Tja er zijn wel meer dingen die pubers doen die niet zo slim zijn haha. Als dit het ergste is. Nu kan dat overigens niet meer, want de elektrische fiets kan niet harder dan 25. Die remt dan af.
Als neurologie verpleegkundige ben ik voor! Komt best regelmatig voor dat mensen na val van een fiets met hersenletsel in het ziekenhuis komen.
Maar dan voor alle fietsen neem ik aan? Want lijkt me niet dat het alleen slachtoffers zijn van elektrische fietsen. Afhankelijk van de leeftijd misschien in verhouding meer, maar niet alleen maar.
Nee liever niet. Als het moet dan zou het eigenlijk voor alle fietsen moeten... met een beetje goede wind ga ik ook gewoon 30 op mijn gewone fiets en haal ik pubers op e-bikes in... zou er wel voor zorgen dat ik minder vaak op de fiets naar mijn werk zou gaan. Ik vind 30 trouwens ook niet idioot hard. Meestal is het een lang recht stuk door een weiland met wind mee en dan gaat het bijna vanzelf
Een hele domme mening.....Ben ik me van bewust......voordat iedereen over me heen valt. Sinds een paar maanden een electrische fiets maar zou een helmplicht prima vinden. Dat ding gaat best hard. Als ik nu een helm drag, schaar ik me onder 65+ ers terwijl ik nog geen 40 ben. Prima als het straatbeeld verandert met allemaal helmdragers, kan ik opgaan in het grote geheel met zon aseksuele deksel op mijn pan
Ik ben niet voor. Ik voorzie dat ik dan een hoop extra kinderhelmen moet kopen want die gebruiken de fietsen alleen met spelen op straat tot ze een jaar of 10 zijn. (Rustig dorp waar "iedereen" de kinderen op straat laat spelenfietsen). En maximum snelheid ben ik ook niet voor. Tenzij onderverdeeld in binnen/buiten bebouwde kom ofzo. Mijn zoon moet van de 17km er minimaal 12 door buitengebied dus kan dan goed doorrijden. 30 door de polder is anders dan 30 door bijv hartje Rotterdam.
Jep dat dus. Hier is het fietspad naar school 9km lang door de weilanden. Alleen rechtdoor, geen tegenliggers.
Ja! ik zie zoveel fietsers op hun elektrische fiets die niet goed uitkijken en aanvallen kanten inhalen Echt heel irritant dus ja zeker weten
Voor! Dochter fietst ook altijd met helm (gekregen op school van de ANWB!) Zoon ook altijd als hij skate. Jongste ook op zijn loopfietsje... Zoon heeft net zijn e-bike voor de middelbare school binnen, en heeft zelf een stoere helm uitgezocht. Hij snapt heel goed wat voor risico er is als je geen helm draagt aangezien we een tijdje terug mochten aanschouwen hoe het gruwelijk mis ging. En tsja, ik ben er niet bij als hij naar school fietst maar heb hem al wel op het hart gedrukt dat als hij 15 van de 16km met helm fietst, ik al heel blij zal zijn. Hij zal vast niet de enige zijn op een e-bike met helm.
Lastig vind ik. Ik neig naar ja voor elektrische fietsen en racefietsen/mountainbike. Wanneer ik zelf een tocht door de heuvels maak zet ik ook een helm op. Voor doen naar de winkel niet. Ik zie mijn puber ook niet echt warm lopen voor een helm. Maar waneer het verplicht is en iedereen doet het, dan is het ook geen groot probleem denk ik. Anderzijds heb ik een jongen gekend die in een fietstunnel is overleden. Bocht iets te wijd, tegenligger, stoeprand. Die tegenligger kwam er met een schaafwond vanaf. Een helm had hem waarschijnlijk het leven kunnen redden.
Ik snap je mening heel goed. En dit geld nog veel sterker voor de gemiddelde puber denk ik. Wij wonen dichtbij de Duitse grens. En daar zie je veel meer helmen in heg straatbeeld. Voelt daar dus ook prettiger om er zelf 1 te dragen.
Ik vind het niet zo'n slecht idee eigenlijk. Hier fietsen we veel en gelukkig nog geen erge valpartijen gehad. We moeten wel regelmatig het spoor onderdoor en dat is een flink eind omlaag, waarbij je hard kan gaan en dus ook hard kan vallen. Mijn oudste had als peuter wel een helm op op de fiets en ergens hebben we dat losgelaten. Ik fiets zelf - wanneer ik niet zwanger ben - op een e-bike naar kantoor, dat is 20 km door de polder. Ik zou dan echt niet een begrenzing op mijn snelheid willen. Eerlijk gezegd vind ik 25 km/uur dan al regelmatig aan de lage kant. Zeker ivm wat iemand anders zei: met wind in de rug zit je zo boven die 25 km/uur. In de stad en op fietspaden in en rondom woonwijken vind ik scooters en wielrenners wel heel irritant. Op plekken waar diverse fietsers fietsen zouden wielrenners wat mij betreft echt een snelheidsbegrenzing moeten hebben. En scooters vind ik gewoon sowieso stom op het fietspad. Ik gebruik mijn ebike dus in principe niet voor dingen in de buurt. Nu af en toe wel omdat m'n energielevel laag is door de zwangerschap Maar ik rij er qua snelheid niet op zoals ik dat richting werk doe.
mbt scooters op het fietspad die irritant zijn, scooters binnen de bebouwde kom kunnen ook knap vervelend zijn als je er met je auto rijdt, mijn dochter rijdt blauw kenteken en die rijdt max 35 km maar zelfs die wordt weleens ingehaald door e bikes dus moet je nagaan hoe idioot hard die soms rijden en dan zonder helm en zij met helm
Dat geloof ik meteen. Ik rij niet zo veel auto om die irritatie (vaak) te ervaren Maar als ze wordt ingehaald door ebikes, zijn die flink opgevoerd zeg
Mja...hier in de omgeving zal men vooral de mening hebben dat als je een helm nodig hebt, je niet op de fiets hoort te zitten Ik vind zelf dat een helm op zich niet slecht is hoor. Maar ik denk dat we misschien beter eerst rijgedrag van bijvoorbeeld ouderen en/of kinderen/tieners onder de loep kunnen nemen.
Ik ben voor een helmplicht op een elektrische fiets, of als je sport, mountainbiken, wielrennen. De laatste 2 groepen hebben vaak al wel de helm op. Heel verstandig. In het bos met mtb-en kun je zo op een boomstronk knallen met je hoofd. Op de weg boven de 25 km/uur, wat wielrenners en electrische fietsen halen is het veel verstandiger. Je bent zo kwetsbaar. Automobilisten zien je soms pas erg laat of niet. Ook is een elektrische fiets veel zwaarder dan een normale fiets, een normale fiets kun je als je om dreigt te vallen nog makkelijk corrigeren omdat die max zo’n 15 kg weegt. Een elektrische fiets met accu en motor is al snel 25 kg. Dat hou je minder makkelijk overeind. ik was altijd zo van eigen verantwoordelijkheid, moeten mensen zelf beslissen. Maar ik denk dat het verstandiger is om het toch te verplichten ivm de hersen schade en ander letsel wat je over kunt houden hieraan.
de snelheid is 1 ding, maar een elektrische fiets is ook gewoon een stuk zwaarder en minder goed in bedwang te houden.