Het zoveelste vraagje over slapen denk ik, maar ik ben te lui om te zoeken in alle berichten Mijn zoontje is in Zuid-Europa geboren en tot twee jaar woonden we daar. Nu al bijna een jaar in NL en het ritme hier is wel even anders. Ik ben alleenstaande mama en heb een zeer drukke baan (noodzaak) en studie. Nu komt het: mijn zoontje slaapt dus 's middags nog omdat hij t echt nog nodig heeft tot nu toe (hij is drie geworden). Mijn dilemma: Als ik hem niet meer laat slapen dan is het echt crisis om 16.00u...dan valt hij of in slaap, of hij is zooooo moe om 17.00u dat hij NIETS meer wil eten en alleen maar naar bed wil. Hij valt dan echt om... Wanneer hij naar bed gaat 's middags, slaapt hij meestal een uurtje rond half 2 en soms iets langer maar gemiddeld 1 uur en een kwartier. Dan is hij daarna lekker fit en gezellig maar...slaapt dus pas om 9 uur (vandaag zelfs pas half 10!!!) Dat is voor mij echt NIET te doen aangezien ik 's avonds mijn lessen moet voorbereiden enz. Logisch: niet meer laten slapen maar met het risico dat hij alsnog in slaap valt en pas nog later slaapt, of gewoon nog even het middagslaapje erin houden? Ervaringen welkom!
Heb er helaas geen ervaring mee maar als ik het zo bekijk kun je misschien het middagslaapje inkorten, en wat eerder in bed stoppen?
Wij zitten al een tijdje met hetzelfde probleem, al gaat het nu steeds beter om onze dochter op te houden. We hebben de eerste tijd de duur van de middagslaap verkort. Het was altijd een uurtje, maar nu laten we haar nog maar 20 minuten slapen. Ik blijf het alleen niet leuk vinden om haar wakker te maken Als ze te lang heeft geslapen, hebben we hele drama's wanneer ze naar bed moet, dus we proberen haar echt met van alles wakker te houden. Meestal werkt het wel om dan naar de winkel te gaan of haar te laten helpen met eten koken (ik snijd en zij gooit alles in de pan, tafel dekken etc). Eerder mocht ze wel op de iPad wanneer ik ging koken, maar dat is dus funest...
Ik merk dat wanneer hij maar drie kwartier slaapt tussen de middag, dat hij zeer chagrijnig is...dan is niet slapen waarschijnlijk nog beter...Maar ik ben dan bang voor in slaap vallen in de namiddag en dan is het ritme helemaal weg! @Sjotefle Die van jou slaapt nog in de middag? (je oudste)
Hm, allerlei trucjes zou kunnen, maar ik ben pas laat thuis, dus dat zouden anderen moeten doen... (opa en oma). Maar even kijken of dat gaat lukken. En met ontspannen (bv tv kijken op moment dat ze moe zijn) valt ze niet in slaap? Daar ben ik dan 'bang'voor! Ik ben ook niet echt een voorstander van tv kijken (weleens maar niet standaard), maar als het 'moet' ... Echt ik heb geen zin om 's avonds nog een uur bij t bed te zitten omdat meneer niet slaapt! (ik uit de kamer is geen optie, dan raakt hij overstuur...komt door scheiding, beetje angst nog...).
Ik bedoelde dat tv/iPad kijken geen optie is, want dan valt ze geheid in slaap. Vandaar dat ze dus echt iets actiefs moet doen.
Ja daar was ik al bang voor Mijn spruit zegt ook gewoon: ik ben zo moe mama, ik wil naar bedje toe...om vervolgens niet te gaan slapen! (in de avond).
Haha, heel herkenbaar. Overigens is het ook zonder middagslaap soms gewoon drama, hoor. Het is ook een (ahum, laaaaaaange) fase, volgens mij. Maar we merken wel dat ze het nu minder vaak doet...
Toen mijn dochter 2 jaar was wilde ze 's middags niet meer slapen. Ze sliep daarvoor 2,5 uur. Ik heb er toen voor gekozen om snel eten klaar te hebben (het was winter en ik maakte stamppot voor 2 dagen). Zodra mijn dochter moe was ging ze naar bed. Ook al was het 16.30 uur. Ze sliep dan tot de volgende ochtend door. Maar... ik kan me voorstellen dat dat in jouw geval niet op gaat. Je hebt een drukke baan en wil je kind ook nog even na het werk zien. Ik zou daarom het middagdutje er wel inhouden maar dan vroeger, zo rond 12.00 uur. Ook al slaapt hij dan misschien niet, als je in bed ligt rust je toch uit. Geef maar lekker een boekje en/of een speeltje mee. Voor wat betreft uit de kamer gaan zou ik wel doorzetten. Laat de babyfoon zien in de woonkamer en praat even met elkaar. Dan ga jij in de slaapkamer staan en speel je hem na 'mama, ik kan niet slapen'. Hij merkt dan dat je niet weg bent en snapt heel goed dat jij hem kan horen. Een gesprekje van 'wat doet mama als jij slaapt?' heeft hier goed gewerkt. Ik benoem dan vooral nuttige dingen die ze begrijpt zoals de afwas doen en de was opvouwen. Geef desnoods de sleutel aan hem zodat hij weet dat je niet weg kan gaan, haha!
Het is echt even zo'n fase waar je doorheen moet. Hier hielp t wel om hem na de lunch even op de bank te leggen en tv te kijken. En soms liet ik m toch slapen. En als m'n zoon dan naar bed ging 's avonds duurde t wel een anderhalf uur voor ie ging slapen. Hij bleef dan wel in z'n bed, liedjes neuriën en wat kletsen. Dus zo heel erg vond ik t niet. Wat we trouwens vaak deden om die middag door te komen was naar buiten gaan. Rondje wandelen en Sven mee op de loopfiets. Daar kreeg hij dan weer nieuwe energie van.
Ik zou toch even doorzetten en niet meer laten slapen. Als je een week verder bent zul je zien dat hij zich al heel anders gedraagt overdag. Inderdaad wat Romy1979 zegt, na de lunch even een uurtje 'rust' in huis, lekker op de bank laten liggen, en daarna even wat leuks doen buiten zodat hij geen kans krijgt om te chagrijnen. 's Avonds op tijd eten (hier altijd tussen 17 en 17.30) en dan rond 18.30 naar boven zodat hij uiterlijk om 19 uur in bed ligt. Daar zou hij het wel mee moeten redden en dan heb je heerlijk de avond voor jezelf
Ja zucht...de avond voor mezelf en m'n studie/voorbereidingswerk...dat is mijn doel. Al vind ik het wel moeilijk om m'n lieve schat niet lang te kunnen zien...pfff dilemma! Maar ik denk dat ik toch ga proberen hem niet meer te laten slapen...die lange avonden met kind zijn echt niet ideaal! Bedankt voor jullie tips en ervaringen!
Dat was hier ook zo, we hebben het middagslaapje afgebouwd door haar 's middags een filmpje op de bank te laten kijken zodat ze echt een onderbreking in het spelen heeft. Daarna geen middagslaapje meer, heel af en toe wel, vooral met die warme dagen als het een aantal avonden erg laat was.
Misschien kun je je dag anders inrichten? Bijvoorbeeld iets eerder opstaan, je zoon in de middag eerder in bed leggen, eerder warm eten en dus vroeger naar bed? Hier ook een periode gehad dat ze er ff doorheen moest qua middagslaapjes afbouw (tegen een uur of 16 was het hier ook drama), maar slapen betekende ook heel laat naar bed. Nu slaapt ze al een jaar niet meer in de middag maar hebben we een uur stiltetijd/rusttijd (ze mag dan niet tegen me praten). In de winter moet ze dan een uurtje op haar kamer blijven, nu mag het gewoon beneden. Ze krijgt dan de ipad of pakt een boekje, maar ze knapt er echt van op. Beddtijd vroeger laten ingaan kun je denk ik alleen doen door een kwartier per dag af te bouwen. Die lange avonden zijn idd pittig, zeker in combinatie met je studie en werk. Respect hoor!
Vandaag heb ik m'n peuter niet naar bed gedaan!het was pittig want rond 16.00u stortte hij in maar met afleiding ging het goed (we waren bij m'n nicht met badje in de tuin). Thuis aangekomen is hij onder de douche gegaan en heeft hij gegeten. En goed ook nog maar toen stortte hij echt in... Haha! Verhaaltje, tanden gepoetst maar dat was beetje drama en hij sliep binnen vijf minuutjes. Heerlijk! Ik hoop dat dit morgen ook lukt...!wat n rust nu hahaha!
Ik wilde jullie nog even bedanken voor de tips! Nu vierde dag zonder slaapje, zoonlief slaapt meer dan 12u nu en ik heb m'n avond vrij!wel moeilijk om hem tussen 16.00 en het moment dat we gaan eten wakker te houden maar t begin is er!