helmpje, fysio zegt ernstige afwijking, kinderarts vind het belachelijk... help help

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door muis26, 10 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boyandgirl

Boyandgirl Actief lid

24 nov 2009
    444
    0
    0
    onze kinderarts zei dat ook en de HA en Cb ook.
    onze kinderarts zei zelfs zolang hij groeit groeit het hoofdje ook anders, minder snel maar zolang hij groeit trekt het nog bij.

ik heb je trouwens een pb gestuurd

2. muis26

muis26 Fanatiek lid

2e foto

3. Mijn zoontje heeft ook z'n vlak hoofd aan de achter kant en dat begint nu wel zichtbaar minder te worden.
    CB zegt dat alles in verhouding is en er geen afplattingen aan de zijkanten zijn.
    Ook slaap tmijn zoontje graag recht op zijn achter hoofd dus met gezicht naar plafond.
    Wij hebben geen keus gehad voor een helmpje

4. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Als ik de foto's zie en de papieren zou ik (als het mijn zoon was) voor een helm gaan... 2 kids v vrienden hebben een helm gehad en het viel echt mee! Ik vind namelijk dat de afplatting flink opvalt en vooral voor jongens (met kort haar) zal dit opvallen...

5. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    ODDI = 105,9

Een ODDI tussen 100-104% is normaal voor een baby vanaf 5-6 maanden.
    Bij een ODDI tussen 104 en 108% is de afplatting duidelijk waarneembaar, maar er is nog spontane afname mogelijk tot onder de 104 %.
    Bij een ODDI hoger dan 108 zal de afplatting naar verwachting niet lager worden dan 104% en dus duidelijk zichtbaar blijven en kan een indicatie zijn voor helm-therapie

CPI = 98,5

Met een CPI hoger dan 95 a 100% zal zonder het dragen van een helmpje de afplatting naar verwachting niet lager worden dan 90% en daarmee zichtbaar blijven en kan daarmee een indicatie zijn voor helm-therapie.

Met een CPI hoger dan 95 a 100% zal zonder het dragen van een helmpje de afplatting naar verwachting niet lager worden dan 90% en daarmee zichtbaar blijven en kan daarmee een iindicatie zijn voor helm-therapie

6. Elin26

Elin26 Fanatiek lid

3 dec 2007
    1.306
    0
    0
    Twente
    Moeilijk hé? Om die keus te maken. Ik heb hier ook zo ontzettend getwijfeld. Wat mij uiteindelijk over de streep heeft getrokken, is dat ik dacht; hij zou over een paar jaar nog zo'n plat hoofd hebben, dan vraag je je altijd af wat als ik wel een helmpje had gedaan. Olaf heeft m morgen twee weken en we zien nu al duidelijk vooruitgang. Ik heb foto's in mijn prive album, dus als je die wil zien, moet je mij even bericht sturen.
    Succes met de keus, maar ik denk ook dat je er goed aan doet om het wel te doen.

7. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik heb er dus geen verstand van maar ik vraag me altijd af; hoe erg is het nu als je hoofd niet perfect rond is? Ik zou dus niet snel ingrijpen met een helmpje. Maar goed, als het fysieke problemen oplevert als je het niet doet is het een ander verhaal, als het puur esthetisch is dan vind ik het zelf dus niet zo nodig.

8. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Misschien idee om nog een Fysio er naar te laten kijken?

9. misa

misa Niet meer actief

Ik vind de afplatting wel duidelijk te zien, maar dan nog weet ik niet of ik wel voor een helmpje zou kiezen. Er zijn namelijk lopende onderzoeken naar of het wel werkelijk zoveel effect heeft. Woorden van mijn fysio. En ze heeft zelfs van 1 gezin meegemaakt dat alle 3 kinderen een afgeplat hoofdje hadden, alle 3 hebben ze geen helmpje gehad en alle 3 is het goed gekomen.

Dus hoe moeilijk ook: volg je gevoel!

10. Wilma1978

Wilma1978 Actief lid

27 dec 2009
    249
    0
    0
    Mijn zoontje heeft ook een plat achterhoofdje gehad, bij hem was er ook geen scheefgroei en dus ook niets in zijn gezichtje te zien. Wij hebben toen wel besloten voor een helm en ik heb er geen moment spijt van gehad. Na een paar weken zagen we namelijk al veel resultaat.

Het dragen van het helmpje was even wennen (een paar dagen) en daarna vond hij het heerlijk, vooral met kruipen e.d. als hij zijn hoofd stootte, stootte hij zijn helm:D, was wel wennen toen hij geen helmpje meer droeg hoor. Het was voor mij als moeder erger dan voor hem als baby, maar het gaat natuurlijk om zijn toekomst.

Zijn hoofdje is nu nog steeds niet perfect rond, maar het valt voor mensen die het niet weten in ieder geval niet op en dat vind ik wel heel belangrijk. In mijn omgeving ken ik een aantal volwassenen die ook een plat achterhoofd hebben, als mijn zoon geen helm had gedragen was het dus ook als puber en volwassene zichtbaar.

Als je twijfelt over wel of geen helmpje, dan zou ik er wel voor gaan. Beter nu een helm dan dat je er over vijf jaar spijt van hebt.

Groetjes

11. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Als je twijfelt zou ik het wel doen. Helmpje kan geen kwaad toch? Ik heb er geen verstand van maar je moet ook niet achteraf zeggen had ik het maar wel gedaan. En zoals ik al zei anders nog iemand er naar laten kijken (arts of Fysio) en dan daar je keuze op maken

12. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Als ik de foto's zie en de waardes zou ik zeggen helmtherapie!

Onze dochter heeft een milde afplatting (zit op de grens van 108% ODDI en 89% CPI) en wij hebben gekozen voor een helmpje..

de beslissing is HEEL moeilijk en ik vind het nog steeds moeilijk maarja ik wil er niet straks spijt van hebben..

13. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik als leek vind het er nog redelijk uitzien.

Een achterneefje van mij met zes maanden had dit ook nu een jaar geen helmtherapie en heeft een prachtig mooi kopje.

Wat me opvalt zo dra ze meer hun hoofd gaan oprichten en meer gaan zitten, op de buik draaien het hoofd vaak snel in de juiste maat komt.

Als je er niet voor kiest hier wat tips.

Elke dag wat hoofdmassage de scheedel wat kneden wel heel zachtjes natuurlijk.

Vaker op de buik laten of zelfs soms een slaapje op de buik. Vaker hoog dragen of lekker in zit stand zetten zo dat hij minder op zijn achter hoofd ligt.
    Dat soort dingen zou ik doen als je niet voor de helm gaat. En kijk het een klein maand je aan of deze dingen helpen je ziet het als moeder snel genoeg of het effect heeft als hij minder op zijn achterhoofd ligt.

Succes en sterkte er mee.

Even off topic.

En nee niet om een discussie te beginnen maar er moet me gewoon wat van het hart.

Van af dat het advies is om kinderen op hun rug te laten slapen. Zijn er duidelijk meer kinderen met een schedel afplatting.

Vind zelf dat ze dit advies eens wat beter moeten gaan bekijken. Je voorkomt( wat ik in twijfel trek op sommige punten, en gewoon niet altijd te voorkomen is( de wiegendood bijvoorbeeld)) het ene maar krijgt het andere er voor terug.

14. misa

misa Niet meer actief

Baadt het niet dan schaadt het niet, vind ik hiervoor zeker niet op gaan. Hoelang gebeurt dat nu al met helmpjes? Niet lang genoeg om op latere leeftijd eventuele consequenties te merken.
    Ik ben zeker niet tegen hoor, maar vind dat je alle kanten goed moet belichten. :)
    Succes met de moeilijke keuze!

15. misa

misa Niet meer actief

Helemaal mee eens, vooral het laatste.
    Jouw kindjes slapen ook op de buik..? :)

16. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Ben het ook eens met pnirmal maar dan moet je kindje dat wel willen. De jongste wil het niet en toen de oudste kon draaien is hij vanzelf op zijn buik gaan liggen, meestal met zijn knietjes ingetrokken en kont omhoog haha. Heb hem verder nooit anders gelegd

17. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Niet speciaal ze mochten liggen, Maar was niet krampachtig met het kindje al lekker opschoot te zetten of hoger in het wipertje dat maakt de nek en rug spieren gelijk al wat sterker en dan liggen ze ook minder op hun achter hoofd.

Maar dochterlief nu 14 m bijna draait 90 procent van de slaap tijd zelf op haar buik. Moet ik haar dan maar steeds op de rug leggen dacht het niet.

We slapen toch ook zelf hoe we zelf het lekkerste liggen. Dat is met kinderen net zo. Toch.

Je kunt het altijd wel goed in de gaten houden is mijn motto hihi. Toch van af het begin af en toe op de zij liggen bijvoorbeeld. Zeker als je toch in de buurt bent.

18. misa

misa Niet meer actief

Mijn zoontje sliep moeilijk tot niet op de rug, De nachten waren niet gezellig! En op de zij ging na een 1,5 week niet echt meer. Hij draaide als het ware naar de rug. Dus de keuze was snel gemaakt voor de buik..! Ik vind het heel prettig. En zou het bij een volgende waarschijnlijk weer doen (als het kindje dat ook wil). En die mooie ronde hoofdjes vind ik ook super..! :)

19. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons dochtertje had ook een plat achterhoofd. Ook bij de fysio onder controle geweest en nu is het gelukkig goed, maar echt mede dankzij het zijligkussen!
    Als je kiest om geen helmpje te nemen, zou ik in ieder geval je kindje op de zij of buik te slapen leggen. Dat heeft hier zoooo veel gescheeld. Dan heb je goede kans dat het minder plat wordt.

Trouwens: medisch gezien is het niet noodzakelijk om een helmpje te nemen. Kindjes met een plat hoofdje ontwikkelen zich verder normaal. Een helm is puur voor de esthetiek!
    Dus wat je keus ook is: over de gezondheid van je kindje zou ik me niet druk maken.

Als ik naar de foto's kijk vind ik het hoofdje wel wat plat. Zo ongeveer als ons dochtertje. Bij haar is het dus ronder geworden alleen maar door niet constant op de rug te liggen (en dus met name 's nachts, want dat zijn een heleboel uurtje natuurlijk)

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb de foto's gezien, ik zou snel n afspraak maken in ziekenhuis en voor helmpje gaan. omdat t hoofdje ook scheef afgeplat is. niet aarzelen, in het ziekenhuis weten ze meteen of dat nodig is of niet. maar je ziet het wel op de foto. en hij is al 7 maanden oud.

Deel Deze Pagina