Helmpje op in het fietsstoeltje?

Discussie in 'Verzorging' gestart door anja89, 21 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vrouwenmantel82

Vrouwenmantel82 Actief lid

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Verzorgende ig van beroep
    Bij den bosch
    Fietshelmpje is zeker veiliger. Vooral een voordeel om er jong mee te beginnen, dan accepteren ze het later als ze zelf fietsen ook.

En toch doe ik het niet. Heb er wel discussies met mijn man over gehad, maar die vond het grote onzin.

In belgië hadden alle kindjes aar helmpjes op en fluoriserende hesjes aan op de fiets. Hier in nederland is het minder geaccepteerd. Dus hoe meer mensen het doen, hoe meer mensen er een voorbeeld aannemen.

Zo en nu ga ik opnieuw een discussie aan met mijn man over het belang van een helmpje. Dus dank je wel. Jullie hebben mij toch doen inzien dat het veiliger is en totaal niet gek.

2. Emmie83

Emmie83 Bekend lid

14 jul 2010
    679
    0
    0
    Wij willen binnenkort ook gaan fietsen met Ruben. Ik ga ook zeker een helm kopen. Ik zag net namelijk een vrouw die wilde opstappen en simpelweg haar evenwicht verloor en dus viel. Gelukkig had ze geen kind bij zich.
    Ik zou het mezelf niet kunnen gegeven als dit bij mij zou gebeuren met Ruben op de fiets, zonder helm.

3. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Mijn zoontje heeft altijd zn helmpje op op de fiets, zelfs als we alleen maar naar het kdv fietsten.
    Hij heeft maar 1 hoofd en moet het daar zn hele leven mee doen, ik zou het mezelf nooit vergeven als hij door een ongeluk (wat zomaarkan gebeuren) hersenbeschadiging oploopt terwijl het voorkomen had kunnen worden. En hij vindt zn helm super stoer dus geen probleem!

4. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Hier ook.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zo kan je wel van alles zeggen... Zet je je kindje alleen maar in de autostoel omdat het verplicht is?

Van de fiets vallen is wel wat anders dan van een klimrek vallen. Daarbij, ik laat mijn kinderen nog niet alleen in een klimrek klimmen hoor, sta er altijd bij om ze op te vangen. Op de fiets kan ik dat niet en daarbij ben ik niet alleen afhankelijk van mezelf maar ook van andere weggebruikers.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier dus wel fietshelmpjes op, ze weten niet beter en Eva vindt 'm ook echt mooi en krijgt ook leuke opmerkingen van andere kindjes die haar helm zo mooi vinden.

7. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Vind ik niet, als je kind op zijn hoofdje valt tijdens het spelen op het klimrek kan het net zo gevaarlijk zijn.

Maar goed, ieder zijn mening toch ?

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De leeftijd waar wij het hier over hebben, klimt vast nog niet zo hoog in het wandrek als dat ze in een fietsstoeltje zitten!

Daar komt nog bij, dat tegen de tijd dat ze wel hoog klimmen waarschijnlijk ook zelf gaan fietsen. Ook dan is het nog steeds verstandig om een kindje op de eigen fiets een helm te laten dragen, terwijl dit bij een klimrek niet hoeft:
    - kinderen die net leren fietsen, vallen vaker met de fiets dan dat ze uit een klimrek vallen.
    - onder een klimrek liggen rubberen tegels, op straat niet.
    - in de regel botst er geen andere weggebruiker tegen een klimrek, waardoor de impact van de val een stuk lager zal zijn dan bij een ongeluk met de fiets en een mede weggebruiker.

Kortom: de vergelijking tussen helm op in een klimrek of op de fiets slaat als een gieter op een oud wijf.

9. kippiekip

Dat vind jij, dat vind ik niet.. Kinderen die zelf kunnen fietsen klimmen lijkt mij ook zelf wel op de speeltoestellen, mijn kind in ieder geval wel, ik zie het verschil niet echt tussen het vallen op je hoofd van een klimrek of het vallen op je hoofd van je fiets, je beschadigd bij beide je hoofd en bij beide kan dit slecht aflopen.

Maar goed, zo denk ik er over, dat mag toch ?

10. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Tsja, ik vind het lastig. Als ik naar mezelf als kind kijk ben ik 2 keer hard op mijn hoofd gevallen, 1 keer in de tuin met spelen (tand door de lip) en een keer toen ik al ouder was (puber) van de trap. En mijn moeder fietste echt heel veel met ons. Nu weet ik wel dat het toen andere tijden waren, maar ik denk ook wel dat de meeste ongelukjes waar letsel uit voortkomt huis-tuin-en-keuken ongelukjes zijn. Nu wonen wij in een rustig dorp en ik kan me voorstellen dat wanneer je in een stad woont dit ook je keuze meebepaald. Jesse gaat nog niet mee op de fiets, maar zodra hij dat wel gaat dan moet ik er toch nog eens over nadenken.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Om te beginnen ging de vraag van ts over een jonger kind, dat niet zelf fietst en ook nog niet klimt. Maar ik geloof dat haar vraag inmiddels is beantwoord, dus is het ook wel interessant om naar iets oudere kinderen te kijken.

Zoals je in mijn reactie kunt lezen, geef ik inderdaad aan dat kinderen die zelf fietsen ook in speeltoestellen klimmen. In dat opzicht zijn we het dus eens.

Alleen zie ik wel degelijk verschil tussen een val met de fiets en een val van een klimrek. Jammer dat je daarop niet echt reageert. Bij en val uit een klimrek heb je een minder grote impact doordat de ondergrond zachter is. Daarnaast heb je in en klimrek niet te maken met auto's en brommers die bij een val met een fiets te impact flink kunnen verhogen.
    Dat zijn dus in mijn ogen wel degelijk flinke verschillen, waardoor ik ervoor zal kiezen mijn kind wel een helm te laten dragen als hij gaat fietsen (of skaten), maar niet als hij in een speeltuin speelt.

Uiteraard kan een kind altijd vallen en op zijn hoofd terecht komen. En wat de oorzaak dan ook is: het is pijnlijk en kan soms ernstige gevolgen hebben. Gelukkig valt het in de meeste gevallen wel mee. En je kunt je kind niet overal tegen beschermen. Je zult dus een afweging moeten maken tussen de kans op een val op het hoofd en de mogelijke ernst van het letsel aan de ene kant en het 'ongemak' van het dragen van een helm aan de andere kant.

Jij vindt het dragen van een helm blijkbaar altijd 'overdreven'. (Want ik een nogal onaardige term vind richting ouders die hier wel voor kiezen. Ik vind het een verstandige keuze om je kind in bescherming te nemen tegen letsel, is situaties waar de kans op ernstig letsel reëel is. Zeker als je het kind kunt beschermen zonder het te beperken.

12. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja, hier gewoon een helmpje op.

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Trouwens een vet stoere uitgezocht en mensen vinden het ook super schattig staan (niet dat ik daar wakker vab lig maar toch)

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als jij zou gaan skieen doe je je kind dan ook geen helm op?

Bij speelplekken is de ondergrond aangepast, zachte tegels, zand of gras. Daar hebben ze dus al rekening mee gehouden...

Thijmen heeft altijd een helm op met fietsen, vanaf het begin. Hij heeft zich er nooit tegen verzet oid.

15. kippiekip

Nou wij hebben hier een natuur speeltuin, geen zachte ondergrond maar die houte blokjes, als je daar met je bolletje op valt ben je echt niet blij hoor..

En dat IK het overdreven vind wilt niet zeggen dat ik dat negatief bedoel tegen over mensen die het wel gebruiken, nogmaals iedereen moet zelf weten wat hij of zij willen doen. IK vind het overdreven en jullie niet .. Dat kan toch ? Ik kijk er gewoon heel anders tegen aan.

16. Rono

Rono Niet meer actief

hier ook geen helm, mijn fiets heb ik voor de sier. Ik doe alles lopend of met de auto.

17. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hier ook een helm als ze mee op de fiets gaat of zelf fietst.

Ja, ze kunnen ook met hun hoofd ergens tegen aan vallen als ze gewoon spelen.
    Maar op de fiets heb je toch ook een bepaalde snelheid, toch gauw zo'n 15 km/u. Als je met zo'n snelheid tegen de straat knalt, da's niet best.
    Ik kwam eens onze huisarts tegen op de fiets en die prees ons om de helm. Hij had die week nog iemand naar het z-huis moeten sturen vanwege een van met de fiets, hoofd kapot.

18. Emmie83

Emmie83 Bekend lid

14 jul 2010
    679
    0
    0
    Vanmiddag heb ik een super stoere helm besteld. Nu nog even wachten tot mijn zus het fietsstoeltje gevonden heeft op zolder :D

19. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hier ligt een helmpje klaar voor de fietstochtjes maar de eerste keren op de fiets heeft ze hem niet opgehad; te groot ;)
    Aller kleinste helm gaat vanaf 46cm, dr hoofdje is nu bijna 44 ;).

20. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Afgelopen zaterdag een fiest gekocht met stoeltje en helmpje :) Z'n mooie roze van bobike :)

Deel Deze Pagina