. Bovendien slik je ook nog multivitamine (doe ik ook: Zwanger zijn van Etos).
    @Kache: die uitspraak onthoudt ik: "Je baby is net een parasiet, die pakt alles wat het nodig heeft."

8. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Zelf eet ik al weken het minimale (ben ontzettend misselijk), maar vul aan met supplementen en mij is verzekerd door de gyn. dat het echt geen schade oplevert voor uk!

Dus laat het los, eet wat goed valt en vul gewoon aan met een pilletje!

9. Lotje02

Lotje02 Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,646
    3
    0
    Herkenbaar! Ik heb altijd heel gezond gegeten en toen ik zwanger werd nam ik me voor om nu nog extra gezond te eten....
    Maar helaas liep dat anders. Ik heb ook een tijd gehad dat ik amper wat binnen kon houden. Ik heb weken geleefd op crackers met kaas en vanillevla. Ben in een paar weken 5 kilo afgevallen. De vk zei toen ook dat ik gewoon moest eten wat ik kon en heeft me vitaminepillen aangeraden. Over de baby hoefde ik me geen zorgen te maken, die pakt wat ie nodig heeft. Het is meer voor jezelf.

Nu gaat het een stuk beter, ik hoef niet meer over te geven, maar avondeten blijft een probleem. Ik heb er wel zin in, maar zodra het voor me staat gaat het me na een paar happen al tegenstaan. Ik probeer dus overdag genoeg fruit, brood en rauwkost te eten, en dan 's avonds een paar happen groenten en wat aardappel. Gisteren had ik opeens ontzettend zin in witlof met ham en kaassaus, dat heb ik dus gemaakt en dat ging redelijk. En als ik 's avonds zin heb in vet eten dan eet ik dat gewoon. En meestal eet ik rond 8 uur nog wat fruityoghurt ofzo.

10. kwebbelengel

kwebbelengel Niet meer actief

hoi allemaal

ben bang dat ik ook jou kant op ga, misselijk en sinds vanmorgen overgeven, geen lucht kunnen waarderen, en dan moet je werken pffff aan het bed staan bij zieke mensen terwijl je zelf, aan het overgeven bent.
    Maar 't gekke is een zak patat met mayo en een frikandel glijdt er zo in zonder moeite en overgeven!!

succes hoor

11. Non18983

Non18983 Bekend lid

Apr 9, 2012
    517
    0
    16
    Lelystad
    Probeer in ieder geval goed te drinken om je vocht pijl goed te houden. Mijn verloskundige vertelde me dat minder of niks eten in principe geen kwaad kan voor je kindje die pakt wat het nodig heeft, in de eerste instantie ga je het zelf merken.

Ik had geen honger gewoon helemaal niet en at af en toe eens wat omdat het moest, maar smaakte me niet. Wel ben ik wat vollere sappen gaan drinken vroeger alleen water en zwarte koffie nu wat meer vruchtensappen en zuivel producten voor de extra energie.

Goed drinken! zeker met overgeven!!

12. jipje

jipje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    1,452
    96
    48
    Bedankt dames!! Wist dat ik niet de enigste was, maar het is altijd fijn om te weten wat andere doen in zo'n situatie...
    En patat met frikandel, veel vinden het lekker maar moet zeggen dat ik vaak de trek er in heb maar als het dan voor me staat denk ik nee dankje! :p

Share This Page