3x nee In onze omgeving is alles gemaakt op fietsers, veel fietspaden van de autoweg gescheiden. Alles goed overzichtelijk, fietsers hebben voorrang, en automobilisten houden er ook rekening mee. Mijn kindjes kunnen straks naar school lopen, dus de fiets zal niet zoveel gebruikt worden, en alleen voor korte afstanden. Echter is mijn mening dat er bij ebikes wel een verplichting van helmpjes mag komen, die gaan soms zo hard! Net als een racefiets en mountain bike. Als automobilist is het soms erg moeilijk inschatten hoe snel iemand eraan komt rijden op zo'n ebike. Misschien moet het voor alle fietsers maar wat meer maatschappelijk geaccepteerd worden, het is uiteindelijk voor je eigen veiligheid. Net zoals bij skien/snowboarden, 10 jaar geleden werd je gek aangekeken met een helm op, nu kijken mensen verbaasd als je het niet hebt.
Ik draag geen helm en mijn zoontje ook niet als hij bij mij op de fiets zit. Hij fietst zelf nog niet maar denk ook niet dat hij een helm krijgt als hij dat wel gaat doen.
1. Nee 2. Nee 3. Ja! Ik vind de keuze heel lastig, en tot welke leeftijd inderdaad. Op internet staan heel tegenstrijdige berichten, en de fietserbond die het niet nodig vindt wat ik wat raar vind (ook hun 'bewijs'). Maar je hoeft niet van een snelle afdeling met boomwortels te gaan om hard te vallen bijv, een kind wat vanuit stilstand zijwaarts met zijn hoofd op de stoeprand valt bijvoorbeeld kan al genoeg zijn voor zwaar hersenletsel. Een helm is juist voor de ongevallen t/m 20 km/uur effectief, en dit is precies de snelheid bij meeste ongelukken van kinderen, eenzijdige ongevallen. Dus niet een botsing met anderen of verkeer, maar zelf omvallen/tegen een boom fietsen/controle stuur verliezen/enz. Daarnaast ook op grotere snelheden, racefietsers / Tour de france hebben niet voor niets een helmplicht. Als je kind overreden wordt door een vrachtwagen haalt een helm niet uit, maar voor alle andere gevallen heeft mijn dochter toch een helm op bij het zelf losfietsen! Zeker de eerste twee jaar denk ik nog wel met dat wat onzekere fietsen. Of tot een jaar of 7? Ik vind het ook lastig hoor.