Ja of nee? Wat vind jij? En is er nog een verschil tussen een elektrische fiets en de 'normale' fiets? Ik ben zelf niet voor een helmplicht op de gewone fiets, maar voor de elektrische fiets zou ik het geen verkeerd idee vinden. Vooral voor pubers en oude mensen. Op de gewone fiets zou ik het echt onhandig, niet praktisch en overbodig vinden. Even snel naar de winkel, oh die rothelm weer mee/op. Dan zou ik toch minder snel de fiets makken voor de korte stukjes.
Tja voor mij hoeft het niet. Misschien voor 65+. Maar ja, voor elektrische fiets, dan ook voor een gewone fiets. Een gewone fiets kan net zo snel en zelfs sneller als je elektrische fiets goed begrensd is. En ik pak ook de elektrische fiets voor de kleine stukjes in het dorp (want ik heb maar 1 fiets natuurlijk). Zit er ook niet op te wachten om voor elk stukje een helm te dragen.
Uit eigen belang zeg ik nee. Ik vind een helm maar een vervelend iets. Maar met oog op al het letsel door fietsongevallen is het misschien geen slecht idee.
Ik zeg ja, maar ik draag nu ook al een helm. Laatst schoonvader van vriendin zonder helm ongeluk gekregen ernstig hersenletsel leek op te knappen en ligt nu door epileptische aanvallen voor de zoveelste keer waarschijnlijk terminaal. Dus nee als ik m’n brein kan beschermen door een helm dan doe ik dat. Zit nu op een congres ook op de fiets erna toe en ja nu zeul ik de hele dag met die helm aan m’n tas.
Bij een elektrische fiets zou ik ja zeggen, puur vanwege de snelheid. Een gewone stadsfiets, even naar de supermarkt, zou ik nee zeggen. Maar als je op die gewone stadsfiets dan weer op gevaarlijkere wegen fietst, dan ja. Ik overweeg het voor m'n kind in ieder geval wel.
Ik verwacht dat het over een aantal jaar wel verplicht wordt. Skiën werd ruim 10 jaar geleden ook nog voornamelijk zonder helm gedaan. Nu word je raar aangekeken als je geen helm op hebt.
Ja precies. Ik heb mijn moeder ook gewaarschuwd, als ik die soms zie fietsen pfff. Moet haast wel een keer mis gaan en zo zie ik ze wel vaker.
Nou echt he, hoe ouder hoe gevaarlijker denk ik soms wel. En dan vooral op een elektrische fiets. Zelf fiets ik trouwens ook elektrisch, maar ik rijd in de polder bijvoorbeeld een stuk harder dan in de stad, op een of andere manier denken oudere mensen vaak dat ze overal op hun hardst moeten rijden.
Ja of ze lijken niet te snappen hoe het werkt met zo'n voorwielmotor ook nog, schieten dan ineens vooruit. Niet iedereen trouwens. Mijn vader is 76 en fietst prima, nog heel fit en snelle reactie, maar mijn moeder van 69..
Nee en al helemaal niet op een gewone fiets. Hou op hoor. Dan gaan ze dat maar vanaf een zekere leeftijd doen net zoals dat ze dat met een rijbewijskeuring doen vanaf 75 jaar, Al dat betuttelen. Ik denk wel dat het een idee is om de max snelheid van die E bikes naar beneden te zetten. Ik word gek van die dingen, ze schieten zo ineens een rotonde over. Gaan zo snel dat je ze geeneens ziet, een scooter is veel meer zichtbaar en die rijden 9 van de 10 een stuk netter dan die grijze hoofden op hun e bike. Volgens mij is een deel wat daarop rijdt allang levensmoe
Nou heb je weleens pubers op een fatbike zien rijden, echt levensgevaarlijk. merk wel dat ik zo’n beetje de enige ben die zegt ja. Maar goed zoals iemand anders al aangaf met skiën was het ook nee ga ik niet doen en nu als je geen helm op hebt wordt je heel gek aangekeken dus als je het gewend bent zal het ook weer heel anders zijn.
Nee. En als ik de maximale snelheid fiets van 25-26 km wordt ik alsnog ingehaald door pubers op hun fietsen. Maargoed, ik ben wel een muts. Ik fiets op rechte stukken dus de max en bij bochten rem ik echt af tot 10-15km per uur
Liever niet, maar voor de veiligheid zeg ik ja! En dan zeker voor de wat oudere. Het is soms echt te gevaarlijk hoe die fietsen. heel schrikkerig, terwijl er vrij weinig gebeurt. Daardoor zouden ze juist vallen! Als wij echt een stuk gaan fietsen krijgt onze jongste die voorop de fiets zit een helm op! Gister zag ik ook 2 kinderen op een gewone fiets met een helm. Ik vind het eigenlijk nog niet eens zo gek. Het kan veel schade aan het hoofd beperken! Maar dan mogen ze het ook gaan verplichten op die elektrische steppen. Ik vind de meeste gasten die daarop rijden zooooo aso en hard rijden. Ik snap niet dat het is toegestaan. Hier is het dan echt vaak dat ze hard op de stoep rijden of tegen het verkeer in!
Nee, wat mij betreft geen plicht. Wel laat ik mijn kinderen een helm dragen als ze zelf fietsen. Maar ben meer voor aanmoediging dan verplichting. Ik denk dat ook veel meer mensen de fiets pakken zonder helm. Naar de kroeg of als ik ga wandelen etc wil ik liever zo min mogelijk mee.
De meeste electrische steppen zijn ook helemaal niet toegestaan op de openbare weg. Alleen als ze ondersteuning hebben en je zelf wel mee moet steppen geloof ik. Helm vind ik absoluut verstandig voor veel mensen, maar het zou ook goed zijn als sommige mensen wat meer zelfreflectie hadden en op een andere manier of helemaal niet zouden fieten.