helmpje, fysio zegt ernstige afwijking, kinderarts vind het belachelijk... help help

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door muis26, 10 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik heb niet alles gelezen dus misschien spuit 11, maar goed :)

Afgaande op de foto's zou ik zéker een helmpje nemen voor jullie zoontje. Aan de voorkant is inderdaad niks te zien, maar op de foto lijkt de afplatting toch wel behoorlijk.

Wij hebben met onze oudste dochter voor hetzelfde dilemma gestaan en besloten geen helmpje te nemen omdat bij meisjes met haar nog best het eea te verbloemen valt. Bovendien werd het steeds beter door haar op haar zij te laten slapen en door fysiotherapie.

Maar bij een jongetje zou ik het zeker we gedaan hebben, de kans dat die minder of geen haar gaan hebben later is aanzienlijk groter, zij het omdat ze kaal worden of omdat ze hun hoofd kaal willen scheren.
    En ik zou hem ook echt niet meer op zijn rug laten slapen...

2. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    O ja trouwens, het is wel iets beter geworden bij mijn dochter maar haar hoofd is nog heel duidelijk plat en scheef, ondanks haar haartjes! Dus echt, doe het nou maar voor die paar maanden op een mensenleven...

3. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Zou trouwens niet te lang wachten, want zie dat je kleine al 7 maanden is nu. En niet alle helmenboeren willen dan nog kindjes aannemen.

4. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Zou inderdaad niet te lang wachten aangezien je zoontje al 7 mnd is en naar mijn idee toch ook wel een behoorlijke afplatting heeft hoor!
    Chloé had haar helm met precies 6 mnd en had er geen centje pijn van en het resultaat is geweldig geworden!

5. Zijvandehoek

Zijvandehoek VIP lid

8 jun 2009
    6.894
    0
    0
    Direct door laten verwijzen via de fysio naar het Sophia kinder ziekenhuis. Laat de arts maar lullen.

Inderdaad snel zijn!

Sterkte en succes.

6. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    En waarom dan wel naar het Sophia? De arts die wij daar hadden liet de beslissing toch echt aan ons, en het bolletje van onze dochter had méér afplatting dan het kindje van TS, afgaande op de foto's. Bij onze dochter zat het alleen op een andere plaats. De arts in het Sophia heeft ons juist het vertrouwen gegeven dat het tóch wel goed zou komen, helm of geen helm! Wij waren er wel veel vroeger bij trouwens.

7. Zijvandehoek

Zijvandehoek VIP lid

8 jun 2009
    6.894
    0
    0
    Oke, je hebt ook andere lokaties, maar wij zijn bij het Sophia geweest.
    Uiteraard maak je het zelf uit als ouder, maarrr je moet een bepaalde weg lopen, wil je doorverwezen worden.

Helaas werd het geen helmpje bij onze zoon, maar een operatie :(

8. muis26

muis26 Fanatiek lid

operatie? hoezo dat als ik vragen mag?????? wat sneu :(

Maar sophia is voor ons echt een pokke eind weg. dat zie ik niet zo zitten hoor met 2 kleintjes. Ik ga wel kijken of ik een second opinion kan krijgen :( en we zijn idd laat ja,, dat krijg je he als je van het kastje naar de muur wordt gestuurd..!! lekker balen :(

9. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    @ muis26, een ander kinderziekenhuis dan?
    @ Zijvandehoek, had jouw kindje ook een scheef gezichtje dan? Onze arts in het Sophia vond dát een leidraad voor verder ingrijpen namelijk..

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.063
    2.202
    113
    Brabant
    onze dochter had trouwens ook een vervorm aangezicht en scheefstand van de oren. toen zag ik het niet zo, maar nu (als ik de foto's zie) valt het best op..
    Het is bij haar vrijwel goed gekomen zonder helm, maar zij begon vanaf de 3 maanden echt te corrigeren, vooral in het aangezicht.
    Onze dochter liep trouwens ook achter in de ontwikkeling door haar voorkeurshouding, dus ik zou het zeker in de gaten houden en nog een deskundige naar laten kijken!

11. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    tja nog maar even mijn mening na 9 pagina;s.

maar ik vind het ook een behoorlijke afplatting, en zie ook een afplatting aan een van de zijkanten zeg maar.
    wat al eerder gezegd is, het is maar voor een paar maanden, hij is er zo aan gewend dus waarom niet!
    het kan alleen maar beter worden en als je het nu niet doet en hij houdt een scheef koppie dan heb je daar altijd spijt van.
    dat wil je niet!!

maar kan me voorstellen dat het een moeilijke keus is, voor ons is het aan de zijlijn natuurlijk wat makkelijker praten, iedereen heeft weer een andere ervaring of mening.
    dus heel veel succes met dit dilemma!!

groetjes

12. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ik heb allen pagina 1 gelezen dus sorry als ik dingen vertel die al verteld zijn maar dit is mijn ervaring.

Mijn jongste heeft een symetrische afplatting en er is dus niks van te zien aan de voorkant. Echt puur alleen plat aan de achterkant. Je ziet het goed maar toch hebben wij gekozen om geen helmpje te doen. Dit in overleg met de fysio en kinderarts. De fysio gaf aan dat hij al verschillende kindjes in behandeling had met een symmetrische afplatting waarbij een helmpje helemaal niks had gedaan. Dit beaamde ook de kinderarts en zij vertelde dat het verschil na een aantal jaren tussen wel en geen helmkindjes bijna nihil was kwa rondheid van het hoofdje. Alleen werd dit proces dan versnelt met een helmpje. Ik heb het overigens dus wel over alleen een afplatting van het achterhoofd en geen scheefstand ofzo.
    Ik denk dat het voor jou belangrijk is dat je er over nadenkt of je met het idee kan leven dat hij misschien een iets wat plat hoofdje houdt. Zo niet zou ik gewoon voor een helmpje gaan zodat je er voor je gevoel alles aan gedaan hebt. Ik weet hoe moeilijk de twijfel is. Heb er ook een tijd mee gelopen.

13. whitesaber

whitesaber Niet meer actief

Mijn zoon had dezelfde afplatting en nee het komt niet vanzelf goed...
    We hebben een helm laten afmeten en hij heeft de helm de hele tijd gehad
    Geen problemen mee
    Je zal je voor je kop slaan als je het niet doet

Dit gaat om je kind,het is een jongen die hebben meestal kort haar en dan kan hij geen gel in zijn haar hebben
    Net als met douchen jij ziet dat elke dag...
    Dat geeft een schuldgevoel

Wat is nou 6 maandjes vergeleken met de rest van zijn leven
    Hij heeft er geen last van hoor :D

14. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Jee, ik kan me voorstellen dat je niet weet wat wijsheid is. Die zegt dit en die zegt dat.
    Misschien heb je hier wat aan.

Als een schedelafwijking ontstaat bij open schedelnaden door een continue drukbelasting is helmtherapie geïndiceerd. Bij redressiehelm therapie geldt dat er in de eerste vier tot vijf maanden wordt afgewacht of de afwijking (afplatting) spontaan verbeterd, al dan niet gecombineerd met kinderfysiotherapie en houdingsadviezen. Als het niet duidelijk verbetert, wordt na ongeveer vier tot zeven maanden in voorgenoemde gevallen een redressiehelm voorgeschreven. In de eerste 6 maanden neemt de schedelomvang ongeveer 8,5 cm toe. Deze groei is zo snel dat fysiotherapie bij de behandeling van plagiocefalie in de eerste maanden voldoende is. Op de leeftijd van 6 tot 18 maanden is de toename van de schedel slechts 0,6 cm per maand. Dit is onvoldoende om een asymmetrische schedel spontaan te corrigeren. In deze periode kan redressiehelm therapie worden overwogen. Indien de behandeling op de leeftijd van 5 tot 9 maanden wordt gestart is er voldoende tijd voor een bevredigende correctie.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Poeh lastig hoor!

Ik vind de afplatting best behoorlijk en mijn eerste gevoel zegt: helmpje!

Maar wij hebben een neefje en nichtje, die allebei al snel een flink plat achterhoofd kregen, ik had zoiets van, waarom krijgen zij geen helm? Vooral het hoofd van nichtje had echt een ei vorm, echt niet mooi. Maar inmiddels zijn ze 5 en bijna 3 jaar en je ziet er helemaal niets van, zijn gewoon prachtige koppies! Nu heeft nichtje wel een flinke bos met krullen waardoor je sowieso de vorm van haar hoofd niet goed ziet, maar neefje heeft een kort kapsel.

Succes met beslissen! Ik zou inderdaad snel een second opinion aanvragen bij een helm therapeut (of hoe je zo iemand ook noemt ;))

16. Lad

Lad Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.755
    1
    0
    Redressiehelm.nl - Informatieve website over redressiehelmen hier is de site van het helmpje. Je kunt ze vragen stellen en eventueel een afspraak maken in het ziekenhuis bij jou in de buurt.
    ik vind het hoofdje ook erg afgeplat en als ik jou was zou ik het wel doen. onze zoon heeft ook een afgeplat achterhoofd en volgende week hebben wij de afspraak in het ziekenhuis als hij in aanmerking komt ga ik zeker beginnen met de helmtherapie. Ik moet er niet aan denken dat hij de rest van zijn leven met zo plat hoofd moet lopen. Ik hem me ook via deze site geraadpleegd en ze hebben me goed kunnen adviseren.
    Veel succes ben benieuwd wat jullie gaan doen!

17. Lad

Lad Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.755
    1
    0
    de kinderarts op mijn consultatieburo zei tegen mij helaas mevr aan dat hoofd is niks meer te doen! hij blijft zo plat! Dit bewijst wil dat een kinderarts niet altijd weet wat ze zeggen hoor! Dit wil niks over die van jou zeggen maar ze weten ook niet alles!

18. whitesaber

whitesaber Niet meer actief

Jeetje meid onthoud wel dat je kindje diegene is die er de rest van zijn leven mee moet lopen...
    Wat is nou een paar maandjes in zijn leventje...
    We moeten blij zijn dat deze optie er is....
    En jij krijgt er geen gedoe van hoor
    Met de tijd zal je kindje de helm niet eens meer af willen hebben :p

19. Zijvandehoek

Zijvandehoek VIP lid

8 jun 2009
    6.894
    0
    0
    Onze zoon had inderdaad ook een scheef gezichtje. Er zat in zijn geheel een soort draai vorm in zijn hoofd. In het begin noemde ik het een 'wokkeldraai'. Die ging wel weg, maar de rest klopte gewoon van geen kanten.
    Mijn gevoel zei genoeg, maar we moesten dé weg bewandelen, dus braaf naar de fysio.

Enfin. Naar het Sophia voor eventueel een helmpje. Ik zei mijn man nog "het kunnen ook dicht gegroeide naden zijn en dat bleek dus ook het geval. Vandaar de operatie.
    Pff heel heftig maar het gaat goed met onze Sil.

Vrijdag gaan we voor de röntgen en een gesprek met één van zijn vrouwelijke chirurgen. Ben benieuwd!
    Over een aantal weken worden de veertjes die geplaatst zijn en de boel los moesten maken zeg maar, eruit gehaald.
    Kan niet wachten, die dingen mogen er van mij uit,
    al ben ik dankbaar dat er wat aan gedaan kon worden.
    Anders was het later een groot probleem geworden.

20. Zijvandehoek

Zijvandehoek VIP lid

8 jun 2009
    6.894
    0
    0
    Ik had dus ook in de eerste instantie zo iets van, als een helm het koppie weer een mooie vorm kan geven waarom niet!
    Het is maar een helmpje en ik denk ook dat je kindje je er dankbaar voor zal zijn.
    Het is een kei harde wereld.

Sterkte en succes ermee ;)

Deel Deze Pagina