Hoi, Ik was altijd van mening dat het avondritueel geen uren hoeft te duren. En toen de oudste jonger was, waren we, inclusief fles, meestal binnen 20-30 klaar. Met de jongste nu ook. Maar het avondritueel van de oudste neemt inmiddels vaak toch wel zo'n drie kwartier in beslag. Op zich niet heel erg, omdat ik het meeste wat we doen zinvol vind, maar vroeg me af of dit gemiddeld is, of dat het misschien handig is om bepaalde dingen van het ritueel los te koppelen? Zoals het nu gaat: Naar boven Kleertjes uit (5 min) Kamer opruimen (= auto's terug in de doos, 5 min) Potje zitten (5 min) Lepeltje vitamine D, tanden poetsen, slokjes water (5 min) Verhaaltje lezen (5 min) Dag doornemen (5-10 min) Dit is dus al ruim een half uur, ervan uitgaande dat er geen leuke peuter driftbuien tussendoor komen of dat er iets anders is. Hij gaat ongeveer 4x per week in bad, dan zit je dus al gauw op de drie kwartier. Sommige dingen kunnen natuurlijk veel korter, maar duren nu zo "lang" omdat meneer dingen zelf wil en kan doen, en ik dat ook wil stimuleren trouwens! En het hem niet zelf laten doen wordt hij ook echt oprecht verdrietig van. Ik zou hem bijvoorbeeld in 30 sec uitgekleed kunnen hebben, maar meneer is nu aan het oefenen om zelf zn schoenen en sokken uit te doen, broek naar beneden, luier uit enz. Hoe gaat het bij jullie?
Hier ook ong een half uurtje en als we douchen een urtje, maar dat reken ik eigenlijk niet mee met avondritueel Hier is het uit en aankleden, tandenpoetsen en dan verhaaltje lezen en een slokje water drinken en dan naar bed, dag bespreken lukt nog niet echt
Hier duurt het ongeveer 20 minuutjes. Omkleden, tandjes poetsen, op het potje zitten, samen het boekje doorkijken en daarna de dag doornemen. Vervolgens mag ze kiezen of ze op haar buik of rug wil slapen (na een periode waarin ze een beetje boos werd als ze naar bed moest, hebben we haar een keuze gegeven, zodat zij toch nog een bepaalde mate van controle had en dit werkte heel goed. Sindsdien onderdeel van het ritueel gebleven). Vervolgens gaat ze liggen, aai ik haar nog even over haar haartjes en geef haar een kus.
hier max. 20 minuten. na het tv kijken naar boven, tandenpoetsen en handen wassen. pyama aan. 2 verhaaltjes lezen. op het potje en naar bed. dan zetten we het wekkertje, lampje en muziekje aan terwijl we nog even naast haar bed zitten en praten/knuffelen. Muziekje weer opnieuw aan, laatste kus en dan is het klaar.
Onze dochter gaat rond 18.15 uur douchen. Daarna insmeren/masseren en aankleden. Beneden samen wat drinken met fruit & tv kijken (of een spelletje op de laptop). Daarna naar boven: naar de wc, tanden poetsen, knuffels goed leggen in bed, verhaaltje lezen en tot slot uitgebreid knuffelen. We verlaten haar kamer tussen 19.00 en 19.30 uur.
na het eten, mogen ze nog spelen eten laten zakken.. Dan douchen of bad ..laat zeggen om 18u En om 1830 gaan ze op bed... De dag doornemen doe ik altijd tijdens het eten en daarna tijdens het omkleden, en dna ook nog ff 5 min in bed met een verhaaltje ( of op de bank, als de jongste eerst gaat slapen) al met al half uur/3kwartier..maar heb er geen erg in... Stel dat ze niet savonds douchen dan is het binnen 15 min allemaal wel gedaan
Wij hebben de badkamer beneden. Vaak gaan ze direct na het eten in bad en dan doe ik ze beneden hun pyjama aan. Meestal komen ze zo rond 18.30 uit bad. Ik doe ze eigenlijk altijd samen in bad, soms gaat mijn man er met ze in of zit erbij. Een voordeel voor ons, de badkamer zit naast de keuken, dus ook al ben ik bezig met de afwasmachine oid, ik heb zicht op het bad. Na badtijd geef ik de jongste de fles, daarna poets ik haar tanden, neem ik haar mee naar boven en leg ik haar in de slaapzak, maak de kamer donker, leg haar in bed, zing terwijl ik haar streel in bed altijd hetzelfde slaapliedje. Daarna geef ik haar een kus, doe ik de lamp uit, bij de deur zeg ik nog even welterusten lieve schat en dan is het klaar. Heel kort dus, de tijd dat we boven zijn is een minuut of drie of misschien vijf schat ik. De oudste ligt na badtijd lekker op de bank tv te kijken, met de ipad of is soms nog ff aan het spelen of komt ze met een boekje aan. Ons ritueel is dat ze drie 'piepjes' krijgt. Nu in de vakantie zetten we de eerste pas rond een uur of 19.45. We zetten drie keer de timer op 5 of 10 minuten (afhankelijk van hoe moe ze is). Na het tweede piepje poets ik haar tanden. Na het derde piepje gaat ze naar boven, geven we haar boven beiden een kus en moeten we welterusten zeggen terwijl we door de deuropening zwaaien. Ook hier zijn we dus maar heel kort boven. Alles gaat dus volgens een vast ritme, maar wij zijn er niet veel tijd mee kwijt. Ben er wel erg blij mee, vooral omdat ze beiden zo lekker gaan slapen.
Ik denk dat ik bijna anderhalf uur bezig ben... 20.00: naar boven, daar krijgt ze nog een snoepje 20.10: plassen, uitkleden, onder de douche 20.30: afdrogen, naar het grote bed 20.35: tijdens een filmpje (smurfen, snorkels, beer in het blauwe huis) haren kammen en tandenpoetsen (heel fout, maar anders levert het allebei zoveel strijd op) 20.50: voorlezen; 1 verhaal van mama en 1 verhaal van papa 21.00: nachtkleren aan en naar eigen bed 21.05: dag doornemen, kletsen, (zelfverzonnen) verhaaltje vertellen 21.20-21.30: slaapt ze. Ik blijf altijd bij haar tot ze slaapt. Extreem lang avondritueel dus, als ik het hier zo lees, terwijl ik zelf dat gevoel nooit heb, hahaha.
Naar boven.. Kleertjes uit In bad of onder de douche afhankelijk van hoe laat het is Tanden poetsen Pyama aan Verhaaltje voorlezen Knuffel uitzoeken Kus en knuffel... Slapen Erg variabel... Douchen is met 5 a 10 min klaar.. In bad ruim half uur meestal.. Verhaal ene keer 2 min dan weet 10 min afhankelijk van allerlei dingen..
Ok, op zich zijn we dus wel redelijk gemiddeld bezig als ik het zo lees. Ik vind het meestal ook helemaal niet erg, vaak heb ik niet door dat er alweer drie kwartier voorbij is tot ik beneden kom en op de klok kijk. Deze zomer ging zl alleen steeds redelijk laat naar bed omdat hij eerder niet kon slapen door het licht, waardoor we vaak pas om 22.00 beneden waren. Maar eigenlijk is dat de afgelopen weken ook al erg verbeterd waardoor we weer wat aan onze avond hebben.
rond 7 uur trekken we pyjama aan en krijgt ze een flesje drinken. Mag ze nog ff naar nick jr kijken. Half 8 gaat ze naar boven, tandjes poetsen, boekje lezen, liedje zingen en slapen. Ik blijf bij haar tot ze slaapt en dat verschilt nogal eens hoe snel ze gaat slapen. Ligt aan de drukte vd dag. Soms wil ze nog ff dingen'bespreken' maar half 9 slaapt ze sowieso wel.
Na het eten spelen de kids samen nog eventjes in de huiskamer. Dan ruimen we met zn allen het speelgoed op. Ik geef de jongste zn papfles en ga ze douchen. Zet ze onder de douche, ik doe even snel wat was wegwerken naast de douchcabine. Haal de jongste eruit, droog hem af, zing ondertussen liedjes. Geef hem zijn speentje en knuffeltje, dikke kus en weltrusten..dat was het hahaha.. Douchen en naar bed gaan duurt ong een kwartier. De jongste ligt zo rond 1830/1900. Daarna droog ik de oudste af, pyjama aan, hij gaat nog even op de bank bij papa met de ipad spelen en hij gaat tussen 1900 en 1915 naar boven. Krijgt een bekertje water, doen een klein verhaaltje, dikke kus, lekker slapen We beginnen eigenlijk het avondritueel na het eten al. Maar het werkelijke naar bed brengen is zo gepiept.
Max een half uur (2 kinderen) behalve op baddagen naar boven, uitkleden wassen, tandenpoetsen plassen pyjama (dochter) verhaaltje lezen (samen of ieder afzonderlijk) slaap lekker! kleding leg ik klaar terwijl zij gordijnen dichtdoen
Hier een half uur met twee kinderen 18.45 naar boven, samen tanden poetsen en de oudste plassen (5 min). Oudste gaat nog even spelen op haar kamer terwijl ik de jongste naar bed breng: uitkleden, verschonen, slaapzak aan, boekje lezen, liedje zingen en naar bed (10 min.). Dan loop ik naar de oudste, uitkleden, boekje lezen, even de dag doornemen. Dan wil ze altijd nog een keer plassen en dan gaat ze slapen. 19.15 beneden Ik wil het niet eindeloos rekken omdat ze daar hier meteen gebruik van maken nu is de oudste weer in een fase dat ze nog 10 keer wil gaan plassen.
Geen idee hoe lang we bezig zijn. Omkleden en tanden poetsen soms beneden soms in badkamer. Wassen of douchen of bad. Tandenpoetsen. S krijgt dan fles en leggen we daarna in bed. Klaar. (17m) Sinds een paar dagen lezen we M en T samen voor ipv ieder eigen verhaaltje apart. Dus kan 1 van ons beide naar bed brengen. Twee (lange) verhalen. Nu Robin en Suze. M gaat dan in eigen bed zelf lezen. Even zitten bij T en wat vragen beantwoorden (waarom kunnen jongens geen baby in hun buik? Als ik later een meisje word kan ik dan wel een baby in mijn buik etc.). Kusje en knuffel en weltrusten. Dan zitten bij M voor zelfverzonnen verhaaltje. Kusje knuffeltje en dan weltrusten en nog tig mama dit en dat . Dus vooral afhankelijk van bui M. Hoewel het de laatste tijd erg goed gaat ook omdat ze best laat naar bed gaat. Ik gok dat we met S een half uur bezig zijn en met de oudste twee drie kwartier tot een uur.
Hier: Omkleden Tanden poetsen Instoppen Verhaaltje (2-5 min) Liedje Slapen Denkt in totaal een minuut of 15