helmpje met fietsen overdreven??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tulip, 1 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alita

Alita Niet meer actief

in die leeftijd had ik dus echt geen helm opgedaan:$ is toch voor schut!
    Wij zijn dit gewoon niet gewend hier

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

14 jaar... nou dan zullen ze het wel verplicht moeten stellen want geen 14 jarige die vrijwillig een helm op gaat zetten

3. tulip

tulip Niet meer actief

dat voorbeeld wilde ik eerst geven, maar vond het zo uitgekauwd.:D

4. tulip

tulip Niet meer actief

en als het nu verplicht wordt??;)

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

mja.. er zijn ook stapels mensen die een ongeluk hebben overleefd zonder dat ze een gordel om hadden
    toch is dat inmiddels gemeengoed om te doen

ik denk dat fietshelmen dat ook nog wel gaat worden.. ooit.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

daar gaat het niet om... het gaat om de kans. De kans dat je net zo ongelukkig valt dat je je hoofd zodanig raakt dat je ernstig letsel hebt is (zeker als kind) niet bepaald groot (snelheid, type val, omgevingsfactoren etc etc). De kans dat je ernstig letsel oploopt in de auto is veel groter. Het gaat niet om het feit dat het altijd goed gegaan is.

In Nederland is men als eerste gaan nadenken over fietshelmen maar er is onvoldoende aanleiding om het verplicht te stellen (verplicht stellen betekent ook moeten handhaven). Daarbij kennen wij in tegenstelling tot omliggende landen een fietscultuur met bijvoorbeeld fietspaden...

7. Joyce1983

Joyce1983 VIP lid

8 feb 2008
    6.688
    0
    36
    Wat als je de weg over steekt zonder te kijken?

8. Saskia78

@cygnet: bij de voorstanders gaat het daar niet om nee.. bij de tegenstanders is dat wel het gebruikte argument.

en blijvend hersenletsel op de fiets is op zich net zo vervelend als in de auto hoor :)
    en als zo'n helm die kans met 85% kan verminderen..
    vind ik dat wel een argument eerlijk gezegd.

Juist bij die kleintjes is de kans op raar vallen groter lijkt me.
    Hier gooit dochterlief soms dr stuur te fanatiek om.. dan wordt ze dus compleet over dr stuur gelanceerd...
    Bij de groteren die al goed kunnen fietsen is het vaker een ongeluk met iemand anders gewoon op de openbare weg.
    Zegmaar een busje ipv stoeprandje
    Dus ook daar is het zeker neit overbodig.

Daarentegen vind ik het wel prettig dat er ook nog dingen zijn hier die NIET verplicht zijn in ons van regeltjes vergeven land
    Mensen mogen ook zelf nadenken of ze iets het risico waard vinden of toch niet.

9. Joyce1983

Joyce1983 VIP lid

8 feb 2008
    6.688
    0
    36
    Wij hadden ook zo iets van een helmpje, echt niet! Nou nu is het bij ons dus wel een helmpje..

We stonden voor een oversteek te wachten, auto achter ons en die dacht dat ik ging fietsen.. ging rijden en knalde op ons, leek in eerste instantie niets aan de hand, later bleek tegendeel.. 3 dagen waren we onderweg in het ziekenhuis, ze had een schedelbasisi. Gelukkig niets aan overgehouden, maar wat hebben wij in de piepzak gezeten.. Dus doe ons maar een helmpje!

10. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Daarbij is het verkeer tegenwoordig een stuk drukker en sneller dan vroeger. Plus mensen houden steeds minder rekening met elkaar.

11. Saskia78

@joyce: ik ben ook weleens aangereden op die manier.. dan maak je toch een rare schuiver hoor
    gelukkig liep het allemaal met een sisser af!

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Heftig Joyce!

Hier ook net een fietsje met zijwieltjes en zit ook te denken aan een helmpje. Nu loop ik er nog naast, maar als het strax wat sneller gaat en zeker als ze gaat oefenen zonder zijwieltjes, vind ik t ook wel een prettig idee.

Bij mij op de fiets heb ik het nooit gedaan. Verbaasd me dat zoveel zeggen het te doen, want heb het eigenlijk nog nooit gezien (wat niet wil zeggen dat het niet goed is).

13. Saskia78

@arivenol: mja heel eerlijk.. bij ons was het niet echt disucssie.. wij waren allebei voorstander
    maar in de praktijk fietst ze dus alsnog zonder
    daarentegen is ze doodsbang om te vallen en fietst dus eigenlijk bijna nooit.
    (en dan hebben we het nog niet over steppen.. dan val je ECHT om namelijk)

14. Joyce1983

Joyce1983 VIP lid

8 feb 2008
    6.688
    0
    36
    Ja hij had als excuus dat hij dacht dat ik ging fietsen :$

15. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Precies, en zo lang de ouders dit maar fliink blijven roepen willen de kinderen ook niet. Waarom loopt een kind nou voor schut met helm op? Mijn dochter wil er juist een omdat ze het bij anderen ook ziet. Dan ga ik echt niet zeggen dat ze daarmee voor schut loopt.

Je laat je kind toch ook niet skeeleren zonder knie en polsbeschermers? Of hockeyen zonder bitje? En zo kan ik nog wel even doorgaan.

16. Saskia78

Mja hier stond ik bij een stoplicht, auto bij een slagboompje.
    en toen mijn licht op groen sprong ging de slagboom omhoog
    fietspad loopt voor de slagboom langs.. denk op zo'n 2m afstand
    en de auto gaf vol gas omdat hij me niet had gezien.

en tja.. "assumptions are the mother of all fuckups" zouden we dan hier zeggen
    je moet niet DENKEN dat iemand gaat fietsen.. je moet wachten tot diegene daadwerkelijk gaat fietsen want je auto is een tikkie sneller dan een fietser

17. Alita

Alita Niet meer actief

denk je nu dat ik dit zo tegen mijn dochter zou zeggen;)
    Ik zeg dit hier ja maar niet tegen mijn kinderen he

18. Bri

Bri Niet meer actief

Als onze zoon zonder zijwieltjes gaat fietsen, krijgt hij een helmpje op. Weet nog niet hoelang we dat gaan doen. 'als je een xxx periode niet van je fiets bent gevallen, mag je zonder helm', zoiets denk ik. Het gaat om extra bescherming voor kinderen die nog regelmatig 'zomaar' omvallen met hun fiets, dus zonder dat er andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn.
    Er belanden jaarlijks veel te veel kleine kinderen met ernstig hoofdletsel in het zkh na een eenzijdig fietsongeluk, wat helemaal zo ernstig niet had hoeven zijn als ze maar een helm op hadden gehad.

Het verbaast mij hoeveel ouders hun kleine kind nog op de fiets laten zonder helm.

19. Skye

Skye Niet meer actief

Hier komt er echt geen helmpje!!! Ik weet niet, ik vind die dingen gewoon verschrikkelijk!! En ik ben ook groot geworden zonder helm, dus dat gaat bij Kyra vast ook wel goed!

20. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Idd!! Ik ben opgevoed door al die dingen niet te dragen.

Wat ik hierboven ook las over polsbeschermers en kniebeschermers met skeeleren. Niks gekregen en nooit gedaan!!
    Je wordt vanzelf hard hoor!!

Deel Deze Pagina