Hier zelf geen helm, geen helm bij kindje in fietsstoel en hij fiets nog niet maar als hij gaat fietsen wordt t wel met helm. Manlief werkt met kinderen met NAH (niet aangeboren letsel) en dan zie je duidelijk wat voor schade soms een simpele val met zich mee kan brengen. Tuurlijk dat zijn uitzonderingen en tuurlijk gaat t vaak goed maar als ik bij kan dragen aan risico verkleinen doe ik dat.
Ik vroeg het meer uit nieuwsgierigheid. Ik zie zelden volwassenen met een helm in Nederland maar in het buitenland altijd
Ik draag geen helm op de fiets. De kinderen hebben de eerste 5/3 jaar een helm gedragen als ze bij mij op de fiets zaten. Vanaf dat de oudste zelf fietst en ik dus maar een kind op de fiets heb, schiet het er een beetje bij in. Als ze zelf fietsen dragen ze een helm. Ze zijn nu 4 en 7. Ik vind het nog steeds een erg fijn idee, dus voorlopig houden we het nog even zo.
In mijn werelddeel heel normaal om óók volwassenen met helm te zien fietsen, Australië bvb waar het ook verplicht is voor kinderen en volwassenen. Een goede zaak vind ik want het voorkomt heel wat onnodig leed, zeker bij kwetsbare kinderen. Uiteraard moet het een goed zittende en goed gekeurde helm zijn anders werkt het alleen maar averechts. Hier 3x ja dus alhoewel ik zelden zelf fiets, een enkele keer als ik bvb op vakantie ben. 😎
Hier in Duitsland de kinderen ook allemaal een helm! Zowel op de loopfiets als in het kinderzitje bij de ouders, Ook de oudere kids dragen op de fiets een helm. Ivm verzekeren is het deels verplicht,nou ja... het hoeft niet, maar dan is de kans dat je verzekering moeilijk gaat doen na een val / ongeluk groot ! Eigenlijk Een goede zaak! Wij zelf dragen geen helm , maar miss gaan we er straks wel aan beginnen... Fiets momenteel niet veel 😂
Ik dacht al dat ik de enige ben. Ik woon dan nog wel in Nederland, maar ik héb niet eens een fiets... In jaren ook al niet meer gedaan geloof ik.
Ik hoop eigenlijk dat het nog eens verplicht gaat worden in Nederland. Een helm kan zoveel schade voorkomen. Ik fiets zelf amper mijn dochter draagt een helm op haar fietsje. Een goed passende! Mijn man mountainbiked en fietst ook op de racefiets. Hij is er nogal fanatiek op en dat heeft ook een reden. Laten we het er maar op houden dat de helm bij hem er al meerdere malen voor heeft gezorgd dat hij geen ernstig hoofdletsel had.
Zelf draag ik geen helm, maar mijn zoontje heeft er wel een op in het fietsstoeltje (voorop). Bewust gekocht bij een goede fietsenwinkel waar gekeken is naar de pasvorm etc zodat hij echt veilig is. De 1e keer fietsen had ik de helm nog niet, maar ik vond het doodeng. Nu is er hier ook gewoon veel verkeer, en ik heb misschien mezelf wel in de hand qua fietsen, maar de andere weggebruikers niet. Better safe than sorry was mijn motto.
Nee eigenlijk niet nee. Had er zelfs nog nooit over nagedacht Dochter van 4 fietst nu zonder zijwieltjes. Maar eigenlijk alleen op de stoep ed. Wanneer ze echt stukken gaat fietsen misschien wel.
Nee, geen helmen hier. Waarom niet? Omdat het risico op hoofdletsel hier heel klein is: - We wonen zelf in een 30 km-zone, op een doodlopend stuk met alleen bestemmingsverkeer. - De oudste mag niet zonder begeleiding de straat uit. - Zowel thuis als op school wordt veel aandacht besteed aan veiligheid en alertheid in het verkeer. - Hier zijn bijna alle fietspaden volledig afgeschermd van de rijbaan. - De fietspaden zijn hier allemaal goed geasfalteerd, zonder boomwortels, die alles naar boven drukken. - We wonen niet in de Randstad, het is hier relatief rustig qua hoeveelheid verkeer. - We hebben hier bijna geen hoogteverschil, waardoor er geen grote snelheden bereikt kunnen worden. Wel 1 fietsbrug, maar daar gaan we eigenlijk nooit overheen. Al met al is het risico op een ongeval zeer klein. Daarnaast is de ernst bij een val in deze omstandigheden ook klein. Het soort ongevallen, waar hier het risico het grootst bij is, daar helpt een helm niet tegen. Bij mountainbiken en wielrennen zou ik óók een helm (laten) dragen. De snelheden zijn veel groter en je rijdt op paden, die grillig zijn. Vaak ook tussen de bomen. De kans, dat je hoofdletsel krijgt bij een val tijdens het wielrennen en mountainbiken is ten eerste groter en ten tweede is het door de snelheid en de obstakels (bomen ed) om je heen ook veel erger. In Limburg en ander heuvelachtig gebied kan ik er ook nog wel inkomen... Ik vind het werkelijk belachelijk dat mensen andere landen gaan vergelijken met ons platte fietslandje...
Ik draag geen helm In een fietsstoelt dragen ze wel een helm Zelfstandig in het verkeer dragen ze ook een helm. Waarom? Omdat het veiliger is. Kinderen een erg kwestbare groep in t verkeer, een ongelukje zit in een klein hoekje. En nee, t helpt niet als er een vrachtwagen over je hoofd rijdt, maar voor kleine ongelukken helpt het wel degelijk. Dochter ging laatst hard onderuit, omstanders zagen t gebeuren, die zeiden meteen dat de helm dr gezichtje heeft gered ze viel plat op t gezicht, maar de helm steekt uit en heeft de klap opgevangen.
Ik draag zelf geen helm. Wanneer de kinderen bij mij op de fiets zitten ook niet. De oudste draagt wel een helm wanneer hih zelf fietst. Hij is al een paar keer flink gevallen en een behoorlijke snelheid. Vandaar de keuze voor een helm bij zelfstandig fietsen.
Ik vind dat altijd zo gek om te lezen . Ik fiets zelf 80-100 km per week. Maar merk wel dat het de mentaliteit momenteel is om veel de auto te pakken, ook voor kleine stukjes. Hier alleen de jongste een helm, omdat ze nog niet zo stabiel fietst. Oudste en ik fietsen erg goed, oudste fietst ook best veel (zo'n 30 km per week). Toen ze vroeger allebei op mijn fiets zaten hadden ze allebei een helmpje op, omdat je toch wat onstabieler bent dan.
Ik draag geen helm en mijn dochter die nog achterop zit ook niet. Ik moet zeggen dat ik er laatst wel over na zat te denken omdat het mij ook opvalt dat er steeds meer mensen met helmen fietsen. Maar ik ga het niet doen. Als ze leert fietsen zonder zijwiltjes ga ik dat wel met een helm doen. Maar puur omdat ze motorisch echt niet handig is. Ik kende helmen eerder alleen van Duitsland 😅 daar fietsen ze bijna allemaal met een fietshelm. Vond het dus ook gek toen ik het hier steeds meer zag.
Wij wonen dus wel in een omgeving met veel (auto)verkeer en onze oudste is een 'dwarrel' en valt krijgt het daarnaast altijd voor elkaar keihard en verkeerd terecht te komen als ze valt. Waarom zou ik haar onnodig extra risico laten lopen als je met een helm wellicht het eea kan voorkomen? Wij hebben twee mensen in onze directe omgeving die ernstige fietsongevallen hebben meegemaakt en een helm had bij hen zeker een deel van het letsel voorkomen. Ze hadden allebei al een helm, maar sinds dat laatste ongeval is ook mijn man er veel alerter op dat ze ze ook op hebben.
hier 3 x nee. Nou fiets ikzelf niet (rolstoel) en vinden wij het druk in de straat als er meer als 3 x per dag een auto door onze doodlopende straat rijdt ( uitgezonderd buren) en verder fietsen ze nog niet dus tja, gevaar is nihil. naar school straks is er eigenlijk maar 1 druk punt, vlakbij ons huis de rest is losliggend fietspad, 10 meter naast de weg en door weilanden heen zonder ander verkeer als vogels en een enkele kat en nog 100 meter dan in de straat van school, zelfs dat is naar 25 meter fietspad op de weg terug te brengen door een andere weg te nemen.
hahah ja heel veel mensen zeggen ook tegen ons " oh jouw kids fietsen met een helm op zeker! das toch zielig!, worden ze niet gepest?" Uh nee iedereen heeft dat hier en als ze vallen dan wel niet zelf, dan wel niet door het toedoen van een ander en je kan er veel mee voorkomen denk ik " dank u duitsland voor deze regel!" in het begin wel even wennen, maar weet nu niet beter, ook achterop een helm op, vind trouwens dat ebikes met kinderzitjes zonder helm echt niet kan!
Drie maal nee. Behalve op een racefiets, maar dat vind ik een ander verhaal. Als ik met kleine kinderen fiets is dit in een bakfiets, dus vind ik het niet nodig. Oudste fietst zelf, maar ook daar zie ik geen duidelijke noodzaak.